Spór pomiędzy Komisją Europejską a Google, w wyniku którego najpotężniejsza wyszukiwarka na świecie będzie musiała zmodyfikować wyniki wyszukiwania, właśnie się zakończył. Zgodnie z porozumieniem z dnia 31 stycznia Google zobowiązało się do wielu modyfikacji swoich usług na rynku europejskim. Dzięki temu uniknie gigantycznej kary w wysokości 5 bilionów dolarów.
Pierwsza ze zmian dotyczy usługi Google AdSense. Google umożliwi wyświetlanie reklam konkurencyjnych dostawców na stronach internetowych i nie będzie mogło żądać od wydawców wyłączności na emisje reklam. Ulec zmianie mają również wyniki wyszukiwania, z których korzystamy na co dzień.
Obok wyników wyszukiwania zaczerpniętych z kampanii z listą produktów, wyników wyszukiwarki restauracji czy lotów znajdą się trzy oferty produktów i usług innych reklamodawców, które będą zbliżone formą do reklam Google. Pojawią się one w tym miejscu na podstawie algorytmu wyszukiwania. Do tego wyspecjalizowane wyszukiwarki należące do Google będą oznaczone za pomocą etykiet, a kampanie AdWords będzie można przenieść i uruchomić w innej wyszukiwarce czy systemie zarządzania reklamami z pomocą Google API.
Warto dodać, że powstanie niezależny organ, który będzie nadzorował działania Google w zakresie realizacji i przestrzegania postanowień deklaracji. Deklaracja ta będzie obowiązywać przez 5 lat.