Jazda na stocka czyli gdzie znaleźć fotografie na stronę internetową

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 01.2013

office

Uśmiechnięta blondynka z działu customer service, czy pracownicy korporacji w doskonale skrojonych garniturach w trakcie niezwykle ważnych obrad to obrazy, jakie często widujemy, surfując po Internecie. Mają one za zdanie uprzyjemnić odbiór i zilustrować artykuł, zazwyczaj jednak zniechęcają odbiorców do zapoznania się z treścią i mogą negatywnie wpłynąć na ocenę tekstu. Nienaturalne zdjęcia na blogu czy na stronie firmowej sprawiają, że tracimy sporą część czytelników. Popularność strony Pinterest czy tumblrów, kolorowych infografik, a także zmiany w serwisach społecznościowych pokazują, że warstwa wizualna odgrywa coraz większą role w Internecie, a odbiorcy są coraz bardziej wymagający.
Dobre zdjęcie podnosi atrakcyjność witryny internetowej, pozwala dłużej zatrzymać użytkownika na stronie, a przede wszystkim decyduje o wizerunku naszej firmy. Twórcy stron internetowych coraz większą uwagę zwracają na jakość zamieszczonych fotografii.  Gdzie znajdują dobre zdjęcia, które można wykorzystać zgodnie z prawem?

Creative Commons

Wyszukiwarki grafiki

Nabycie zdjęcia u profesjonalnego fotografa wiąże się z dużymi kosztami. Niekiedy musimy zdecydować się na tańsze rozwiązanie. Znalezienie darmowych zdjęć w sieci to nic trudnego, jeśli będziemy korzystali ze specjalnie przeznaczonych do tego wyszukiwarek.
Aby podnieść atrakcyjność naszej witryny coraz częściej poszukujemy dobrych zdjęć na własną rękę, jednak musimy wybierać ostrożnie, ponieważ zdjęcia pobierane na przykład z popularnej wyszukiwarki grafiki Google są zwykle chronione prawami autorskimi, a wykorzystanie ich można nazwać kradzieżą intelektualną. Jeśli jednak nie znamy innego źródła plików graficznych, zaawansowane wyszukiwanie Google pozwala na określenie wyszukiwania plików, które posiadają adnotację „Oznaczone do ponownego wykorzystania w celach komercyjnych”. Podobną opcję znajdziemy w wyszukiwarce popularnego serwisu Flickr, gdzie możemy ograniczyć wyszukane zdjęcia do tych, które posiadają licencję CC.
Coraz więcej autorów fotografii wybiera licencje Creative Commons, które pozwalają im samodzielnie określić reguły korzystania z ich twórczości. Licencja pozwala twórcy zachować prawa autorskie przy jednoczesnym wyrażeniu zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie  dzieła. Autor może także określić, kto będzie mógł korzystać z utworów. W przypadku korzystania ze zdjęć opartych na licencji CC zawsze musimy pamiętać, aby podać źródło i autora zdjęcia. Doskonałym źródłem zdjęć opartych na licencji CC jest wyszukiwarka Creative Commons, która przeszukuje kilka baz ze zdjęciami czy też wyszukiwarka Compfight, która udostępnia zdjęcia z potężnej bazy serwisu Flickr. Jeśli nadal mamy wątpliwości, które zdjęcia możemy wykorzystać na stronie internetowej, świetna infografika wyjaśnia wszystkie zawiłości związane z CC.

depositphotos

Stocki źródłem doskonałym grafik

Dobrym rozwiązaniem jest także skorzystanie z serwisów zdjęć stockowych, gdzie za niewielką opłatą możemy nabyć wysokiej jakości, profesjonalne zdjęcia. To idealne rozwiązanie dla twórców witryn internetowych, którzy poszukują wielu zdjęć w różnych rozmiarach. Zdjęcia dostępne w bazie typowego Stocka są oparte na licencji royalty-free, która daje nam dożywotnie prawo na wykorzystanie fotografii. Co  jeszcze gwarantuje nam royalty-free? Licencja pozwala korzystać ze zdjęć bez ograniczenia czasowego i terytorialnego. Jednakże zdjęć nabytych na tej licencji nie wolno nam sprzedawać. Pamiętajmy, że licencja licencji nie równa. Licencje royalty-free różnych witryn stockowych mogą się od siebie różnić zakresem praw, jakie przysługują nabywcy fotografii. Niektóre witryny stockowe posiadają przynajmniej dwa typy licencji, które szczegółowo określają warunki korzystania z fotografii. Jednym z serwisów, które oferuje doskonałej jakości zdjęcia oparte na tej licencji jest Depositphotos  w minionym roku mianowany najszybciej rozwijającą się agencją zdjęć stockowych. Coraz większą popularnością cieszy się blog Depositphotos. Sporym atutem tego stocka jest możliwość nawiązania współpracy. Korzyści finansowe odnieść mogą zarówno fotografowie sprzedający swoje zdjęcia, którzy na zachętę otrzymują $0,20 za wysłane zdjęcie,  jak i zarobić mogą także blogerzy poprzez zamieszczenie na swoim blogu banneru.

depositphotos

Screen strony głównej serwisu

Marta Nasiadka
Senior SEM Specialist. Certyfikowana Specjalistka AdWords i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991