Automatyczna migracja do GA4 – czy warto?

Bartłomiej Firmanty
Bartłomiej Firmanty
Archiwum 02.2023
 
Automatyczna migracja do GA4 – czy warto?

Automatyczna migracja do GA4
– czy warto?

W ostatnim czasie użytkownicy Google Analytics otrzymują kilka rodzajów powiadomień, dotyczących swojej usługi Universal Analytics. Mogliśmy otrzymać maila albo zauważyć tę informację na belce w trakcie sprawdzania danych. 1 marca 2023 wszystkie konta Universal Analytics, które nie są połączone z Google Analytics 4, zostaną poddane automatycznej migracji. Co to dla nas oznacza i czy naprawdę chcemy, żeby cały ten proces dokonał się automatycznie?

Odpowiadając krótko na pytanie w 90% przypadków, automatyczna migracja nie jest dobrym rozwiązaniem.

 

Automatyczna migracja Google Analytics 4

Zarówno w powiadomieniu na koncie:

 

Jak i w mailu:

 

Otrzymujemy informację, że w związku z wygaszaniem usługi Universal Analytics w lipcu tego roku, Google zdecydowało się na automatyczne utworzenie usług Google Analytics 4 dla każdego konta UA, które nie jest połączone z nową usługą. Termin całego procesu to 1 marca 2023, ale widzimy też informację o tym, że możemy się z niego wycofać do 28 lutego.

Powinniśmy to zrobić!

Kiedy głębiej przyjrzymy się podlinkowanej stronie wsparcia Google Analytics, możemy wyczytać:

  • Co wejdzie w skład procesu migracji
  • Jakie są wymagania
  • Co dostaniemy po zakończonym procesie

 

Migracja GA4 – czego się spodziewać?

Do automatycznego utworzenia usług Google Analytics 4 kwalifikują się wszystkie konta Universal Analytics, które:

  • Nie mają połączonej usługi Google Analytics 4
  • Nie mają ukończonych wszystkich kroków w Asystencie Google Analytics 4

Google do migracji wykorzysta istniejące tagi usługi Analytics. W tym miejscu robi się kłopotliwie. Zautomatyzowany proces migracji wykorzysta istniejące tagi i struktury zdarzeń Universal Analytics. Więcej informacji o tym, co znajdziemy w panelu GA4 znajdziesz w naszym poprzednim wpisie

Założenie jest takie, że Twoja witryna jest odpowiednio zakodowana, a Twoje niestandardowe zdarzenia i definicje celów są w 100% idealnie dopasowane do struktur danych GA4. Niestety, takie strony są rzadkością, a elastyczność i możliwości personalizacji usługi GA4 wcale nie ułatwiają zadania.

Teoretycznie brzmi to dobrze dla stron, które potrzebują jedynie podstawowych danych i nie chcą za mocno wchodzić w ustawienia mikro i makro konwersji, mierzenia danych z wykorzystaniem parametrów niestandardowych. Takich stron w internecie jest jednak co raz mniej i każdy potrzebuje mniej lub bardziej szczegółowych informacji:

  • Kto się ze mną kontaktował? 
  • W jaki sposób?
  • Czy w formularzu została zaznaczona opcja X?
  • Co zostało dodane do koszyka?

Z tym proces automatycznego utworzenia GA4 może sobie nie poradzić lub zrobi to w sposób bardzo nieefektywny bez idealnej struktury i danych na stronie internetowej.

Możemy potrzebować też integracji z innymi systemami marketingowymi – automatyczne utworzenie usługi łączy jedynie usługę Google Ads. Nie zostaną przeniesione także cele, które nie są oparte na zdarzeniach, a na np. czasie spędzonym na stronie lub liczbie odwiedzanych podstron.

 

Co powinniśmy zrobić?

W panelu administracyjnym usługi Universal Analytics jest sekcja Asystent konfiguracji Google Analytics 4, a w nim opcja wykluczenia usługi z automatycznego procesu migracji. 

 

Wystarczy kliknąć guzik w prawym, górnym rogu.

Potem zaplanujmy, co chcemy mierzyć w nowej usłudze i postarajmy się przeprowadzić proces ręcznie – samemu z wykorzystaniem wielu poradników dostępnych w internecie lub z pomocą firm, które specjalizują się w instalacji i konfiguracji usług Google.  W ten sposób, będziemy mieli pewność, że nowa usługa zbiera dane w sposób jaki chcemy i pozostawimy dość ważnej kwestii rozwoju i działania strony, automatycznemu procesowi, który może nie zwrócić uwagi na niuanse naszego biznesu. Jeśli szukasz informacji jak krok po kroku przejść przez proces migracji – zapraszamy do naszego wpisu: Migracja z Universal Analytics do Google Analytics 4.

 

Sekcja tło

Pełne wdrożenie Google Analytics 4

 

Bartłomiej Firmanty
Analityk. Z marketingiem internetowym związany od 5 lat. Na co dzień odpowiada za kondycję Google Analyticsów, Google Tag Managerów i spokojnej głowy klientów. Wyznawca zasady "less is more" oraz "Keep it simple". Fan muzyki, pop-kultury i nowych technologii.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry