Czy warto reklamować się na brand konkurencji?

Mateusz Najman
Mateusz Najman
24 listopada 2021
 

Czy warto reklamować się


na brand konkurencji?

Nie byłbym sobą, gdybym nie zaczął od najbardziej uniwersalnej, ale jakże jednocześnie prawdziwej odpowiedzi – to zależy 😊. Jednak najpierw zadam to pytanie w nieco rozszerzonej wersji: Czy warto użyć znane brandy konkurencji by w legalny sposób kierować swoje reklamy na daną grupę odbiorców w celu poinformowania, że w Twojej ofercie znajduje się produkt, którego szukają lub którym wykazują zainteresowanie w sieci?

Brzmi lepiej, prawda? Jeśli wiemy już, że nie chodzi tutaj o podszywanie się pod inny brand, wprowadzanie użytkownika w błąd, łamanie przepisów o uczciwej konkurencji czy inne zakazane praktyki, możemy lepiej przyjrzeć się sprawie.

 

Aby określić czy warto w taki sposób się reklamować musimy wziąć pod uwagę następujące sprawy:

 

Stawki CPC

W zależności od wybranego typu kampanii, reklamowanie się na brand konkurencji może powodować wzrost średniego kosztu kliknięcia na koncie. Pamiętajmy, że dla Google liczy się jakość = wyświetlenie użytkownikowi jak najbardziej trafnego wyniku na wyszukiwane hasło. Jeśli prowadzisz użytkownika na stronę docelową związaną z innym brandem, to musisz być gotowy zapłacić więcej za kliknięcie, aby Twoja reklama mogła zostać w ogóle wyświetlona na stronie wyników wyszukiwania.

 

Budżet

Jeśli nasz budżet na promocję za pomocą Google Ads jest niewielki, to warto skupić go na głównych kampaniach związanych z samym rdzeniem naszych produktów czy usług. Każda dodatkowa kampania, w tym wypadku na brand konkurencji, będzie powodować zbytnie rozproszenie budżetu, za czym idzie słaby przepływ danych do nauki dla systemów uczących się oraz podejmowania decyzji przez opiekuna kampanii.

 

Konfiguracja kampanii

Dobór odpowiedniego typu kampanii i sposobu kierowania reklam. Google Ads oferuje nam wiele możliwości dotarcia z reklamą do użytkowników poprzez brand konkurencji. Jeśli podejmiesz się tego rodzaju promocji, to testuj różne kombinacje by dowiedzieć się, która najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

 

Kierowanie

Bez względu na jego rodzaj, kieruj jak najbardziej precyzyjnie. Przykład – jeśli sprzedajesz telewizory i chcesz kierować reklamy na użytkowników wyszukujących / zainteresowanych brandem Samsung, to pamiętaj, że produkuje on wiele innych urządzeń. Mało precyzyjne kierowanie to podstawowy sposób przepalania budżetów.

 

Dobór konkurencji

Duży wpływ na skuteczność reklam ma również odpowiedni dobór brandów. Zrób porządny research, podziel konkurencję na bliską i daleką, na taką która ma wyłącznie jeden rodzaj produktów, które oferujesz i na taką która ma ogromny asortyment, który może powodować wyświetlanie Twojej reklamy niewłaściwym użytkownikom.

 

Konkurencyjność

Pamiętaj, że jeśli Twoja oferta nie posiada atrybutów, które zapewniają Ci przewagę konkurencyjną, w szczególności do brandów, na które się reklamujesz, to pomimo tego, że będziesz sprowadzał użytkowników na swoją stronę www to i tak nie sprawisz by zostali Twoimi klientami.

 

Sekcja tło

Zrób z nami skuteczną kampanię e-commerce!

 

Tło sytuacji

  • Sprzedaż mieszkań inwestycyjnych

Wyobraź sobie, że jesteś developerem i oferujesz swoim klientom nowe mieszkania pod wynajem. Jest to produkt bardzo drogi, a zatem związany również z długim procesem decyzyjnym. W tym przypadku za pomocą brandu konkurencji, która także zajmuje się sprzedażą mieszkań, możesz dotrzeć do grupy użytkowników zainteresowanych tego rodzaju inwestycją oraz mieć szansę zaprezentować im swoją ofertę. Jeśli np. Twoją przewagą będzie bardziej atrakcyjna lokalizacja mieszkania możesz pozyskać w ten sposób klienta 😊.

  • Sprzedaż smartfonów z najniższej półki

W tej sytuacji zajmujesz się sprzedażą smartfonów. Mógłbyś kierować swoje reklamy na użytkowników wyszukujących smartfonów Apple, Samsung czy Huawei ale wtedy skuteczność reklam będzie raczej żadna lub znikoma. Pomimo, że Ci odbiorcy reklam szukają tego samego produktu – smartfona – to wątpliwą rzeczą jest, że przekonasz użytkownika zainteresowanego kupnem urządzenia z najwyższej półki, do kupna mało znanej marki telefonu.

  • Sprzedaż produktów komplementarnych

Przyjmijmy, że wytwarzasz na wyłączność do produktu innej marki dobro komplementarne, bez którego użytkowanie tego pierwszego nie jest możliwe. W tej sytuacji kierowanie swoich reklam za pomocą brandu konkurencji jest nie tylko opcją do przetestowania ale wskazane.

 

Podsumowując

W zależności od powyższych czynników nie zawsze warto wyświetlać reklamy na brand konkurencji ALE w wielu przypadkach warto przetestować takie rozwiązanie, robiąc to w przemyślany sposób. Ważne, aby różne kombinacje kierowania i typy kampanii testować w kolejności od tej, która ma największy potencjał przyniesienia efektów, aby nie zniechęcić się już na sam początek. Testuj, analizuj, optymalizuj i oceń efekty po odpowiednim czasie. Powodzenia!

 

Sekcja tło

Sprawdzimy dla Ciebie możliwości reklamy brandowej w Twojej branży!

 

Mateusz Najman
SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami oraz wdrażaniem analityki. Jego zamiłowaniem jest wielogodzinna segregacja i pogłębiona analiza danych. Lubi mieć wszystko perfekcyjnie dopracowane.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 4,50 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991