Podczas spotkania Pizza, piwo i e-commerce #7 w Krakowie jako jeden z elementów ExitPacku wpadł mi w ręce całkiem świeży numer “E-commerce w praktyce”. Głównym tematem tego wydania jest: Strategia cross-border, czyli porady, jak skutecznie rozwijać sprzedaż zagraniczną. Pośród autorów znajdziemy wielu znajomych z wcześniejszych edycji semKRK oraz osoby występujące na naszych webinarach. W ogromie artykułów i wywiadów można znaleźć naprawdę sporą dawkę wiedzy, o której opowiem poniżej.
Spis treści:
O czym warto wspomnieć?
Ten numer przybliża świat handlu zagranicznego, a zaproszeni eksperci z różnych dziedzin (m.in. logistyki, reklamy, marketingu czy prawa) opowiadają o ciekawych aspektach, z którymi spotykają się na co dzień firmy mające w planach ekspansję na inne rynki. Całość wzbogacona jest poradnikami odnośnie aktualnych trendów, mnóstwem tipów i trików, które możemy zastosować w swoich biznesach już dzisiaj! To naprawdę niezła baza inspiracji do dalszego działania! Dodatkowo w części “Skuteczny e-commerce w praktyce” znajdziemy 4 artykuły skupiające się właśnie na tych tematach.
Na początek – wywiad
Merytoryczną część magazynu rozpoczyna wywiad z Lechem Biernatem z Olza Logistic, gdzie dowiadujemy się m.in.:
- o tym, że ekspansja zagraniczna zwiększa bezpieczeństwo twojego biznesu,
- jak w ostatnim roku zmienił się rynek e-commerce w Polsce i na świecie,
- dlaczego handel elektroniczny w Polsce wyhamowuje,
- że dla konsumentów najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie jest oczywiście cena (odpowiedziało tak 47% osób w badaniu Gemiusa),
- czy jest się czego bać w kwestii aktualnego kryzysu w e-commerce,
- jak bronić się i ratować swój e-biznes (szczególnie, jeśli jesteś małym sklepem),
- na jakie rynki warto uderzyć w kwestii ekspansji swojego biznesu w pierwszej kolejności,
- jak dotrzeć do odbiorców na tych rynkach,
- co powinniśmy rozważyć przed ekspansją na inne rynki.
Moc felietonów
Szczerze przyznam, że lubię felietony, więc od razu ta forma wypowiedzi przykuła moją uwagę. Autorzy, czyli Edyta Winkel oraz Paweł Fornalski w swoich wywodach analizują kwestie cross-borderu i tego, czy “sprzedaż zagraniczna” faktycznie istnieje?
Ciekawym punktem w pierwszym felietonie jest forma abecadła, które pomaga nam w przygotowaniu checklisty do przeprowadzenia ekspansji zagranicznej naszego biznesu. Autorka pisze m.in. o: analizie, facebooku, google ads, logistyce, marketplace’ach, outsourcingu, podatkach, stronie www, wielkiej szansie i zdobywaniu świata.
Natomiast w drugim tekście mamy do czynienia rozprawienie się z terminologią “sprzedaży zagranicznej”. Zdaniem autora powinniśmy skupiać się na konkretnych krajach i określać ją prezycyjnie, np. “sprzedażą do Czech”. Warto potraktować cross-border jako dużą szansę dla Twojego biznesu, autor poleca przeprowadzenie analizy rynku, zwiększać skalę, rentowność i marżę oraz poszukać lokalnych współpracowników.
Najciekawsze artykuły z części “Strategia cross-border”
Paweł Adamiec o tym, jak zaplanować działania cross-border z wykorzystaniem narzędzi Google’a oraz 7 grzechów głównych eksportu w e-commerce. To właśnie teksty byłego prelegenta semKRK zrobiły na mnie duże wrażenie. Pierwszy z nich opowiada o tym, kiedy warto reklamować się na innych rynkach, z jakich faz składa się ekspansja eksportowa i jak wykorzystać do niej narzędzia Google (oraz jakie?). Autor dzieli się również przydatnymi wskazówkami odnośnie do Google Market Findera i podaje ciekawy przykład szukania rynku zbytu na… sandały.
Drugi z tekstów to poradnik i przedstawienie 7 błędów, które są najczęściej popełniane w kwestii eksportu w e-commerce oraz porady jak ich unikać. Wśród wymienionych błędów są m.in.: Brak realizmu w ocenie wyników i kosztów na wybranych docelowych rynkach, zbyt duża ufność w doświadczenie wynikające z polskiego rynku czy niefunkcjonalne strony docelowe i proces obsługi. Zdaniem autora zawsze powinniśmy pamiętać o tym, żeby przy skalowaniu biznesu zabezpieczyć się również w przypadku porażki i mieć z niej jakąś drogę wyjścia.
W tekście autorstwa Łukasza Żaka ze strony 84 dowiadujemy się, jak podbić rynki e-commerce w krajach Europy Zachodniej i Północnej oraz co na nich najlepiej sprzedawać. Omówione są m.in. rynki: niemiecki, francuski, holenderski, belgijski oraz te w krajach skandynawskich oraz bałtyckich. Jeśli interesuje Cię rozwój w którymś z nich – artykuł opisałbym jako lekturę obowiązkową!
Albert Radomski w temacie numeru opowiada o tym, jak tworzyć globalne reklamy na FB w taki sposób, aby docierać do klientów z zagranicznych rynków. Można powiedzieć, że ten temat nie na darmo jest tematem numeru, ponieważ dawka wiedzy przekazana przez autora jest ogromna. Punktem wyjścia jest oczywiście cross-border, ale tylko w ujęciu Facebooka. Z artykułu dowiadujemy się m.in.: jakie korzyści da nam stosowanie globalnych reklam na tym portalu, jak stworzyć globalny feed produktowy w Business Managerze dla FB oraz jak zintegrować swój pixel na stronie i dostosować reklamę globalną do języka odbiorcy. Całość ujęta jest w niemalże podręcznikowych słowach i sporo wskazówek i “zapamiętaj” ujętych w artykule pomaga nam uporządkować zdobytą wiedzę. Moim zdaniem tekst to strzał w 10 dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad puszczeniem i konfiguracją kampanii globalnej! Dodatkowo polecamy tego autora, bo znamy się nie od dziś! 🙂
Kup bilety na semWAW!
Widzimy się już 17.11 na Campusie Google w Warszawie
Skuteczny e-commerce w praktyce
Ta część magazynu skupia się na dawce porad odnośnie skuteczności e-commerce. Wśród artykułów znajdziemy m.in.:
Wyjaśnienie skrótu i działania DMA, co digital service act oznacza dla e-commerce oraz kogo dotyczą przepisy DMA.
Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tekście Agnieszki Grzesiek-Kasperczyk z MyLo. Najbardziej znanym przykładem z tego tekstu jest ten o wyszukiwarce Google z 2017 roku i decyzji Komisji Europejskiej o karze za nie wpuszczanie innnych firm do Google Shopping. Decyzja została w 2021 roku podtrzymana przez Trybunał Sprawiedliwości UE i w ten sposób przeglądarka musiała udostępnić wyświetlanie się w Google dla innych porównywarek cenowych. Sytuacja odbiła się dużym echem w branży, a kolejnych tego typu przykładach i smaczkach dowiecie się z artykułu ze stron 94-97.
Efekty wdrożenia chatuGPT do obsługi klienta w morele.net.
O tych możliwościach mówiło się już długo, są wreszcie firmy, które wdrażają to rozwiązanie i case study jednej z nich jest omówione w formie artykułu. Podejście do oceny takiego rozwiązania może być subiektywne, natomiast na pewno warto zainspirować tym artykułem swoich pracowników.
10 metod na jakie warto postawić prowadząc biznes w sieci
Moim zdaniem najciekawszy artykuł z tej części. Dowiadujemy się m.in. o tym, że ponad 77% internautów kupuje online oraz jakie płatności warto wdrożyć w swoim sklepie, aby z jednej strony: ułatwić zakup konsumentom, a z drugiej powiększyć swoją konwersję oraz zwiększyć wartość zakupów robionych w naszym sklepie. Przykładowymi rozwiązaniami podanymi przez autorów są: “kup teraz, zapłać później” (wprowadzone m.in. na Allegro), płatności w widżetach (to była dla mnie nowość) oraz płatności w obcych walutach. Łącznie sposóbów jest 10, więc wydaje mi się, że każdy znajdzie coś nowego i inspirującego dla siebie!
Źródło: Własne
Podsumowanie
Opisywany numer E-commerce w Praktyce jest jak zawsze ogromną dawką marketingowej wiedzy. Tym razem w kwestii cross-borderu oraz ekspancji na inne rynki zagraniczne. Z wszystkich artykułów płynie jeden sens: warto spróbować, ale jest to krok do którego bardzo mocno należy się przygotować i być gotowym na różne scenariusze. Jeśli uda Ci się poszerzyć biznes o inne rynki zagraniczne, to trzeba też “zawalczyć”, żeby się na nich utrzymać. Życzę powodzenia!