Wywiad z Kasparem Szymańskim po prelekcji na X Kongresie Online Marketingu

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 01.2016

Są takie pytania w SEO, gdzie ciekawi nas co inni sądzą na ten temat. Postanowiłem zadać kilka z nich Kasparowi Szymańskiemu – zapraszam do lektury!

  1. Krzysztof Marzec: Proszę Cię o trzy solidne argumenty dlaczego nie warto budować zaplecza SEO.
    Kaspar Szymański: Tylko 3? J.C. Penney, Interflora, Tablica 🙂
  2. KM: Co właściwie oznacza „niska jakość zaplecza SEO” ?
    KS: Niskiej jakości zaplecze to masło maślane. Każde zaplecze SEO jest z założenia miernej jakości, w odróżnieniu od content marketingu.
  3. KM: „etyczne seo”, „legalne seo” – najbardziej nadużywane zwroty u handlowców seo, co o tym sądzisz?
    KS: Pojęcie etyki jest nie na miejscu w branży SEO. Są metody pozycjonowania sankcjonowane przez wyszukiwarki i takie, które wybiegają poza wytyczne Google. SEO to nie jest kwestia moralna, etyczna czy prawna, tylko wybór mniej lub bardziej dalekosiężnej strategii, ocena ryzyka związanego z używanymi technikami oraz technologiami i świadoma decyzja biznesowa. W takim samym stopniu jak wyszukiwarki mają pełną autonomię i mogą rozwijać algorytmy w dowolnym kierunku oraz dopasowywać swoja politykę firmową do sytuacji rynkowej, przedsiębiorstwa i organizacje mogą dowolnie wybierać najbardziej obiecującą strategię SEO.
  4. KM: Jedne z najpopularniejszych metod linkowania w ostatnich latach: katalogowanie, pressel pages, SWL – co o nich sądzisz?
    KS: Wszystkie wymienione metody mogą pociągnąć za sobą niepożądane konsekwencje w wynikach Google, takie jak manualne kary, czy też algorytmiczne kalkulacje, szczególnie Pingwin. SEO katalogi, precle i swle to metody pozycjonowania z 2009 roku, więc nie są na czasie. Dzisiaj istnieją znacznie bezpieczniejsze metody pozycjonowania witryn.
  5. KM: Czy można dostać karę od Google za wpisy gościnne / content marketing na platformach?
    KS: W przypadku linkowania do własnej witryny, oczywiście że tak. Jest to nawet bardzo prawdopodobne.
  6. KM: Najciekawszy pomysł na linkbait, o którym możesz mówić.
    KS: Firma Dove ma często dobre pomysły na pozycjonowanie marki. Dobry linkbait jest przede wszystkim ponadczasowy.
  7. KM: Czy znasz inny kraj niż PL gdzie firmy rozliczają się za pozycje? Jak rozlicza się za granicą?
    KS: Rozliczanie za pozycję nie jest wyłącznie polskim fenomenem. Ten model mija się jednak z realiami Internetu, ponieważ nie uwzględnia spersonalizowanych wyników wyszukiwania, konwersji, czy nawet dystrybucji budżetu pobierania (crawling budget). Sprawdzoną metodą rozliczenia jest nadpłata za usługę, tak jak w każdej innej branży. Do doradcy finansowego czy rzemieślnika też przecież nie idę mówiąc, że może zapłacę za usługę, prawda?
  8. KM: Świadomość technicznych aspektów SEO w PL vs. reszta świata. Czy wyróżniamy się czymś innym niż poziomem webspamu?
    KS: Poziom wiedzy na temat technologii oraz SEO w polskich przedsiębiorstwach jest porównywalny z krajami sąsiednimi. Polski rynek natomiast wyróżnia się znacznie w porównaniu do reszty świata budowaniem ogromnych zapleczy SEO. W tej kwestii niewątpliwie polska branża SEO jest na prowadzeniu.
  9. KM: Jakich usług na zachodzie brakuje w SEO najbardziej, w jakich mamy szansę konkurować z Indiami?
    KS: Dosłownie w każdych! Rynek na usługi SEO jest nienasycony, jest ogromne zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju usługi, szczególnie techniczne audyty on- i off-page. Dla branży SEO granice terytorialne nie istnieją. Liczy się tylko znajomość języka i poziom doświadczenia.
  10. KM: Naturalny link to: ?
    KS: Zapewne niegroźny link. Czy linki są naturalne czy nie, jest mało istotne dla sukcesu witryny. Ważne jest czy linki przekładają się na przychodzący ruch i konwersje. Dlatego kupowanie, a raczej wynajmowanie linków, jest jak najbardziej polecaną metodą, o ile nie ma się na celu gromadzenia domniemanej wartości PageRank, co jest kompletną stratą czasu. Sprawdza się jako metoda budowania marki, ruchu przychodzącego i konwersji.
  11. KM:  Załóżmy, że napisałem do 30 producentów aby umieścili link do mojego sklepu (sprzedaję ich produkty) na swojej stronie. To dalej white hat? Gdzie się kończy wg Ciebie white hat?
    KS: Niekoniecznie. Odpowiedź nie jest jednak tak prostą. Jakie są anchor teksty tych linków? O jakiej ilości linków mówimy? Jaka jest jakość witryn linkujących do Twojej? Gdzie, poza Twoją witryną, jeszcze linkują? Audyt backlinków to sztuka przy użyciu dużych ilości informacji.
  12. KM: Najciekawsze narzędzie seo odkryte w 2015 roku?
    KS: Powerdrill.com

Bardzo dziękujemy Kasparowi za wypowiedź!

KasparSzymanski

Kaspar Szymanski przez ponad 7 lat zajmował się walką ze spamem oraz komunikacją z webmasterami w ramach zespołu Search Quality w Google. W branży SEO znany jako Guglarz, zasłynął dzięki publikacjom i wystąpieniom w imieniu firmy Google propagującym tworzenie wartościowych serwisów internetowych. Obecnie, jako współzałożyciel serwisu SearchBrothers.com, Kaspar oraz jego wspólnik Fili Wiese wykorzystują swoje doświadczenie z Google, oferując usługi pozycjonowania, doradztwo SEO i pomoc właścicielom witryn, dotkniętych przez kary nałożone przez Google.

 

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991