Na semKRK nie mogło zabraknąć tematów związanych ze sztuczną inteligencją, a opowiedział nam o nich Paweł Sokołowski, który pasjonuje się tym zagadnieniem od wielu lat. Zdradził nam wiele wskazówek, a dodatkowe rady zostawia na blogu – zapraszamy do lektury!
Czy Twoim zdaniem, w obliczu ostatnich aktualizacji Google, warto ryzykować publikowanie materiałów generowanych AI (teksty, meta, grafiki) na stronie?
- Paweł Sokołowski
Jakość treści, a nie sposób ich tworzenia, powinna odgrywać główną rolę podczas oceny ryzyka związanego z publikacją treści. Decyzja o publikowaniu materiałów generowanych wyłącznie przez AI na stronie internetowej powinna być podejmowana z uwagą. Oprócz zmian w samych algorytmach oceny treści Google wprowadziło nowe funkcje, które pozwalają użytkownikom zgłaszać treści generowane przez AI, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd. Tego typu zgłoszenia będą wpływały na wiarygodność domeny i jej dalsze wyniki w SERP.
Natomiast jeśli materiały generowane przez AI są wysokiej jakości i zgodne z wytycznymi, mogą one stanowić wartościowy dodatek do Twojej strony.
Jakie przypuszczenie zmian użycia odczytu AI i generowania treści odnośnie wczorajszych przecieków o czynnikach Google? Jakieś tipy na szybko teraz?
- Paweł Sokołowski
Informacje, jakie znalazły się w wycieku dokumentacji API, nie są do końca miarodajne w ocenie obecnego działania algorytmu. Znajdują się tam metody i parametry tworzone od początku istnienia wyszukiwarki i wiele z nich jest przestarzałych. Wiele informacji o tym, jak Google działa, znanych z patentów, potwierdziło się w tym wycieku, ale niestety daleko nam do ich prawidłowej interpretacji. Mamy wiele składników, jakie są dostępne w kuchni, ale nie do końca wiemy, jakie i w jakich ilościach są potrzebne, żeby ugotować zupę Tom Yum ;)
Czy rozwój AI i automatycznie generowanych treści nie wpłynie negatywnie na ocenę treści pisanych przez człowieka?
- Paweł Sokołowski
Błędne rozpoznawanie treści tworzonych przez człowieka jest normą. Na przykład osoby piszące w języku dla nich obcym mają węższy zakres słownictwa, co bardziej przypomina język maszynowy. Podobnie jest z tekstami tłumaczonymi czy technicznymi, gdzie prawdopodobieństwa wystąpienia określonych ciągów są większe. Zauważcie, proszę, że OpenAI wyłączyło mechanizm rozpoznawania treści pisanych przez AI, bo miał bardzo małą skuteczność, czy inaczej mówiąc – bardzo się mylił.
Czy to prawda, że jeśli jest się miłym dla ChatGPT, to on daje nam lepsze wyniki?
- Paweł Sokołowski
Jeśli się jest miłym to generalnie wyniki są lepsze, nie tylko w rozmowach z maszynami ;)
Czego unikać w kontakcie z AI?
- Paweł Sokołowski
Nie ma tematów, których należy unikać, ale myślę, że są takie formy komunikacji. Należy być precyzyjnym, dokładnie opisywać, czego oczekujemy i zapytać o możliwe rozwiązania. Na przykład, kiedy szukamy rozwiązania jakiegoś problemu, możemy zapytać o definicję i składowe, zanim zaczniemy pytać o rozwiązanie, żeby doprecyzować możliwości odpowiedzi.
Co myślisz o budowaniu wewnętrznego LLM wyszkolonego na własnych, eksperckich treściach do generowania contentu?
- Paweł Sokołowski
Kocham to ;)
Czy AI, dostarczając odpowiedzi, premiuje dużych wydawców kosztem małych? Popularny = warty zaufania? Co jest ważniejsze?
- Paweł Sokołowski
Popularni wydawcy dbają o jakość treści, więc TAK, jakość ma znaczenie w ocenie autorytetu przez AI.
Czy uważasz, że Google zrezygnuje ze stałego indeksu i będzie każde zapytanie przetwarzał osobno?
- Paweł Sokołowski
Nie. Indeks będzie istniał, natomiast model językowy będzie z niego korzystał w sposób inicjujący do zrozumienia kontaktu i różnic kulturowych.
Które metryki Twoim zdaniem w kontekście AI stracą najbardziej na znaczeniu?
- Paweł Sokołowski
CPC, Search Volume, pozycja w SERP.
Czy według Ciebie w niedalekiej przyszłości Google ostatecznie straci na znaczeniu i zostanie zastąpione przez ChatGPT, który stanie się substytutem przeglądarki?
- Paweł Sokołowski
To zależy, co rozumiem przez Google. Jeśli wprowadzanie zapytania tekstowego i odpowiedzi tekstowe z wyników organicznych, to będziemy odchodzili od tego modelu na rzecz wyszukiwania głosowego i generowania spersonalizowanych odpowiedzi. Możemy powiedzieć, że „osobisty asystent” zastąpi Google.
W jakim narzędziu można sprawdzić wspomniane opinie o marce w sieci?
- Paweł Sokołowski
Np. w ChatGPT, pytając o listę wzmianek o produkcie czy marce wraz ze źródłami.
Czy klasyczne googlowanie odejdzie w niepamięć na przestrzeni kilku lat i zastąpią je konwersacje z chatem na zasadzie „poleć mi najlepsze słuchawki do 100 zł"?
- Paweł Sokołowski
Może nie kilku lat, ale zdecydowanie przesuniemy się w kierunku konwersacji zamiast wyszukiwania.
Czy to wciąż prawda, że ChatGPT wie więcej niż przeciętny człowiek niezwiązany z danym obszarem, ale wie mniej niż wyspecjalizowany specjalista?
- Paweł Sokołowski
Tak, ale można go doszkolić i będzie wiedział więcej niż kilku „wyspecjalizowanych specjalistów”.
Jakie czynniki rankingowe mogą stać się mniej „ważne” w trakcie ciągłego rozwoju AI?
- Paweł Sokołowski
Wszystko, co jest niskiej jakości, np. spamowe publikacje ;)
Czy grożenie działa tak samo jak proszenie w kontekście promptów?
- Paweł Sokołowski
Nie wiem, nie testowałem takich promptów ;)
Eksperci – jak ich budować w agencji?
- Paweł Sokołowski
To bardziej kwestia spojrzenia na to, kim dla nas jest copywriter. Czy to osoba pisząca treści na zlecenie, czy specjalista w danej dziedzinie? Jeśli nastawimy się na pracę ze specjalistami, wybierzemy niszę, w której mają doświadczenie, to zbudowanie wizerunku „eksperta” będzie bardzo łatwe.
Ile czasu mamy, zanim AI Overview dotrze do Polski?
- Paweł Sokołowski
Mam nadzieję, że jak najwięcej ;)
Powoli kończymy już publikację wywiadów z prelegentami semKRK#22 BIG. Od eventu minęło półtora miesiąca, a wciąż dobrze o nim pamiętamy i nie możemy się doczekać kolejnego! Pawłowi dziękujemy za wszystkie odpowiedzi, a jeśli nie udało Ci się przeczytać poprzednich rozmów – koniecznie je nadrób!


Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG
z Anną Tratnerską