Koszyk w e-commerce to miejsce, z którym spotka się każdy klient. Dobrze zaprojektowana strona koszyka może znacząco zwiększyć konwersje ze sklepu. Jednak nawet kilka pozornie błahych błędów może spowodować zwiększenie liczby tzw. porzuconych koszyków i skutecznie zapobiec finalizacji zamówienia. Jak poprawić UX koszyka i zarabiać więcej na swoim sklepie internetowym?
Spis treści
1. Zadbaj o łatwy dostęp do koszyka
Poruszając się po sklepie online, użytkownicy powinni cały czas mieć świadomość, gdzie znajduje się koszyk, oraz móc do niego przejść jednym kliknięciem. Przeważnie ikona koszyka wyświetla się w prawym górnym rogu ekranu i do takiego rozwiązania jesteśmy przyzwyczajeni, więc dobrze trzymać się takiego układu.
Co więcej, użytkownik będzie czuł się pewniej, kiedy przy ikonie koszyka zobaczy liczbę świadczącą o ilości produktów, które się w nim znajdują. Natomiast po najechaniu na koszyk może rozwijać się lista dodanych do niego przedmiotów. Te dwa proste zabiegi mogą znacząco poprawić doświadczenia klientów, ponieważ sprawiają, że użytkownik czuje kontrolę nad całą sytuacją.

2. Zadbaj o możliwość edycji ilości produktów w koszyku
Użytkownicy często traktują koszyk jako schowek. Dodają do niego wiele produktów, które wpadły im w oko, ale niekoniecznie będą chcieli zamówić je wszystkie. W związku z tym z poziomu koszyka użytkownicy powinni móc swobodnie zmieniać liczbę (zmniejszać/zwiększać) poszczególnych produktów, jak i całkowicie je usunąć.

3. Dodaj możliwość zakupu jako gość
Zakładanie konta w sklepie lub nawet logowanie się do już istniejącego konta trwa stosunkowo długo, co może skutecznie zniechęcić klientów do zakupu w Twoim sklepie. Opcja kupna bez rejestracji pozwala szybciej sfinalizować zakup, co dla wielu osób będzie istotne.
Oczywiście, patrząc szerzej, klienci, którzy mają konta, dokonują zakupów częściej, mogą łatwiej zarządzać dostawą, zwrotami i często są zapisani do sklepowego newslettera, co jest ogromną zaletą dla e-commerce. Jednak można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Na końcu formularza składania zamówienia jako gość wystarczy umieścić przycisk lub suwak, po kliknięciu którego użytkownik stworzy konto w sklepie. W ten sposób i tak podczas składania zamówienia uzupełni wszystkie niezbędne dane, a zarazem nie będzie miał poczucia, że traci czas na dodatkową operację zakładania konta.

4. Zachowaj prosty design
Design checkoutu i strony z formularzem realizacji zamówienia powinien być możliwie jak najprostszy. Strona powinna przedstawiać jedynie niezbędne elementy – należy unikać wszelkich rozpraszaczy, które mogłyby skłonić klienta do odłożenia zakupu na później lub całkowitego porzucenia koszyka.


Zbadaj jakość swojej witryny
Zamów audyt SEO
5. Intuicyjny proces zakupowy
User experience strony koszyka opiera się na szeroko pojętym pojęciu intuicyjności. Zbyt skomplikowany proces składania zamówienia to ostatnia rzecz, jaka powinna mieć miejsce w e-sklepie. Dlatego przechodzenie przez poszczególne etapy, jak wypełnianie danych do płatności i dostawy czy wpisywanie kodów rabatowych, powinno być płynne i nie stanowić żadnej trudności dla użytkownika. Warto pamiętać, że klientami sklepu mogą być osoby w różnym wieku i różnym stopniu obycia z zakupami online. Koszyk musi być przyjazny i łatwy w obsłudze dla każdego.
Dodatkowo klient powinien mieć zawsze świadomość, na jakim etapie składania zamówienia aktualnie się znajduje. Często w różnych branżach etapy te mogą być zaprojektowane trochę inaczej. Czasami wszystkie kroki znajdują się na jednej stronie, ale dobry design i graficzne wyróżnienie wystarczą, żeby uzyskać pozytywne doświadczenie użytkownika. Nie ma jednego najlepszego sposobu, ale warto przetestować 2-3 opcje na pewnej próbce badawczej odzwierciedlającej grupę docelową i wybrać najlepiej ocenianą z nich.

6. Dostosuj koszyk do urządzeń mobilnych
Smartfony stanowią coraz większy udział w urządzeniach, na których są przeprowadzane transakcje w e-commerce, dlatego nie można pominąć tego kroku. Nie jest to jedynie kwestia dostosowania wielkości poszczególnych elementów do ekranu telefonu czy tabletu. Warto zadbać również o takie szczegóły jak dostosowanie klawiatury do rodzaju wpisywanego tekstu, np. wpisując numer telefonu, powinna wyświetlić się klawiatura numeryczna, a nie standardowa z literami i cyframi; nie powinna też przysłaniać wpisywanych danych adresowych.
Innym usprawnieniem będzie dostosowanie pól do typu wpisywanych treści. Przykładowo, pole z kodem pocztowym powinno dodawać automatycznie myślnik, aby użytkownik nie musiał go sam dodawać.
7. Postaw na popularne formy płatności i dostawy
W zależności od branży, sprzedawanego asortymentu i rynku, preferowane metody płatności mogą się różnić. W Polsce dużą popularnością cieszy się Blik, jednak za granicą może okazać się, że płatność przy pomocy karty będzie sprawdzała się lepiej. Dobrą praktyką UX koszyka jest wyróżnienie najpopularniejszych opcji dostawy, np. przez prezentowanie jej na początku listy lub nawet przez dodatkowe wyróżnienie w postaci kolorowej ramki.
Podsumowanie
Zadbanie o te siedem elementów może znacząco poprawić doświadczenia Twoich klientów, sprawić, że chętniej przejdą do finalizacji transakcji i nie będą porzucać koszyków. Pamiętaj, że często to właśnie małe usprawnienia robią największą różnicę i bezpośrednio przekładają się na większą liczbę zamówień w sklepie internetowym i tym samym na większe zyski.