Spadki / wzrosty SEO – KWIECIEŃ 2020

Marek Stokowski
Marek Stokowski
20 maja 2020
digital marketing google

Spadki / wzrosty SEO - KWIECIEŃ 2020


Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w kwietniu 2020. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w kwietniu 2020

Kwiecień 2020 był okresem, w którym występowały znaczące zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.

 

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

Youtube.com

Serwis YouTube.com odnotował spadek widoczności o ponad 50 procent, przy ilościowym spadku o 3143847 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem kwietnia a pierwszym poniedziałkiem maja).

 

 

Już przy wcześniejszych zmianach wyników odnotowaliśmy spadki serwisu, którego właścicielem jest Google. Zazwyczaj wracały one po pewnym czasie. Ukazuje to pewną losowość podczas zmian w wynikach, która wpływa nawet na serwisy Google.
 
 

informatorbudownictwa.pl

Widoczność domeny serwisu w TOP10 na początku maja była mniejsza o 10598 fraz (zmniejszyła się o prawie 70% w stosunku do początku kwietnia).

 

 

 

Zmiana nastąpiłem tego samego dnia co w przypadku w/w serwisu Youtube.com, co sugeruje zmiany w Google. Po wstępnej analizie możemy zauważyć jednak, że serwis został połączony z innym. Ustalono schematy przekierowania, które kierują nawet na nieistniejące podstrony:

 

 

 

Mimo tego serwis, który otrzymał 301 osiągnął wzrost na podobnym poziomie, co spadek na przekierowywanej domenie:

 

 

 

Player.fm

Widoczność w TOP10 sklepu player.fm spadła o ponad 60% w stosunku do początku kwietnia.

 

Serwis utracił całą widoczność, którą uzyskał w marcu 2020. Zmiany te wyglądają właśnie na korektę błędnego podniesienia widoczności, które miało miejsce wcześniej. 

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

Stylzycia.polki.pl

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal stylzycia.polki.pl.

 

 

Serwis dopiero buduje swoją widoczność od niedawna. Widać to również w narzędziu Ahrefs:

 

Podczas analizy serwisu zauważyłem, że serwis Polki.pl wydzielił cały dział zdrowie do osobnej w/w subdomeny .

 

Wygląda to na próbę wydzielenia serwisu na osobne subdomeny i zatrzymanie spadków, które rozpoczęły się z początkiem 2019 roku.

 

 
 

Stronazdrowia.pl

Domena ta w kwietniu 2020 odnotowała wzrost widoczności o ponad 60% w stosunku do poprzedniego okresu. Mimo tego widzimy, że była to chwilowy wzrost i nastąpiła już korekta.

 

Jest to kolejny przykład tego, że zmiany zachodzące w SERP dt. głównie branży medycznej  – nie są stabilne i ciągle następuje odbicie trendów dla wielu domen. 

 

 

Drogerienatura.pl

Serwis ten w kwietniu 2020 odnotował wzrost widoczności o ponad 152% w stosunku do poprzedniego miesiąca – daje to wzrost o 8849 fraz w TOP10.

 

Wzrost ten jest korektą wcześniejszego spadku i powrotu na trwający od dłuższego czasu stały trend wzrostowy.

 

 

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
SEO Specialist.W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (54 głosów, średnia: 4,83 / 5)
Loading...