Kupujący na Allegro szukając atrakcyjnych ofert, coraz częściej oczekują od sprzedawców wysokiego standardu obsługi oraz poczucia bezpieczeństwa wykonywanych transakcji. Od marca 2019 roku Allegro udostępnia dla sprzedawców panel Jakość mojej sprzedaży, który z biegiem lat stopniowo usprawnia i zmienia, aby jeszcze lepiej mierzyć wskaźniki, dzięki którym sprzedawcy mogą wyróżnić się na tle konkurencji. Pokazuje on szczegółowe wskaźniki, dzięki którym dowiemy się, jak radzimy sobie na Allegro jako sprzedawca oraz co możemy jeszcze ulepszyć, aby klienci byli bardziej zadowoleni i jeszcze chętniej kupowali właśnie u nas. W tym miejscu łatwo i szybko sprawdzimy, jakie efekty przynosi nasza strategia sprzedaży.
Na sprzedaż na Allegro wpływa wiele czynników. Panel Jakość mojej sprzedaży pokazuje nam, jakie to czynniki i pomaga lepiej zrozumieć jak o nie zadbać, a systematycznie je poprawiając, zapewnimy naszym klientom najwyższy poziom obsługi, co dodatkowo powinno też zwiększyć naszą sprzedaż na portalu. Sprawdzimy też, jak wypadamy na tle pozostałych sprzedawców.
Panel Jakość sprzedaży – jak go znaleźć i do czego wykorzystać
Panel znajduje się w menu Moje Allegro w zakładce Moja Sprzedaż w części Jakość sprzedaży.
Znajdziemy tam dane z ostatnich 30 dni, które odświeżane są codziennie, dzięki czemu możemy na bieżąco sprawdzać nasze wyniki i szybko reagować na ewentualne zmiany. Informację te są wyświetlane tylko danemu sprzedającemu– Allegro nie udostępnia ich nigdzie na zewnątrz.
- Porównanie na tle innych sprzedawców.
Znajdziemy tu informację, jak wypadamy na tle konkurencji. Dowiemy się, ilu sprzedających radzi sobie gorzej lub lepiej od nas. Wskaźnik ten wyrażony jest w procentach.
- Twój poziom jakości sprzedaży.
W tym miejscu sumują się nasze zdobyte punkty z wszystkich obszarów. Allegro ocenia nas w sześciostopniowej skali i w zależności od tego ile punktów zdobędziemy, możemy otrzymać jeden z poniższych poziomów:
- Obszar
Jeden z pięciu obszarów ocenianych przez Allegro.
- Miara
Dotyczy ona konkretnego działania na Allegro. Obok każdej z nich jest znak zapytania. Gdy w niego klikniemy, wówczas zostaniemy przeniesieni do szczegółowego opisu każdej miary. Sprawdzimy także, jak allegro liczy punkty w każdej z nich i co musimy zrobić, aby poprawić nasz wynik.
- Wynik
Pokazuje, jak radzimy sobie w ramach konkretnej miary. W zależności ile zdobędziemy punktów, to możemy uzyskać wynik: super, dobry, neutralny, wymaga poprawy, nieakceptowalny.
- Opis wyniku
Krótki opis osiągniętego przez nas wyniku.
Jakie wskaźniki zawiera panel Jakość sprzedaży?
W tym panelu Allegro bierze pod uwagę 5 obszarów:
- Oceny od kupujących;
- Realizacja zamówień;
- Obsługa kupującego;
- Atrakcyjność ofert;
- Przestrzeganie regulaminu.
Każdy z powyższych punktów zawiera szczegółowe miary. Poniżej przedstawię czynniki, które wpływają na jakość sprzedaży w danym obszarze.
Oceny od kupujących
To pierwszy z obszarów panelu jakości to oceny od kupujących, w którym znajdziemy dwie miary:
- polecenia od kupujących,
- zadowolenie kupujących.
Zadowolenie kupujących to średnia liczby gwiazdek, które zostaną nam przyznane przez klientów w ramach ocen sprzedaży z ostatnich 30 dni. W przypadku, gdy nasza średnia przekroczy próg 4,90, wówczas otrzymamy punkty dodatnie. Wynik poniżej 4,90 spowoduje, że Allegro odejmie nasze punkty z jakości sprzedaży. Wynik w tej sekcji poprawimy, jeżeli będziemy dbać o całokształt transakcji – od oferty, przez zakup i wysyłkę, aż po kontakt z kupującym.
Maksymalnie możemy uzyskać 170 punktów za ocenę 5.00.
Realizacja zamówień
Kolejna sekcja odnosi się do trzech aspektów:
- numerów przesyłek uzupełnionych w terminie,
- procentu zamówień z szybką dostawą,
- wysyłki w określonym terminie.
Ważne jest, aby uzupełniać jak najszybciej numery przesyłek do zamówień, po to, aby kupujący mieli od samego początku wgląd, gdzie w danej chwili znajduje się ich przesyłka. Procent zamówień z szybką dostawą to miara, która bada realny czas dostawy do klienta na drugi dzień od dnia wysyłki. Szybka dostawa jest równie ważna, jak szybka wysyłka. Ma to duży wpływ na zadowolenie kupującego oraz sprawia, że nasze aukcje będą bardziej atrakcyjne. Najlepszym rozwiązaniem jest wysyłanie przesyłki w ten sam dzień, do określonej przez nas godziny (jeżeli to możliwe). Najważniejsze jednak jest wysyłanie paczek w terminie, który został zaznaczony w danej aukcji.
W tej sekcji możemy uzyskać maksymalnie 210 punktów.
Obsługa kupującego
W tym obszarze możemy zyskać lub stracić punkty w 8 miarach:
- utworzone dyskusje,
- terminowe odpowiedzi w dyskusjach,
- średni czas odpowiedzi w dyskusjach,
- nierozwiązane dyskusje,
- terminowe odpowiedzi na wiadomości klientów,
- średni czas odpowiedzi na wiadomości klientów,
- wnioski Allegro Protect złożone po dostarczeniu przesyłki,
- nierozwiązane dyskusje po dostarczeniu przesyłki.
W tej sekcji najważniejszy jest średni czas odpowiedzi na wiadomości klientów. Allegro dodaje punkty za sprawny kontakt, w tym za szybkie odpowiadanie na pytania klientów zadawane poprzez formularz do kontaktu oraz w dyskusjach. Do punktacji wlicza się tylko pierwsza wiadomość odpowiadająca na zapytanie kupującego bądź odpowiedź w dyskusji. Rozwiązane dyskusje to też dodatkowe punkty na naszym koncie.
W tej sekcji możemy uzyskać maksymalnie 200 punktów.
Atrakcyjność ofert
Miary atrakcyjności ofert to:
- procent ofert z numerami identyfikującymi produkt,
- procent ofert z Allegro Smart lub opcją darmowej dostawy,
- oferty z godziną wysyłki tego samego dnia,
- późna godzina wysyłki tego samego dnia,
- szybkie zwroty wpłat do klientów – brak zwrotów zamówień,
- metody dostawy – odbiór w punkcie,
- aktywność w akcjach sprzedażowych,
- aktywne kanały płatności.
Powyższe miary wynikają z potrzeb kupujących. Gdy rozszerzymy dostawy o nowe metody lub dodamy opcję Smart w naszych ofertach, podniesie to jakość prowadzonej przez nas sprzedaży. Dzięki temu dostaniemy od Allegro dodatkowe punkty.
W tej sekcji możemy uzyskać maksymalnie 270 punktów.
Przestrzeganie regulaminu
Przestrzeganie regulaminu to obowiązek każdego sprzedawcy na Allegro. W tej sekcji nie otrzymamy dodatkowych punktów. Jeżeli jednak nie będziemy go przestrzegać możemy zostać ukarani punktami ujemnymi. Działając zgodnie z regulaminem, pokazujemy kupującym, że jesteśmy rzetelnym sprzedawcą i budujemy wiarygodność jako sprzedawca.
Kompleksowa obsługa Twoich aukcji na Allegro
Podsumowanie
W panelu Jakość sprzedaży znajdziemy wszystkie informacje na temat naszej sprzedaży. Dzięki temu możemy na bieżąco monitorować i w razie potrzeby poprawiać wybrane miary. Jesteśmy w stanie od razu sprawdzać, w jakich obszarach radzimy sobie bardzo dobrze, a co musimy jeszcze poprawić.
Jeżeli nasz standard obsługi jest na wysokim poziomie, czyli szybko realizujemy dostawy, posiadamy w swojej ofercie dostawy SMART, czy późną wysyłkę tego samego dnia – mamy wtedy większe szanse na to, że większa liczba klientów zainteresuje się naszą ofertą. Pomoże nam to także zbudować z nimi lepsze relacje.
Im lepsze mamy wyniki w panelu Jakość sprzedaży, tym lepsze osiągamy wyniki w trafności. Jeżeli nasz ogólny wynik będzie na poziomie Super + wówczas będziemy mogli skorzystać z atrakcyjnych warunków w Strefie Okazji. Dodatkowo Allegro priorytetowo będzie obsługiwać nasze zgłoszenia czy zapytania. Dzięki wynikowi neutralnemu lub wyższemu możemy np. skorzystać z automatycznego rabatu transakcyjnego, lub skorzystać z programu Allegro Ceny.
Jak widać, nasza jakość sprzedaży wpływa nie tylko na decyzje zakupowe klientów, ale także na profity, które możemy w zamian otrzymywać od Allegro za wysokie oceny w panelu Jakość mojej sprzedaży.
Jeżeli interesują Cię inne aspekty związane z prowadzeniem Allegro, skuteczną sprzedażą na marketplace, czy zmianami, które sukcesywnie wprowadza platforma, zajrzyj koniecznie do moich wcześniejszych tekstów: Jak założyć konto na Allegro?, Jak zacząć sprzedawać na Allegro? oraz Allegro – przegląd zmian z ostatniego roku 2022.