4 pomysły, jak dobrać słowa kluczowe

Justyna Gałek
Justyna Gałek
Archiwum 08.2018
Edge Rank

4 pomysły,


jak dobrać słowa kluczowe

Dobór odpowiednich słów kluczowy jest kluczowym czynnikiem przy tworzeniu kampanii. Determinują one późniejszy sukces lub też porażkę naszych działań. Reklama pozycjonowana na źle dobrane słowa kluczowe może wyświetlać się wysoko, ale nie przynosić zysków lub wyświetlać się rzadko i nisko w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważny jest proces ich wybierania, a później ciągła analiza wyników.
Poznaj 4 sposoby, jak dobrze dobrać słowa kluczowe do kampanii.
Sprawdź też, artykuł: Słowa kluczowe pomocne narzędzia oraz artykuł: Słowa kluczowe o czym pamiętać.

Czym są słowa kluczowe

Najprościej słowa kluczowe to frazy, po których użytkownik trafia na naszą stronę. Nasza reklama wyświetla się jako odpowiedź na wpisane przez niego zapytanie. Jeśli przekaz zawiera wpisaną frazę, szanse na to, że klient kliknie w naszą reklamę są większe, ale ważne jest także, czy strona na którą reklama przeniesie klienta, będzie odpowiadała na jego zapytanie.

Słowa kluczowe szczegółowe vs ogólne

Słowa szczegółowe

Częściej rekomendowane są frazy szczegółowe. Są to słowa kluczowe bezpośrednio związane z tematyką reklamy. Klient, który kliknie w taką reklamę, zazwyczaj jest bardziej zainteresowany danym produktem i lepiej konwertuje na stronie. Reklamy oparte o słowa szczegółowe wyświetlają się tylko w przypadku haseł związanych z daną działalnością ich dopasowanie do zapytania jest lepsze, więc zwiększa się jakość reklamy, mamy więc większą szansę na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo należy pamiętać, że konkurencja w przypadku szczegółowych słów kluczowych jest mniejsza, możemy więc pozyskać klienta niskim kosztem, co jest ważne w przypadku kampani o niskim budżecie. Minusem tego wyboru jest jednak, że zbyt szczegółowe słowa kluczowe mogą nie pozwolić na dotarcie do większych grup osób.

Zalety:

  • • Reklamy są lepiej dopasowane do zapytania.
  • • Wyższy współczynnik konwersji.
  • • Mniejsza konkurencja = niższe koszty.
  • • Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania

Wady:

  • • Mniejsza grupa odbiorców

Przykład użycia:

Jeśli sprzedajesz telewizory, możesz wybrać szczegółowe słowa kluczowe, takie jak„telewizor 4k 50cali ”, czyli jeden z rodzajów telewizorów, jakie masz w ofercie. Dzięki temu reklama wyświetli się osobom, które szukają takich telewizorów.

Słowa ogólne

Aby docierać do możliwie największej grupy odbiorców, oprócz słów szczegółowych stosuje się ogólniejsze słowa kluczowe. Takie frazy składają się najczęściej z jednego do dwóch wyrazów i wpisywane są przez osoby, które nie są jeszcze zdecydowane na konkretne usługi/produkty. Mogą okazać się przydatne, jeśli chcemy zbudować w klientach świadomość istnienia naszej firmy, jest to jednak bardzo wczesny etap zaangażowania potencjalnego klienta. Dodatkowo należy pamiętać, że wyświetlenie się wysoko w wynikach wyszukiwania może być bardzo trudne i kosztowne, gdyż nasza reklama konkuruje z dużą ilością innych reklam. Minusem jest także to, że reklama będzie mniej dopasowana do potrzeb użytkownika. Konieczna jest analiza takich słów, czy nie wyświetlają się na zapytania nie związane z działalnością oraz czy koszt kliknięć nie przewyższa korzyści z niego płynących.

Zalety:

  • • Większa grupa odbiorców
  • • Budowanie świadomości marki

Wady:

  • • Większy koszt
  • • Reklama słabiej dopasowana do zapytania
  • • Duża konkurencja
  • • Klient jest w początkowym etapie zakupowym

Przykład

Jeśli kampania ma duży budżet, należy, np do dużego sklepu, można wybrać ogólne słowo kluczowe, np. „telewizory”. Taka reklama może wyświetlić się osobom, które szukają różnych telewizorów, ale także, np. osobą, które szukają punktu, gdzie mogliby telewizor naprawić. Dlatego przy ogólnych słowach kluczowych, należy pamiętać o wykluczeniach.

Słowa kluczowe z lokalizacją vs bez lokalizacji

Słowa z lokalizacją

Zalecane jest utworzenie kampanii ze słowami kluczowymi z lokalizacją. Szczególnie jest to ważne, jeśli prowadzona kampania dotyczy działalności mającej charakter lokalny, np. dotyczy restauracji, należy pamiętać o nazwie miejscowości, dzielnicy, a nawet regionu. Frazy kluczowe zawierające te nazwy, wyświetlą się użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych z włączoną lokalizacją, klientom poszukującym usługodawców w pobliżu miejsca, w którym się akurat znajdują, a także osobom szukającym danej usługi w konkretnej lokalizacji. Podobnie jak w wypadku słów szczegółowych, nasza konkurencja będzie mniejsza, a szansa na to, że klient będzie konwertował, także wzrastają.

Zalety:

  • • Reklamy są lepiej dopasowane do zapytania.
  • • Większe prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z naszych usług.
  • • Wyższy współczynnik konwersji.
  • • Mniejsza konkurencja = niższe koszty.

Wady:

  • • Mniejsza grupa odbiorców

Przykład użycia:

Wróćmy do naszego przykładu z restauracją, możemy wybrać słowa kluczowe z lokalizacją, takie jak „restauracja meksykańska Kraków Dębniki”. Jeśli ktoś szuka restauracji meksykańskiej na Dębnikach, jest duże prawdopodobieństwo, że kliknie w tę reklamę i odwiedzi daną restaurację.

Słowa bez lokalizacji

Sprawdzają się jeśli chcemy docierać do dużej grupy odbiorców, prowadzimy działalność globalną, internetową lub w całej Polsce. Podobnie jak w przypadku słów ogólnych, stawki za kliknięcie będą wyższe, więc musimy przeznaczyć większy budżet na nasze kampanie. Rekomendujemy stworzenie oddzielnej kampanii na te słowa kluczowe i zawężenie jej po IP do danej lokalizacji, np. do dzielnicy dębniki lub całego krakowa. To rozwiązanie zapobiegnie wyświetlaniu się reklam osobom spoza tego obszaru.

Zalety:

  • • Większa grupa odbiorców
  • • Budowanie świadomości marki
  • • Możliwość zawężenia zasięgu kampanii po IP.

Wady:

  • • Większy koszt
  • • Reklama słabiej dopasowana do zapytania
  • • Duża konkurencja

Przykład użycia:

Możemy zdecydować się na słowo kluczowe: “restauracja meksykańska”. Musimy jednak pamiętać, że reklama może wyświetlić się osobie, będącej daleko od danej restauracji i klient może zdecydować, że jest to odległość zbyt duża i wybierze inne miejsce.

Podsumowanie

Zalecamy rozpoczęcie tworzenia kampanii od dodania słów kluczowych szczegółowych i z lokalizacją, gdyż z naszego doświadczenia wynika, że klienci pochodzący z tych kampanii są bardziej wartościowi. Jeśli wystarczy nam budżetu, to możemy dodać frazy ogólne i bez lokalizacji. Wszystkie słowa kluczowe należy analizować, aby następnie zdecydować, które z nich dają lepsze wyniki. Na podstawie tych analiz oraz fraz proponowanych w planerze słów kluczowych, trzeba ciągle aktualizować naszą bazę słów. Ponadto warto jest unikać duplikatów słów kluczowych na koncie, aby mieć pewność, że nie wyświetlą się dwie reklamy tego samego usługodawcy/producenta jednocześnie.

Justyna Gałek
SEM Specialist.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991