4 pomysły, jak dobrać słowa kluczowe

Edge Rank

4 pomysły,


jak dobrać słowa kluczowe

Dobór odpowiednich słów kluczowych jest jednym z najważniejszych czynników przy tworzeniu kampanii typu SEARCH za pomocą narzędzia. Tego typu reklamy wyświetlają się wszystkim na bardzo dobrze znanej stronie wyników wyszukiwania. To właśnie te słowa kluczowe determinują pozyskanie potencjalnych klientów dla firmy, oraz późniejszy sukces lub porażkę naszych działań. Reklama pozycjonowana na źle dobrane słowa kluczowe może wyświetlać się wysoko, ale nie przynosić zysków. Z drugiej strony, może się także wyświetlać rzadko oraz nisko w wynikach wyszukiwania przez co nasza strona internetowa nie uzyska odpowiedniej liczb odwiedzin. Dlatego tak ważnym jest, aby zwrócić uwagę na proces ich wybierania a następnie przeprowadzać regularną analizę wyników słów kluczowych w interfejsie Google Ads.

Poznaj 4 sposoby, jak dobrze dobrać słowa kluczowe do kampanii, aby jak najlepiej wykorzystać ich potencjał pośród swojej konkurencji i znaleźć klientów na oferowane przez firmę usługi czy produkty.

Sprawdź też, artykuł: Słowa kluczowe pomocne narzędzia oraz artykuł: Słowa kluczowe o czym pamiętać.

 

Czym są słowa kluczowe

Najprościej mówiąc, słowa kluczowe to frazy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce poszukując produktów, usług lub informacji. Jako odpowiedź dostaje on stronę wyników wyszukiwania z najlepiej dopasowanymi do jego pytania wynikami organicznymi (za które odpowiada SEO) oraz płatnymi (za które odpowiada narzędzie Google Ads). Tak więc dobierając odpowiednią listę słów kluczowych nasza reklama wyświetla się jako odpowiedź na zapytanie wpisane przez potencjalnych klientów. Jeśli przekaz zawiera wpisaną frazę – co jest istotne w ocenie jej trafności z punktu widzenia Google – szanse na to, że nasza reklama zajmie wysokie pozycje, a co za tym idzie – klient w nią kliknie są o wiele większe. Nie bez znaczenia jest także, czy strona docelowa (w obrębie naszej witryny) na którą reklama przeniesie klienta, odpowiada naprawdę na jego zapytanie.

 

Szczegółowe słowa kluczowe vs ogólne słowa kluczowe

Słowa szczegółowe

Częściej rekomendowane są frazy szczegółowe. Są to słowa kluczowe bezpośrednio związane z tematyką reklamy. Klient, który kliknie w taką reklamę, zazwyczaj jest bardziej zainteresowany danym produktem i lepiej konwertuje na stronie. Reklamy oparte o szczegółowe słowa kluczowe wyświetlają się tylko w przypadku haseł związanych z daną działalnością, a ich dopasowanie do zapytania jest lepsze. Zwiększa się również jakość naszych reklam w stosunku do konkurencji, mamy więc większą szansę na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Wpływa to na prawdopodobieństwo pozyskania potencjalnych klientów dla naszej firmy. Dodatkowo należy pamiętać, że konkurencja w przypadku szczegółowych słów kluczowych jest mniejsza, możemy więc pozyskać klienta niskim kosztem. To istotne w przypadku kampanii o niskim budżecie. Minusem wyboru takich fraz kluczowych jest jednak to, że zbyt szczegółowe słowa kluczowe mogą nie pozwolić na dotarcie do większych grup osób.

Zalety szczegółowych słów kluczowych:

  • reklamy są lepiej dopasowane do słowa kluczowego wpisywanego w wyszukiwarce Google,
  • dzięki nim możemy uzyskać wyższy współczynnik konwersji niż za ogólne słowa kluczowe,
  • mniejsza konkurencja = niższe koszty i większa liczba wyszukiwań, na które pokażemy naszą reklamę,
  • większa szansa, że nasze reklamy zajmą wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Wady szczegółowych słów kluczowych:

  • mniejsza liczba potencjalnych klientów, którzy dzięki reklamie będą mogli przejść do naszej witryny.

Przykład użycia:

Jeśli sprzedajesz telewizory, możesz wybrać szczegółowe słowa kluczowe, takie jak „telewizor 4k 50cali ”, czyli jeden z rodzajów telewizorów, jakie masz w ofercie. Dzięki temu reklama wyświetli się osobom, które szukają właśnie takich telewizorów.

Słowa ogólne

Aby docierać do możliwie największej grupy odbiorców, oprócz słów szczegółowych stosuje się bardziej ogólne słowa kluczowe. Takie frazy kluczowe składają się najczęściej z jednego do dwóch wyrazów i wpisywane są w wyszukiwarce przez osoby, które nie są jeszcze zdecydowane na konkretny rodzaj usług lub produktów. Mogą okazać się przydatne, jeśli chcemy zbudować w klientach świadomość istnienia naszej firmy. Jest to jednak bardzo wczesny etap zaangażowania potencjalnego klienta. Dodatkowo należy pamiętać, że wyświetlenie się wysoko w wynikach wyszukiwania na ten typ słów kluczowych może być bardzo trudne i kosztowne, gdyż nasza reklama konkuruje z dużą ilością innych reklam o pojawienie się na pierwszej stronie wyników. Minusem jest także to, że reklama będzie mniej dopasowana do potrzeb użytkownika. Konieczna jest częsta analiza takich słów kluczowych, czy nie wyświetlają się na zapytania nie związane z działalnością, oraz czy koszt kliknięć nie przewyższa korzyści z niego płynących.

Zalety słów ogólnych:

  • większa grupa potencjalnych klientów, do których docieramy w wyszukiwarce,
  • budowanie świadomości marki poprzez generowanie ruchu dla naszej witryny.

Wady słów ogólnych:

  • większy koszt kliknięcia za tego rodzaju frazy,
  • reklama słabiej dopasowana do zapytania klientów,
  • duża konkurencja w licytacji o wysokie pozycje,
  • klient jest w początkowym etapie zakupowym.

Przykład:

Jeśli kampania ma duży budżet należy np. do dużego sklepu, można wybrać ogólne słowo kluczowe, np. „telewizory”. Taka reklama może wyświetlić się osobom, które szukają różnych telewizorów, ale także np. osobom, które szukają punktu, gdzie mogliby telewizor naprawić. Dlatego przy ogólnych słowach kluczowych, należy pamiętać o wykluczających słowach kluczowych.

Sekcja tło

Zaufaj ekspertom od Google Ads

Słowa kluczowe z lokalizacją vs bez lokalizacji

Słowa z lokalizacją

Zalecane jest utworzenie kampanii ze słowami kluczowymi z lokalizacją. Szczególnie jest to ważne, jeśli prowadzona kampania dotyczy działalności mającej charakter lokalny, np. dotyczy restauracji. Należy pamiętać o nazwie miejscowości, dzielnicy, a nawet nazwie regionu. Frazy kluczowe zawierające te nazwy wyświetlą się użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych z włączoną lokalizacją, klientom poszukującym usługodawców w pobliżu miejsca w którym się akurat znajdują, a także osobom szukającym danej usługi w konkretnym miejscu. Podobnie jak w przypadku słów szczegółowych, nasza konkurencja będzie mniejsza, a szansa na to, że to nasza reklama zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i klient będzie konwertował, wzrastają.

Zalety słów z lokalizacją:

  • reklamy są lepiej dopasowane do zapytania potencjalnych klientów,
  • większe prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z naszych usług,
  • wyższy współczynnik konwersji uzyskiwany przez dane słowa kluczowe,
  • mniejsza konkurencja = niższe koszty i większa liczba wyszukiwań, na które pokażemy naszą reklamę.

Wady słów z lokalizacją:

  • mniejsza liczba potencjalnych klientów, którzy dzięki reklamie będą mogli przejść do naszej witryny.

Przykład użycia:

Wróćmy do naszego przykładu z restauracją. Możemy wybrać słowa kluczowe z lokalizacją, takie jak „restauracja meksykańska Kraków Dębniki”. Jeśli ktoś szuka restauracji meksykańskiej na Dębnikach, jest duże prawdopodobieństwo, że kliknie w reklamę wyświetloną z Google Ads i odwiedzi dane miejsce.

Słowa bez lokalizacji

Sprawdzają się jeśli chcemy docierać do dużej grupy odbiorców, prowadzimy działalność globalną, internetową lub w całej Polsce. Podobnie jak w przypadku ogólnych słów kluczowych, stawki za kliknięcie będą wyższe, więc musimy przeznaczyć większy budżet na nasze kampanie i promowanie strony. Rekomendujemy stworzenie oddzielnej kampanii na te słowa kluczowe i zawężenie jej po IP do danej lokalizacji, np. do dzielnicy Dębniki lub całego Krakowa. To rozwiązanie zapobiegnie wyświetlaniu się naszych reklam w wynikach wyszukiwania osobom spoza tego obszaru.

Zalety słów bez lokalizacji:

  • większa grupa potencjalnych klientów, do których docieramy w wyszukiwarce,
  • budowanie świadomości marki poprzez generowanie ruchu dla naszej witryny,
  • możliwość zawężenia zasięgu kampanii po IP.

Wady słów bez lokalizacji:

  • większy koszt kliknięcia za tego rodzaju frazy,
  • reklama słabiej dopasowana do zapytania klientów,
  • duża konkurencja w licytacji o wysokie pozycje.

Przykład użycia:

Możemy zdecydować się na słowo kluczowe: “restauracja meksykańska”. Musimy jednak pamiętać, że reklama może wyświetlić się osobie, będącej daleko od danej restauracji a po odwiedzeniu naszej strony klient może zdecydować, że jest to odległość zbyt duża i postanowi wybrać inne miejsce.

 

Podsumowanie

Zalecamy rozpoczęcie tworzenia kampanii od dodania szczegółowych fraz kluczowych oraz takich, które zawierają informacje o lokalizacji, gdyż z naszego doświadczenia wynika, że potencjalni klienci pochodzący z tych kampanii są bardziej wartościowi. Jeśli wystarczy nam budżetu, to możemy dodać frazy ogólne i bez lokalizacji. Wszystkie słowa kluczowe należy analizować, aby następnie zdecydować, które z nich dają lepsze wyniki. Na podstawie tych analiz oraz fraz proponowanych w planerze słów kluczowych, należy regularnie aktualizować naszą listę słów kluczowych. Ponadto warto unikać duplikatów słów kluczowych na koncie, aby mieć pewność, że kampanie tego samego reklamodawcy nie będą licytować się między sobą o pozycję na stronie wyników wyszukiwania.

 

Tekst aktualizowany 16.12.2020. Pierwotna wersja tekstu autorstwa Justyny Gałek została opublikowana na blogu w sierpniu 2018 roku. 

Mateusz Najman
Junior SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami oraz wdrażaniem analityki. Jego zamiłowaniem jest wielogodzinna segregacja i pogłębiona analiza danych. Lubi mieć wszystko perfekcyjnie dopracowane.

Justyna Gałek
Były pracownik (ROI Experts) na stanowisku SEM Specialist.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (16 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991