Tak, jak w realnym świecie, tak i na Facebooku liczą się kontakty. Rozbudowane znajomości mają wpływ na nasze życie – tak samo jest w przypadku marki. Prowadząc profil na Facebooku, skup się na tym, aby publikować treści o wysokiej jakości. Jeśli będą interesujące, odbiorcy podzielą się nimi ze znajomymi.
Jak angażować fanów na Facebooku i sprawić, żeby podawali dalej wpisy Twojej marki? Jak zdobyć lojalnych fanów? Sprawdź nasze rady.
Poznaj swoich fanów – analiza grupy docelowej
Czy wiesz, kto obserwuje Twoją markę? Wykorzystaj statystyki na Facebooku i narzędzia do analizy zachowań fanów, żeby lepiej ich poznać. Na podstawie analizy grupy docelowej stwórz personę, czyli wzorcowego użytkownika, który w przyszłości stanie się Twoim klientem. Wypisz jego cechy i nawyki, zastanów się, gdzie pracuje i jak spędza dzień. Pomoże Ci to określić, kiedy przegląda media społecznościowe, a więc wchodzi w interakcje z m.in. Twoimi postami.
W jakich porach publikować na social mediach?
Już teraz możemy Ci podpowiedzieć, o jakich porach użytkownicy zwykle sprawdzają social media. Zazwyczaj fani zaczynają przeglądać Facebooka zaraz po przebudzeniu, później w drodze do szkoły lub pracy między 7 a 9 rano. W podobny sposób kończą dzień, sprawdzając nowości wieczorami pomiędzy 18 a 21. Dodanie postów w tych godzinach zwiększa szanse na to, że odbiorcy zobaczą je już w pierwszych minutach i godzinach po dodaniu.
Pisz krótko i konkretnie
Ludzie nie mają czasu – to fakt. Do tego codziennie zalewają ich tysiące informacji w social mediach. Dlatego oszczędź im elaboratów i napisz to, co najważniejsze. Unikaj pustych słów, które nic nie wnoszą. Pamiętaj, żeby w postach używać emoji – dzięki nim wyróżnisz najważniejsze poszczególne sekcje tekstu i zwiększysz przejrzystość treści, co przełoży się na lepszy odbiór i większe zaangażowanie fanów we wpisy na Facebooku. Nie zapomnij o call to action, czyli wezwaniu do działania. Umieść je na końcu i zachęć fanów, żeby wykonali konkretną czynność zaraz po przeczytaniu, np. udostępnili post, polubili fanpage na Facebooku albo kupili produkt.
Urozmaicaj posty na Facebooku
Wstąpiliśmy w erę pisma obrazkowego i takich właśnie treści oczekują coraz częściej internauci. W ostatnim czasie zaczyna dominować content video, który szczególnie dla młodego pokolenia staje się podstawowym formatem. Staraj się urozmaicać posty na Facebooku zdjęciami, grafikami lub filmami (a szczególnie rolkami – to niemal gwarancja dużego zaangażowania). Trzeba przy tym pamiętać, na jakie informacje liczą nasi fani i dobierać formaty tak, żeby przekazywać treści w ciekawy sposób.
Rozmawiaj z fanami
Prowadzisz fanpage? Pamiętaj, że mówisz głosem marki, którą reprezentujesz. Próbuj się z nią utożsamiać oraz rozumieć jej filozofię i założenia. Dzięki temu będzie Ci łatwiej rozmawiać z użytkownikami. Publikuj posty angażujące fanów do dyskusji i odpowiadaj na ich wiadomości, zachęcając ich do pisania kolejnych komentarzy. Pytaj ich o opinie, sugestie, proś o rozwiązania, oceny. Planujesz wprowadzenie nowego produktu i nie masz pewności, czy to dobry pomysł? Skonsultuj to z fanami. Pamiętaj, że na wyciągnięcie ręki masz naprawdę ekskluzywną grupę odbiorców. Nie bój się więc prosić ich o pomoc.
Zadawaj pytania aktywizujące
Jedną z najlepszych metod na uaktywnienie grupy odbiorców jest zadawanie pytań. Wyróżnij je na grafice albo przygotuj krótki post tekstowy z samym pytaniem. Skutecznym działaniem marketingowym na aktywność na Facebooku jest też pozostawienie użytkownikom wyboru. Zestaw ze sobą dwa produkty albo dwie sytuacje i obserwuj, jak fani angażują się w Twoje treści w komentarzach.
Wykorzystuj real time marketing
Nie spóźniaj się z postami dotyczącymi konkretnych wydarzeń, np. świąt, ważnych dni, newsów. Niech zawsze przyświeca zasada: kto pierwszy, ten lepszy. W tych postach śmiało możesz pozwolić sobie na więcej luzu – im ciekawsze połączenie wydarzeń z Twoją marką, tym większe szanse na wyróżnienie się spośród stron o podobnej tematyce. Musisz jednak pamiętać, żeby nie dodawać zbyt dużo postów RTM. Wśród stałych odbiorców mogą pojawić się różne odczucia wobec nich. Kluczem do sukcesu jest równowaga – powie Ci to każdy social media manager.
Facebook dla Twojego biznesu?
Organizuj konkursy
Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na zwiększenie zaangażowania użytkowników jest przygotowanie konkursów. Użytkownicy chętnie biorą w nich udział – atrakcyjne nagrody przyciągają nie tylko konkursowiczów, ale też pomagają zdobyć lojalnych fanów na Facebooku. Żeby dodatkowo zwiększyć zaangażowanie, pamiętaj, żeby wypromować go wśród odpowiednio stargetowanej grupy przez Facebook Ads. Zwróć uwagę na częstotliwość organizowania konkursów – mimo że angażują odbiorców fanpage’a, pojawiające się zbyt często mogą świadczyć o braku pomysłów na posty, a przyrost liczby fanów nie przełoży się na zamówienia.
Przygotuj bonusy dla lojalnych odbiorców
Masz grono wiernych fanów? Dziękuj im i w nagrodę za „lubienie” strony publikuj ekskluzywne informacje, takie, które się nie pojawiają publicznie. Przygotuj nagrody – możesz zaoferować kody rabatowe lub darmowe zabiegi. Zachęć ich w ten sposób do przetestowania Twoich produktów i usług. Dzięki temu Twoi fani poczują się wyróżnieni i odwdzięczą się lojalnością, np. poprzez udostępnienie Twojej strony na Facebooku na swoim profilu. Będą też chcieli się zaangażować w przyszłe posty.
Wykorzystaj reklamy na Facebooku (Facebook Ads)
Jedną z najlepszych metod dotarcia do nowych użytkowników jest wykorzystanie Facebook Ads. Zamieszczanie reklam zwiększa zasięg postów dodanych na fanpage’u, a także szanse na kliknięcia w linki i przejścia na stronę internetową. Jeśli chcesz samodzielnie ustawiać reklamy, przeczytaj wpisy na blogach o marketingu internetowym. Dowiesz się tam, jak dobierać treści do promocji, sprawdzić statystyki reklam i dokładne kliknięcia postów przez użytkowników serwisu. Dzięki analizie danych z reklam będziesz mieć duże szanse na lepsze dotarcie do właściwych odbiorców, którzy nie tylko się angażują, ale też kupują.
Chcesz dowiedzieć się więcej o Facebook Ads?
Dostosuj posty do targetu
Jeśli znasz już lepiej swoich fanów i dobierasz treści do ich upodobań, możesz przygotować post, który zobaczą tylko wybrani. W ustawieniach publikacji zawęzisz grupę, do której chcesz skierować przekaz. W ten sposób możesz pozwolić sobie na więcej treści eksperckich albo przeznaczonych tylko dla konkretnych osób.
Podsumowanie
Budowanie zaangażowanej społeczności w social mediach to jeden z najważniejszych kroków zwiększania świadomości marki w internecie. Wykorzystuj sprawdzone sposoby, prowadź dialog i nawiązuj relacje z odbiorcami. Zbudujesz w ten sposób zaufanie do firmy oraz grono lojalnych klientów. Sprawdź, czy korzystasz z naszych metod, a jeśli nie – zacznij już w najbliższych postach!
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w kwietniu 2012 roku.