Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w kwietniu 2020. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w kwietniu 2020
Kwiecień 2020 był okresem, w którym występowały znaczące zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Youtube.com
Serwis YouTube.com odnotował spadek widoczności o ponad 50 procent, przy ilościowym spadku o 3143847 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem kwietnia a pierwszym poniedziałkiem maja).
Już przy wcześniejszych zmianach wyników odnotowaliśmy spadki serwisu, którego właścicielem jest Google. Zazwyczaj wracały one po pewnym czasie. Ukazuje to pewną losowość podczas zmian w wynikach, która wpływa nawet na serwisy Google.
informatorbudownictwa.pl
Widoczność domeny serwisu w TOP10 na początku maja była mniejsza o 10598 fraz (zmniejszyła się o prawie 70% w stosunku do początku kwietnia).
Zmiana nastąpiłem tego samego dnia co w przypadku w/w serwisu Youtube.com, co sugeruje zmiany w Google. Po wstępnej analizie możemy zauważyć jednak, że serwis został połączony z innym. Ustalono schematy przekierowania, które kierują nawet na nieistniejące podstrony:
Mimo tego serwis, który otrzymał 301 osiągnął wzrost na podobnym poziomie, co spadek na przekierowywanej domenie:
Player.fm
Widoczność w TOP10 sklepu player.fm spadła o ponad 60% w stosunku do początku kwietnia.
Serwis utracił całą widoczność, którą uzyskał w marcu 2020. Zmiany te wyglądają właśnie na korektę błędnego podniesienia widoczności, które miało miejsce wcześniej.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Stylzycia.polki.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal stylzycia.polki.pl.
Serwis dopiero buduje swoją widoczność od niedawna. Widać to również w narzędziu Ahrefs:
Podczas analizy serwisu zauważyłem, że serwis Polki.pl wydzielił cały dział zdrowie do osobnej w/w subdomeny .
Wygląda to na próbę wydzielenia serwisu na osobne subdomeny i zatrzymanie spadków, które rozpoczęły się z początkiem 2019 roku.
Stronazdrowia.pl
Domena ta w kwietniu 2020 odnotowała wzrost widoczności o ponad 60% w stosunku do poprzedniego okresu. Mimo tego widzimy, że była to chwilowy wzrost i nastąpiła już korekta.
Jest to kolejny przykład tego, że zmiany zachodzące w SERP dt. głównie branży medycznej – nie są stabilne i ciągle następuje odbicie trendów dla wielu domen.
Drogerienatura.pl
Serwis ten w kwietniu 2020 odnotował wzrost widoczności o ponad 152% w stosunku do poprzedniego miesiąca – daje to wzrost o 8849 fraz w TOP10.
Wzrost ten jest korektą wcześniejszego spadku i powrotu na trwający od dłuższego czasu stały trend wzrostowy.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.