Anna Moczulska – Web analyst w Sempai – swoim występem podczas semKRK#17 on-line wygrała pierwszy dzień naszej konferencji. Wcześniej, kampania, którą współrealizowała dla innogy.pl, zajęła 3. miejsce w konkursie semKRK 2019. Ania regularnie prowadzi webinary nt. analityki i CRO dla wszystkich zainteresowanych. Cieszymy się, że prelegentka znalazła chwilę, aby wystąpić również u nas!
Pytania od uczestników konferencji semKRK#17 on-line:
Jakiego raportu najbardziej brakuje Ci w GA4?
W przypadku GA4 odczuwam nie tyle brak konkretnego raportu, co brak jednej bardzo ważnej dla mnie miary – współczynnika odrzuceń, który został zastąpiony przez miarę dużo bardziej pozytywną – współczynnik zaangażowania.
To kiedy warto przejsc na Ga4 a kiedy zostawic UA? Dla jakich branz warto sie juz przeniesc? Czy jeszcze nie warto?
Myślę, że GA4 warto uruchomić w każdej branży, niezależnie od tego, czy odpowiadamy za serwis treściowy, e-cmmerce, czy prowadzimy po prostu stronę o firmie. GA4 czeka nas wszystkich, a przesiadka do nowego narzędzia będzie trudna – i ze względu na nowy model zbierania danych (oparty o zdarzenia zamiast działań w usłudze), i na samo narzędzie, które posiada bardzo niewiele predefiniowanych raportów, a za to zmusza nas do tworzenia własnych – spersonalizowanych do potrzeb naszych i naszej strony. Pamiętajmy jednak, że GA4 to ciągle narzędzie nie do końca dopracowane. Traktujmy je póki co jak dodatkowy widok w Google Analytics, a nie w pełni funkcjonalne narzędzie analityczne.
Chcesz zobaczyć wystąpienie Anny na semKRK?
A jeśli chodzi o wdrażanie nowych projektów/marek? Tak samo? Wdrożenie dwóch kodów jednocześnie nie jest problematyczne?
W przypadku nowych projektów warto ciągle wpiąć w stronę analitykę opartą o Universal Analytics. GA4 ciągle brakuje kilku istotnych funkcjonalności, jak np. porządne połączenie z Google Ads – które ciągle będzie prosić o wpięcie danych z UA. Tak jak wspomniałam wcześniej – warto jednak już teraz zacząć korzystać również z GA4 – jeśli nie dla samej nauki narzędzia, to dla zbierania danych historycznych – tak, aby kiedy zabraknie już nam UA można było maksymalnie daleko wrócić w czasie przy analizach za kilka lat. GA4 i UA mogą zbierać dane równolegle dla jednego serwisu – nie spowoduje to żadnych problemów z jakością danych zbieranych przez oba narzędzia. Co więcej – GA4 i UA można ze sobą powiązać, a dodatkowo wdrożyć na stronie za pomocą jednego kodu śledzącego – gtag.js.
Na początku mówiłaś, że jest możliwe śledzenie cross (np. strona i aplikacja). Czy GA4 ma możliwość śledzenia zachowań użytkowników dwóch osobnych stron, na totalnie innych domenach, np. www.abc.pl i www.xyz.pl na jednym koncie Analytics?
Tak, cross domain tracking można wdrożyć również dla GA4. Samo wdrożenie nie różni się mocno od tego dla Universal ANalytics. Pamiętajmy jednak, aby obie domeny wpiąć jako jeden strumień danych. Szczegółowe informacje o wdrożeniu znajdziecie w suporcie https://support.google.com/analytics/answer/10071811?hl=en
Czy w ramach pracy z GA4 podejmowaliście próby modelowania atrybucji lub wykazania ścieżek wielokanałowych? Osobiście nie znalazłem w/w rozwiązań w GA4. Musimy jeszcze poczekać? Czy można samemu stworzyć taki raport?
W GA4 póki co nie ma dedykowanych raportów dla modelowania atrybucji. Nie ma też wzorów dla raportów dedykowanych. Pamiętajmy jednak, że w 2019 roku Google wypuściło Google Attribution – narzędzie wbudowane w Analyticsa i służące tylko do modelowania ścieżki konwersji – również data driven.
Czy tworzenie dedykowanych raportów w GA4 oznacza odejście od Google Data Studio i tworzenia raportów w tym narzędziu?
Zdecydowanie nie! GA4 daje nam zupełnie inne możliwości operowania naszymi danymi niż GDS. Analytics to ciągle miejsce do robienia codziennych analiz – tych mniej i bardziej zawoalowanych. Data Studio ma wiele funkcjonalności, których GA4 (i UA z resztą też) nie posiada – przede wszystkim możliwość zaciągania danych z kilku źródeł – dzięki czemu możemy postawić koło siebie na jednym dashboardzie np. dane z Google Analytics (w obu wersjach), panelu Google Ads i panelu Facebooka czy też naszej wewnętrznej CRMki. Raporty w Data Studio są też zdecydowanie bardziej estetyczne i umożliwiają skorzystanie w prosty sposób z zebranych danych również osobom, które z analityka nie mają wiele wspólnego – np. członkom zarządów czy dyrektorom naszej organizacji.