Google Analytics – przydzielanie dostępu do konta

Google Analytics – przydzielanie dostępu do konta

Google Analytics -
jak nadać dostęp do konta?

Google Analytics 4 to bezpłatne narzędzie analityczne, które pozwala śledzić zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej. Dzięki niemu możemy zbierać różnego rodzaju dane, a następnie analizować je i wykorzystywać w prowadzonych przez nas działaniach marketingowych. Analytics jest zatem bardzo cennym źródłem wiedzy, która jest wręcz niezbędna w przypadku prowadzenia działań reklamowych online np. kampanii Google Ads (kiedyś AdWords). Ważne jest więc, żeby dostęp do Google Analytics miały różne osoby, dla których jest on pomocny w codziennej pracy.

Przyznawanie dostępu do konta Google Analytics

Aby przyznać innym użytkownikom dostęp do Twojego konta Google Analytics 4 (GA4) należy wykonać kilka prostych kroków w panelu, szczegółowo opisanych poniżej.

1. Zaloguj się na swoje konto GA4, wchodząc na stronę https://analytics.google.com/.

2. Jeśli masz dostęp do więcej niż jednego konta Analytics, wybierz to, na którym aktualnie chcesz pracować. Możesz to zrobić, klikając w nazwę usługi widoczną w lewym górnym rogu:

google analytics wybor konta
Wybór konta Google Analytics

3. Po wyborze właściwego konta przejdź do zakładki „Administracja”. Znajduje się ona na samym dole głównego menu po lewej stronie:

google analytics administracja
Administracja konta Google Analytics

4. W nowo otwartym widoku z sekcji ustawień konta wybierz opcję „Zarządzanie dostępem do konta”:

google analytics zarzadzanie dostepem
Zarządzanie dostępem do konta Google Analytics

5. Jak sama nazwa wskazuje, to tutaj masz możliwość sprawdzenia, kto posiada dostęp do konta GA oraz na jakim poziomie. Jest to również miejsce, w którym możesz dodać nowego użytkownika, korzystając z symbolu plusa w prawym górnym rogu:

google analytics nadanie uprawnien
Nadawanie uprawnień Google Analytics

6. W polu „Wpisz adresy e-mail” należy podać adres e-mail osoby, która ma otrzymać dostęp do usług i widoków:

google analytics dodanie uzytkownika
Dodanie użytkownika do Google Analytics

7. Poza dodaniem adresu e-mail należy wybrać rolę, którą ma pełnić użytkownik i ewentualne ograniczenie danych (wyjaśnienie obu sekcji znajdziesz w dalszej części artykułu):

google analytics role
Przypisanie roli użytkownika

8. Ostatni krok to potwierdzenie wprowadzonych informacji. Żeby to zrobić, kliknij przycisk „Dodaj”:

google analytics zatwierdzenie
Zatwierdzenie dodania użytkownika

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu GA4?

Zleć je naszym specjalistom

Rodzaje uprawnień na koncie Google Analytics

Jak już zostało wspomniane wyżej w kroku 7, przydzielanie dostępu do Google Analytics 4 odbywa się na różnych poziomach dostępu. Dostępem zarządza się za pomocą przypisywania ról poszczególnym użytkownikom i wygląda to następująco:

  • Brak – jest to najniższy poziom i oznacza po prostu brak przypisanej roli.
  • Przeglądający – jest to rola ze znacznie ograniczonym dostępem do usługi. Użytkownik otrzymuje jedynie możliwość wyświetlania danych i ustawień, np. wyświetla udostępnione eksploracje, ale nie może ich już edytować.
  • Analityk – posiada uprawnienia przeglądającego i dodatkowo może tworzyć oraz edytować zasoby udostępniane na koncie, np. współpracować nad udostępnionymi zasobami.
  • Marketer – obejmuje uprawnienia Analityka oraz otrzymuje dodatkowe możliwości takie jak tworzenie, edytowanie i usuwanie list odbiorców, konwersji czy zdarzeń.
  • Edytujący – stanowi rozszerzenie uprawnień Analityka, dodatkowo może edytować wszystkie dane i ustawienia na koncie np. edytować i usuwać raporty oraz filtry. Ważne jest to, że nie może on zarządzać użytkownikami.
  • Administrator – posiada pełne uprawnienia do zarządzania kontem Analytics. Ma dostęp do wszystkich funkcji, raportów i ustawień konta. Zarządza dostępami innych użytkowników oraz może konfigurować zaawansowane ustawienia, takie jak integracje z różnymi narzędziami.

Poza przydzieleniem roli użytkownika opcjonalnie można jeszcze ograniczyć mu widoczność wybranych danych, na przykład w sytuacji, gdy nie chcemy zdradzać części danych wrażliwych. Do tego celu jest przeznaczona sekcja „Ograniczenia danych (tylko usługi w GA4)”, gdzie mamy do wyboru następujące opcje:

  • Brak danych o koszcie, w takiej sytuacji dane o kosztach dla tego użytkownika będą niedostępne zarówno w raportach, jak i w eksploracjach, grupach odbiorców, statystykach czy alertach.
  • Brak danych o przychodach, analogicznie użytkownikowi zostanie ograniczona możliwość wyświetlenia danych dotyczących przychodów.

Podsumowanie

W przypadku Google Analytics 4, podobnie jak i przy wcześniejszej wersji – Universal Analytics, zdefiniowanie ról i nadanie uprawnień nowym użytkownikom jest ważne dla efektywnego zarządzania danymi oraz zespołem. Ponadto jest to również istotne ze względów bezpieczeństwa, dlatego warto regularnie sprawdzać, kto ma dostęp do danej usługi i wprowadzać aktualizacje, na przykład kończąc współpracę z podwykonawcami.

Tekst aktualizowany. Pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w styczniu 2016. 

Tomasz Trzósło
Sales and Google Ads Manager Zajmuje się analizą danych płynących z narzędzia Google Analytics. W branży e-commerce pracuje od 2008 roku. Prowadził agencję ROIExperts.pl. Szkolił m.in.: Ministerstwo Cyfryzacji RP czy Akademię Google Partners.

Zuzanna Kraus
SEM Specialist. Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Od lat związana z branżą marketingu, w DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads i analityką internetową. W czasie wolnym czyta książki w domu, na plaży lub jest na koncercie.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (16 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry