W ostatnim czasie użytkownicy Google Analytics otrzymują kilka rodzajów powiadomień, dotyczących swojej usługi Universal Analytics. Mogliśmy otrzymać maila albo zauważyć tę informację na belce w trakcie sprawdzania danych. 1 marca 2023 wszystkie konta Universal Analytics, które nie są połączone z Google Analytics 4, zostaną poddane automatycznej migracji. Co to dla nas oznacza i czy naprawdę chcemy, żeby cały ten proces dokonał się automatycznie?
Odpowiadając krótko na pytanie – w 90% przypadków, automatyczna migracja nie jest dobrym rozwiązaniem.
Automatyczna migracja Google Analytics 4
Zarówno w powiadomieniu na koncie:
Jak i w mailu:
Otrzymujemy informację, że w związku z wygaszaniem usługi Universal Analytics w lipcu tego roku, Google zdecydowało się na automatyczne utworzenie usług Google Analytics 4 dla każdego konta UA, które nie jest połączone z nową usługą. Termin całego procesu to 1 marca 2023, ale widzimy też informację o tym, że możemy się z niego wycofać do 28 lutego.
Powinniśmy to zrobić!
Kiedy głębiej przyjrzymy się podlinkowanej stronie wsparcia Google Analytics, możemy wyczytać:
- Co wejdzie w skład procesu migracji
- Jakie są wymagania
- Co dostaniemy po zakończonym procesie
Migracja GA4 – czego się spodziewać?
Do automatycznego utworzenia usług Google Analytics 4 kwalifikują się wszystkie konta Universal Analytics, które:
- Nie mają połączonej usługi Google Analytics 4
- Nie mają ukończonych wszystkich kroków w Asystencie Google Analytics 4
Google do migracji wykorzysta istniejące tagi usługi Analytics. W tym miejscu robi się kłopotliwie. Zautomatyzowany proces migracji wykorzysta istniejące tagi i struktury zdarzeń Universal Analytics. Więcej informacji o tym, co znajdziemy w panelu GA4 znajdziesz w naszym poprzednim wpisie.
Założenie jest takie, że Twoja witryna jest odpowiednio zakodowana, a Twoje niestandardowe zdarzenia i definicje celów są w 100% idealnie dopasowane do struktur danych GA4. Niestety, takie strony są rzadkością, a elastyczność i możliwości personalizacji usługi GA4 wcale nie ułatwiają zadania.
Teoretycznie brzmi to dobrze dla stron, które potrzebują jedynie podstawowych danych i nie chcą za mocno wchodzić w ustawienia mikro i makro konwersji, mierzenia danych z wykorzystaniem parametrów niestandardowych. Takich stron w internecie jest jednak co raz mniej i każdy potrzebuje mniej lub bardziej szczegółowych informacji:
- Kto się ze mną kontaktował?
- W jaki sposób?
- Czy w formularzu została zaznaczona opcja X?
- Co zostało dodane do koszyka?
Z tym proces automatycznego utworzenia GA4 może sobie nie poradzić lub zrobi to w sposób bardzo nieefektywny bez idealnej struktury i danych na stronie internetowej.
Możemy potrzebować też integracji z innymi systemami marketingowymi – automatyczne utworzenie usługi łączy jedynie usługę Google Ads. Nie zostaną przeniesione także cele, które nie są oparte na zdarzeniach, a na np. czasie spędzonym na stronie lub liczbie odwiedzanych podstron.
Co powinniśmy zrobić?
W panelu administracyjnym usługi Universal Analytics jest sekcja Asystent konfiguracji Google Analytics 4, a w nim opcja wykluczenia usługi z automatycznego procesu migracji.
Wystarczy kliknąć guzik w prawym, górnym rogu.
Potem zaplanujmy, co chcemy mierzyć w nowej usłudze i postarajmy się przeprowadzić proces ręcznie – samemu z wykorzystaniem wielu poradników dostępnych w internecie lub z pomocą firm, które specjalizują się w instalacji i konfiguracji usług Google. W ten sposób, będziemy mieli pewność, że nowa usługa zbiera dane w sposób jaki chcemy i pozostawimy dość ważnej kwestii rozwoju i działania strony, automatycznemu procesowi, który może nie zwrócić uwagi na niuanse naszego biznesu. Jeśli szukasz informacji jak krok po kroku przejść przez proces migracji – zapraszamy do naszego wpisu: Migracja z Universal Analytics do Google Analytics 4.
Pełne wdrożenie Google Analytics 4