Podsumowanie zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w czerwcu 2019 – jest kontynuacją cyklu publikacji, w których co miesiąc analizujemy wzrosty oraz spadki widoczności domen w wynikach organicznych Google. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w czerwcu 2019
Czerwiec 2019 był okresem, w którym wystąpiło kilka dużych zmian w wynikach wyszukiwania Google. Według danych Senuto, było kilka dużych zmian w ciągu czerwca. Jedną z najbardziej istotnych dla analizowanych niżej serwisów datą jest 03/06/19.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Itunes.apple.com
Duży spadek liczby słów kluczowych w TOP10 odnotował serwis itunes.apple.com.
itunes odnotował spadek widoczności o ponad 73 procent, przy ilościowym spadku o 65865 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem czerwca a pierwszym poniedziałkiem lipca).
Po weryfikacji przypadku możemy dostrzec, że serwis został przeniesiony na domenę główną apple.com:
Dzięki takiej zmianie firma Apple będzie mogła bazować na mocy i Topical Authority swojej podstawowej domeny. Analizując w/w łańcuch przekierowań widzimy, że wykonywane są zbędne kroki i dobrym rozwiązaniem byłoby skrócenie ich do minimum. Po zweryfikowanie tego, w jaki sposób domena zyskała na połączeniu – widzimy, że nie miało to wielkiego wpływu na widoczność domeny głównej.
Po dokonaniu połączenia na krótki okres czasu wzrosła widoczność w TOP10, by 24 czerwca wrócić do poprzedniego poziomu.
Teksty.wywrota.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku lipca była mniejsza o 49067 fraz (zmniejszyła się o ponad 95% w stosunku do początku czerwca).
Pierwsze co się nasuwa w tym przypadku, to zamknięcie lub migracja serwisu na inny adres. Analiza wykazała, że spadek ten związany jest ze zmianą subdomeny na spiewnik.wywrota.pl.
Migracja została wykonana sprawnie, co może potwierdzić wykres Senuto ukazujący szybkie zrównanie się poziomu TOP10.
Zdrowie.radiozet.pl
Widoczność w TOP10 serwisu zdrowie.radiozet.pl spadła o ponad 57% w stosunku do początku czerwca.
Portal zdrowie.radiozet.pl najpierw 12 marca podczas aktualizacji uzyskał ogromny wzrost widoczności, by potem nastąpiła korekta w dniu 3 czerwca 2019.
Portal.abczdrowie.pl
Widoczność w TOP10 serwisu portal.abczdrowie.pl spadła o około 10%, ale liczba utraconych słów wynosi aż 32605 i moment nastąpienia spadku także zgadza się z datą 3.06.
Spadki widoczności zarówno tego, jak i poprzedniego serwisu – są następstwem kolejnych zmian w algorytmie wyników wyszukiwania Google.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Youtube.com
W poprzednim artykule wspominałem o ogromnym spadku widoczności serwisu, który jest własnością Google. Spadek ten został już skorygowany w dniu 10 czerwca.
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku lipca była większa o 131%, w stosunku do jej liczby na początku czerwca. Moment korekty jest bardzo zbieżny z okresem, gdzie wiele serwisów utraciło widoczność. W mojej ocenie Google już maju rozpoczęło kolejne zmiany w algorytmie. Z tego powodu Youtube.com utracił widoczność. Kolejny core upgrade skorygował w/w spadek.
Medme.pl
Portal medme.pl uzyskał wzrost liczby słów w TOP10 (miesiąc do miesiąca) aż o 72%.
Ogromny wzrost widoczności nastąpił w dniu 3/06. Serwis ten w przeciwieństwie do wielu innych z tej samej tematyki medycznej – został oceniony pozytywnie przez Google.
Mp.pl
Serwis ten w dniu 03/06 odnotował wzrost widoczności, którą utracił po marcowej aktualizacji algorytmu.
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku lipca była większa o ponad 41%, w stosunku do jej liczby na początku czerwca.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.