7 prelekcji, 8 prelegentów, 300 uczestników i niesamowity networking! Tak w skrócie można opisać ostatnią edycję semKRK, która odbyła się w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w piątek 28 października. Nasze spotkanie dla branży marketingowej cieszyło się dużym zainteresowaniem ekspertów SEM i SEO, a na scenie pojawili się m.in. zwycięzcy semKRK Awards 2022 (kategorie E-commerce oraz Google Ads) i zwycięzcy głosowania w ankiecie wśród naszej społeczności. O atrakcje zadbali również sponsorzy naszej konferencji: WhitePress (sponsor główny), Senuto i TextBookers, którzy rozłożyli w muzeum swoje stoiska zachęcające do bezpośredniego kontaktu.
Poza nimi naszej konferencji sponsorowali i partnerowali: Webankieta, Ahrefs, Contadu, MyVod, Semstorm, Giełda Tekstów, Setugo, PIAP, Nutriprofits, Senuto, PBNmarket, Helion, WKDzik, Textbookers, Smart Insider, Miłosz Krasiński, Alcalia, Sklep SEO, SEO-Kurs.pl, Mindy oraz SEO 360.
Dziękujemy z tego miejsca jeszcze raz wszystkim wymienionym za wkład w konferencję i wsparcie nas na wszelkie możliwe sposoby. Ogromnie nam miło, że z edycji na edycję możemy wymieniać w tym gronie coraz więcej firm. A tymczasem, nie zwlekając już dłużej, przejdźmy do tego, co najistotniejsze, a mianowicie przybliżenia Wam, jak będziemy wspominać, 20 jubileuszowe spotkanie semKRK.

Całość konferencji rozpoczął prowadzący: Krzysztof Marzec, który opowiedział o kilku ciekawostkach przygotowanych dla naszych uczestników, systemie do zadawania pytań prelegentom (z nagrodami!) oraz zaprosił na scenę pierwszego prelegenta!
Bartłomiej Kaczmarczyk – GA4 ma już 2 lata (+1 rok App+Web). Poznaj moje błędy jakie popełniłem w tym czasie
Już na etapie przedstawienia prelegenta było wiadomo, że możemy spodziewać się wystąpienia na najwyższym poziomie. Bartłomiej Kaczmarczyk został przedstawiony jako stały bywalec konferencji i zwycięzca semKRK 8 z 2018 r. On sam wspomniał zaś, że to właśnie na deskach semKRK zaliczył swój debiut w roli prelegenta, uczestnicy, którzy go pamiętają, z tym większym więc sentymentem czekali na wystąpienie.
Sama zaś prezentacja z pewnością ich nie rozczarowała! Stanowiła ona swoisty rachunek sumienia eksperta ds. analityki, który bezpardonowo rozprawia się ze swoimi błędami, które popełnił, ucząc się nowego narzędzia, jakim jest Google Analytics 4. Swą analizę Bartłomiej Kaczmarczyk rozpoczął do nazewnictwa eventów w GA4. Jak stwierdził, należy unikać stosowania spacji w nazwach eventów, których używanie może skutkować błędami przy tworzeniu nowych konwersji oraz list odbiorców. Następnie prelegent omówił kwestie takie, jak m.in. oznaczanie eventów utworzonych poza GTM, błędy dotyczące 3 wymiarów Źródło/Medium, czy połączenia różnych usług App i Web na tym samym koncie.

Jego prelekcja była niebywale merytoryczna, techniczna, pełna praktycznych przykładów oraz konkretnych rozwiązań, z których eksperci mogli skorzystać. Wystąpienie Bartłomieja na semKRK spodobało się uczestnikom tak bardzo, że w ankiecie po konferencji uznali jego temat za jeden z najciekawszych! Gratulujemy!

Prezentację Bartłomieja znajdziesz tutaj
Wojciech Matuła – Międzynarodowy Link-building w branży gier hazardowych
Branża hazardowa jest związana z wieloma obostrzeniami. Prowadzenie działań link-buildingowych w tym zakresie jest więc szalenie niebezpieczne, ale i opłacalne. Wszystko to wynika z faktu, że wartość branży gier hazardowych online w 2024 roku wg ekspertów Transparency Market Research wyniesie aż 100 mld $ (informacja z prezentacji)! Na scenie przedstawione zostały praktyczne rozwiązania i działania dla klientów z tej branży. Omówiona została również metoda Parasite SEO, a pytania od publiczności skupiały się głównie na tym, jak zacząć link-building na nowym rynku oraz skąd pozyskiwać copywriterów w językach obcych.
Warto wspomnieć, że temat Wojciecha został wybrany w anonimowym głosowaniu naszej społeczności, gdzie głosować można było tylko na tematy, a nie na prelegentów. Jeszcze raz gratulacje za wygraną!
Mateusz Malinowski – SEO’wa selekcja narzędzi AI
Mateusz Malinowski pochylił się nad tematem SEO-wej selekcji narzędzi AI. Analizę narzędzi (napędzanych sztuczną inteligencją) ułatwiających życie pozycjonera rozpoczął od uszeregowania ich pod kątem tego, który z aspektów życia i codziennej pracy SEO-wca będą ułatwiać. Prelegent wymienił tutaj: research fraz, tworzenie treści, optymalizację, linkowanie wewnętrzne i podpowiedzi techniczne.
Wśród narzędzi usprawniających research wymienił i omówił więc: Twinword oraz Surfera. Dla tworzenia treści wskazał i scharakteryzował OpenAI oraz Jasper. Przedstawił również tekst o tematyce jazdy na rowerze wygenerowany przez oba wymieniony, by na przykładzie pokazać różnice pomiędzy narzędziami. W dalszej części prelekcji Mateusz Malinowski punktował plusy i minusy kolejnych narzędzi takich jak m.in. Unfluff, LinkWhisper, czy Diib. Odpowiadał również na pytania, m.in. o jakość contentu napisanego w Rytr. Prelekcja Mateusza została doceniona wśród uczestników semKRK na tyle, że zajęła trzecie miejsce wśród wyróżnionych przez Was wystąpień!

Krzysztof Janosiewicz – Twoje kampanie nie będą dłużej jak nieoszlifowane diamenty! Case study marko.pl
Po Mateuszu na scenie zaprezentował się Krzysztof Janosiewicz z case study marko.pl Prelegent zaprezentował historię sukcesu salonu jubilerskiego marko.pl, skupiając się na roku 2020, w którym słupki sprzedaży generowanej przez Google Ads skoczyły o 100 proc. w porównaniu do wcześniejszego roku.
Na wstępnie zadał On sobie pytanie: jak utrzymać tendencję wzrostową i nie osiąść na laurach po tak spektakularnym sukcesie? Jak skalować dalej działania po osiągnięciu rekordowych wyników i otwarciu salonów stacjonarnych? W swojej analizie wziął pod uwagę niepewny rynek i nastroje konsumenckie doby pandemii.

Jak wskazał Janosiewicz w swojej prezentacji wskazał na konieczność dostosowania filarów strategii do nowych okoliczności. Jak stwierdził na przykładzie marko.pl, nowy plan należało oprzeć na zagospodarowaniu najwyższych poziomów lejka sprzedażowego, odpowiedniej segmentacji odbiorców oraz użyciu niecodziennych metod i narzędzi optymalizacyjnych. W swojej prezentacji wymienił oczywiście konkretne rozwiązania, m.in. usprawnienia w kampaniach Google Shopping oraz narzędzia, jak m.in. Sempai Merchant 360, które pozwoliły nie tyle utrzymać wysoką sprzedaż w salonie jubilerskim marko.pl, ale śrubować ją dalej. W trakcie prezentacji odpowiedział też na pytania, m.in. o wpływ kryzysu w branży ślubnej na sprzedaż pierścionków. Po więcej smaczków zapraszamy Was naturalnie do prezentacji Krzysztofa.
Aneta i Dawid Krystosik – Jak połączenie danych Google i 1st party pomaga rozwiązać problemy?
Następnie na scenie zaprezentowano zwycięskie CaseStudy z kategorii E-commerce z semKRK Awards 2022, które przedstawili założyciele agencji DigitalSharks. Te wystąpienia są odpowiedzią na Wasze pytania z ankiet, które uzupełniacie po konferencjach (w tym przypadku po semKRK#19 BIG) odnośnie tego, co znajduje się w zwycięskich case’ach! Prelegencki duet sprawnie rozpoczął od porównania marketingu i sportu i wniosku, że bez dobrego mierzenia żaden wysiłek nie ma sensu. Dzięki wykorzystaniu remarketingu nie udawało się znaleźć sensownego rozwiązania dla produktów outletowych ich Klienta. Szybko zdecydowali więc użyć narzędzia Ads Data Hub, które zostało porównane do Thermomixa ;)) Na scenie prelegenci odpowiedzieli na pytania z publiczności, które skupiały się wokół automatów z jakich korzystają i wykorzystania BigQuery w działaniach performance. Więcej szczegółów znajdziecie w prezentacji!

Prezentacja Anety i Dawida
Po wystąpieniu przyszła pora na najdłuższą przerwę, a w niej pizza dla wszystkich uczestników! 🙂

Kinga Sroka – Inkrementalność w Google Analytics – a po co to komu?
Od wytłumaczenia słowa “inkrementalność” swoją prelekcję rozpoczęła nasza kolejna prelegentka. Uczestnicy skupieni na tej prezentacji dowiedzieli się jakie ma ona przełożenie na metryki biznesowe i marketing oraz jak mierzyć te wyniki w trudnych czasach. Przedstawione zostało również 5 pomysłów jak przetesteować inkrementalność: odbiorcy, landing oage, lokalizacja, typ użytkownika i kod rabatowy. Kinga omówiła również wzór na inkrementalność. Jednym z końcowych wniosków prezentacji był fakt, że ograniczenie pozyskiwania nowych klientów prowadzi do spowolnienia wzrostu w przyszłości.

Webinar o GA4 z prelekcją Kingi już 16.11!

Cezary Glijer – Czy mamy jeszcze wpływ na wyniki wyszukiwania Google?
Ostatnia prezentacja przepełniona była filmikami, humorem i dobrym SEO. Cezary opowiedział o tytułach i ich zmianach w Google. Prelegent pokazał skąd Google pobiera title, a może to robić niemalże z całej strony. W prezentacji poznaliśmy pojęcie #titlegeddon, oficjalne stanowiska Google (z którymi nie zgadza się sam prelegent) i szybki sposób na to “jak żyć?” biorąc pod uwagę wspomniane zależności. Przedstawione zostały również sposoby jak można ograniczyć ryzyko, że Google samo podmieni wpisany przez nas tytuł. Jedną z tych rzeczy jest długość title. Dodatkowo Cezary polecił takie narzędzia, jak: SEOWL, Dashboard w Data Studio czy Bookmarklet. Przedstawione zostały również konkretne badania (m.in. z Semrush czy zyppy.com).

Jeśli chcecie zobaczyć wystąpienie Cezarego z naszego webinaru pt. “Blog czy poradnik w e-commerce”, to znajdziecie je

Podsumowanie
Po części konferencyjnej przyszedł czas na swobodne rozmowy i networking na AfterParty, które zorganizowaliśmy w Kuflach i Widelcach (ul. Czysta 3 w Krakowie). Przygotowane bloczki wymienialiśmy na różne płyny i pyszne burgery. Rozmowom nie było końca, a dzień później ekipę DevaGroup czekała integracja w Laser Parku! :))
Cieszymy się, że jako organizatorzy wydarzenia ponownie we współpracy ze sponsorem głównym (WhitePress) mogliśmy dostarczyć zarówno szansę na spotkanie branży SEM i SEO, element edukacyjny w postaci prelekcji i integracyjny w postaci networkingu. Jeśli byliście na semKRK#20, to dajcie znać, jak się Wam podobało!
Już niedługo na naszym blogu pojawią się wywiady z prelegentami ostatniej edycji semKRK. Znajdą się w nich odpowiedzi na Wasze pytania zadawane przez sli.do podczas konferencji (nie na wszystkie pytania wystarczyło czasu na żywo, więc postaramy się zdobyć dla Was odpowiedzi w formie pisemnej!).
Do zobaczenia na kolejnej edycji semKRK już w 2023 r.!