Atrybut Nofollow (Link Nofollow)

« Back to Glossary Index

Nofollow (nie no follow) – to znacznik w kodzie HTML, który stanowi informację dla robota wyszukiwarki Google, że ma on nie podążać za danym odnośnikiem na stronie. Oznacza to, że taka strona nie powinna być zaindeksowana, ani też nie powinno tutaj dojść do przekazania mocy SEO. Google stworzyło atrybut nofollow w 2005 roku, a celem tego było zwalczanie SPAM‑u w komentarzach na blogach. Algorytm tej wyszukiwarki nie brał pod uwagę tych linków przy ocenie tego, jakie odnośniki prowadzą do danej witryny. Oznacza to, że linki nofollow miały nie przekazywać mocy SEO. Ich przeciwieństwem są linki dofollow, które przekazują moc, ale powiadomienie robota Google o tym, że ma podążać za danym linkiem nie wymaga użycia takiego znacznika.

Link nofollow wygląda w kodzie strony następująco:

<a href=”https://twojastron.pl” rel=”nofollow”>Tytuł linka</a>

 

Natomiast ten sam link ze znacznikiem dofollow prezentuje się tak:

<a href=”https://twojastron.pl”>Tytuł linka</a>

 

W drugim przypadku nie ma potrzeby użycia rel=”dofollow”. Jest to nazwa stosowana potocznie.

Podejście Google do linków z rel nofollow zmieniało się w czasie. Długo były one całkowicie ignorowane. Początkowo Google sugerowało dodawanie nofollow wyłącznie w przypadku odnośników umieszczanych przez użytkowników strony np. w komentarzach. Po pewnym czasie sugerowano również, żeby webmasterzy korzystali z tego znacznika w przypadku artykułów sponsorowanych z odnośnikami zewnętrznymi. Kolejnym zastosowaniem nofollow było oznaczanie nim linków wewnętrznych do tych podstron, do których webmaster nie chce odsyłać robota Google, np. do regulaminu, polityki prywatności czy wyników wyszukiwania. Wówczas Google traktowało link oznaczony znacznikiem nofollow tak, jakby ten nie istniał. Jednak po pewnym czasie podejście się zmieniło. Od około 2009 roku wygląda to tak, że jeśli na stronie znajduje się np. 10 linków, z czego 9 stanowią odnośniki nofollow, to i tak ten jeden link dofollow nie otrzyma całej mocy, a zaledwie 1/10. Pozostała moc nie zostanie  przekazana.

Kolejna zmiana pod względem traktowania przez Google znacznika nofollow nadeszła w 2019 roku. Wprowadzono dwa nowe atrybuty, mianowicie:

  • UGC (user generated content) – Google sugeruje stosować ten znacznik w przypadku odnośników, które są dodawane przez użytkowników strony. Przykładem są komentarze.
  • Sponsored – Google poleca korzystanie z tego znacznika w przypadku umieszczania na stronie artykułów płatnych.

Dzięki tym modyfikacjom internetowa wyszukiwarka doprecyzowała, jakich znaczników trzeba używać, w zależności od tego, o jaki odnośnik chodzi. Wskazuje ona, że z nofollow należy korzystać w przypadku linków, które webmaster sam umieszcza na stronie i nie ma do nich zaufania. Stosowanie tych znaczników jest sugerowane przez Google, co nie oznacza, że jest to obowiązkiem webmastera. Google rekomenduje, żeby np. w przypadku użytkowników, którzy dostarczają wysokiej jakości treści zdejmować znacznik rel=”ugc” i wtedy otrzymają oni link dofollow.

Sekcja tło

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją

« Wróć do słownika pojęć SEO/SEM/e-marketing
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991