Paweł Sokołowski – wywiad po semKRK#22 BIG

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 07.2024
 
Paweł Sokołowski – wywiad po semKRK#22 BIG

Paweł Sokołowski –
wywiad po semKRK#22 BIG

Na semKRK nie mogło zabraknąć tematów związanych ze sztuczną inteligencją, a opowiedział nam o nich Paweł Sokołowski, który pasjonuje się tym zagadnieniem od wielu lat. Zdradził nam wiele wskazówek, a dodatkowe rady zostawia na blogu – zapraszamy do lektury!

 

  • Czy Twoim zdaniem, w obliczu ostatnich aktualizacji Google, warto ryzykować publikowanie materiałów generowanych AI (teksty, meta, grafiki) na stronie?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Jakość treści, a nie sposób ich tworzenia, powinna odgrywać główną rolę podczas oceny ryzyka związanego z publikacją treści. Decyzja o publikowaniu materiałów generowanych wyłącznie przez AI na stronie internetowej powinna być podejmowana z uwagą. Oprócz zmian w samych algorytmach oceny treści Google wprowadziło nowe funkcje, które pozwalają użytkownikom zgłaszać treści generowane przez AI, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd. Tego typu zgłoszenia będą wpływały na wiarygodność domeny i jej dalsze wyniki w SERP.

    Natomiast jeśli materiały generowane przez AI są wysokiej jakości i zgodne z wytycznymi, mogą one stanowić wartościowy dodatek do Twojej strony.

  • Jakie przypuszczenie zmian użycia odczytu AI i generowania treści odnośnie wczorajszych przecieków o czynnikach Google? Jakieś tipy na szybko teraz?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Informacje, jakie znalazły się w wycieku dokumentacji API, nie są do końca miarodajne w ocenie obecnego działania algorytmu. Znajdują się tam metody i parametry tworzone od początku istnienia wyszukiwarki i wiele z nich jest przestarzałych. Wiele informacji o tym, jak Google działa, znanych z patentów, potwierdziło się w tym wycieku, ale niestety daleko nam do ich prawidłowej interpretacji. Mamy wiele składników, jakie są dostępne w kuchni, ale nie do końca wiemy, jakie i w jakich ilościach są potrzebne, żeby ugotować zupę Tom Yum ;)

  • Czy rozwój AI i automatycznie generowanych treści nie wpłynie negatywnie na ocenę treści pisanych przez człowieka?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Błędne rozpoznawanie treści tworzonych przez człowieka jest normą. Na przykład osoby piszące w języku dla nich obcym mają węższy zakres słownictwa, co bardziej przypomina język maszynowy. Podobnie jest z tekstami tłumaczonymi czy technicznymi, gdzie prawdopodobieństwa wystąpienia określonych ciągów są większe. Zauważcie, proszę, że OpenAI wyłączyło mechanizm rozpoznawania treści pisanych przez AI, bo miał bardzo małą skuteczność, czy inaczej mówiąc – bardzo się mylił.

  • Czy to prawda, że jeśli jest się miłym dla ChatGPT, to on daje nam lepsze wyniki?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Jeśli się jest miłym to generalnie wyniki są lepsze, nie tylko w rozmowach z maszynami ;)

  • Czego unikać w kontakcie z AI?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Nie ma tematów, których należy unikać, ale myślę, że są takie formy komunikacji. Należy być precyzyjnym, dokładnie opisywać, czego oczekujemy i zapytać o możliwe rozwiązania. Na przykład, kiedy szukamy rozwiązania jakiegoś problemu, możemy zapytać o definicję i składowe, zanim zaczniemy pytać o rozwiązanie, żeby doprecyzować możliwości odpowiedzi.

  • Co myślisz o budowaniu wewnętrznego LLM wyszkolonego na własnych, eksperckich treściach do generowania contentu?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Kocham to ;)

  • Czy AI, dostarczając odpowiedzi, premiuje dużych wydawców kosztem małych? Popularny = warty zaufania? Co jest ważniejsze?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Popularni wydawcy dbają o jakość treści, więc TAK, jakość ma znaczenie w ocenie autorytetu przez AI.

  • Czy uważasz, że Google zrezygnuje ze stałego indeksu i będzie każde zapytanie przetwarzał osobno?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Nie. Indeks będzie istniał, natomiast model językowy będzie z niego korzystał w sposób inicjujący do zrozumienia kontaktu i różnic kulturowych.

  • Które metryki Twoim zdaniem w kontekście AI stracą najbardziej na znaczeniu?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    CPC, Search Volume, pozycja w SERP.

  • Czy według Ciebie w niedalekiej przyszłości Google ostatecznie straci na znaczeniu i zostanie zastąpione przez ChatGPT, który stanie się substytutem przeglądarki?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    To zależy, co rozumiem przez Google. Jeśli wprowadzanie zapytania tekstowego i odpowiedzi tekstowe z wyników organicznych, to będziemy odchodzili od tego modelu na rzecz wyszukiwania głosowego i generowania spersonalizowanych odpowiedzi. Możemy powiedzieć, że „osobisty asystent” zastąpi Google.

  • W jakim narzędziu można sprawdzić wspomniane opinie o marce w sieci?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Np. w ChatGPT, pytając o listę wzmianek o produkcie czy marce wraz ze źródłami.

  • Czy klasyczne googlowanie odejdzie w niepamięć na przestrzeni kilku lat i zastąpią je konwersacje z chatem na zasadzie „poleć mi najlepsze słuchawki do 100 zł"?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Może nie kilku lat, ale zdecydowanie przesuniemy się w kierunku konwersacji zamiast wyszukiwania.

  • Czy to wciąż prawda, że ChatGPT wie więcej niż przeciętny człowiek niezwiązany z danym obszarem, ale wie mniej niż wyspecjalizowany specjalista?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Tak, ale można go doszkolić i będzie wiedział więcej niż kilku „wyspecjalizowanych specjalistów”.

  • Jakie czynniki rankingowe mogą stać się mniej „ważne” w trakcie ciągłego rozwoju AI?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Wszystko, co jest niskiej jakości, np. spamowe publikacje ;)

  • Czy grożenie działa tak samo jak proszenie w kontekście promptów?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Nie wiem, nie testowałem takich promptów ;)

  • Eksperci – jak ich budować w agencji?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    To bardziej kwestia spojrzenia na to, kim dla nas jest copywriter. Czy to osoba pisząca treści na zlecenie, czy specjalista w danej dziedzinie? Jeśli nastawimy się na pracę ze specjalistami, wybierzemy niszę, w której mają doświadczenie, to zbudowanie wizerunku „eksperta” będzie bardzo łatwe.

  • Ile czasu mamy, zanim AI Overview dotrze do Polski?

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski

    Mam nadzieję, że jak najwięcej ;)

Powoli kończymy już publikację wywiadów z prelegentami semKRK#22 BIG. Od eventu minęło półtora miesiąca, a wciąż dobrze o nim pamiętamy i nie możemy się doczekać kolejnego! Pawłowi dziękujemy za wszystkie odpowiedzi, a jeśli nie udało Ci się przeczytać poprzednich rozmów – koniecznie je nadrób!

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG

z Anną Tratnerską

  • pawelsokolowski 2024
    Paweł Sokołowski, Co-founder CONTADU

    Paweł Sokołowski jest współzałożycielem Contadu. Na co dzień pracuje nad tym aby sztuczna inteligencja pomagała nam tworzyć lepszy Internet. Pasjonat morza i nurkowania.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry