Kampania brandingowa – jak zbudować silną markę?

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 07.2024
 
Kampania brandingowa – jak zbudować silną markę?

Kampania brandingowa -
jak zbudować silną markę?

Czy wiesz, dlaczego jedne marki odnoszą sukces, a inne odchodzą w zapomnienie? Oprócz jakości produktów i usług duże znaczenie ma tutaj siła samego brandu. Chętniej wybierzemy markę, którą znamy (nawet tylko z internetu), dobrze nam się kojarzy, a interakcje z nią dają klientom pozytywne doświadczenia z samego procesu zakupu. Na renomę można pracować latami albo znacznie przyspieszyć ten proces, przeprowadzając kampanię wizerunkową. W tym wpisie dowiesz się, czym jest kampania brandingowa, jak ją przeprowadzić i jakie wskaźniki skuteczności mierzyć.

Czym jest branding?

Branding to proces tworzenia i utrzymywania wizerunku firmy, który odróżnia ją od konkurencji. Pokazuje on, dlaczego to właśnie Twoja marka najlepiej spełnia potrzeby odbiorców. Branding obejmuje takie elementy jak strategia marki czy key visual, ale też emocje, jakich doświadczają klienci w czasie kontaktu z firmą – czy na etapie podejmowania decyzji zakupowej, czy już po skorzystaniu z usługi.

Branding oznacza także spójność działań w różnych kanałach. Spotykając Twoją markę czy to w różnych miejscach internetu, czy w przestrzeni publicznej albo sklepach, konsument powinien mieć przed oczami spójny obraz i wiedzieć, co go czeka – a więc wprowadzimy tu również element przewidywalności.

Dlaczego zbudowanie silnego wizerunku marki jest istotne?

Odpowiadając krótko – bo chcesz, żeby klient wybrał Twój produkt, a nie konkurencji. Na decyzje zakupowe wpływa wiele czynników, ale osiągnięcie silnego, spójnego i dostosowanego wizerunku często może zaważyć na decyzji. W końcu kto z nas nie kupił produktu, bo chciał wesprzeć markę, którą lubi?

Kampania brandingowa – jak ją zaplanować?

Przede wszystkim określ, do kogo i co będziesz mówić. W kampanii brandingowej dobrze zbudowany i dopasowany komunikat będzie kluczem do sukcesu – chcesz, żeby marka zapadła w pamięć Twoim odbiorcom.

Jak w każdej kampanii, określ też KPI. Może to być pozyskanie X nowy obserwatorów, zwiększenie aktywności pod postami o Y% czy dotarcie z przekazem do Z użytkowników.

Jeśli masz problem w zaplanowaniu skutecznej kampanii brandinowej, skorzystaj z pomocy agencji marketingowej. Wiele z nich specjalizuje się właśnie w budowaniu wizerunku na potrzeby organizacji i stworzy kreatywne pomysły, dzięki którym szybko zwiększysz rozpoznawalność marki.

Jak określić docelowy wizerunek marki?

Bardzo pomoce będzie w tym określenie archetypu marki (jeśli Twój brand jeszcze go nie ma). Dzięki niemu odpowiednio dostosujesz sposób komunikacji, uporządkujesz swoje wartości i jasno wytyczysz, jaki wizerunek chcesz zbudować na końcu – czyli jaki obraz ma się pojawiać w umyśle odbiorców, kiedy pomyślą o firmie albo będą o niej rozmawiać ze swoimi znajomymi.

Jak znaleźć grupę docelową?

Grupa docelowa dla wizerunkowej kampanii marketingowej będzie pokrywać się z tą, którą wyznaczysz już wcześniej podczas opracowywania swojej strategii marki. W końcu chcesz, żeby zwiększona rozpoznawalność przełożyła się na sprzedaż produktów i konwersje.

Żeby stworzyć bardziej szczegółowy profil odbiorców, skorzystaj z narzędzi analitycznych – Google Analytics 4, statystyk social mediów, raportów opracowywanych przez różne instytucje. Określ, kim są Twoi odbiorcy (wiek, płeć, lokalizacja), kiedy i gdzie mają styczność z marką, jakie są ich nawyki. Im więcej danych zbierzesz, tym bardziej precyzyjny i trafny komunikat stworzysz.

Jak zaplanować działania w kampanii reklamowej?

Jeśli korzystasz z działań płatnych, pamiętaj o ustaleniu budżetu reklamowego, monitorowaniu CPC (cost per click) i CTR (click through rate) oraz przygotowaniu wartościowego i spójnego landing page – buduj pozytywne doświadczenie użytkownika we wszystkich punktach styku.

Testuj różne kreacje i nie bój się eksperymentować – zazwyczaj to mocne, dowcipne i chwytliwe przekazy najbardziej zapadają w pamięć. Uważaj jednak, żeby nie przedobrzyć – wyczucie i znajomość grupy docelowej będą tu kluczowe.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Potrzebujesz pomocy w reklamie w internecie?

Jesteś w dobrym miejscu

Jakie kanały marketingowe wykorzystać w kampanii brandingowej?

Kluczem do sukcesu jest dywersyfikacja kanałów komunikacji ze swoją grupą docelową. Pokazując się w różnorodnych miejscach, nie tylko zwiększamy dotarcie i mocniej zapadamy w pamięć. Pozwala to też na zyskanie uwagi większej części naszej target grupy, która nie jest obecna we wszystkich kanałach online i offline.

Pierwszy i najpowszechniejszy kanał, jaki przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o dotarciu do jak największej liczby odbiorców najmniejszym, kosztem to social media. Warto wykorzystać ich potencjał i wkomponować działania brandingowe w standardową strategię marketingową. Media społecznościowe dobierajmy do naszej target grupy – pokolenie Z znajdziemy głównie na TikToku, emerytów na Facebooku, a millenialsów z dużymi ambicjami zawodowymi na LinkedInie (to oczywiście przykłady – dowiesz się, gdzie jest Twoja grupa docelowa, na etapie wykonywania analizy).

Kampanię brandingową możesz też prowadzić na swojej stronie internetowej, wykorzystując do tego content marketing i wyniki z wyszukiwarki Google. Im bardziej precyzyjne informacje odpowiadające na pytania odbiorców znajdą się na Twojej stronie, tym większa szansa, że użytkownik zostanie z Tobą na dłużej.

Wciąż skutecznym kanałem dotarcia do odbiorców jest outdoor. Plakaty, billboardy czy instalacje przyciągają wzrok – o ile są charakterystyczne i przygotowane ze smakiem.

Employer branding – czy powinien być elementem składowym kampanii?

Prowadzenie kampanii wizerunkowej skierowanej do klientów to nie jedyny sposób na tworzenie silnej marki. Warto sięgnąć też po narzędzie, którym skierujemy komunikat do innych odbiorców – potencjalnych pracowników – czy kampanię employer brandingową.

Pozwoli nam ona zbudować pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy. Warto uwzględnić w niej informacje o możliwościach rozwoju, kulturze organizacyjnej czy kluczowych elementach, jakie wyróżniają właśnie naszą firmę spośród innych. W niektórych branżach na niezwykle konkurencyjnym rynku przyciągnięcie wartościowych potencjalnych kandydatów to trudne zadanie, a tworzona w tym celu komunikacja ułatwi zadanie.

Dobrą praktyką jest również pokazywanie obecnych pracowników – ich dnia pracy, opinii, ale przede wszystkim stawiając na autentyczność, a nie wyreżyserowane zdjęcia, które nijak się mają do rzeczywistości i tylko stworzą niespójny obraz firmy między tym, o czym mówi, a tym, jaka jest.

Ludzie lubią oglądać to, co za kulisami, czego nie mogą zobaczyć na co dzień – właśnie z tego powodu paparazzi robili kariery. Teraz sami możemy kontrolować, jakie sceny z życia widzą odbiorcy. Kreowanie wizerunku dobrego pracodawcy wpływa na wizerunek całej marki – w końcu osoby zatrudnione tworzą firmę, w której pracują.

Kampania brandingowa a zwiększenie świadomości marki

Budowanie świadomości marki to działanie długofalowe – nie da się jej przeprowadzić w ciągu miesiąca, a potem zapomnieć. Wizerunek jest nierozerwalnie związany z firmą, niezależnie od sezonowości, celów biznesowych czy tego, jaki produkt lub usługę oferujesz. Budowanie marki w internecie znacznie ułatwia cały proces, mimo wszystko należy dobrze zaplanować kampanię, bo tylko to jest kluczem do skuteczności działań. W końcu każda firma chce, żeby odbiorcy postrzegali ją jak najlepiej i nierzadko buduje na tym swoją potęgę.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry