Na semKRK nie mogło zabraknąć tematów związanych ze sztuczną inteligencją, a opowiedział nam o nich Paweł Sokołowski, który pasjonuje się tym zagadnieniem od wielu lat. Zdradził nam wiele wskazówek, a dodatkowe rady zostawia na blogu – zapraszamy do lektury!
Czy Twoim zdaniem, w obliczu ostatnich aktualizacji Google, warto ryzykować publikowanie materiałów generowanych AI (teksty, meta, grafiki) na stronie?
Paweł SokołowskiJakość treści, a nie sposób ich tworzenia, powinna odgrywać główną rolę podczas oceny ryzyka związanego z publikacją treści. Decyzja o publikowaniu materiałów generowanych wyłącznie przez AI na stronie internetowej powinna być podejmowana z uwagą. Oprócz zmian w samych algorytmach oceny treści Google wprowadziło nowe funkcje, które pozwalają użytkownikom zgłaszać treści generowane przez AI, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd. Tego typu zgłoszenia będą wpływały na wiarygodność domeny i jej dalsze wyniki w SERP.
Natomiast jeśli materiały generowane przez AI są wysokiej jakości i zgodne z wytycznymi, mogą one stanowić wartościowy dodatek do Twojej strony.
Jakie przypuszczenie zmian użycia odczytu AI i generowania treści odnośnie wczorajszych przecieków o czynnikach Google? Jakieś tipy na szybko teraz?
Paweł SokołowskiInformacje, jakie znalazły się w wycieku dokumentacji API, nie są do końca miarodajne w ocenie obecnego działania algorytmu. Znajdują się tam metody i parametry tworzone od początku istnienia wyszukiwarki i wiele z nich jest przestarzałych. Wiele informacji o tym, jak Google działa, znanych z patentów, potwierdziło się w tym wycieku, ale niestety daleko nam do ich prawidłowej interpretacji. Mamy wiele składników, jakie są dostępne w kuchni, ale nie do końca wiemy, jakie i w jakich ilościach są potrzebne, żeby ugotować zupę Tom Yum ;)
Czy rozwój AI i automatycznie generowanych treści nie wpłynie negatywnie na ocenę treści pisanych przez człowieka?
Paweł SokołowskiBłędne rozpoznawanie treści tworzonych przez człowieka jest normą. Na przykład osoby piszące w języku dla nich obcym mają węższy zakres słownictwa, co bardziej przypomina język maszynowy. Podobnie jest z tekstami tłumaczonymi czy technicznymi, gdzie prawdopodobieństwa wystąpienia określonych ciągów są większe. Zauważcie, proszę, że OpenAI wyłączyło mechanizm rozpoznawania treści pisanych przez AI, bo miał bardzo małą skuteczność, czy inaczej mówiąc – bardzo się mylił.
Czy to prawda, że jeśli jest się miłym dla ChatGPT, to on daje nam lepsze wyniki?
Paweł SokołowskiJeśli się jest miłym to generalnie wyniki są lepsze, nie tylko w rozmowach z maszynami ;)
Czego unikać w kontakcie z AI?
Paweł SokołowskiNie ma tematów, których należy unikać, ale myślę, że są takie formy komunikacji. Należy być precyzyjnym, dokładnie opisywać, czego oczekujemy i zapytać o możliwe rozwiązania. Na przykład, kiedy szukamy rozwiązania jakiegoś problemu, możemy zapytać o definicję i składowe, zanim zaczniemy pytać o rozwiązanie, żeby doprecyzować możliwości odpowiedzi.
Co myślisz o budowaniu wewnętrznego LLM wyszkolonego na własnych, eksperckich treściach do generowania contentu?
Paweł SokołowskiKocham to ;)
Czy AI, dostarczając odpowiedzi, premiuje dużych wydawców kosztem małych? Popularny = warty zaufania? Co jest ważniejsze?
Paweł SokołowskiPopularni wydawcy dbają o jakość treści, więc TAK, jakość ma znaczenie w ocenie autorytetu przez AI.
Czy uważasz, że Google zrezygnuje ze stałego indeksu i będzie każde zapytanie przetwarzał osobno?
Paweł SokołowskiNie. Indeks będzie istniał, natomiast model językowy będzie z niego korzystał w sposób inicjujący do zrozumienia kontaktu i różnic kulturowych.
Które metryki Twoim zdaniem w kontekście AI stracą najbardziej na znaczeniu?
Paweł SokołowskiCPC, Search Volume, pozycja w SERP.
Czy według Ciebie w niedalekiej przyszłości Google ostatecznie straci na znaczeniu i zostanie zastąpione przez ChatGPT, który stanie się substytutem przeglądarki?
Paweł SokołowskiTo zależy, co rozumiem przez Google. Jeśli wprowadzanie zapytania tekstowego i odpowiedzi tekstowe z wyników organicznych, to będziemy odchodzili od tego modelu na rzecz wyszukiwania głosowego i generowania spersonalizowanych odpowiedzi. Możemy powiedzieć, że „osobisty asystent” zastąpi Google.
W jakim narzędziu można sprawdzić wspomniane opinie o marce w sieci?
Paweł SokołowskiNp. w ChatGPT, pytając o listę wzmianek o produkcie czy marce wraz ze źródłami.
Czy klasyczne googlowanie odejdzie w niepamięć na przestrzeni kilku lat i zastąpią je konwersacje z chatem na zasadzie „poleć mi najlepsze słuchawki do 100 zł"?
Paweł SokołowskiMoże nie kilku lat, ale zdecydowanie przesuniemy się w kierunku konwersacji zamiast wyszukiwania.
Czy to wciąż prawda, że ChatGPT wie więcej niż przeciętny człowiek niezwiązany z danym obszarem, ale wie mniej niż wyspecjalizowany specjalista?
Paweł SokołowskiTak, ale można go doszkolić i będzie wiedział więcej niż kilku „wyspecjalizowanych specjalistów”.
Jakie czynniki rankingowe mogą stać się mniej „ważne” w trakcie ciągłego rozwoju AI?
Paweł SokołowskiWszystko, co jest niskiej jakości, np. spamowe publikacje ;)
Czy grożenie działa tak samo jak proszenie w kontekście promptów?
Paweł SokołowskiNie wiem, nie testowałem takich promptów ;)
Eksperci – jak ich budować w agencji?
Paweł SokołowskiTo bardziej kwestia spojrzenia na to, kim dla nas jest copywriter. Czy to osoba pisząca treści na zlecenie, czy specjalista w danej dziedzinie? Jeśli nastawimy się na pracę ze specjalistami, wybierzemy niszę, w której mają doświadczenie, to zbudowanie wizerunku „eksperta” będzie bardzo łatwe.
Ile czasu mamy, zanim AI Overview dotrze do Polski?
Paweł SokołowskiMam nadzieję, że jak najwięcej ;)
Powoli kończymy już publikację wywiadów z prelegentami semKRK#22 BIG. Od eventu minęło półtora miesiąca, a wciąż dobrze o nim pamiętamy i nie możemy się doczekać kolejnego! Pawłowi dziękujemy za wszystkie odpowiedzi, a jeśli nie udało Ci się przeczytać poprzednich rozmów – koniecznie je nadrób!

Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG
z Anną Tratnerską






















