Budowa zaplecza SEO – jak tworzyć satelity do pozycjonowania stron?

 
jak budować zaplecze seo

Budowa zaplecza SEO


jak tworzyć satelity/zaplecza?

Własne zaplecze SEO to istotny punkt kampanii pozycjonerskiej i całego procesu związanego ze zdobywaniem linków (tak zwanym linkbuildingiem). Każdej stronie, którą można znaleźć w organicznych wynikach wyszukiwania Google, została przypisana określona pozycja w rankingu dla wpisanej przez internautę frazy. O tym, jaką pozycję zajmie nasza strona decyduje algorytm wyszukiwarki, który opiera się na wielu czynnikach on-site (dotyczących budowy i optymalizacji strony) i off-site (czynniki zewnętrzne mające wpływ na stronę, na przykład sygnały social media i zewnętrzne linki sponsorowane/pozycjonerskie kierujące do witryny).

Jednym z najważniejszych elementów off-site wpływających na ranking w Google są linki przychodzące. Można je zdobywać na kilka sposobów. Zaplecze pozycjonerskie jest jednym z nich. To właśnie baza stron zapleczowych pozwala urozmaicić profil linków. Oczywiście, pod warunkiem, że na stronach wchodzących w skład zaplecza będzie prezentowany wartościowy content, a same strony będą prawidłowo zbudowane, zoptymalizowane i prowadzone.

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest zaplecze SEO, jak wygląda budowa zaplecza SEO oraz czy tworzenie zaplecza SEO jest opłacalne? Ten krótki poradnik może okazać się pomocny zwłaszcza dla osób, które do tej pory z SEO nie miały wiele wspólnego, zastanawiają się nad pozycjonowaniem stron na własną rękę lub przy pomocy agencji SEO.

Zaplecze SEO – co to takiego?

Z zaplecza SEO korzystają zarówno agencje zajmujące się pozycjonowaniem witryn internetowych, pozycjonerzy-freelancerzy, jak i firmy nie związane z branżą SEO, które samodzielnie chcą wpłynąć na pozycję w rankingu zajmowaną przez własny serwis bądź sklep internetowy. Pojęcie zaplecza SEO może być rozważane w dwóch wariantach.

Zaplecze SEO w ujęciu szerokim – to cały profil linków prowadzących do witryny. Są to zatem wszystkie linki (zarówno te pozyskane celowo, jak i takie, które znalazły się tam przypadkowo, np. w wyniku działania osób trzecich).

Jaką strukturę może mieć zaplecze seo?

Zaplecza seo (w rozumieniu węższym) mogą mieć różną strukturę. W zależności od tego, jak zostaną zaprojektowane, w dużej mierze zależy ich skuteczność. Architektura linkowania jest niezmiernie istotna. Warto mieć na uwadze, aby stworzony profil linków wyglądał jak najbardziej naturalnie. Gdy Google wykryje podejrzane działania, może ukarać daną stronę filtrem lub całkowitym wyindeksowaniem. W konsekwencji nałożonej kary, pozycję witryny w rankingu wyników organicznych mogą ulec znacznym spadkom. W praktyce najlepiej trzymać się jak najdalej od konkretnej struktury, która może być łatwo wykrywalna, ale warto wiedzieć w jaki sposób można do tematu podejść.

linkowanie struktura zaplecza i satelity seo

Wyróżniamy następujące topologie linkowania w zapleczu SEO:

  • Zaplecza o strukturze gwiazdy – w tym przypadku linkowanie zaplecza jest tak proste, jak to tylko można sobie wyobrazić. Wszystkie tworzone strony zapleczowe linkują bezpośrednio do pozycjonowanego serwisu. Z jednej strony taki schemat daje dużą przejrzystość, jednak z drugiej, budzi podejrzenia, bo wszystko jest aż za ładnie poukładane.
  • Zaplecza o strukturze koła – to kolejny sposób na budowanie stron zapleczowych. W tym przypadku budowa zaplecza SEO przebiega w taki sposób, że nie tylko domena główna pozyskuje linki od stron zapleczowych. Każdy serwis tematyczny linkuje także do innej strony zapleczowej. Dzięki temu poszczególne serwisy wzajemnie się wspierają i wzmacniają swoją pozycję. Taki sposób budowania relacji wykorzystywany jest również w linkowaniu wewnętrznym w ramach jednego serwisu.
  • Zaplecza o strukturze piramidy – to sposób rozbudowywania zaplecz SEO, w którym czubkiem piramidy jest pozycjonowany serwis, a podstawa stale się rozszerza i jest uzupełniana o kolejne poziomy połączonych ze sobą stron linkujących. Takie rozwiązanie ma swoje mocne i słabe strony. Do zalet zaliczyć można utrudnione znalezienie bezpośrednich powiązań pomiędzy stronami zapleczowymi a domeną główną. Minusem jest jednak to, że ze względu na dużą ilość szczebli piramidy, moc linków jest mniejsza.

Zanim zdecydujesz się na konkretny schemat, w oparciu o który będziesz budować swoje zaplecze, przeanalizuj mocne i słabe strony każdego z rozwiązań. Weź pod uwagę między innymi to, jak bardzo rozbudowane będzie zaplecze (w jego skład będzie wchodziło kilka, kilkanaście, a może kilkadziesiąt kolejnych domen?), a także to, czy zależy Ci bardziej na mocy stron zapleczowych, czy może raczej na tym, aby prowadzone działania wyglądały jak najbardziej naturalnie. Rachunek zysków i potencjalnych strat nie jest do końca oczywisty i zależy od rodzaju kampanii SEO, branży, konkurencyjności i oczywiście samego budżetu przeznaczonego na budowę i prowadzenie stron zapleczowych.

Własne zaplecze SEO – o czym trzeba pamiętać?

Jednym z ważniejszych elementów tworzenia zaplecza SEO do pozycjonowania strony internetowej jest domena. Nie wystarczy losowo wybrać domeny spośród dostępnych propozycji. Warto zwrócić uwagę na to, by były dopasowane do treści, jakie będą prezentowane w ramach konkretnych serwisów. Przykładowo – domena pieknegaraze.xy niezbyt nadaje się dla witryny, na której mają być umieszczane treści związane z branżą kosmetyczną. Nazwa domeny musi współgrać z contentem i branżą – to jedna z podstawowych zasad, których warto się trzymać.

Wybierając optymalną domenę, prócz nazwy, trzeba wziąć też pod uwagę inne czynniki, które mogą mieć mniejsze lub większe znaczenie dla późniejszej wartości samego serwisu. Specjaliści od SEO, wskazują między innymi na:

  • wiek domeny,
  • profil linków przychodzących (dotyczy domen przechwyconych, z historią),
  • anchory w kampanii SEO – jak bardzo są zróżnicowane,
  • historia domeny – powiązanie z konkretną treścią oraz tematyką.

Na pytanie, czy korzystać wyłącznie z nowych domen, które nie mają za sobą żadnej historii, czy też zdecydować się na wykorzystanie tych, na których wcześniej były już postawione jakieś serwisy, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony, domeny z historią mogą przyspieszyć proces pozycjonowania, jednak tylko pod warunkiem, że ta historia jest dobra. Gdy domena była ukarana filtrem od Google, to końcowy rezultat może okazać się zgoła odmienny od oczekiwanego.

Dlaczego strona pozycjonowana i zaplecza powinny być na osobnych serwerach?

Gdy zostaną już wybrane domeny (ich ilość często jest powiązana z wysokością budżetu przeznaczonego na budowanie zaplecza – im większy budżet, tym więcej stron zapleczowych można stworzyć, a prowadzone działania będą zakrojone na szerszą skalę), to pora przyjrzeć się kwestii hostingu. W tym miejscu pojawia się pytanie, czy serwer pozycjonowanego serwisu oraz stron zapleczowych może być ten sam, czy lepiej pomyśleć o większej różnorodności?

Drobne wyjaśnienie dla osób, które zupełnie nie są zorientowane w temacie – serwer, to miejsce, w którym przechowuje się wszelkie pliki powiązane z konkretną stroną internetową. Zdecydowana większość firm nie posiada własnych serwerowni i korzysta z rozwiązań hostingowych oferowanych przez zewnętrzne firmy.

O wiele wygodniej (i przede wszystkim dużo taniej) byłoby umieścić wszystkie strony zapleczowe na jednym serwerze. Wystarczy wówczas podpisać jedną umowę, nie trzeba się martwić o to, aby przedłużyć hosting w różnych terminach, panuje ład i porządek. Jednak taki stan rzeczy nie będzie miał pozytywnych skutków dla pozycjonowanej witryny. Algorytm wyszukiwarki jest skonstruowany w taki sposób, by wychwytywać podejrzane działania z identycznych IP mające na celu próbę manipulowania pozycjami strony. Zatem im większa dywersyfikacja – tym lepiej.

Jeżeli Twój budżet na inwestycje związane z budową zaplecza SEO jest znacznie ograniczony i nie możesz sobie pozwolić na kilka różnych serwerów, to zadbaj chociaż o to, aby poszczególne witryny miały dedykowane adresy IP. Decyduj się na najlepsze rozwiązania hostingowe. Możliwości wyboru jest obecnie bardzo dużo.

serwery seo hosting na zaplecze

Serwer powinien gwarantować:

  • Szybkość działania – jeżeli strona ładuje się zbyt długo, to zmniejsza to jej wartość dla robotów wyszukiwarki, które odpowiedzialne są za ostateczny kształt rankingu witryn internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Bezpieczeństwo – odpowiednie zabezpieczenia zmniejszą szansę, że strony utrzymywane w ramach jednego hostingu zostaną zaatakowane przez zewnętrzne złośliwe oprogramowanie.
  • Stabilność – przerwy w działaniu serwerów niekorzystnie przekładają się na wartość strony.

Optymalnie dobrane domeny oraz różne serwery (a przynajmniej indywidualne adresy IP) to istotne aspekty, o których należy pamiętać podczas budowy zaplecza. Jednak to jeszcze nie wszystko. Trzeba dodatkowo rozstrzygnąć, czy każda ze stron zapleczowych ma być tworzona jako odrębny projekt graficzny, czy też do postawienia zaplecza zostaną wykorzystane szablony dostępne w ramach popularnych CMS’ów?

Sekcja tło

Chcesz zbudować zaplecze? Zamów SEO konsultacje lub wykonanie zaplecza

Indywidualna szata graficzna strony czy systemy CMS?

Zaplecze pozycjonerskie ma za zadanie wspierać proces osiągania coraz to lepszych pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby móc osiągnąć ten cel, trzeba zadbać o to, aby budować zaplecze SEO zgodnie z zasadami. Strony nie powinny być robione na identycznych szablonach. Przydatna okaże się różnorodność graficzna – tylko jak ją osiągnąć? Zakładając, że rozbudowane zaplecze powinno mieć sporo witryn, to tworzenie dla każdej z nich indywidualnego wzorca graficznego mogłoby pochłonąć ogrom środków finansowych(sprawdź więcej informacji o koszcie utworzenia strony internetowej). Pewnym rozwiązaniem mogą okazać się darmowe (lub płatne) szablony dostępne w ramach systemów zarządzania treścią.

Systemy CMS (np. WordPress) są coraz chętniej wybierane. Do wzrostu ich popularności przyczynia się kilka aspektów, a mianowicie:

  • atrakcyjna cena – część szablonów jest zupełnie darmowa, za inne pobierana jest niezbyt wygórowana opłata,
  • krótki czas postawienia strony – nie trzeba dla każdej witryny tworzyć indywidualnego projektu graficznego – dzięki temu serwis może zostać uruchomiony o wiele szybciej,
  • łatwość obsługi – z dodawaniem treści poradzi sobie każdy, nawet osoba, która nie jest biegła w obsłudze komputera,
  • możliwość optymalizacji – stosunkowo proste zarządzanie architekturą informacji oraz metatagami – każda podstrona może mieć ustawione indywidualne parametry.

Obsługa zaplecza – postaw na wartościowy content!

Obsługa i rozbudowa zaplecza służącego do pozycjonowania stron www to proces żmudny oraz długotrwały. Działania, które będą zanadto zintensyfikowane w krótkim czasie, mogą przynieść o wiele więcej szkód, niż pożytku. Jeżeli chcesz zbudować wartościowe zaplecze, z którego będą wychodziły silne linki, to musisz zadbać o content doskonałej jakości. Liczy się wartość publikacji, a także ich częstotliwość. Nie bez znaczenia pozostaje także rozbudowywanie zaplecz oraz ich pozycjonowanie. Zachowaj w tym wszystkim umiar, aby nie narazić się na filtr od Google.

Jeżeli chcesz, aby tworzone przez Ciebie zaplecze było interesujące zarówno dla potencjalnego odbiorcy, jak i dla robota wyszukiwarki, to pamiętaj o tym, aby:

  • Umieszczać w serwisie wyłącznie unikalną oraz wartościową treść – czasy, w których popularne było zamieszczanie na stronach tekstów słabej jakości, które naszpikowane były wyłącznie frazami kluczowymi to już pieśń przeszłości.
  • Publikować posty regularnie – jeżeli zapomnisz o systematyczności, to serwisy stracą na swojej mocy.
  • Zadbać o atrakcyjność wizualną stron zapleczowych – zdjęcia i grafiki przyciągają wzrok użytkowników. W trosce o dobre samopoczucie robotów wyszukiwarki nie zapomnij o tym, aby poszczególne grafiki posiadały teksty alternatywne!
  • Odpowiedniej tematyce – strony zapleczowe powinny być tematycznie powiązane z pozycjonowanym serwisem. Tematyka dobrana przypadkowo nie wpłynie korzystnie na proces pozycjonowania.
  • Nie zapomnij także o tym, aby w odpowiedni sposób zabezpieczyć zaplecza, tak by były odporne na ataki wirusów.

Wzmacnianie zaplecz – jak zdobywać linki?

Rozbudowa i wzmacnianie jakości stron zapleczowych, to nie tylko działania, które mają skupić się na zwiększeniu ich ilości. Kluczem do sukcesu może okazać się zwiększanie wartości stron zapleczowych. Jak to zrobić? Pozyskując wartościowy odnośnik! Źródła linków przychodzących mogą być bardzo różne. Postaraj się o linki z mediów społecznościowych, a także nie zapomnij o linkowaniu pomiędzy stronami zapleczowymi. Do ich pozyskania możesz wykorzystać również niejeden katalog.

Budowa własnego zaplecza – czy jest to opłacalne?

Może się wydawać, że podejmowanie wszelkich działań zmierzających do poprawy pozycji strony głównej w organiczne wynikach wyszukiwania ma sens. Otóż, nie zawsze tak jest. Zanim rzucisz się na głęboką wodę i bez żadnego wcześniejszego doświadczenia zajmiesz się tworzeniem zaplecz SEO, przeprowadź rzetelną analizę tego, jak mogą kształtować się potencjalne zyski i straty z takiej inwestycji. Nie zawsze własne zaplecze SEO jest potrzebne (dotyczy małych projektów i witryn lokalnych), najczęściej budowa zaplecza nie będzie też tanim pozycjonowaniem strony. Niemniej dobrze prowadzone zaplecze SEO daje ogromne możliwości zarówno linkowania do swoich stron, jak i monetyzowania ruchu na zapleczu (poprzez sprzedaż miejsca na reklamę, wpisy gościnne czy kampanie Google AdSense), nie wspominając o pełnej kontroli nad emitowanymi linkami pozycjonerskimi do promowanej strony. Brak jakichkolwiek ograniczeń to największy atut własnego zaplecza SEO. Aby tworzyć dobre i skuteczne zaplecze SEO niewątpliwie potrzebne jest doświadczenie oraz bardzo dużo środków finansowych (budowa, utrzymanie i linkowanie zaplecza).

Sekcja tło

Oddaj swoją stronę w ręce ekspertów

Pamiętaj, by oprócz szerokiego pozycjonowania wykorzystywać również potencjał drzemiący w innych możliwościach zdobywania nowych klientów. Marketing internetowy to prawdziwa kopalnia ciekawych pomysłów. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje między innymi prowadzenie firmowego bloga, pozyskiwanie nowych klientów dzięki kampaniom linków sponsorowanych czy też działaniom w social mediach. Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania ogromny wpływ ma także prawidłowo przeprowadzona optymalizacja on-site. To właśnie od niej dobrze jest zacząć starania o czołowe pozycje w wyszukiwarce.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991