Pozycjonowanie najpopularniejsze w branży e-commerce

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 10.2012
 

Raport eCommerce 2012 przygotowany przez Internet Standard prezentujący badania rynku e-commerce ma na celu scharakteryzować branżę sklepów internetowych w Polsce. Oprócz informacji takich jak rankingi największych firm e-commerce, rynku e-gazet i e-delikatesów, badań dostępności e-sklepu, zmian w prawie mającym wpływ na branżę e-commerce, znajdziemy w nim wyniki badań dotyczących form marketingu stosowanych przez e-sklepy. Badanie zostało rozesłane do 14 tyś. sklepów internetowych.

 

 

Pozycjonowanie liderem w branży e-commerce

Z badania opublikowanego w Raporcie eCommerce 2012 wynika, że najpopularniejszą formą marketingu sklepów internetowych w 2011 roku było pozycjonowanie stron.  Z raportu dowiemy się, że pozycjonowanie w 2011 roku straciło na popularności w stosunku do roku 2010, a zainteresowanie tą forma marketingu jest najniższe od czterech lat. To nie zmienia faktu, że pozycjonowanie jest zdecydowanym liderem wśród metod marketingowych stosowanych przez e-sklepy i nie zmieni się to w najbliższych latach. Branża e-commerce darzy sporym zaufaniem działania SEO, bowiem według ankiety Internet Standard 97% osób stwierdziło, że SEO jest najefektywniejszym sposobem promocji. Frazy kluczowe, które wybierają ankietowani, to przede wszystkim nazwy produktów oraz nazwy kategorii różnych grup produktów. Według raportu słabe strony tej formy promocji sklepu internetowego to coraz większe koszty wynikające z dużej konkurencji w wyszukiwarce.

Źródło: Internet Standard. eCommerce 2012

AdWords odnotowało spadek

Wśród popularnych metod promocji znalazły się także kampanie linków sponsorowanych, które zajmują czwarte miejsce wśród najpopularniejszych metod promocji sklepów internetowych. Wyprzedziły je tylko pozycjonowanie, porównywarki cenowe oraz akcje promocyjne. Z badań przeprowadzonych przez Megapanel PBI/Gemius wynika, że 27% respondentów wykupuje reklamy AdWords. Respondenci doceniają zalety linków sponsorowanych takie jak krótki czas oczekiwania na efekty w stosunku do pozycjonowania, a także duże możliwości zarządzania i kontrolowania wynikami kampanii. Niestety, metoda ta odnotowała spadek zainteresowania wśród respondentów, co może mieć związek z dużą popularnością tej formy promocji i wzrostem kosztów, które trzeba przeznaczyć na kampanię.

Porównywarki cenowe na drugim miejscu

Z raportu możemy dowiedzieć się, że właściciele sklepów dużym zaufaniem obdarzają także porównywarki cenowe, jednak ta forma działań marketingowych posiada dość niską skuteczność, ponieważ sklepy internetowe płacą za każde kliknięcie w logo lub adres, a zwiększenie ruchu na stronie wiąże się z koniecznością obniżenia cen produktów. Dla sklepów internetowych porównywarka jest więc przede wszystkim formą promocji i służy kształtowaniu świadomości marki i wizerunku.

Inne formy marketingu dla branży e-commerce

Innymi często stosowanymi metodami promocji są akcje promocyjne w postaci wyprzedaży i różnego rodzaju akcji specjalnych (czwarte miejsce wg raportu) oraz e-mail marketing (piąte miejsce). Nie wolno pominąć faktu, że social marketing staje się coraz popularniejszą formą promocji sklepów internetowych. Jak wynika z raportu 90% sklepów internetowych prowadzi działania w mediach społecznościowych. Po więcej danych na ten temat warto sięgnąć do raportu eCommerce 2012.

To tylko kilka  informacji, jakie można przeczytać w bardzo obszernym raporcie Internet Standard. eCommerce 2012. Polecamy zapoznanie się z całością. Raport można pobrać tutaj.

 

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry