Artykuł ten jest rozpoczęciem cyklu publikacji, w których co miesiąc będziemy analizowali wzrosty oraz spadki widoczności domen w wynikach organicznych Google. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, będziemy analizowali sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w marcu 2019
Marzec 2019 był okresem, gdzie nastąpiła duża rotacja wyników. Można to zauważyć na wykresie zmian indeksu w Senuto.
Wiele z tych zmian widoczności jest następstwem zmian w algorytmie wyszukiwarki – takich, jak zmiany w dniu 12 marca (więcej informacji o oficjalnym komunikacie na https://twitter.com/searchliaison/status/973241540486164480).
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
najgorsza-praca.pl
Portal najgorsza-praca.pl odnotował spadek o 94,33 procenta przy tak dużej skali, jak spadek 31239 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem marca a pierwszym poniedziałkiem kwietnia).
Powodem spadku widoczności serwisu jest odpowiedź serwera w postaci kodu 503.
zdrowie.tvn.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku kwietnia była mniejsza o 53108 fraz (zmniejszyła się o 28,35% w stosunku do początku marca).
Serwis zdrowie.tvn.pl odnotowuje spadki, poczynając od 12 marca 2019, co jest następstwem potwierdzonej przez Google aktualizacji algorytmu w tym dniu ( więcej na https://twitter.com/searchliaison/status/973241540486164480 ).
Podobny spadek wystąpił po 30 lipca 2018, by potem wrócić do podobnego poziomu na początku października 2018.
kinonet.pl
Widoczność w TOP10 serwisu kinonet.pl spadła o 11244 słowa kluczowe (zmniejszyła się o 98,89% w stosunku do początku marca).
Kilka tygodni wcześniej pojawił się nagły przyrost domen linkujących do serwisu.
Obecnie serwis kinonet.pl przekierowany jest na adres https://filme.pl, co na pierwszy rzut oka może być powodem spadku widoczności przekierowanej domeny. Natomiast budzi wątpliwości fakt, iż spadki nastąpiły po 12 marca, a w dniu 26 marca serwis jeszcze był dostępny pod starym adresem.
Domena filme.pl (na którą ustawiono 301), zwiększa swoją widoczność od końca marca 2019. Uzyskała ona już połowę fraz TOP10, na które widoczny był serwis kinonet.pl.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
sport.onet.pl
Serwis sport.onet.pl także odnotował zmianę widoczności po update algorytmu. Jest to jednak zmiana na plus.
Jak widzimy na powyższym wykresie, sport.onet.pl rozpoczął kwiecień wzrostem TOP10 o 25922 słowa kluczowe. To wzrost o 121,64% w stosunku do początku marca.
Warto także wspomnieć, iż w dniu 12 marca wiele serwisów grupy Onet zanotowały duże wzrosty widoczności.
zdrowie.radiozet.pl
Kolejnym serwisem, który po zmianach w algorytmie odbudował swoją wcześniejszą widoczność, jest zdrowie.radiozet.pl.
W tym przypadku nawet nie tyle odbudowano widoczność sprzed spadków, ale znacznie wzrosła ona w porównaniu do tamtego okresu.
Serwis zdrowie.radiozet.pl rozpoczął kwiecień wzrostem TOP10 o 22953 słowa kluczowe. To wzrost aż o 280% w stosunku do początku marca.
e-zikoapteka.pl
Apteka internetowa e-zikoapteka.pl odzyskała po 12 marca trend wzrostowy widoczności w TOP10.
Po zmianach, jakie nastąpiły 12 marca, apteka online e-zikoapteka.pl zwiększyła swoją widoczność w TOP10 o 19444 słowa kluczowe. To wzrost o 125,75% w stosunku do początku marca.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.