Od niedawna Google uruchomiło w Polsce nową formę remarketingową w kampaniach AdWords opierającą się na zebranych przez reklamodawców adresach email swoich użytkowników lub klientów i kierowania przekazów marketingowych w sieci wyszukiwania, YouTube oraz Gmail. Dla przypomnienia, od ponad półtora roku, z takiej funkcji mogą korzystać firmy reklamujące się na Facebooku, gdzie Custom Audience opiera się na podobnych zasadach działania.
Customer Match w AdWords to nowa siła remarketingu
Google Customer Match jest szczególnie przydatnym narzędziem dla firm posiadających spore zasoby adresów email i chcących je szerzej wykorzystywać, aniżeli tylko do tradycyjnych newsletterów.
Możliwości reklamowe z Customer Match w AdWords są bardzo szerokie i kluczowe jest obranie odpowiedniej strategii reklamowej, aby w pełni wykorzystać nową możliwość reklamową w sieci Google. Reklamodawcy mogą przesyłać filtrowane bazy mailingowe pod kątem użytkowników, którzy dokonali transakcji, a których chcemy zachęcić do dokonania ponownego zakupu np. akcesorium lub przedłużenia wkrótce dobiegającego końca abonamentu.
Ponadto, dzięki algorytmom Google reklamy w sieci wyszukiwania, na YouTube oraz Gmail możemy też kierować do podobnych odbiorców do klientów z naszych baz mailingowych. Customer Match jest zatem analogicznym rozwiązaniem do Lookalike Audience znanej z Facebooka. Algorytmy dopasowują preferencje naszych klientów i pomagają trafiać z przekazem reklamowym do osób o podobnych zainteresowaniach.
Warto zatem, z pomocą ekspertów marketingu online, z góry zaplanować strategię podziału bazy mailingowej, ustalić kierowany przekaz reklamowy i cele kampanii, aby w końcu regularnie dokonywać aktualizacji bazy w Customer Match.
Jak działa Customer Match
Reklamodawcy mają możliwość przesłania bazy zebranych adresów email do panelu AdWords. Google, dzięki możliwościom remarketingowym, jest w stanie „namierzyć” użytkowników po ich adresach mailowych wykorzystywanych podczas korzystania z usług Google jak na przykład Google Search (wyszukiwarka), YouTube czy Gmail. Sporym minusem Customer Match jest ograniczenie reklamowe obejmujące sieć reklamową Google, umożliwiającą wyświetlanie banerów na stronach partnerów Google. Reklamodawcy nie mają zatem możliwości wykorzystania sieci reklamowej Google Display Network w celu promowania banerów remarketingowych. Wciąż jednak warto kierować przekaz do użytkowników z naszych baz danych za pomocą kontekstowych reklam Google AdWords oraz reklam Gmail i YouTube.
Jak stworzyć listę mailingową w Customer Match
Jeżeli współpracujesz z ekspertami, którzy pomagają optymalizować Twoje konto reklamowe AdWords, znajdujesz się w bardzo dobrej sytuacji, a zadanie, przed którym stoisz jest niezmiernie proste. Wystarczy, że przygotujesz bazę adresów email w formacie pliku .csv. Podział bazy powinien odbyć się zgodnie z wytycznymi, które przekazał opiekun konta.
Przykładowo: lista osób, które dokonały zakupu konkretnego produktu bądź osoby, których abonament kończy się w przeciągu 20 dni, itd.
Powinieneś także przygotować podstronę, o ile już taka nie istnieje, która będzie umożliwiała wypisanie się z Twojej bazy mailingowej. Jest to wymagane przez Google, ale także w marketingu mailingowym. Użytkownik musi mieć możliwość rezygnacji z otrzymywanych newsletterów lub w przypadku Customer Match z kierowania reklam na podstawie adresu email.
Jakie czynności należy wykonać w przypadku samodzielnej optymalizacji kont AdWords:
- Zaloguj się na swoje konto Google AdWords
- Przejdź do zakładki Udostępniane zasoby w menu po lewej stronie, a następnie przejdź w Odbiorcy.
- Utwórz nową listę remarketingową i wybierz „E-maile klienta”.
- Wprowadź nazwę listy, wgraj plik .csv z listą, zaznacz „Te dane zostały zebrane i są udostępniane zgodnie z zasadami Google”, wprowadź link rezygnacji z otrzymywania emaili oraz wprowadź okres członkostwa (maksymalnie 180 dni).
- Prześlij i zapisz listę.
Teraz wystarczy poczekać, aż Twoja lista adresów email zostanie wgrana przez Google. Może to potrwać nawet do 3 godzin. Status zawsze możesz sprawdzić w zakładce odbiorcy.
Po przesłaniu listy, możesz ją wykorzystać w swoich kampaniach RLSA, Gmail lub YouTube. Odbiorców możesz dodać w zakładce „Kierowanie”. Dokładnie tak samo, jak robisz to z pozostałymi listami remarketingowymi.
Customer Match a wymagania pliku csv
Plik musi mieć format .csv i nie może przekraczać rozmiaru 25 MB. Plik nie może zawierać nagłówków ani wielu kart.
Adresy email wewnątrz pliku powinny być umieszczone po jednym w wierszu.
Wykorzystane adresy muszą być zgodne z zasadami Google. O nich więcej tutaj: https://support.google.com/adwordspolicy/answer/6299717?authuser=1
Czy Google udostępni adresy email Twoich klientów?
Google zapewnia, że nie udostępnia nikomu zebranych przez Ciebie adresów. Wysłane bazy będą wykorzystane tylko i wyłącznie do dopasowania identyfikatorów Google, które umożliwią wyświetlanie reklam remarketingowych. Dodatkowo, Google usunie adresy po 7 dniach od ich kontroli dopasowania i zgodności. Nie musimy się zatem martwić, że dane zostaną wykorzystane w niepożądany sposób.