SXO – zadbaj o widoczność witryny i pozytywne doświadczenie użytkownika! 

Alicja Stojek-Szewczuk
Alicja Stojek-Szewczuk
Archiwum 07.2022
 
SXO – zadbaj o widoczność witryny i pozytywne doświadczenie użytkownika! 

SXO - zadbaj o widoczność witryny
i pozytywne doświadczenie użytkownika! 

Od kilku lat w branży coraz częściej słyszy się o SXO, czyli połączeniu SEO (pozycjonowania stron internetowych) oraz UX (doświadczenie użytkowika ze stroną lub aplikacją). Jest to odpowiedź na zmieniające się wymagania wyszukiwarki względem witryn internetowych, gdzie coraz większe znaczenie rankingowe ma pozytywne doświadczenie użytkownika ze stroną. I chociaż większość z zagadnień na punkcie styku SEO i UX znanych jest pozycjonerom od dawna, to warto jednak pochylić się nad tą strategią w celu osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. 

Co to jest SXO? 

Chociaż skrót SXO bierze się z połączenia słów SEO i UX tak naprawdę łączy się nierozerwalnie także z kolejnym pojęciem – CRO, czyli optymalizacją konwersji. Połączenie tych trzech zagadnień w jedna strategię pozwoli na polepszenie widoczności w wyszukiwarce, zatrzymanie użytkownika na stronie i zwiększenie liczby konwersji. 

SXO seo i ux

Rozwińmy każdy z tych elementów, aby pokazać jakie działania kryją się pod strategią SXO

Głównym celem SEO jest budowanie widoczności witryny w wyszukiwarce, aby użytkownicy znajdowali ją pod jak największą liczbą słów kluczowych związanych z jej ofertą. SEO to nieustanny proces optymalizacji strony pod kątem wybranych fraz, poprawa techniczna, a także budowanie autorytetu strony za pomocą linkbuildingu. Ważnym elementem strategii SEO jest także Content Marketing rozumiany jako tworzenie angażujących treści w postaci opisów produktów i kategorii a także wpisów blogowych czy poradnikowych. 

Kiedy już użytkownik znajdzie naszą witrynę w wyszukiwarce wpisując interesujące go frazy powinniśmy zrobić wszystko, aby ułatwić mu korzystanie z serwisu. Ważną rolę odgrywa tutaj UX, którego celem jest zaprojektowanie przyjaznych doświadczeń użytkownika ze stroną. Intuicyjny interfejs, wyraźne buttony do wykonywania akcji (CTA), a także prawidłowe projektowanie formularzy i kart produktowych to elementy nad którymi warto pracować. 

Kiedy pozyskaliśmy wartościowy ruch na stronie i zaprojektowaliśmy intuicyjną nawigację, ale użytkownicy nadal nie dokonują konwersji, to do akcji wkracza CRO.  Optymalizacja CRO polega na wyeliminowaniu wszystkich przeszkód, które mogą utrudniać dokonanie konwersji, a więc niejasnych instrukcji, źle ładowanych zasobów czy nieintuicyjnych, przestarzałych rozwiązań logowania. 

Korzyści z wdrożenia SXO

Chcąc dostarczyć użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania, Google nieustannie podnosi poprzeczkę w kwestii optymalizacji stron internetowych. Jest to jak najbardziej uzasadnione, ponieważ jako użytkownicy chcemy w możliwie najkrótszym czasie znaleźć interesujące nas informacje, czy produkty. Zwracamy więc uwagę na prędkość ładowania strony, intuicyjną nawigacją i łatwość dokonania zakupu. Inwestując w SXO poprawiasz doświadczenie użytkownika ze stroną na każdym etapie Customer Journey, od momentu wyszukiwania i przeglądania oferty, aż po dokonanie konwersji. 

Dzięki SXO zyskujesz także więcej powracających klientów, ponieważ pozytywne doświadczenie z marką sprawia, że użytkownik chętniej do ciebie powróci. 

Pamiętaj także, że Twoja strona internetowa to Twój kolejny pracownik. I tak samo jak dbasz, aby obsługa klienta w Twojej firmie działała bez zarzutu, tak samo zadbaj, aby Twój serwis skutecznie sprzedawał. 

Dzięki SEO zyskujesz pozycje, dzięki SXO – konwersje i sprzedaż. 

Audyt SXO 

Wszelkie zmiany na stronie i wdrożenie nowej strategii powinny zostać poprzedzone weryfikacją stanu aktualnego, czyli audytem SXO. Taki audyt może być elementem większego audytu SEO lub przygotowany jako osobny dokument. 

Analiza ekspercka 

Jednym ze sposobów przeprowadzenia audytu SXO jest oparcie go o dobre praktyki użyteczności oraz wiedzę i doświadczenie specjalisty, który wciela się w rolę użytkownika. Taki rodzaj audytu nazywany jest analizą ekspercką i często wspierany jest heurystykami, czyli metodami badawczymi opierającą się na wykrywaniu powiązań pomiędzy faktami. Jedną z najbardziej znanych heurystyk wykorzystywanych w audytach UX jest heurystyka użyteczności Nielsena. Jest to dziesięć punktów stworzonych przez Jacoba Nielsena – specjalisty w dziedzinie użyteczności. Są one podstawowymi wytycznymi do badania stron i serwisów internetowych pod kątem intuicyjności i dobrych praktyk projektowych. 

Heurystyki Nielsena 

Status systemu – dzięki intuicyjnej nawigacji użytkownik powinien wiedzieć gdzie się znajduje. 

Zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością – strona powinna być intuicyjna dla wszystkich użytkowników, bez względu na ich doświadczenie z technologią.

Kontrola dla użytkownika – możliwość wycofania akcji, powrotu do poprzedniej strony. 

Standardy i spójność – użytkownik nie powinien zastanawiać się co się stanie po kliknięciu w dany przycisk, zwłaszcza, jeżeli powtarza się on wielokrotnie w serwisie, to powinien za każdym razem wywoływać tę samą akcję.

Zapobieganie błędom – przeciwdziałanie występowaniu błędów, np. dodania do koszyka produktu, którego nie ma na stanie, czy pozostawianie niedziałających przycisków. 

Rozpoznawanie zamiast pamiętania – jeżeli akcja na stronie została przerwana użytkownik powinien w łatwy sposób ją kontynuować bez konieczności przypominania sobie do czego służyły poszczególne elementy w serwisie. 

Elastyczność i efektywność – możliwość zmian w przeglądaniu serwisu i wykonywania akcji na kilka sposobów, np. zmiana wielkości czcionki czy nawigacja pozwalająca na różne sposoby wyszukiwania informacji. 

Estetyka i umiar – intuicyjny layout bez zbędnych ozdobników utrudniających dokonanie konwersji. 

Prosta obsługa błędów – czytelne komunikaty błędów, wskazujące na możliwość rozwiązania lub powrót do stanu poprzedniego. 

Pomoc i dokumentacja – wszelka pomoc w obsłudze strony jak obsługa klienta, FAQ czy dodatkowe informacje. 

Testy A/B i z udziałem użytkowników 

Audyt SXO może zostać rozszerzony o testy użyteczności. Do najpopularniejszych należą testy A/B służące sprawdzeniu elementu strony w dwóch różnych wersjach, np. różnych kolorów przycisków CTA. Wyświetlając użytkownikom losowo raz jedną raz drugą wersję badamy, który z nich jest dla nich bardziej atrakcyjny i osiąga lepsze wyniki w postaci kliknięć. 

Do bardziej zaawansowanych badań użyteczności należą testy z udziałem użytkowników. Polegają one na przygotowaniu zadań do zrealizowania, np. odnalezieniu pewnych elementów na stronie, czy wykonanie danej akcji. Użytkownicy wykonują zadania pod obserwacją osób prowadzących badanie, którzy starają się wyłapać problemy związane z użytecznością produktu. 

Badania ilościowe 

Istnieje także szereg narzędzi, którym specjalista wykonujący audyt SXO może przeprowadzić badania ilościowe. Należą do nich głównie narzędzia analityczne takie jak Google Analytics, która pozwala mierzyć ruch na stronie, a także weryfikować realizację celów np. wysłania formularzy. Często wykorzystywane są także mapy ciepła, np. Hotjar, które sprawdzają jak głęboko użytkownik scrolluje strony i które elementy serwisu są najczęściej klikane. 

Do badania użyteczności strony wykorzystuje się także znane wszystkim specjalistom SEO narzędzia do badania wydajności, takie jak PageSpeed Insights czy GTMetrix, które wskazują na możliwości optymalizacji strony pod kątem prędkości. 

Strategia SXO 

Na jakie obszary warto zwrócić uwagę, aby strona była dostosowana zarówno do wymogów wyszukiwarki jak i oczekiwań użytkowników? 

Optymalizacja techniczna to absolutna podstawa!

Zacznij od eliminacji błędów 404 i błędnych przekierowań, a także optymalizacji indeksowania, pliku robots.txt i sitemapy. Te podstawowe elementy wpływają na poprawne indeksowanie witryny w wyszukiwarce i pozwalają zoptymalizować crawl budget. 

Wydajność witryny

Pozostając w aspektach technicznych, jednym z najważniejszych elementów SXO jest poprawa prędkości witryny. Wdrożona w 2021 r. aktualizacja Core Web Vitals zwraca uwagę na elementy związane z wydajnością witryny: renderowanie treści, opóźnienia przy pierwszym działaniu i stabilność wizualną. Witrynę przyspieszy także eliminacja zasobów opóźniających renderowania oraz optymalizacja grafik. 

Intencja zapytania

Sprawdź, jakie słowa kluczowe użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć Twoje produkty i usługi. Nie każda z tych fraz ma intencję zakupową – niektóre z nich użytkownicy wpisują, aby dowiedzieć się jak używać danego produktu. Podziel frazy według intencji zapytań i przygotuj odpowiedni content – opisy produktów oraz wpisy blogowe odpowiadające na pytania wpisywane w wyszukiwarkę. Dzięki temu dostarczysz swoim potencjalnym klientom wszystkich potrzebnych informacji. 

Nawigacja

Projektując stronę internetową i nawigację po niej niech przyświeca Ci myśl “Nie każ mi myśleć” sformułowana przez Steve’a Kruga – autora książki o tym samym tytule. Użytkownik, niezależnie od swoich wcześniejszych doświadczeń i kompetencji technicznych powinien bez problemu móc dokonać konwersji – kupić produkt, wysłać zapytanie lub zapisać się do newslettera. Ułatw mu to projektując intuicyjna nawigację – menu główne i w stopce, wyszukiwarkę wewnętrzną oraz przyciski CTA. 

Co i jak mierzyć? 

Realizacja każdej strategii powinna być stale kontrolowana i mierzona. Bez analityki nie wiemy, czy prowadzone przez nas działania dają jakikolwiek efekt lub czy wprowadzone zmiany przyczyniły się do polepszenia wyników. Czym mierzyć efekty SXO? Sprawdzą się tutaj klasyczne narzędzia do analityki internetowej, a więc wymienione już wcześniej Google Analytics oraz Hotjar. Porównanie wyników wydajności w PageSpeed Insights czy GTMetrix podpowie nam, czy wdrożone poprawki przyniosły efekty w postaci przyspieszonej strony, a za pomocą Google Optimize możemy przygotować dobrze funkcjonujące testy A/B i zmierzyć ich efekty. 

Sekcja tło

Potrzebujesz audytu SXO?

Podsumowanie 

Czasy, gdy optymalizowało się strony tylko i wyłącznie pod roboty wyszukiwarki już dawno minęły. Coraz większe znaczenie dla samego Google ma pozytywne doświadczenie użytkownika ze stroną. I chociaż wiele z elementów SXO od dawna jest wykorzystywanych w klasycznym pozycjonowaniu, warto mieć na uwadze dostosowanie stron pod wygodę użytkownika, aby bez problemu mógł on dokonać konwersji, co właśnie jest głównym celem SXO. 

Alicja Stojek-Szewczuk
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka dobrych książek i jogi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry