Festiwal SEO 2019 i linki z Allegro – co z nimi?

Łukasz Suchy
Łukasz Suchy
Archiwum 03.2020
 
Festiwal SEO 2019 i linki z Allegro – co z nimi?

Festiwal SEO 2019
Efekty linków z Allegro po 10 miesiącach

10 maja 2019 roku miałem przyjemność wystąpienia na scenie Festiwalu SEO, gdzie zaprezentowałem wyniki mojego testu dotyczącego efektywności linków z Allegro.

Dla przypomnienia, mój case polegał na zakupie dużej ilości linków z Allegro i podlinkowania nimi kilku przygotowanych do tego domen.

Celem było zbadanie efektów zakupionych linków z Allegro, które w branży uznawane są za linki słabej jakości, nie dające żadnych efektów, a bardzo często nawet za szkodliwe. Dodatkowo wyniki zestawiłem z ręcznymi linkami z for i katalogów dla jednej z dodatkowych domen, które wybrane zostały w oparciu o dane z Ahrefs oraz linkami z artykułów sponsorowanych.

Domeny, które były linkowane linkami z Allegro, zbudowane zostały od zera, w oparciu o unikalną treść, ale napisaną oraz zoptymalizowaną pod te same słowa kluczowe.

Bardziej szczegółowy opis znajduje się bezpośrednio w mojej prezentacji, którą można pobrać pod tym adresem URL: Łukasz Suchy – prezentacja Festiwal SEO.

Postanowiłem wrócić do testu i sprawdzić, jak mają się domeny z testu po prawie 10 miesiącach. Ze względu zmiany w ilości ruchu w sieci z powodu koronawirusa, skupiłem się na lutym 2020 vs maj 2019.

1. Przebieg testu

W ramach testu zakupiłem wiele pakietów linków z Allegro, które przynajmniej w tytułach i opisach aukcji zawierały znamiona linków wysokiej jakości i o dużej mocy 🙂 SEO.

Przykładowy fragment opisu aukcji

Wszystkie te linki z Allegro rozdzieliłem pomiędzy przygotowane do testu domeny.

2. Koszt i ilość linków z Allegro

Na zakup linków z Allegro wydałem 1499 złotych. W kwocie tej uzyskałem około 1000 linków pierwszego poziomu (takich, które linkowały bezpośrednio do moich domen).

Duża ilość linków z poziom pierwszego była w ramach pakietu podlinkowywana dodatkowo poziomem drugim i trzecim (takich linków, które linkowały do linków poziom wyżej). Oczywiście poziom drugi i trzeci piramid składał się z tysięcy dodatkowych linków z for, profili, komentarzy, precli i wszelkiego rodzaju spamu generowanego przez Zennopostera, Xrumera, XneoLinks i tym podobnych automatów. Wszystko w celu podlinkowania poziomu pierwszego, zwiększenia jego mocy oraz przede wszystkim lepszej indeksacji tych linków.

Bazując tylko na 1 poziomie piramidy, średni koszt takiego linka wyniósł 1,5 zł brutto z jego podlinkowaniem w cenie.

3. Żywotność linków

Po około 10 miesiącach od realizacji zlecenia linków z Allegro, o dziwo sporo z tych wszystkich linków nadal istnieje i działa. Zapewne znacznie gorzej jest z linkami poziomu 2 i 3, ale one przecież i tak służą tylko „szumowi” do indeksacji.

Nie sprawdzałem ich żywotności bardzo szczegółowo, ale większość z tych, które zaprezentowałem na Festiwalu nadal działają. Zobaczcie sami:

https://pbase.com/marlozxz/profile
http://www.slowka.pl/forum/viewtopic.php?pid=103107
http://e-debica.pl/announcements/show/17497/kosmetyki-naturalne
https://torgi.gov.ru/forum/user/profile/699481.page
http://szkolaprogress.pl/medycyna-i-uroda/bardzo-rekomendowany-blog-o-urodzie-i-zdrowiu/

4. Efekty linków maj 2019 i luty 2020

Jak pamiętacie, wszystkie linki 1 poziomu z Allegro rozdzieliłem pomiędzy 4 domeny testowe, z których każda posiadała 10 tekstów pisanych pod te same słowa kluczowe.

Dzięki uprzejmości monitoringowi pozycji Seostation.pl, poniżej przedstawiam zrzuty z pozycji wybranych słów kluczowych za maj 2019 (zaraz po festiwalu) oraz za luty 2020. Na zrzutach widać, jakie pozycje osiągnęły frazy bezpośrednio po podlinkowaniu oraz jakie pozycje posiadały około 10 miesięcy później.

O dziwo: im dłużej, tym lepiej! Pozycje monitorowanych słów kluczowych w większości przypadków wzrosły. Bezpośrednie wzrosty wyświetleń widać też w Search Console. Bardziej szczegółowe dane poniżej.

4.1. Domena Moj-wyglad.pl

Linki zewnętrzne w Search Console prowadzące do domeny na 23.03.2020 r.: 81.

4.1.1. Pozycje części fraz dla domeny Moj-wyglad.pl – maj 2019 vs luty 2020

Zrzut pozycji za maj 2019 i luty 2020 z Seostation.pl

4.1.2. Wyświetlenia domeny Moj-wyglad.pl w Search Console dla ostatnich 12 miesięcy

 

4.2. Domena Jestem-piękna.pl

Linki zewnętrzne w Search Console prowadzące do domeny na 23.03.2020 r.: 78.

4.2.1. Pozycje części fraz dla domeny Jestem-piękna.pl – maj 2019 vs luty 2020

Zrzut pozycji za maj 2019 i luty 2020 z Seostation.pl

4.2.2. Wyświetlenia domeny Jestem-piękna.pl w Search Console dla ostatnich 12 miesięcy

 

4.3. Domena Nasz-wyglad.pl

Linki zewnętrzne w Search Console prowadzące do domeny na 23.03.2020 r.: 256.

4.3.1. Pozycje części fraz dla domeny Nasz-wyglad.pl – maj 2019 vs luty 2020

Zrzut pozycji za maj 2019 i luty 2020 z Seostation.pl

4.3.2. Wyświetlenia domeny Nasz-wyglad.pl w Search Console dla ostatnich 12 miesięcy

4.4. Domena Twoj-wyglad.pl

Linki zewnętrzne w Search Console prowadzące do domeny na 23.03.2020 r.: 261.

4.4.1. Pozycje części fraz dla domeny Twoj-wyglad.pl – maj 2019 vs luty 2020

Zrzut pozycji za maj 2019 i luty 2020 z Seostation.pl

4.4.2. Wyświetlenia domeny Twoj-wyglad.pl w Search Console dla ostatnich 12 miesięcy

5. Podsumowanie

5.1. Efekty linków w maju 2019

Pozycje słów kluczowych po podlinkowaniu linkami z Allegro wzrosły już po pierwszym „przyłożeniu” tych linków. Widać było jednak, że jak na taką ilość linków przyłożonych do domen i około 3 miesięczny okres „inkubacji linków”, efekty w postaci wzrostów były raczej słabe i niezadowalające. Test pokazał nam jednak, że linki te nadal działają – lepiej, bądź gorzej :).

5.2. Efekty linków w lutym 2020

Wracając do testu, pozycji i widoczności domen po około 10 miesiącach, można stwierdzić, że:

Zarówno w pozycjach słów kluczowych, jak i danych z Search Console, widać, że praktycznie wszystkie domeny zanotowały wzrost widoczności i pozycji monitorowanych fraz. Wzrosty w mniejszym stopniu przełożyły się na kliknięcią, jak i tutaj widać „mały pozytywny” trend.

Bazując na wykresach średnich pozycji z Search Console, widać, że linki, które realizowane były mniej więcej od lutego 2019 roku, generowały wzrost widoczności domen jeszcze na długo po moim wystąpieniu w maju 2019 r.

Proces „inkubacji linków” i przekazania ich pełnej mocy do domeny linkowanej był znacznie dłuższy niż zakładałem.

Jeśli za początek tego procesu obierzemy start linkowania – czyli luty 2019 r., to koniec tego procesu wypadnie nam na mniej więcej na sierpień 2019 roku.

Etap wzrostów średnich pozycji i wyświetleń domeny

Mamy więc nie 3 miesiące, ale prawie 6 miesięcy od podlinkowania, do uzyskania „pełnej mocy” linków zakupionych na Allegro. Linków, które z czasem jeszcze bardziej wzmocniły „siłę domen”. Oczywiście frazy są mało konkurencyjne, a wzrosty może nie są oszołamiające, ale jasno widać, że te linki nadal działają i to nie najgorzej.

*Przez cały ten okres nie modyfikowaliśmy nic we wskazanych domenach. Były one pozostawione same sobie na pastwę zakupionych linków i aktualizacji Google.

[Dodatek] 5.3. Domena z treściami, która nie jest linkowana i jej stan pod podlinkowaniu

W ramach testu zbadałem również to jak zachowa się domena piękne-włosy.pl w przypadku umieszczenia na niej treści, ale bez generowania do niej linków.

Domena ta posiadała pewną widoczność i trochę linków site-wide z raptem kilku domen w 2016 roku. Po 2016 ktoś ją porzucił i była przez parę lat „wygaszona”.

Z moich obserwacji wynika, że po jej zakupie przeze mnie (gdzieś w 2018) i umieszczeniu na niej treści, nie generowała ona przez parę miesięcy żadnej widoczności.

Dopiero po tym jak została ona podlinkowana forami i katalogami (w ramach testu linków z Allegro), jej widoczność zaczęła piąć się w górę

*Akurat  ten serwis posiadał sporo artykułów. W chwili testu miał tylko artykuły, a obecnie wleciał tam w ramach kolejnego testu program partnerski i moduł sklepu.

Finalnie po dopaleniu linkami zaczęło to dość fajnie rosnąć, a artykuły zaczęły lepiej rankować – co widać w Senuto i Search Console:

Tutaj wyjątkowo maksymalny okres 16 miesięcy z Search Console (nie obejmuje całości, jednak widać trend):

Łukasz Suchy
Senior SEO Specialist. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Dla klientów przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron www, które mają na celu zwiększenie ich efektywności i widoczności.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (33 głosów, średnia: 4,85 / 5)
Loading...
Przewiń do góry