Jak Google to widzi? Warto korzystać z Pobierz jako Google

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 08.2012

Jeśli zmagacie się z indeksacją waszej strony, to z pewnością nie możecie zapomnieć o łatwym i przyjaznym dla użytkownika narzędziu dostępnym w Webmaster Tools. Funkcja jest szczególnie przydatna w sytuacji, gdy strona została zhakowana, bądź pojawiły się na niej nowe strony lub istotne treści, które chcielibyśmy szybko zaindeksować. Warto skorzystać z tego narzędzia także po uruchomieniu nowej strony internetowej lub po poprawkach na stronie, które chcielibyśmy, aby były uwzględnione w trakcie indeksacji.

Większość pozycjonerów w tym celów stosuje darmowe pingowanie bądź przesyłanie nowej mapy strony, ale działania nie zawsze przynoszą spodziewane rezultaty, dlatego warto wykorzystać jedno z narzędzi znajdujących się w Webmaster Tools. Opcja ta pozwoli wam poznać waszą stronę pod podszewki, czyli tak jak widzi ją Googlebot. Wbrew pozorom jego punkt widzenia różni się od tego, który posiada przeciętny zjadacz chleba. Zdarza się niekiedy, że złośliwy haker doda treści na stronie, ukrywając je, aby były niewidoczne dla zwykłych użytkowników, a dostępne dla Googlebota. W tym przypadku zdiagnozowanie problemu jest możliwe tylko przy wykorzystaniu narzędzia Pobierz jako Google. To nasza lupa powiększająca, która pozwala dostrzec to, co niewidzialne dla oczu zwykłego usera.

 

Wspomniane narzędzie znajdziemy w zakładce Kondycja, następnie przechodząc na stronę Pobierz jako Google.

Na początku musimy wybrać URL strony, którą chcemy pobrać lub też wpisać adres URL podstrony. Niemal każdą stronę można pobrać w wersji, jaką widzą zwykłe roboty sieciowe (opcja Sieć), ale także w wersji dla robotów komórkowych (XHTML/WML dla telefonów komórkowych).

Warto przytoczyć informacje udostępniane w narzędziu Pobierz jako Google:

– odpowiedź HTTP zwrócona przez serwer
– data żądania zaindeksowania
– kod HTML strony
– pierwsze 100KB tekstu widocznego na stronie

Dzięki niemu możemy dowiedzieć się co nieco o naszej stronie, a także sprawdzić jak wygląda ona w oczach Googlebota.

Strona zostanie prawidłowo pobrana o ile nie została zablokowana poprzez wpis w pliku robots.txt, co również jest bardzo przydatne, jeśli chcemy się upewnić, czy formuły w robots.txt są poprawne. W przypadku gdy Google pobiera naszą stronę bez problemu, możemy ją przesłać do indeksu, za pomocą funkcji Prześlij do indeksu. W ostatnim roku Google udoskonaliło opcję Pobierz jako Google, dodając nowa funkcjonalność Prześlij do indeksu, która umożliwia ekspresowe przesłanie nowych i zaktualizowanych  URLi do zaindeksowania.

Po kliknięciu Prześlij do indeksu pojawi się nam lista dostępnych opcji. Dotyczą one tego, czy naszym celem jest zgłoszenie jednego URLa lub też URL ze stronami linkowanymi.

– URL (opcja dla nowych lub niedawno zaktualizowanych witryn)
– adres URL i wszystkie powiązane strony (opcja dla stron, które znacznie się zmieniły, Google zacznie indeksować zawartość strony od podanego URLa)

Po wybraniu jednej z opcji zostaniemy poinformowani w tabeli o tym, że adres URL został przesłany do indeksu. Jeśli chcemy, aby nasza strona szybko wróciła do indeksu po ataku hakera albo została zaindeksowana po poprawkach, powinniśmy przesłać ją do Google. Na początku konieczne jest sprawdzenie, czy na stronie nie pojawiają się niechciane błędy, które mogłyby negatywnie wpłynąć na pozycję naszej strony w wyszukiwarce. W tym celu korzystamy z funkcji Pobierz jako Google.  Po poprawkach, warto ponownie wybrać opcję Pobierz jako Google, a następnie bezbłędną wersję witryny przesłać do zaindeksowania. I zapomnieć o problemach z niechcianymi treściami na stronie.

Trzeba pamiętać, że funkcja ma pewne ograniczenia, ponieważ na jednym koncie Narzędzi dla webmasterów w ciągu jednego tygodnia możemy pobrać maksymalnie 500 URL-i, a przesłać maksymalnie 50 pojedynczych URLi w tygodniu.

Dzięki temu prostemu w obsłudze narzędziu, które ma pod ręką każdy użytkownik Webmaster Tools nie musimy długo czekać aż Googlebot zaindeksuje nową wersję naszej strony.

Marta Nasiadka
Senior SEM Specialist. Certyfikowana Specjalistka AdWords i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991