Damian Rams – wywiad po semKRK#21 BIG

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 06.2023
 
Damian Rams – wywiad po semKRK#21 BIG

Damian Rams
wywiad po semKRK#21 BIG

Analiza danych w Google Analytics 4 to gorący temat zwłaszcza teraz, kilka dni przed wyłączeniem Universal Analytics. Nie dziwi więc, że podczas semKRK padło tak wiele pytań dotyczących raportów i pomiaru konwersji. Damian Rams nie był w stanie odpowiedzieć na wszystkie ze sceny, ale teraz oddajemy mu głos na naszym blogu! Pytania zadali uczestnicy semKRK na sli.do podczas konferencji, więc czas na wyjaśnienie wszystkich nurtujących ich kwestii.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Sprawdź wywiad z Joanną Burdek

Odpowiedziała na pytania zadane jej podczas konferencji

  • Co sądzisz o zmianach w modelowaniu atrybucji i ich usunięciu? Czy będzie tego brakować?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Mnie osobiście niezbyt, bo jakość tych danych w większości usług GA4 jest kiepska ze względu na ograniczenia technologiczne, przez co i tak trudno na ich podstawie podejmować przełomowe decyzje.

  • Jak poradzić sobie dodatkowo z progowaniem w GA4, gdzie znika nam cześć źródeł z raportów, jeżeli wpada nam mało konwersji?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Przestawić Tożsamość na potrzeby raportowania na Zależnie od urządzenia, wtedy progowanie powinno zniknąć.

  • Jak radzić sobie z błędnym grupowaniem kanału w domyślnych raportach GA4, np. ruch płatny ze wszystkich kanałów w Paid Social?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Sprawdzić w dokumentacji GA4 reguły dopasowania źródeł ruchu do domyślnego grupowania kanału i dostosować pod to UTM-y. Ewentualnie stworzyć własne grupowanie kanałów.

  • Jak najlepiej analizować kampanie Meta w GA4?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Postawić na mikrokonwersje. Często ruch z Meta nie prowadzi od razu do sprzedaży ze względu na to, że dzieje się na mobile i w innym kontekście niż ruch z organica czy Google Ads. Wtedy warto śledzić też inne interakcje (dodanie do koszyka, dodanie do wishlisty etc.), aby ocenić jakość ruchu z tych kanałów.

  • Jaki masz pomysł na progowanie w raportach oraz delay w raportowaniu (czasem nawet do 72h)? To utrudnia podejmowanie decyzji na podstawie wyników z dzisiaj/wczoraj.

  • Damian Rams
    Damian Rams

    O progowaniu było wyżej. Z delayem nic nie zrobimy, ewentualnie można się pobawić w duplikowanie hitów GA4 do własnej bazy danych, wtedy będziemy je mieć w czasie rzeczywistym, ale to już wymaga wsparcia technicznej osoby, która nam takie rozwiązanie postawi.

  • Czy korzystasz z jakichś formatów raportów z GA4 (Looker Studio lub eksploracja)?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Korzystam ze wszystkiego: raportów standardowych, własnych raportów w sekcji Biblioteka, eksploracji i Looker Studio. W różnych przypadkach różne miejsca się najlepiej sprawdzają do uzyskania efektu, jakiego oczekuję.

  • Jak porównujesz tożsamość blended i observed? Na moim koncie jest to jeszcze niedostępne.

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Nie widziałem jeszcze konta GA4, gdzie byłoby to niedostępne.

  • Czy uważasz, że 1 lipca czeka nas armagedon, czy to wszystko „rozejdzie się po kościach"?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Zobaczymy w sierpniu, gdy trzeba będzie zrobić raporty za lipiec :-) Ale raczej w stronę armagedonu.

  • Jak skutecznie analizować mikrokonwersje? Bardziej skupiać się na tych, które były skuteczne, czy tych z porażką?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Przede wszystkim skupić się na analizie tego, czy eksperymentowanie (zmiany w targetowaniu kampanii, kreacjach, budżetach, zmiany w UX strony etc.) prowadzi do wzrostu tych mikrokonwersji. Dodatkowo wycinanie tych kampanii, które nie generują ani sprzedaży, ani mikrokonwersji – bo najprawdopodobniej dostarczają ruch, który nigdy nie przekonwertuje.Z drugiej strony warto się przyjrzeć, czym się charakteryzują kampanie, które dowożą dużo mikrokonwersji – być może da się tam znaleźć jakieś kluczowe punkty i wykorzystać to w innych obszarach marketingu.

  • Jak sobie radzisz z jeszcze brakującymi wymiarami w GA4 lub niedawno dodanymi?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Cóż, jeśli jakichś wymiarów nie ma, to ich nie wyczaruję :-) Po prostu cierpliwie czekam.

  • Jakie mikrokonwersje oznaczasz jako konwersje w GA4 w przypadku e-commerce? Tylko add to cart, wszystkie zdarzenia na ścieżce?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    begin_checkout, view_cart, add_to_cart, add_to_wishlist, select_item, select_promotion. Ewentualnie jeszcze zapisy do newslettera, wybór rozmiaru, kliknięcie w tabelę rozmiarów i wyświetlenie informacji o zwrotach / dostawie.

  • Jakie raporty najlepiej wdrożyć na początku do GA4?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    A to już zależy od potrzeb. Standardowo zacząłbym od zmapowania lejków dla najważniejszych procesów na stronie, żeby wiedzieć, ile % użytkowników i którędy nam ucieka.

  • Dużo mówi się o e-commerce, jak wygląda opcja zrobienia na kampaniach leadowych, gdzie konwersją jest wysłanie formularza lub kliknięcia w telefon/mail?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Nie ma tu filozofii – instalujemy zdarzenia na wysyłkę formularza i klikanie telefonu / maila, ustawiamy je jako konwersje i traktujemy jako punkt odniesienia dla skuteczności kampanii.

  • Co myślisz o analizie jakości sesji po długości jej trwania zamiast mikrokonwersji?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Długość trwania sesji lub zaangażowany czas na stronie traktowałbym jako dodatek. Konkretne akcje mówią więcej niż spędzony czas. Z kolei faktycznie dla stron, gdzie mamy przykładowo bardzo długą podstronę z opisem oferty, czas na stronie może być dobrą metryką pokazującą, czy np. zmiany w treści tej strony pomagają dłużej utrzymać uwagę użytkownika.

  • Co zrobić, żeby nie wyprowadzać użytkownika do trybu incognito?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Modlić się? :) Nie mamy na to wpływu.

  • Jak zachować najbardziej szczegółowy pomiar konwersji przy wdrożonym consent mode na stronie? Jak zachęcić użytkownika do zgody?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Najlepszy byłby baner, który jest duży, pojawia się na środku strony oraz blokuje dostęp do treści strony do momentu podjęcia decyzji o zgodzie / odmowie przez użytkownika. Projektujmy te banery tak, aby jak najbardziej zachęcały do wyrażenia zgody.Dodatkowo koniecznie eksport danych do BigQuery – tam znajdziesz eventy dla userów ze zgodą i bez zgody na ciasteczka.

  • Czy Piano to dobra alternatywa dla GA4?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Nie wiem – nie korzystałem.

  • Na jakie najczęstsze „pułapki myślenia” trzeba uważać podczas analizy danych z GA4, by nie wyciągnąć pochopnych albo złych wniosków?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Nie wiem, czy to pułapka myślenia, ale analizowanie zbyt małych liczb (np. 6 konwersji vs 10 konwersji dla dwóch kampanii) to błąd, który widzę nagminnie i niezmiernie mnie dziwi.

  • Który rodzaj mikrokonwersji jest najlepszym sygnałem?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Generalnie im bliżej makrokonwersji, tym jest to mocniejszy sygnał. Przykładowo add_to_cart będzie mocniejszym sygnałem niż select_promotion.

  • Czy Adobe Analytics ma sens? + / - w porównaniu do GA4

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Nie wiem :) Trzeba rozpatrzyć za i przeciw dla konkretnej firmy / przypadku. Być może dla niektórych firm będzie to miało sens, ale zakładam, że większość biznesów lepiej wyjdzie na korzystaniu z darmowego GA4, a kasę wrzuci w reklamy zamiast w licencję Adobe Analytics.

  • Ciasteczka GA4 są ciasteczkami 1st czy 3rd party?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    1st party.

  • Co sądzisz o tagowaniu server-side? Czy to nie powinno rozwiązać problemów dotyczących przypisania użytkownika do źródła?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Tagowanie server-side ma swoje zalety, ale to nie jest lek na całe zło. Na pewno nie rozwiązuje problemu z identyfikacją użytkownika między różnymi przeglądarkami / urządzeniami. Gdyby tak było, to już dawno wszyscy by wdrożyli server-side – a obecnie takie implementacje są ultrarzadkie.

  • Jak widzisz przyszłość analityki w sytuacji, kiedy w 2024 roku będziemy odchodzić od 3rd party cookies?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Z perspektywy analizy danych w GA4 odejście od 3rd party cookies zmienia niewiele, o ile zmienia cokolwiek, bo GA zawsze działało w oparciu o 1st party cookies. Jest to raczej problem dla osób zajmujących się pozyskiwaniem ruchu, ale to nie moja działka.

  • Jak wytłumaczyć klientowi, dlaczego wyniki Meta Ads w GA4 są dużo gorsze niż w panelu Meta?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Krok po kroku wytłumaczyć technologiczne zawiłości śledzenia konwersji, ciasteczek i śledzenia cross-device dla zalogowanych userów (które FB ma dla każdego kliknięcia, a GA4 nie). Jeśli klient nie chce słuchać o technikaliach, ale dalej jest nieufny co do wyników w GA4 vs Meta Ads, to wymienić klienta na mądrzejszego, bo szkoda nerwów.

  • Czy Motomo może być dobrą alternatywą dla GA4?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Raczej polecałbym Piwik PRO, można potestować na darmowym pakiecie 500k eventów miesięcznie. Matomo działa na dość przestarzałej technologii, przez co jest wolne.

  • Jakie są minusy GA4?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Brak celów. Słaby raport dla badania nawigacji użytkowników (Path exploration). Tempo przetwarzania danych (wolniejsze niż w UA). Słabe API dla importu danych kosztowych. Brak danych obliczonych. Toporne Overview reports. Brak spójności w dostępnych wymiarach / metrykach między raportami standardowymi, eksploracjami, a connectorem Looker Studio. Miejsce mi się kończy ;-)

  • Jak GA4 radzi sobie w rzeczywistości z identyfikowaniem tego samego usera z różnych urządzeń i przeglądarek?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Słabo. Google Signals, które obiecuje identyfikację cross-device, zazwyczaj obejmuje ~15-20% userów, natomiast trudno powiedzieć, czy widzi ich na wszystkich urządzeniach. Raczej nie, bo wymagałoby to logowania się do konta Google w każdej in-app browser, co w praktyce jest nierealne. A więc zostaje identyfikacja po ciasteczkach, czyli tylko w ramach jednej przeglądarki.

  • Więcej nerwów jest z GA4 czy ze Stat4u?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    GA4 :)

  • Jakie raporty warto zrobić na samym początku wdrażania GA4?

  • Damian Rams
    Damian Rams

    Takie, z których będziemy regularnie korzystać. I wrzucić je w menu, bo GA4 pozwala na jego modyfikację.

Dziękujemy za precyzyjne odpowiedzi, które z pewnością pomogą lepiej zrozumieć GA4, a także świetne wystąpienie na semKRK#21 BIG. Docenili je uczestnicy, wybierając prezentację Damiana jako trzecią najlepszą na konferencji! Gratulujemy podium i zapraszamy do sprawdzenia prezentacji Damiana.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Przeczytaj relację z semKRK#21 BIG

Dowiedz się, jak było na naszej imprezie!

  • Damian Rams
    Damian Rams, Konsultant ds. Analityki Internetowej

    Od 2014 roku zajmuję się analityką internetową oraz optymalizacją konwersji. Wdrażam Google Analytics 4, buduję raporty, rekomenduję działania i szkolę specjalistów. Moi klienci to między innymi Displate, Kross, RynekPierwotny.pl, Swiss czy Tigers.Lubię dzielić się wiedzą. Nagrałem w swoim życiu 5 kursów online o analityce. Łącznie to ponad 35 godzin materiałów wideo. Na blogu o analityce opublikowałem prawie 100 wpisów i który jest co miesiąc odwiedzany około 6000 razy.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (12 głosów, średnia: 4,83 / 5)
Loading...
Przewiń do góry