Google Analytics to internetowe narzędzie służące do analizy statystyk stron WWW, które udostępniła swoim użytkownikom firma Google. Bezpłatna usługa została rozpowszechniona w listopadzie 2005 roku. Przez pierwsze pół roku Google stosowało ograniczenia w postaci zawężenia liczby zakładanych kont i profili. Aktualnie system jest dostępny dla każdego kto posiada konto w Google.
Google Analytics zostało stworzone na podstawie systemu firmy Urchin Software, który został wykupiony przez Google.
Czy Google Analytics jest usługą płatną?
Usługa jest darmowa dla użytkowników, których strony WWW są odwiedzane nie więcej niż 5 milionów razy w przeciągu miesiąca. Zwolnienia z opłat bez limitów odsłon witryny przysługują tym, którzy korzystają również z Google AdWords.
Jak zainstalować Analytics?
Google Analytics nie stwarza żadnych problemów związanych z instalacją, ponieważ wszystko odbywa się poprzez stronę WWW za pomocą fragmentu kodu JavaScript, który wystarczy wkleić w odpowiednim miejscu.
Jakie korzyści daje Analytics?
Sama usługa daje możliwość tworzenia segmentów klientów według ich zachowania w serwisie. W bardzo łatwy sposób można również połączyć konto Google Analytics z kontami Google AdWords. Prócz tego użytkownik jest w stanie jednocześnie zebrać dane z nieograniczonej liczby stron internetowych (pod warunkiem, że posiada konto AdWords, jeśli nie, liczba ta zostaje zredukowana do 5 milionów odsłon na miesiąc).
Dodatkowymi walorami usługi jest integracja z aplikacjami e-commerce, opcja uzyskiwania około 80 rodzajów raportów powiązanych ze zbieraniem informacji na temat ruchu internetowego, wskaźników konwersji oraz ROI (return on investment), możliwość eksportowania raportów w kilku formatach.
Dzięki korzystaniu z Google Analytics reklamodawca, wie kim są osoby odwiedzające jego stronę, w jaki sposób na nią trafili, jakie akcje na niej wykonują, czego szukają oraz czy są jego potencjalnymi klientami.
W Google Analytics można samemu ustalać koszty zależnie od kliknięć. Mało tego, usługa daje możliwość mierzenia skuteczności kampanii, na przykład w newsletterach.
Śledzenie zdarzeń
Śledzenie zdarzeń pokazuje w jaki sposób użytkownicy obchodzą się ze stroną reklamodawcy. W tym wypadku, by uzyskać dostęp do śledzenia konieczne jest umieszczenie dodatkowego kodu. Ta akcja obejmuje składniki takie jak: Kategoria, Działanie, Etykieta (jest opcjonalna, ale zalecana) oraz Wartość (opcjonalna).
Kategoria jest nazwą, jaką reklamodawca nadaje, gdy chce pogrupować elementy, które będą śledzone. Zazwyczaj wielokrotnie stosuje się tę samą nazwę do pokrewnych części interfejsu użytkownika, które mają być umieszczone w tej samej kategorii.
Dzięki etykietom można przekazać więcej informacji o śledzonych zdarzeniach. Podczas śledzenia pobrań można na przykład ustalić nazwę pliku.
Google Analytics jest dostępny w polskiej wersji językowej od lipca 2007 roku. Prócz tego możemy spotkać się z wieloma innymi językami dostępnymi w usłudze, takimi jak: duński, chiński, koreański, holenderski, portugalski i wiele więcej. Ilość wersji językowych w Analytics jest najlepszym dowodem na to jak bardzo popularna stała się ta usługa.