Allegro – przegląd zmian z 2022 roku
Najchętniej wybieraną platformą zakupową w Polsce w roku 2022 było Allegro. Aż 80% internautów deklaruje, że robi zakupy właśnie tam. Tylko w grudniu 2022 r. Allegro odwiedziło prawie 21 mln użytkowników (źródło: allegro.pl). O tym, jak zacząć sprzedawać na tym marketplace pisaliśmy na naszym blogu tutaj.
Zastanawiasz się jakie zmiany miały miejsce na Allegro w roku 2022?
Wiele z nich zmusiło sprzedawców do zmiany polityki sprzedażowej czy strategii marketingowych. W poniższym artykule przedstawię najważniejsze z nich, dzięki czemu nie ominie Cię żadna istotna zmiana, która miała miejsce w minionym roku 2022.
STYCZEŃ
Allegro kończy fazę pilotażu i udostępnia sprzedającym kompleksową usługę logistyczną One Fulfillment by Allegro. Najważniejsze zalety tej usługi to:
- Allegro magazynuje, kompletuje i wysyła zamówienia do klientów,
- zamówienia wysyłane są w dzień zakupu lub najpóźniej w ciągu 24h,
- do dyspozycji klienta jest szeroki wybór metod dostawy.
- sprzedawca nie musi podpisywać umów z przewoźnikami,
- to Allegro odpowiada na pytania klientów o realizację zamówień 7 dni w tygodniu oraz udostępnia narzędzia, dzięki którym sprawdzimy stany magazynowe naszych produktów wysłanych do magazynów Allegro,
- zostanie nam przydzielony opiekun biznesowy, który będzie z nami w stałym kontakcie.
LUTY
Do e-maili o wznowieniu i wystawieniu oferty Allegro dodało sekcję Opłaty i prowizje.
Podczas wystawiania lub wznowienia ofert kup teraz, Allegro wysyła do nas e-mail z potwierdzeniem. Zawarte są w nim m.in. informacje o czasie trwania oferty, liczbie sztuk przedmiotu czy cenie oferowanego produktu. Od lutego taki e-mail będzie również zawierał sekcję Opłaty i prowizję, w której to znajdziemy informację o:
- opłacie za wystawienie oferty,
- szacunkowej prowizji od sprzedaży przedmiotu z oferty.
Jeśli w danej ofercie Sprzedający skorzysta z opcji promowania, w tej sekcji zobaczy również informacje o opłatach za reklamę oraz szacunkową prowizję od sprzedaży.
Od lutego, aby wystawić ofertę, obowiązkowe jest dodanie do niej cennika dostawy.
Wcześniej nie było to konieczne – sprzedający mogli przypisywać metody dostawy ręcznie, do każdej oferty osobno. Aktualnie, aby wystawić ofertę, musimy do niej dodać cennik dostawy i od teraz będzie to jedyny sposób, aby udostępnić w ofercie metody dostaw (od 8 lutego Allegro nie będzie dłużej wznawiać ofert bez cennika dostaw, a od 22 lutego zakończy wszystkie aktywne aukcje bez cennika dostaw).
Allegro zakańcza powielone oferty tego samego przedmiotu. Sprzedający mogą wystawiać maksymalnie dwie oferty z parametrem NOWY w jednej podkategorii – niezależnie od liczby posiadanych przez nich kont. 26% kupujących ma kłopot w znalezieniu odpowiedniego przedmiotu na Allegro, a 1/3 z nich odpowiada, że przyczyną tych kłopotów są właśnie powielone oferty tego samego przedmiotu. Allegro sprawdzając, czy oferty są powielone będzie brało pod uwagę: tytuły, ceny, parametry, miniaturki.
Dane kontaktowe sprzedawców teraz będą widoczne w zakładce Moje Zakupy. Wcześniej dane kontaktowe Allegro pokazywało klientom tylko na stronie z podziękowaniem za zakup.
Allegro automatycznie przetłumaczy oferty na język angielski tym sprzedawcom, którzy udostępniają w swoich ofertach dostawę za granicę. Nie ma znaczenia czy mają oni podpisane własne umowy z kurierami, czy korzystają z wysyłki za granicę za pośrednictwem Allegro Kurier DPD.
MARZEC
Allegro od 1 marca zwiększa procent ofert połączonych z Katalogiem produktów.
Dotyczy to działów:
- Motoryzacja – z 10% do 30%
- Moda – z 30% do 50%
- Dziecko – z 30% do 50%
- Sport i Turystyka – z 30% do 50%
- Firma i usługi – z 30% do 50%
- Elektronika – z 40% do 50%
W panelu „Jakość Mojej Sprzedaży” sprzedawcy zobaczą wyniki dla 5 nowych miar. Będą to:
- oferty z godziną wysyłki tego samego dnia,
- późna godzina wysyłki tego samego dnia,
- szybkie zwroty wpłat do klientów,
- wnioski POK złożone po dostarczeniu przesyłki,
- nierozwiązane Dyskusje po dostarczeniu przesyłki.
Od 22 marca Allegro zacznie uwzględniać te miary o ogólne wyniki Jakości Sprzedaży.
Od 4 marca nie będzie można zamienić konta firmowego na zwykłe. Jeżeli sprzedający będzie chciał mieć konto zwykłe wówczas, będzie musiał zarejestrować takie od nowa.
Abonament Allegro będzie można wykupić tylko na kontach firmowych. Do tej pory zarówno sprzedający na kontach zwykłych, jak i firmowych mogli korzystać z Abonamentu, który udostępniał im wiele narzędzi do wspomagania ich sprzedaży. W tej chwili tylko na koncie firmowym będzie można wykupić Abonament. Na kontach zwykłych został on wyłączony między 21 marca, a 19 kwietnia 2022 roku.
KWIECIEŃ
Zagraniczne metody dostaw będą dostępne tylko na kontach firmowych. Do tej pory zarówno sprzedający na kontach zwykłych jak i firmowych mogli udostępniać zagraniczne metody dostaw. Dzięki temu Allegro automatycznie tłumaczyło takie oferty na język angielski czy wyświetlało te oferty kupującym z innych krajów. W tej chwili tylko na koncie firmowym istnieje taka możliwość, więc jeżeli sprzedawcy na kontach zwykłych będą chcieli nadal wysyłać za granicę, muszą swoje zwykłe konta zamienić na konta firmowe.
Allegro udostępniło ukraińską wersję językową swojego marketplace. W tym języku zostały udostępnione następujące opcje:
- rejestracja konta i logowanie,
- wyszukiwanie przedmiotów,
- tytuły ofert w wynikach wyszukiwania,
- proces zakupowy od dodania przedmiotu do koszyka po formularz dostawy i płatność.
Sprzedawcy mogą korzystać z grupowego wznawiania licytacji. Po wznowieniu zostaną one wystawione jako nowe i będą miały nadany nowy numer oferty. Od nowa będzie się też liczyć ich popularność oraz czas ich trwania. Zakończone oferty można wznowić w ciągu 60 dni od ich zakończenia.
MAJ
Od teraz wszyscy zalogowani kupujący zobaczą dane kontaktowe sprzedających jeszcze przed zakupem – będą one widoczne na stronie oferty. Podając numer telefonu i/lub adres e-mail w zakładce O sprzedającym użytkownicy zobaczą je w sekcji O sprzedającym, w części Kontakt.
Kupujący będą mogli sami usunąć swoją ocenę sprzedaży lub ją edytować. Wcześniej kupujący mógł usunąć ocenę, jeżeli sprzedawca wyślę do niego prośbę. Od teraz kupujący będzie mógł sam zmienić wcześniej wystawioną ocenę, bądź ją edytować. Nie będzie musiał czekać na prośbę wysłaną od Sprzedającego.
Kupujący otrzymają Monety z programu Super Sprzedawca tylko podczas zakupów poprzez aplikację Allegro Monety, które nie pochodzą z puli Super Sprzedawcy. W dalszym ciągu, będą one widoczne dla klientów zarówno w aplikacji jak i przeglądarce internetowej.
CZERWIEC
Allegro wyświetli godzinę, do której Klient musi opłacić zakup w ofertach z dostawą dzisiaj. Oznaczenie to pojawi się przy ofertach Sprzedających, którzy spełnią następujące warunki:
- mają podpisaną umowę z Allegro One Kurier lub Pickpack oraz w swoich ofertach udostępniają te metody dostawy,
- w zakładce ustawienia dostawy określą godzinę, do której kupujący muszą opłacić zamówienie, aby móc skorzystać z dostawy tego samego dnia.
Zagraniczni kupujący zobaczą przewidywany czas dostawy. W ofertach z dostawą do krajów innych niż Polska, Allegro pokaże kupującemu przewidywany czas dostawy na wszystkich etapach zakupu. Oferty z szybką dostawą otrzymają także zielone oznaczenie.
LIPIEC
Zmienia się cena Abonamentu Podstawowego z 30 zł na 49 zł.
Kupujący nie mogą dłużej wystawiać gwiazdek i tym samym oceniać kosztu dostawy podczas wystawiania Sprzedającym komentarzy.
Do tej pory kupujący mógł oceniać 3 aspekty:
- zgodność z opisem,
- obsługę kupującego,
- koszt wysyłki.
Po zmianie nie są one już widoczne, a także nie wpływają na jakość sprzedaży.
SIERPIEŃ
Allegro uruchamia serwis w języku czeskim dla kupujących, gdzie Czesi mogą założyć konto, wyszukać oraz kupować produkty.
Przetłumaczone zostały m.in.:
- strona rejestracji i logowania,
- lista produktów,
- wyszukiwarka,
- strona produktu,
- formularz dostawy i płatności,
- strona z podziękowaniem za zakup.
WRZESIEŃ
Opcja „Urlop” została zamieniona na opcję „Przerwa w sprzedaży”. Dzięki nowej opcji sprzedający będą w stanie zawiesić wszystkie swoje oferty w czasie urlopu. Zawieszenie to nie będzie miało wpływu na ocenę jakości sprzedaży Sprzedającego. Kupujący nie zobaczą wówczas tych ofert na liście ofert i w wyszukiwarce oraz nie będą w stanie złożyć zamówienia do momentu, aż Sprzedający znów ich nie aktywuje.
Program Ochrony Kupujących zmienia nazwę na Allegro Protect. W związku z tą zmianą wydłuża się także czas na złożenie wniosku oraz czas na założenie Dyskusji – z 6 miesięcy do 2 lat. Zwiększa się także maksymalna kwota rekompensaty z 10 tys. zł do 20 tys. zł.
Nowa usługa Allegro Care. Dzięki tej usłudze Klienci mogą kupić ubezpieczenie razem z przedmiotem, wybierając jeden z wariantów proponowanych przez ERGO Hestia, która będzie ubezpieczycielem wybranych produktów. Będzie to np. dodatkowa ochrona w przypadku awarii, kradzież czy uszkodzenia, które wystąpiły już po terminie gwarancji.
PAŹDZIERNIK
Nowa zakładka w sekcji Finanse – Podsumowanie kosztów. Sprzedający znajdą w niej ogólny bilans, czyli różnicę między wartością sprzedaży a poniesionymi kosztami. Można go sprawdzać do 3 miesięcy wstecz.
LISTOPAD
W zakładkach Warunki reklamacji i Informacje o gwarancjach Sprzedający mogą dodawać własne tłumaczenia warunków reklamacji i gwarancji. Jest to możliwe w wybranych językach:
- polskim,
- angielskim,
- czeskim,
- ukraińskim.
Nowe zasady SMART dla Kupujących. Od 21 listopada 2022 Allegro zmieniło minimalną kwotę zakupów od jednego Sprzedającego, która gwarantuje Kupującym bezpłatną dostawę:
- z 40 zł na 45 zł – przy dostawie do automatów paczkowych i punktów odbioru,
- z 40 zł na 65 zł – dla przesyłek kurierskich.
GRUDZIEŃ
Allegro podnosi minimalne stawki CPC za kliknięcia oferty sponsorowanej w wybranych kategoriach. Nowe stawki w będą obowiązywać w kategoriach:
- 15 groszy dla działów: Kolekcje i Sztuka, Kultura i Rozrywka,
- 20 groszy dla działu: Moda,
- 25 groszy dla działów: Motoryzacja, Dziecko, Sport i Wypoczynek,
- 30 groszy dla działów: Elektronika, Uroda,
- 35 groszy dla działów: Dom i Ogród, Zdrowie, Supermarket,
- 40 groszy dla działu: Firma i usługi.
Program Cashback w Strefie Okazji zostanie wyłączony z dniem 31 grudnia 2022 roku.
Dla sprzedających oznacza to, że od 1 stycznia 2023 roku Allegro nie będzie przyznawać więcej w ramach tego programu:
- bonusów, które można przeznaczyć na zakup dodatkowych usług,
- wyróżnień,
- pakietów promowań,
- zwolnienia z opłaty codziennej za oznaczenie ofert jako Okazja.
PODSUMOWANIE
Allegro w dalszym ciągu jest w Polsce najchętniej odwiedzanym miejscem przez kupujących. Klienci wybierając Allegro, głównie sugerują się niskimi cenami w porównaniu do sklepów internetowych, a także darmowymi wysyłkami i wygodnymi zwrotami w usłudze SMART, czy choćby możliwością zakupu na raty. Dlatego też coraz więcej Sprzedawców decyduje się na sprzedaż swoich produktów na tej platformie, korzystając z promocji swoich ofert poprzez kampanie sponsorowane Allegro Ads. Sama platforma od zawsze była mocno nastawiona na zmiany, które przez lata spowodowały, że Allegro stało się w Polsce numerem 1 jeżeli chodzi o marketplace, zostawiając konkurencję daleko w tyle. Coraz to lepsze opisy, oprawa graficzna, lepsza wyszukiwarka czy więcej dodatkowych usług do wyboru powoduje, że innym platformom trudno jest wygrać z Allegro myśląc, że samą nazwą czy swoją marką zdołają zawojować nasz polski rynek platform zakupowych.