Paulina Wiktorska – wywiad po semWAW#2

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
12 kwietnia 2024
 
Paulina Wiktorska – wywiad po semWAW#2

Paulina Wiktorska –
wywiad po semWAW#2

Uczestnicy semWAW#2 wzięli udział w panelu dyskusyjnym, w czasie którego panelistki rozmawiały o SEM i marketingu w 2024 roku. Również tutaj mogli zadawać pytania na sli.do – spłynęło ich bardzo dużo, więc czas na odpowiedzi pierwszej z naszych panelistek. Miłej lektury!

  • Najlepsze źródło pozyskiwania leadów to...?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Sprzedaż bezpośrednia :) Najkrótsza droga dotarcia i w 90% najskuteczniejsza, ALE nie może ona stanowić jedynego źródła pozyskiwania leadów.

  • Dzielenie się wiedzą marketingową, np. SEO czy Ads z klientami – chętniej z nami zostaną czy pójdą w inhouse w pewnym momencie?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Ja osobiście traktuję edukację klienta jako inwestycję do budowania lepszej komunikacji i współpracy. Wyedukowany klient daje szansę na lepsze wyniki w prowadzeniu kampanii, bo dyskusje podczas omawiania wyników są bardziej konstruktywne dla obu stron. Klient ma wiedzę o produktach czy usługach, jakiej Ty jako specjalista nie posiądziesz. A Ty masz tę przewagę, że jako specjalista znasz bardzo dobrze narzędzie, na którym pracujesz i wiesz, jak wykorzystać wiedzę klienta do działań na kampaniach. Są też pułapki i pewną granicę warto w tym temacie wyznaczyć, żeby potem nie okazało się, że to klient za nas zaczyna podejmować decyzje co do działań w kampaniach, a jak coś pójdzie nie tak, to wina spada na Ciebie – specjalistę od kampanii. Nie bałabym się edukacji, zwłaszcza że żaden klient nie ma na to czasu tyle, co Ty, i nie po to podejmuje współpracę, żeby się edukować. Pamiętajmy też, że rynek SEM jest duży i żadna firma nie trzyma się jednej agencji czy specjalisty wiecznie, bo to nie daje gwarancji na ciągły rozwój.

  • Boję się otworzyć lodówkę, bo wyskoczy na mnie AI, ale i tak zapytam – jak używacie AI w praktyczny sposób, jakiś jeden prosty przykład do zastosowania?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Jest taka ilość rozwiązań/aplikacji wykorzystujących AI, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Wszystko zależy od Twoich potrzeb. Ja na co dzień korzystam z Chatu GPT do tworzenia tekstów reklam w kampaniach. Panel Google Ads również ma wbudowane rozwiązania AI, dzięki którym ostatnio miałam możliwość z 15-sekundowego spotu zrobić bumper, który od razu przeszedł publikację na kanale i poszedł do promocji. Jeśli specjalizujesz się w tworzeniu grafik, to może zainteresuje Cię midlibrary.io, który przy wykorzystaniu odpowiednich promptów stworzy ciekawe grafiki. Sonix.ai stworzy dla Ciebie transkrypcje pod video na YT, a opus.pro przerobi poziome wideo na pionowe rolki w świetnej jakości.

  • Consent Mode – czy tylko tracimy (% ruchu, niekompletne dane), czy może jesteśmy w stanie coś wygrać?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Wydaje mi się, że jesteśmy już na etapie, gdzie myślenie o tym, czy wdrażać, czy się opłaca, przestało być wyborem, a koniecznością. Potęgą działań reklamowych są dane. A jeśli ze względu na brak wdrożonego Consent Mode te dane zostaną nam odcięte, to nie mamy o czym myśleć w temacie budowania konkurencyjności marki i zwiększania sprzedaży na rynku.90% sklepów na rynku polskim korzystających z Google Ads ma kampanie Pmax. Kampanie te działają w oparciu o dane, wystarczy drobny błąd w ich zbieraniu, a sypie się sprzedaż na całej kampanii. Dlatego jestem zdania, że wygrywa ten, kto ma dane.

  • Jakie umiejętności w SEM przydają się najbardziej?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    W moim przypadku było to zamiłowanie do marketingu, które wprowadziło mnie w świat reklamy i pozwoliło znaleźć swój kierunek. Ale uważam, że każde umiejętności i chęć nauki pozwolą się spełniać w tym zakresie. Kiedy pracowałam jako Menedżer w dziale SEM i rekrutowałam do zespołu, poznałam ludzi po różnych kierunkach studiów, którzy próbowali swoich sił w SEM. Programista będzie w stanie wykorzystać swoje umiejętności do tworzenia zaawansowanych skryptów, które pozwolą szybciej wyciągać dane i zbierać dodatkowe informacje z kampanii. Socjolog odnajdzie się w profilowaniu grupy docelowej czy odnajdywaniu trendów. Osoby po statystyce będą miały okazję przetestować swoje umiejętności podczas pracy z GA4. Wydaje mi się, że jest to na tyle szeroka dziedzina, tak dynamicznie rozwijająca się, że każdy znajdzie coś dla siebie i nie zdąży się nią znudzić.

  • Jak oceniasz GA4 po (prawie roku) po wygaszeniu Google Analytics?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Swój status w temacie GA4 określiłabym „in progress”. Nie ukrywam, że po 10 latach pracy na poprzednim systemie ciężko było mi się przestawić na nowy, w którym część wskaźników wyleciała i który wymusił na nas stworzenie zupełnie nowego schematu prowadzenia analiz. Niemniej widzę światełko w tunelu.

  • Jakie największe zmiany zaobserwowałaś w prowadzeniu kampanii i zachowaniu klientów dla różnych branż w przeciągu ostatniego roku?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Ja bym powiedziała, że odważniej inwestują budżety w działania reklamowe. Zmiany związane z GA4 i Consent Mode wpłynęły na odważniejsze podejście do tematu analityki i jej poprawnego wdrożenia.

  • Masz sprawdzone tipy/obserwacje synergii między SEO a SEM?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Mam takie wrażenie, że kiedyś ta synergia była większa, niż jest teraz. To, co obserwuję po klientach to na pewno wyciąganie trendów słów kluczowych z kampanii i przenoszenie ich do SEO. W kampaniach czasem wykorzystuję treści bloga pisanego na potrzeby SEO do kampanii DSA na tani ruch. Jeśli jest dobra, zaindeksowana treść, to można ściągnąć na stronę tani ruch rzędu 0,05 zł za klik, który z kolei wykorzystuje się w kolejnym etapie lejka sprzedażowego, np. w remarketingu.

  • Czy jest możliwe wdrożenie Consent Mode wtyczką do WordPressa? Jest w ogóle jakaś wtyczka godna uwagi, która, chociaż częściowo, poprawnie wdroży Consent Mode?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Najpopularniejsza na rynku wtyczka, zresztą polecana też przez Google, to Cookie Bot. Myślę, że najprościej jest skorzystać z listy certyfikowanych platform dostępnych na stronie https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/ , które współpracują z Google i są rozwiązaniem gotowym do wdrożenia.

  • Czy według Ciebie Google Consent Mode 2 zaburzy dane analityczne, a tym samym wpłynie na skuteczność adsów?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Myślę, że jego brak na pewno wpłynie na skuteczność kampanii, bo odetnie źródło, z którego system czerpie informacje o użytkownikach i na których opiera się „sprzedaż”. Więc ci, którzy jeszcze zastanawiają się nad jego wdrożeniem, lepiej niech szybciej podejmują decyzje. Natomiast czy zaburzy dane analityczne? Nie bardziej niż już teraz zostały zaburzone. Krążyła na LinkedIn ankieta, w której na pytanie “czy klikasz “odrzuć” w ramach polityki cookies na stronie?” aż 80% osób zadeklarowało: TAK. Tylko była to grupa składająca się z marketerów. Natomiast ¾ naszego społeczeństwa niezwiązanego z branżą nie ma pojęcia o Consent Mode i tego, co to jest polityka prywatności, a co za tym idzie, akceptują wszystkie zgody, byle dostać się do strony i przejrzeć ofertę. Więc aby nie utracić możliwości kontaktu z nimi, lepiej pochylić się nad wdrożeniem Consent Mode, a dopiero potem robić analizy czy i jaki miało to wpływ na nasze statystyki.

  • Jak rozbujać tę społeczność na blogu lub webinarze? Pójść w podstawy czy trendy?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Myślę, że każdy temat, który pobudzi do dyskusji, będzie szansą na budowanie tej społeczności. Teraz jest to trudniejsze, niż kiedy ja zaczynałam. Wówczas mało kto pisał, chciał dzielić się swoją wiedzą. Przez lata społeczność SEM naprawdę urosła i mocno się pozmieniała, ale uważam, że dla każdego jest miejsce – o ile nie będzie próbował kopiować innych. Praca nad indywidualnym stylem, pisanie o własnych spostrzeżeniach, mają największą wartość. A jak nie masz nic do powiedzenia, to lepiej nic nie pisać.

  • Jak wspominasz webinary od DevaGroup? Wpadniesz jeszcze kiedyś do nas?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Pozytywnie :) Ja lubię się dzielić wiedzą, więc myślę, że na pewno. W jednych uczestniczyłam, w innych byłam słuchaczką – to zawsze spora dawka merytoryki, za co Was cenię. A to, że zgarniacie z rynku osoby, które mogą pochwalić się dużym doświadczeniem, to aż miło się bierze udział w takich spotkaniach.

  • Jesteś zwolenniczką łączenia i przenikania się kanałów SEM (Google, Meta itp.) w budowaniu lejka?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Tak, uważam, że Meta i Google się uzupełniają choćby ze względu na ogrom różnic, jakie między nimi występują. FB ma użytkowników, a Google bazuje na ciasteczkach. Meta daje możliwość na bieżąco docierać z komunikacją (np. nowościami, promocjami) znacznie niższym kosztem niż Google Ads. Poza tym każdy użytkownik, porusza się po każdym z tych kanałów. Jeśli nie zobaczy naszej komunikacji na YT, to być może punkt styku nastąpi na FB lub w sieci reklamowej. Jeśli wykluczymy którąś z tych platform, jest większe prawdopodobieństwo, że komunikat do niego nie dotrze. A pamiętajmy, że ilość reklam, z jaką na co dzień się spotykamy, jest tak ogromna, że aby wygrać uwagę jednego użytkownika, musimy być wszędzie.

  • Jakie narzędzie pomogło Ci w pracy? Wtyczka do Chrome, może jakaś aplikacja albo coś z AI?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Przyznam, że jest minimalistką, jeśli chodzi o narzędzia w codziennej pracy. To też pozwala mi na szybsze podejmowanie decyzji i działań. Narzędzia, na których pracuję na co dzień, to zwykle Google Ads (wersja online i offline), Search Cosnole i GA4. A jako że są to narzędzia Google, to mam większe prawdopodobieństwo, że dane, jakie zobaczę choćby w GA4 i GAds będą się pokrywały. W przypadku sklepów internetowych korzystam też z dobrodziejstw cux.io. Ułatwia pracę nad stroną i budowaniem lepszej ścieżki zakupowej klienta.

  • Z cyklu rynki niemieckojęzyczne: Na co zwrócić uwagę przy wejściu na rynek szwajcarski?

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Rynek niemiecki jest w mojej ocenie jednym z cięższych wyzwań i warto się do tego przygotować. Niemcy nie są gotowi na polskie firmy, z siedzibą w Polsce, więc to już wymusza na nas zadanie w postaci szukania lokalnych rozwiązań dla pokazania marki. Są formalistami, tzn. wszelkie polityki prywatności, warunki dostaw, regulaminy to must have każdej strony na tym rynku. Jeśli nie klient, to konkurencja zweryfikuje za nas, czy wszystko się zgadza. Myślę, że warto też zwrócić uwagę na takie podstawowe rzeczy jak najpopularniejsze bramki płatności, najpopularniejsze formy dostawy, urządzenia, na jakich użytkownicy najczęściej są online, marketplace’y, wyszukiwarki internetowe (Google ma monopol na rynku polskim, a na innych rynkach możemy spotkać seznam, yandex, baidu, etc.). Takim punktem odniesienia powinny być dla nas TOP3 marki na danym rynku, od których zaczniemy analizę poszczególnych punktów i dopasujemy się do nich. Skoro są w topie, to znaczy, że wyznaczają pewne trendy.

  • Czy Twoim zdaniem warto opierać marketing na kontrowersyjnych trendach? Np. agencja, która zwolniła graficzkę po 2 dniach, co stało się viralem na X

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    W kampaniach Google Ads tego akurat przykładu raczej bym nie wykorzystała. To są stricte działania viralowe i trzeba mieć na nie dobry pomysł i odpowiednią narrację, bo dobry pomysł (w naszej ocenie) może się obrócić przeciwko nam. Natomiast jak chodzi o samo wykorzystywanie trendów w kampaniach to jest to jak najbardziej dobry kierunek. Na semWAW#2 wspomniałam o tym, jak po wejściu na ekrany kin filmu „Barbie” marki modowe, kosmetyczne, miały idealny moment na wpasowanie się w trend i super to wykorzystały. Takich trendów w ciągu roku jest niewiele, więc wygrywa ten, kto ma pomysł i jest szybki.

Ogromnie dziękujemy Paulinie za podzielenie się swoją wiedzą i ciekawe spostrzeżenia! Po ocenach widzimy, że panele dyskusyjne cieszą się dużym zainteresowaniem, więc z pewnością jeszcze niejeden przed nami.

Kolejne wywiady z prelegentami już wkrótce – sprawdzaj nasz blog, żeby żaden Cię nie ominął!

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Sprawdź poprzedni wywiad

z Łukaszem Zeleznym

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska, CEO w Clear&Fancy Interactive

    Certyfikowany Specjalista Google Ads. Wykładowca na WSE (kierunek e-marketing). Od 2008 roku pomaga firmom podnosić sprzedaż i generować leady za pomocą Google Ads i DV360.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry