Konwersja (Conversion, Goal)
Konwersja to określone działanie zrealizowane przez użytkownika na stronie internetowej. Może stać się nią każda czynność ważna dla przedsiębiorcy, przynosząca bezpośredni zysk finansowy (np. nabycie produktu przez klienta w e-sklepie), ale także spełniająca inne cele. Konwersje są zazwyczaj prezentowane jako liczby w danym przedziale czasowym, np. w konkretnym dniu, tygodniu czy miesiącu.
Wskazanie, a następnie monitorowanie konwersji służy rozwojowi biznesu. Pozwala ocenić skuteczność działań serwisu, przedsiębiorstwa oraz prowadzonych przez nie kampanii SEO (nazywanych potocznie pozycjonowaniem stron) lub z zakresu kampanii płatnych (takimi jak np. kampanie Facebook Ads, czy też kampanie Google Ads), a następnie dokonać optymalizacji konwersji.
Konwersje mikro i makro
Wyróżnia się dwa główne rodzaje konwersji: mikro i makro. Pierwszy typ to pojedyncze czynności wykonywane przez odwiedzających witrynę, będące składową głównego celu. Do mikro konwersji należą m.in.:
- pobranie pliku (np. cennika w pdf albo bezpłatnego e-booka),
- udostępnienie treści w social mediach,
- obejrzenie filmu,
- wypełnienie formularza rejestracyjnego.
Konwersje makro to natomiast działania realizowane przez użytkowników, które stanowią główny cel serwisu lub firmy. Przykładami makro konwersji są m.in.:
- dokonanie zakupu produktu w sklepie internetowym,
- utworzenie konta,
- kliknięcie linku sponsorowanego na witrynie partnerskiej,
- pozostawienie danych w celu kontaktu ze strony przedstawiciela firmy.
Konwersja e-commerce
O konwersji mówi się najczęściej w kontekście e-commerce. W przypadku sklepów internetowych do najważniejszych konwersji należą przede wszystkim: nabycie towaru, dodanie produktu do koszyka, zapisanie go na liście „Ulubionych” lub rejestracja konta w e-sklepie.
Konwersje stanowią także istotny element funkcjonowania innych witryn. Właściciele serwisów, w których użytkownicy mogą zamówić usługi, czekają na zainteresowanie ich ofertą i kontaktem ze strony potencjalnego klienta. Do najbardziej pożądanych przez nich konwersji należą więc m.in. wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz pozostawienie danych kontaktowych przez użytkownika. Dla portali oferujących dostęp do treści oczekiwaną konwersją jest natomiast przebywanie na podstronie przez określony czas lub zapisanie się do newslettera przez użytkownika, co jest równoznaczne z pozostaniem stałym odbiorcą ich contentu.
Planujesz poprawę wskaźnika konwersji?
Wskaźnik konwersji – definicja
Z konwersją wiąże się pojęcie współczynnika konwersji celu. Aby go obliczyć, należy podzielić liczbę konwersji przez liczbę użytkowników, którzy odwiedzili stronę w konkretnym okresie, a następnie otrzymany wynik pomnożyć przez 100%. Parametr ten pozwala sprawdzić efektywność sklepu internetowego lub witryny. Na przykład, jeśli wskaźnik konwersji strony, którą w danym miesiącu odwiedziło 20 000 użytkowników, wynosi 1,8%, to oznacza, że 1,8% osób odwiedzających serwis zrealizowało wskazany cel konwersji.
Cele konwersji
Każdy właściciel strony internetowej powinien jasno określić cele konwersji dla serwisu, a następnie dążyć do ich osiągnięcia. Cele konwersji mogą być różne, w zależności od prowadzonej działalności, rodzaju witryny czy konkretnych celów biznesowych firmy. To właściciel, bazując na własnych planach i przypuszczeniach, ustala, co jest i jak mierzyć konwersję na stronie.
Dla sklepów internetowych najważniejszym celem konwersji jest zakup towaru przez klienta. W przypadku portali prezentujących treści celem może być pozyskanie stałych czytelników oraz spędzenie przez nich możliwie najdłuższego czasu na stronie. Z kolei dla przedsiębiorstw działających nie tylko w sieci, ale również stacjonarnie, istotnym celem jest nawiązanie kontaktu przez klienta za pomocą telefonu, formularza albo maila, a docelowo zakup produktu bądź skorzystanie z usługi.
« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing