Lookalike Audiences – co to jest i jak działa?

Aleksandra Kuszewska
Aleksandra Kuszewska
17 czerwca 2025
 
Lookalike Audiences – co to jest i jak działa?

Lookalike Audiences
- co to jest i jak działa?

W systemie Meta Ads istnieje wiele opcji targetowania naszych kampanii. Możemy kierować reklamy m.in. do odbiorców Advantage +, użytkowników z list remarketingowych czy też bazując na konkretnych zainteresowaniach. Oprócz wymienionych opcji, w tym narzędziu możemy również docierać do potencjalnych klientów, wykorzystując Lookalike Audiences. To rozwiązanie zdecydowanie może zwiększać skuteczność kampanii, dlatego warto poznać więcej informacji dotyczących tej grupy odbiorców.

Grupy podobnych odbiorców, czyli Lookalike Audiences to jedna z dostępnych opcji odbiorców, którą można stworzyć w systemie Facebook Ads, a następnie wykorzystywać do targetowania reklam.

Jest to bardzo chętnie wykorzystywana przez reklamodawców grupa docelowa, ponieważ pozwala dotrzeć do nowych osób, które mogą być zainteresowane naszymi produktami bądź usługami, ponieważ odbiorcy ci są w pewien sposób „podobni”, np. do naszych obecnych klientów.

Lookalike Audiences pozwala na rozszerzenie zasięgu naszych kampanii i docieranie do nowych potencjalnych klientów.

 

Co to jest Lookalike Audiences?

Lookalike Audiences to grupa odbiorców, którą możemy utworzyć w systemie Meta Ads w oparciu o grupę źródłowych odbiorców. Algorytm na podstawie informacji, takich jak np. zainteresowania czy dane demograficzne, próbuje znaleźć odbiorców o podobnych cechach. Co istotne, w trakcie tworzenia Lookalike Audiences w Facebook Ads, możemy ustawić procent dopasowania do naszej podstawowej grupy odbiorców. Im wyższa wartość procentowa, tym grupy Lookalike Audiences są mniej zbliżone do podstawowej grupy źródłowej.

Jak działają Lookalike Audiences?

Lookalike Audiences można dodać na poziomie zestawów reklam przy opcji „Grupy niestandardowych odbiorców”. Dzięki temu, w ramach zestawu reklam, gdzie dodane są grupy Lookalike Audiences, system będzie wyświetlał reklamy osobom o podobnych zainteresowaniach do odbiorców z listy źródłowej.

Z pewnością wykorzystanie Lookalike Audiences w działaniach reklamowych w systemie Meta Ads będzie istotne w strategii marketingowej. Odpowiednio dobrana grupa źródłowa oraz wielkość grupy podobnych odbiorców może zwiększyć efektywność działań reklamowych i liczbę konwersji. Wybór podobnych grup to technika, która może nieść ze sobą wiele korzyści i warto testować tę opcję.

Jak tworzyć grupy podobnych klientów?

Aby stworzyć Lookalike Audiences, musimy mieć najpierw utworzoną precyzyjną grupę bazową. Mogą być to przykładowo odbiorcy, którzy wypełnili formularz błyskawiczny, zrealizowali konwersję czy też odwiedzili witrynę. Następnie, gdy już mamy te listy, możemy zająć się tworzeniem Lookalike Audience na podstawie grup bazowych.

W zakładce „Grupy odbiorców”, do której możemy przejść z poziomu Menedżera Reklam, należy wybrać opcję „Utwórz grupę odbiorców”. W kolejnym etapie wybieramy „Grupę podobnych odbiorców”. Na tym etapie wyświetli nam się okno, gdzie konfigurujemy odbiorców lookalike. Najpierw należy wybrać źródło, które będziemy wykorzystywać oraz lokalizację grupy odbiorców (np. można wybrać Polskę). W ostatnim etapie wybieramy rozmiar Lookalike Audiences na podstawie wybranego przedziału procentowego. Po utworzeniu grupy możemy sprawdzić jej szacowaną wielkość, dzięki czemu wiemy, czy możemy wykorzystać ją do targetowania reklam.

Konfiguracja lookalike audiences
Źródło: panel Meta Ads

Przykłady zastosowań

W kampaniach reklamowych dzięki wykorzystaniu Lookalike Audience możemy dotrzeć do osób, które mogą stać się naszymi nowymi klientami. Istnieje wiele możliwości, aby wykorzystać tego typu segmenty odbiorców.

Przykładowo, możemy stworzyć listy podobnych odbiorców w różnych zakresach procentowych, a następnie przetestować takie kierowanie w zestawach reklam, aby później analizować, która grupa podobnych odbiorców jest najbardziej efektywna. Wykorzystanie Lookalike Audiences pozwala na wiele testów odbiorców w kampaniach reklamowych na Facebooku. Może nawet okazać się, że w naszym przypadku lepsze wyniki osiągną te grupy odbiorców lookalike, które mają wyższą wartość procentową, czyli są mniej „podobne” do pierwotnej grupy odbiorców. Dlatego tak istotne jest testowanie różnego kierowania.

Co więcej, możemy również przetestować kierowanie reklam do zupełnie różnych grup. W tym celu trzeba utworzyć osobne zestawy reklam dla każdej grupy odbiorców. Przykładowo pierwszy zestaw reklam kierujemy na odbiorców Advantage +, w drugim dodajemy zainteresowania, natomiast w trzecim wykorzystujemy Lookalike Audiences. Dzięki temu możemy testować różne targetowanie i docierać do osób, które mogą być zainteresowane naszą ofertą.

Dlaczego warto?

Wykorzystywanie Lookalike Audiences w kampaniach może być naprawdę dobrą opcją kierowania reklam. Funkcja ta pozwala na rozszerzenie zasięgu kampanii i dotarcie do nowych użytkowników, dzięki czemu nasza baza klientów może się powiększyć. Jest to z pewnością potężne narzędzie, które warto wykorzystywać.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Znajdź nowych klientów za pomocą Facebooka

Sprawdź ofertę kampanii reklamowych Meta Ads

Najlepsze praktyki w tworzeniu i optymalizacji Lookalike Audiences

Jedną z ważniejszych kwestii przy tworzeniu nowej grupy podobnych odbiorców są listy, na podstawie których tworzymy Lookalike Audiences. Przy ich konfiguracji powinniśmy zastanowić się, na jakiej bazie chcemy utworzyć listy podobnych odbiorców – czy będzie to na przykład wypełnienie formularza błyskawicznego, zakup na stronie, a może lista osób, które obserwują nasz fanpage.

Dodatkowo przy tworzeniu Lookalike Audiences pamiętajmy, żeby ograniczać ich procentową wielkość. Zamiast tworzyć grupy o bardzo szerokim procencie dopasowania (przykładowo 1%-10%), lepiej utworzyć kilka grup podobnych odbiorców o mniejszym przedziale (np. 1-2%, 2-3%, 9%-10% itd.).

Przyszłość Lookalike Audiences na Facebooku

Z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że w przyszłości grupy podobnych odbiorców mogą być jeszcze dokładniejsze i bardziej dopasowane, ze względu na ciągły rozwój algorytmów platformy reklamowej. Bardziej precyzyjne Lookalike Audiences mogą z pewnością przyczynić się do wzrostu efektywności reklam. To narzędzie już dzisiaj jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ale w przyszłości może jeszcze ewoluować ze względu na rozwój technologii.

Podsumowanie

Podsumowując, grupy podobnych odbiorców na Facebooku to opcja, którą warto wykorzystywać w kampaniach. Obecnie istnieje wiele możliwości konfiguracji i testowania kierowania Lookalike Audiences. Pamiętajmy, aby w naszych działaniach reklamowych testować wiele opcji, ponieważ dzięki temu kampanie mogą przynosić lepsze wyniki.

Aleksandra Kuszewska
SEM Specialist. Swoją przygodę w branży rozpoczęła w 2021 roku od wzięcia udziału w Bootcampie zorganizowanym przez DevaGroup. Na co dzień zajmuje się kampaniami w systemach Google Ads, Meta Ads i Microsoft Ads. Prywatnie miłośniczka kryminałów (szczególnie polskich i skandynawskich).

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry