Warto korzystać z danych Google, które są na wyciągniecie ręki. Proste zależności między wyszukiwaniem można przełożyć na trendy i badać na ich podstawie zmiany rynku. Z tą myślą zaczynamy serie prostych analiz, trzymając się zasady, że artykuł musi być zwięzły, prosty i do przyswojenia w maksymalnie trzy minuty.
Dziś na tapecie Tesla, niesamowite zjawisko – elektryczny samochód, który zmienia powoli oblicze motoryzacji i jest jedną z najszybciej rosnących marek motoryzacyjnych. Elon Musk, osoba stojąca za sukcesem marki jest wyszukiwany w Polsce w sierpniu 2015 roku aż 5400 razy, porównywalnie do czołowych kandydatów na urząd prezydenta USA. Zobaczmy jak radzi sobie sama marka na tle innych wybranych marek motoryzacyjnych:
Jak widać raczkujemy – mimo, że zainteresowanie jest, to jest jedną z niżej pojawiających się marek. Ale warto zwrócić uwagę na fakt, że o Teslę w Polsce trudno i również z ładowaniem byłby kłopot, szczególnie dla przeciętnego mieszkańca bloku. Co innego w Norwegii, gdzie Tesla króluje w naszym małym rankingu:
Warto również odnieść się do danych z jednego z większych rynków motoryzacyjnych – Niemiec i tu pozycja Tesli nas pozytywnie zaskoczy:
Prosta analiza tych danych pokazuje jak szybko marka wgryza się w segment wyszukiwań. Typowo z zainteresowaniem i wyszukiwaniem pojawia się potencjał nabywczy. Nie da się jednoznacznie stwierdzić kiedy sprzedażą modele Tesli zaczną doganiać modele innych marek, ale ogromny potencjał rynku tylko czeka na większą dostępność.
Oczywiście analizy są dosyć pobieżne, planer nie bada odmian słów ani długiego ogona – już prosta analiza łącząca dane z Google Sugestera pokazuje, że można spodziewać się sporego długiego ogona słów mniej lub bardziej związanych z marką:
Słowo kluczowe/ średnia ilość zapytań miesięcznie
tesla s | 8100 |
tesla motors | 4400 |
tesla model s | 3600 |
tesla p85d | 2400 |
tesla s cena | 1900 |
tesla car | 880 |
tesla cena | 880 |
tesla s p85d | 880 |
tesla roadster | 720 |
tesla model s cena | 720 |
tesla model x | 720 |
tesla 21 | 590 |
tesla polska | 590 |
tesla x | 480 |
tesla model 3 | 480 |
tesla auto | 480 |
tesla coil | 390 |
tesla model s p85d | 390 |
thessla green | 320 |
teslagrad | 320 |
tesla powerwall | 320 |
tesla d | 260 |
tesla wiki | 260 |
tesla w polsce | 260 |
teslaboards | 260 |
tesla insane mode | 170 |
tesla wynalazki | 170 |
tesla stock | 170 |
tesla motors cena | 170 |
tesla supercharger | 170 |
tesla recycling | 170 |
tesla sidewinder | 170 |
tesla battery | 170 |
tesla effect | 140 |
tesla company | 140 |
Na koniec jeszcze dwa wykresy: Google Trends dla Tesla dla całego świata oraz porównanie danych dla USA.
Niestety – oficjalna strona podająca lokalizacje firmy dosyć mocno omija nasz kraj, a szkoda:
W ramach ciekawostek dodam, że wczoraj został zaprezentowany Tesla Model X – zapraszam do oglądania prezentacji, pod wrażeniem której znacznie przyspieszyłem publikację tego krótkiego wpisu. Ach, te drzwi!!!