Case Study: Sky is the limit w SEO dla aptek

Mateusz Pająk
Mateusz Pająk
Archiwum 06.2024
 
Case Study: Sky is the limit w SEO dla aptek

Case Study:
Sky is the limit w SEO dla aptek

W DevaGroup do każdego klienta podchodzimy w sposób indywidualny. Tworząc strategię, staramy się uwzględniać szereg czynników wpływających na powodzenie naszych działań. Dzięki temu możemy osiągać znakomite rezultaty. Jednym z przykładów dobrych efektów jest kampania prowadzona dla Apteki Codziennej. Po kilku miesiącach współpracy możemy pochwalić się wynikiem, który jest bardzo satysfakcjonujący zarówno dla nas, jak i dla klienta.

Analiza wstępna przyniosła pewne zaskoczenia

Na samym początku współpracy przeprowadziliśmy wnikliwą analizę. Działalność aptek jest silnie uregulowana przez ustawodawcę, w związku z czym nie mieliśmy tutaj zbyt dużej swobody działania. Potraktowaliśmy to jak wyzwanie. Jak w takiej sytuacji prowadzić działania SEO? Przyjęliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie prowadzenie kampanii SEO, która będzie skupiona na:

  • optymalizacji technicznej serwisu,
  • outreachu linków,
  • tworzeniu kompleksowych, merytorycznych i sprawdzonych treści, na których będą mogli polegać pacjenci i ich bliscy.

Apteka Codzienna już wcześniej prowadziła działania reklamowe w internecie. Niestety, nie były one tak skuteczne, jak oczekiwał klient. Dopiero nawiązanie współpracy z DevaGroup w zakresie marketingu internetowego oraz stworzenie nowej aplikacji internetowej pozwoliło na znaczne zwiększenie widoczności i rozpoznawalności strony w sieci.

Apteka Codzienna miała wstępnie określone główne obszary działań, które chciała zrealizować. Należały do nich:

  • Przygotowanie audytu SEO z wykorzystaniem wiodących narzędzi, takich jak Screaming Frog i Ahrefs.com.
  • Komunikacja i współpraca z firmą IT, przede wszystkim przy wdrażaniu poprawek SEO.
  • Opracowanie skutecznej strategii SEO na regulowanym i konkurencyjnym rynku aptek.
  • Monitoring najważniejszych narzędzi Google, czyli Search Console oraz Google Analytics, w szczególności w zakresie analizy i wyjaśnienia pojawiających się komunikatów oraz naprawa błędów.
  • Optymalizacja i rekomendacje do tworzenia treści na stronie.
  • Kompleksowe raportowanie prowadzonych działań.

Jakie były najważniejsze założenia na początku projektu?

Podstawowym założeniem Apteki Codziennej było znalezienie rzetelnego, terminowego i profesjonalnego partnera, który wesprze aptekę w rozpoczęciu działań online. Najważniejsze obszary pracy to:

  • Przeprowadzenie pełnego audytu strony, który będzie podstawą do wdrożenia zmian dla firmy programistycznej odpowiedzialnej za stronę.
  • Przeanalizowanie treści tworzonych przez wewnętrzny dział copywriterski.
  • Stały monitoring błędów w Google Search Console w celu jak najszybszej reakcji na wszelkie problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na wyniki.
  • Wsparcie klienta w tworzeniu treści na stronę internetową.

Nadszedł czas, aby zabrać się do pracy!

W pierwszym etapie współpracy najważniejszym zadaniem było możliwie jak najlepsze i bezbłędne uruchomienie nowej strony internetowej. Na każdym etapie priorytetem dla Apteki Codziennej była jak najszybsza identyfikacja, analiza i naprawa wszelkich problemów, które mogły negatywnie wpłynąć na wyniki. To sprawiło, że musieliśmy działać bardzo sprawnie – nie było tu miejsca na żadne opóźnienia.

Fundamentem działań był audyt SEO, dzięki któremu zidentyfikowane zostały kluczowe problemy związane ze stroną. Została także wytyczona ścieżka działań na najbliższe miesiące. W audycie zostały wykorzystane najnowocześniejsze narzędzia SEO, czyli: Ahrefs.com, Screaming Frog, Site Bulb, Senuto, Semstorm oraz wiele innych.

Audyt strony i wdrożenie poprawek sprawiło, że strona zaczęła dynamicznie zyskiwać na widoczności w Google. Po trzech miesiącach działań strona uzyskała następujące wyniki:

  • TOP 3 +189%
  • TOP10 +795%
  • TOP50 +239%
Blog Grafika NR1
Wzrost widoczności w Google po 3 miesiącach działań

Dobry start nie był jeszcze gwarancją długoterminowego sukcesu

Nowy, dynamicznie rozwijający się e-commerce nieustannie podlega zmianom i rozwojowi. Stale monitowaliśmy stronę, aby przeciwdziałać zmianom niekorzystnym z punktu widzenia SEO.

W trakcie pracy zidentyfikowaliśmy trzy potencjalne krytyczne błędy SEO. Przy rosnącym serwisie e-commerce najpoważniejszymi zagrożeniami były te związane z technicznym SEO, crawlowaniem i indeksowaniem stron przez roboty wyszukiwarek.

Postawiliśmy na doskonałej jakości content

Wspólnie z Apteką Codzienną przyjęliśmy strategię tworzenia wartościowych i potrzebnych treści. Wszystkie materiały tworzone przez Aptekę Codzienną są przygotowywane przez profesjonalistów i bazują na sprawdzonych i rzetelnych materiałach.

Bardzo zależało nam na tym, aby były to treści bardzo merytoryczne – miały one stanowić cenne źródło informacji dla klientów apteki. Oczywiście istotna była również odpowiednia optymalizacja treści – tylko w ten sposób mogły one pozwolić na uzyskanie jak najlepszych wyników naszych działań.

Wyjście poza schemat okazało się niezbędne

Tworzenie treści i publikacje artykułów sponsorowanych to za mało, aby powalczyć o wysokie pozycje na rynku zdominowanym przez silne brandy, które od lat prowadzą działania SEO na szeroką skalę. Szansą na wejście do TOP5 firm w SEO jest niestandardowy link building oparty na relacjach oraz bardzo dobre techniczne SEO. Dopiero z takim duetem wysokiej jakości treści mają szanse na przebicie się do TOP1.

Jakie efekty uzyskaliśmy?

Na dzień 16.05.2024 r. w porównaniu do daty startu kampanii odnotowano następujący wzrost widoczności:

  • TOP3 +3956%
  • TOP10 +5752%
  • TOP50 +703%
Blog Grafika NR2
Porównanie wzrostu widoczności w Google od dnia rozpoczęcia kampanii do 16.05.2024 r.

W przypadku porównania rok do roku wzrosty widoczności przedstawiają się następująco:

  • TOP3 +12067%
  • TOP10 +7960%
  • TOP50 +1173%

Zagrożenia, które napotkaliśmy podczas realizacji kampanii

Uruchomienie dużego e-commerce jest pełne wyzwań i zagrożeń. Tak było i tym razem, jednak od samego początku byliśmy tego świadomi. W trakcie realizacji kampanii musieliśmy zmierzyć się z następującymi zagrożeniami:

  • Obecnie w wyszukiwarce występują problemy z indeksowaniem nowych treści. Ogromnym zagrożeniem jest niekontrolowane dodanie dziesiątek tysięcy nowych SKU. Zwiększą one asortyment sklepu, jednak mogą na wiele miesięcy zablokować indeksowanie podstron przez Google. Niezbędne jest przygotowanie odpowiedniej strategii zwiększania liczby produktów sklepie.
  • Poprawki SEO wdrażane już po starcie strony internetowej mogą być zbyt późno zidentyfikowane i naprawione, przez co negatywnie wpłyną na wyniki w Google. Odbudowa widoczności strony może zająć wiele miesięcy, dlatego konieczne jest przeciwdziałanie potencjalnym trudnościom.
  • Zagrożeniem, z którym codziennie walczą specjaliści SEO, są nieustannie zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, rosnąca konkurencja oraz postępujący wzrost poziomu trudności. W takich realiach kluczowa do osiągnięcia sukcesu jest synergia działań agencji, klienta oraz wysoko wykwalifikowanych specjalistów SEO o interdyscyplinarnych kompetencjach.

Maj był bardzo przychylny dla serwisu aptekacodzienna.pl

Projekt promocji serwisu aptekacodzienna.pl dalej trwa i nie powiedzieliśmy w nim jeszcze ostatniego słowa. W momencie publikacji tego wpisu na blogu strona aptekacodzienna.pl osiągnęła kolejne ważne kamienie milowe. Widoczność strony w TOP50 według senuto.com przebiła granicę 50 000 słów kluczowych, a widoczność w TOP10 przekroczyła 10 000 słów kluczowych i obecnie wynosi 12 157 słów kluczowych.

Blog Grafika NR3
Widoczność w Google – stan na dzień 06.06.2024 r.

Podsumowanie

Ostatnie miesiące były dla nas czasem bardzo intensywnej pracy przy tym projekcie. Obecnie jednak z zadowoleniem oceniamy efekty naszych działań. Warto było!

Kooperacja naszej agencji wraz z zaangażowanym zespołem Apteki Codziennej pozwoliła na uzyskanie bardzo dobrych efektów, pomimo trudności w postaci licznych ograniczeń w zakresie działań reklamowych dla branży farmaceutycznej.

Pokazuje to, że przyjęta strategia okazała się słuszna zarówno jeśli chodzi o wdrożenie poprawek SEO na stronie internetowej, jak i skupienie się na tworzeniu wysokiej jakości treści, dzięki którym Apteka Codzienna mogła wyróżnić się na tle konkurencji. Istotne było bowiem to, aby strona internetowa Apteki Codziennej była miejscem, gdzie klienci i pacjenci mogą poszukiwać rzetelnych, sprawdzonych i pewnych informacji. Ostateczna ocena działań jest bardzo pozytywna, a dalsze działania w zakresie SEO wydają się jak najbardziej uzasadnione.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Indywidualne podejście i najlepsze wyniki

Sprawdź historie sukcesu naszych Klientów!

Mateusz Pająk
Senior SEO Specialist. Od dziesięciu lat związany z branżą marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywał w pracy dla znanych brandów. Posiada szerokie kompetencje w działaniach off-site i on-site SEO. Na co dzień tworzy i realizuje strategie pozycjonowania dla klientów, skupiając się nie tylko na wynikach, ale też na dobrych relacjach. Nieustannie rozwija swoje umiejętności i testuje nowe strategie SEO.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry