Disavow Links Tool – narzędzie Google do usuwania niechcianych linków

Disavow Links Tool – narzędzie Google do usuwania niechcianych linków

Disavow Links Tool - narzędzie Google
do usuwania niechcianych linków

Google dało narzędzie do zgłaszania niechcianych linków – Disavow Links Tool. Opcja jest już dostępna dla wszystkich, którzy mają zweryfikowane dla swojej strony narzędzie Google Seach Console, a nie tylko dla webmasterów czy specjalistów SEO

Niechciane linki, czyli jakie?

Zanim przejdzie się do usuwania czy zrzekania linków, najpierw trzeba dokładnie przenalizować je wszystkie, bo jakość linków ma znacznie. Chodzi o to, aby sprawdzić, nie tylko z użyciem narzędzi, ale także ręcznie, wszystkie linki przychodzące i z nich wybrać tzw. toksyczne linki. Zazwyczaj są to odnośniki ze stron o niskiej jakości, duże ilości linków z for z niechcianych reklam, czy te stanowiące spam i będące wynikiem działań black hat seo. Ich obecność może, ale nie musi mieć negatywnego wpływu na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Z tego też względu zrzekanie się linków do swojej witryny wymaga szczególnej ostrożności.

Nie warto usuwać czy zrzekać się linków, gdy nie masz pewności, że wpływają one w sposób negatywny na wyświetlanie się strony w wynikach wyszukiwania. Zlikwidowanie szkodliwych linków czy tych spamerskich, jest obowiązkowe, gdy pojawi się informacja, że Google wykryło nienaturalny profil linków. Wówczas niepodjęcie działań może poskutkować ręcznym nałożeniem kary wobec twojej witryny.

Jak usunąć linki z Google?

Linków niskiej jakości można pozbyć się na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest kontakt z właścicielem danej strony. W takiej wiadomości po prostu prosi się o usunięcie linków zwrotnych, które prowadzą do twojej strony internetowej. Najlepiej przesłać listę linków, na który znajdują się odnośniki do twojej witryny. Jeżeli właściciel nie odpowie lub odmówi usunięcia linków to dopiero wówczas należy skorzystać z narzędzia Google Disavow Links Tool.

Jak korzystać z Google Disavow Tool?

Przede wszystkim, aby skorzystać z tego narzędzia Disavow Tool trzeba mieć zweryfikowane i działające Google Search Console, a w nim podłączoną usługę strony, ponieważ nie działa ono dla usługi domeny. Jeżeli ma się już podłączoną usługę, to skorzystanie z Google DLT jest bardzo proste. Wystarczy przejść na dedykowaną stronę: https://search.google.com/search-console/disavow-links i tam zamieścić przygotowany plik tekstowy zawierający listę domen lub adresów URL z których chcesz się zrzec szkodliwych linków.

Plik ten musi zostać przygotowany wedle ściśle określonych wytycznych, aby mogła zostać prawidłowo odczytana. Jeżeli plik zostanie przygotowany błędnie, podczas przesyłania zostanie wyświetlona taka informacja. Natomiast, gdy plik prześle się bez problemowo uwzględnienie przesłanych danych może potrwać nawet kilka tygodni.

Linki prowadzące do witryny pojawiają się systematyczne, dlatego możesz używać Disavow Tool wielokrotnie. Wystarczy do wysłanego uprzednio pliku dodać nową listę linków lub domen i wybrać przycisk „Zastąp”. Możesz również usunąć przesłany plik w dowolnym momencie.

Disavow Tool to narzędzie proste w obsłudze, ale łatwo popełnić błąd, dlatego Google zaleca dużą ostrożność przy posługiwaniu się nim i jedynie w ostateczności.

Google Disavow Links Tool - zrzekanie sie linkow

Jak działa Disavow Links Tool?

Decydując się na skorzystanie z narzędzia Google i dodanie linków do niego, warto mieć na uwadze, że nie jest to jednoznaczne z usunięciem odnośników z miejsc, w których one występują. Dla Google jest to po prostu informacja, aby tych linków nie brać pod uwagę w trakcie oceniania strony. Wobec tego, nawet po zrzeknięciu będą się one indeksować i pojawiać w narzędziach, jak i w Google Search Console. Usunąć linki może tylko właściciel strony lub osoba za nią odpowiedzialna.

Warto więc systematycznie generować raport i sprawdzać, czy dana strona nie ma przypadkiem dużej liczby nienaturalnych linków przychodzących, które powinny zostać usunięte. Nieodpowiednie działania mogą jednak szkodzić stronie i negatywnie wpłynąć na jej autorytet, tym samym przynosząc skutek odwrotny do zamierzonego. Zanim więc podejmiesz decyzję, omów temat ze specjalistą SEO. Działania prowadzone przy wsparciu doświadczonych specjalistów korzystnie wypłyną aa rozwój danej wit20ryny i jej pozycjonowanie, co przełoży się na większy ruch na stronie.

Szczegółowe wytyczne, jak zrzekać się niechcianych odnośników znajdziesz na w poradniku Google dla webmasterów: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w październiku 2012 roku.

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Magdalena Kościółek
SEO i Content Specialist. Od 2016 roku pracuje z contentem, a od 2019 związana z branżą marketingu internetowego. Posiada doświadczenie działaniach off-site i on-site SEO, zarządzaniu stronami internetowymi oraz w tworzeniu content planów, redakcji i optymalizacji treści. Stale rozwija swoje umiejętności. Prywatnie książkoholiczka lubiąca, od czasu do czasu, zagrać w komputerowe gry RPG.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry