Sprawdzasz, jak w praktyce wyglądają Twoje reklamy w Google lub jak prezentują się na tle konkurencji, ale nie zawsze je widzisz. Dlaczego? Poniżej przedstawimy 16 punktów, które mogą być przyczyną braku wyświetlenia reklam, gdy sprawdzasz je ręcznie – wpisując słowo kluczowe w wyszukiwarkę Google lub poprzez narzędzie „podgląd i diagnostyka reklam”.
Najczęstsze powody, dla których nie widzisz własnych reklam Google Ads
Powodów przez które nie widzimy swoich reklam w Google Ads może być wiele zaczynając od ograniczeń budżetowych, problemy techniczne, a kończąc na samej konfiguracji kampanii. Pamiętajmy jednak, że reklamy pojawiają się w wielu miejscach: w wyszukiwarce, sieci reklamowej Google, mapach, na YouTube czy w kampaniach produktowych. Aktywując kampanię Performance Max, która swoim zasięgiem obejmuje wszystkie te miejsca nie mamy pewności kiedy i gdzie reklama zostanie wyświetlona. Więc to, że jej nie widzimy nie oznacza, że reklamy nie są widoczne.
Dodatkowo wybór dla kampanii strategii stawek “maksymalizacja liczby konwersji” sprawia, że system koncentruje się na użytkownikach z największym potencjałem zakupowym (a nie tych co wolą jedynie „klikać”) – w efekcie możemy nie widzieć swoich reklam i jest wręcz dobrym sygnałem, ponieważ nie mamy intencji zakupowej. Szczegółowe wyjaśnienie innych powodów przedstawiamy w poniższych punktach.
Środki na koncie Google Ads
W sytuacji gdy nie widzisz swoich reklam, sprawdź czy w panelu wciąż wyświetlają się reklamy. Jeśli nie, to pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy na koncie Google Ads posiadasz środki pieniężne, lub czy karta płatnicza nie została odrzucona. Brak budżetu to powód braku wyświetlania reklam.
Zbyt mała liczba wyszukiwań słowa kluczowego
Jedną z kolumn domyślnie dodaną w widoku słów kluczowych, jest “Stan”. Status, jaki może się pojawić w tej kolumnie przy słowie kluczowym to np. “Mała liczba wyszukiwań”. Reklama na takie słowo kluczowe nie będzie powodowała wyświetleń, ponieważ użytkownicy wyszukują je bardzo rzadko.
Zbyt niska stawka maks. CPC
Jeżeli ustalone ręcznie maks. CPC jest zbyt niskie, to reklama dla wybranego słowa kluczowego nie zawsze się pojawi. W ustaleniu stawki dla słowa kluczowego może pomóc nam kolumna “śr. CPC”, która podpowiada sugerowaną stawkę, jaką powinniśmy ustawić.
Zbyt wysoka stawka maks CPC
Stawka za klik może być za wysoka, gdy jest ona niewiele mniejsza od dziennego budżetu kampanii. Jeżeli budżet kampanii mamy określony na 5 zł, a maksymalne CPC na 2,5 zł to reklama może nie pojawić się za każdym razem, zwłaszcza, gdy rzeczywisty koszt za kliknięcie wynosi 2 zł.
Kierowanie na lokalizację
Podczas sprawdzania reklam, sprawdź, czy znajdujesz się w lokalizacji, na którą kierujesz reklamy. Jeśli nie, to nie zobaczysz swojej reklamy. W narzędziu Podgląd i diagnostyka reklam, możesz ustawić dowolną lokalizację i dzięki temu sprawdzić swoje reklamy kierowane nawet za granicę.
Kierowanie na urządzenia
Jeżeli sprawdzasz reklamę na komórce, a w kampanii takie kierowanie jest wyłączone, to nie zobaczysz reklamy. Podobnie, gdy sprawdzasz na PC, a kampania na nie nie kieruje. Jeżeli jakiekolwiek urządzenie masz wyłączone z kierowania reklam, musisz mieć to na uwadze podczas sprawdzania. W podglądzie i diagnostyce reklam też zwróć uwagę na urządzenie, z którego wykonane jest wyszukanie.
Harmonogram reklam
Ustawiając harmonogram reklam, tj. wykluczasz wyświetlanie reklam w wybrane godziny dnia lub dni tygodnia. Sprawdzając reklamę w tych godzinach, nie zobaczysz jej. Przy sprawdzaniu reklam musisz mieć na uwadze, czy sprawdzasz reklamę w odpowiedniej porze dnia.
Automatyczne strategie ustalania stawek
W zależności o strategii, z jakiej korzystasz, sztuczna inteligencja (IA) w Google Ads określa prawdopodobieństwo, z jakim użytkownik jest w stanie dokonać konwersji. Na tej podstawie albo podnosi stawki za kliknięcie albo obniża. Jeśli AI uzna, że nie skonwertujesz, to reklama może Ci się nie pojawić. Przykładowo, w strategii maksymalizacji liczby kliknięć system w ramach określonego budżetu dziennego kampanii stara się tak dostosować stawki CPC, aby uzyskać jak największą liczbę kliknięć. Jeżeli system uzna, że koszt za klik będzie zbyt drogi, może wycofać się z pokazania reklamy.
Ograniczony dzienny budżet kampanii
Gdy masz za mały budżet w stosunku do potencjału kampanii reklamowej Google, reklamy nie będą pojawiać się za każdym razem. Po raz trzeci z pomocą przychodzi kolumna “Stan” na poziomie Kampanii. Jeżeli pojawi się w niej alert na czerwono z tekstem “Ograniczona z powodu budżetu” może to być przyczyna braku wyświetlenia reklamy. W takim przypadku należy zwiększyć dzienny budżet kampanii.
Zbyt niski ranking reklamy
Dla każdego zapytania, które bierze udział w wyświetleniu reklamy, jest obliczany ranking reklamy. W uproszczeniu ranking reklamy to wynik jakości * maks CPC. Dodatkowymi czynnikami mającymi wpływ na ranking reklamy są rozszerzenia reklam, takie jak dodatkowe linki do podstron, rozszerzenie objaśnień, informacji w witrynie, rozszerzenie połączeń, lokalizacji, wiadomości, cen. Jeżeli ranking reklamy jest zbyt niski, reklama przegra w aukcji z innymi reklamodawcami i może się nie wyświetlić. Możemy poprawić go poprzez podniesienie stawki maks. CPC lub popracowanie nad drugim czynnikiem, jakim jest wynik jakości słowa kluczowego.
Zbyt niski wynik jakości
Jeżeli wynik jakości jest zbyt niski, w kolumnie “Stan” pojawi się taki komunikat: Wynik jakości mówi o tym, czy słowo kluczowe jest dobrze dopasowane do reklamy i do strony docelowej. Jeśli nie, to reklama może się nie pojawić.
Na wynik jakości słowa kluczowego wpływają takie czynniki jak:
- jakość strony docelowej,
- trafność reklamy,
- przewidywany współczynnik CTR.
Jako autorzy kampanii i właściciele strony WWW, największy wpływ mamy na jakość strony docelowej oraz na trafność reklamy. Na te dwa czynnik w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę i je poprawić jeśli wynik jakości jest niski.
Zbyt częste wyszukiwania
Z brakiem wyświetlanych reklam w wyszukiwarce, może być związane zbyt częste wpisywanie słowa kluczowego w wyszukiwarkę Google. Brak interakcji z wynikami wyszukiwania daje sygnał algorytmowi, że nie jesteś zainteresowany daną reklamą. Co w konsekwencji prowadzi do tego, że reklamy przestaną się wyświetlać. Nawet te innych reklamodawców. Dlatego zalecamy korzystanie z podglądu reklamy, czyli narzędzia “Podgląd i diagnostyka reklam”.
Reklama odrzucona lub ograniczona
Reklamy mogą zostać odrzucone, jeżeli nie są zgodne z zasadami reklam Google np. pisownia drukowanymi literami, niedziałająca strona docelowa, wirus na stronie WWW, brak przestrzegania wymogów redakcyjnych reklam.
Problem ten można zdiagnozować w karcie “Reklamy i rozszerzenia”. W kolumnie “Stan” zostanie podany powód odrzucenia. Odrzucona reklama automatycznie dyskwalifikuje nas z udziału w aukcji i reklamy nie będą się wyświetlać dopóki nie naprawimy problemu.
Wykluczające słowa kluczowe
Sprawdź, czy słowa, które są dodane do wykluczeń, nie blokują Twojego słowa dodanego jako kierowanie. Jeśli tak jest, to nie zobaczysz swojej reklamy.
Używasz AdBlocka
Niektóre programy typu Adblock blokują również reklamy w wynikach wyszukiwania. Jeśli korzystasz z takich narzędzi, możesz nie widzieć reklam. Dlatego najlepiej podczas sprawdzania reklam korzystać z narzędzia “Podgląd i diagnostyka reklam”.
Brak słowa kluczowego w kampanii
Sprawdź, czy słowo kluczowe, na które chcesz by reklama pojawiała się, jest dodane w słowach kluczowych. Jeśli nie, to prawdopodobieństwo, że zobaczenia własnej reklamy w Google drastycznie spada.
Podsumowanie
Powyższe punkty to najczęstsze przyczyny przez które kampania może się nie wyświetlać lub my, jako jej twórcy, nie możemy zobaczyć reklam. Warto jednak pamiętać, że każda kampania jest unikalna, dlatego regularne monitorowanie sytuacji na kontach Google Ads jest kluczowe.
Pamiętajmy jednak, że najważniejszym celem kampanii powinno być skuteczne dotarcie do użytkowników zainteresowanymi ofertą lub produktami, a nie do nas jako twórców czy właścicieli firmy. Skupienie się na odbiorcach pozwala realizować cel marketingowy, osiągnąć lepsze wyniki i efektywniej wykorzystać budżet reklamowy.