RTB (Real Time Bidding) – (r)ewolucja reklamy typu display?

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 10.2012
 

Real Time Bidding (w skrócie RTB) to nowa technologia sprzedaży reklam, w której sprzedawana jest każda pojedyncza odsłona reklamy. W tym systemie reklamodawcy biorą udział w licytacji, aby ich reklama wyświetliła się użytkownikowi, który wszedł właśnie na stronę internetową.  Wielu ekspertów zauważa, że technologia RTB to przyszłość reklamy w Internecie. Głównie dlatego, że RTB charakteryzuje się wysokim ROI (zwrotem z inwestycji) i niskimi kosztami. Nie ma znaczenia serwis, na którym wyświetliła się reklama, ale możliwość dotarcia do konkretnego użytkownika. Według badań Google w minionym roku aż 88% procent zagranicznych reklamodawców zdecydowało się skorzystać z modelu RTB. W Polsce RTB dopiero raczkuje i zrobiło się o nim głośno dopiero w drugiej połowie 2012 roku. Na razie RTB to propozycja kierowana przede wszystkim do małych serwisów internetowych.

RTB – niskie koszty, wysokie ROI

Reklama w systemie RTB to obustronna korzyść dla reklamodawcy jak i właściciela powierzchni reklamowej. Zaletami tego systemu z punktu widzenia wydawcy są niskie koszty kampanii, a także wygoda dla osób udostępniających przestrzeń reklamową, ponieważ reklama ta nie wymaga ciągłych zmian kodu dodanego na stronie. Reklamodawca zyskuje nową przestrzeń, gdzie może wyświetlać się jego reklama, zaś właściciel strony ma możliwość wykorzystania powierzchni, na której wcześnie nie było reklam. Dla reklamodawcy RTB to możliwość dostosowania kreacji do odbiorcy, ale również szansa na promocję bez ograniczeń na tysiącach stron internetowych oraz precyzyjne docieranie do osób zainteresowanych. Kolejną korzyścią dla reklamodawcy jest niski koszt. Zależy on od rynku, popularności formatu i profilu użytkowników. To wydawcy ustalają minimalną kwotę za wyświetlenie reklamy. Zaś dostawcy reklam proponują maksymalną stawkę, którą są w stanie zaoferować za daną powierzchnię reklamową.

SSP’s, DSP i inni czyli sieć współpracy

W technologii RTB wydawcy internetowi współpracują z SSP’s (Supply-side Platforms czyli sprzedawcami powierzchni reklamowych, SSP to m.in. Admeld, Rubicon Project), aby sprzedać swoją powierzchnię reklamową. Po drugiej stronie znajdują się tak zwani Bidders, czyli reklamodawcy z firmami takimi jak DSP (Demand-Side Platforms), które nabywają powierzchnie reklamowe wydawców. Przebieg całej procedury związanej z zakupem przestrzeni reklamowej przebiega według ustalonego schematu. Użytkownik wchodzi na stronę internetową, gdzie znajduje się wolne miejsce reklamowe. Wydawca informuje swojego partnera SSP, że ma wolną powierzchnię reklamową. SSP wysyła zapytanie do wszystkich podłączonych partnerów DSP. DSP oblicza stawkę i wysyła ją do SSP. SSP wybiera najwyższą stawkę z licytacji. Następnie kod emisyjny reklamy, która zwyciężyła w aukcji, jest przekazany do wydawcy, aby reklama mogła pojawić się na stronie. Proces ten odbywa się w ekspresowym tempie, wynosi bowiem 75 milisekund.

Kto zyska, a kto straci

Do tej pory RTB było technologią sprzedaży mniej atrakcyjnych miejsc reklamowych, jednak wszystko wskazuje na to, że będzie ona wykorzystywana także do sprzedaży lepszych przestrzeni reklamowych. Na modelu RTB najwięcej stracić mogą portale oraz sieci reklamowe, które udostępniają reklamodawcom powierzchnię premium według ustalonego cennika i nie chcą zreformować systemu udostępniania powierzchni reklamowej. Niektórzy zauważają, że straty poniosą agencje SEM, które skupiają swoją ofertę wokół kampanii disyplay’owych. Pewne jest to, że audience buying taki jak RTB czy remarketing jest przyszłością reklamy display’owej.

Źródła:
Antyweb, Interaktywnie, Sprawny Marketing, Adwords Agency Blog

Obrazki: 1

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Przewiń do góry