Nieco ponad półtora roku temu ChatGPT i zagadnienia związane z szeroko pojętym AI wdarły się na pierwsze strony gazet, skradły prime time w telewizji, zagościły w podcastach oraz tysiącach innych miejsc. Wszyscy o tym mówili. Każdy zainteresowany mógł skorzystać z okienka dialogowego czatu i poznać dobrodziejstwa tej przełomowej technologii. Dzięki OpenAI rozwiązania sztucznej inteligencji stały się tanie i przystępne. Organizacja wskazała drogę, a inni podążyli ich śladem.
Wykorzystanie AI w SEO
Obecnie każda nowinka ze świata AI, kolejne narzędzia, nowe wersje chatu, rosnące wyceny akcji firm technologicznych, integracje sztucznej inteligencji z coraz to nowym oprogramowaniem i urządzeniami wzbudzają ogromne zainteresowanie i informacje o nich viralowo rozchodzą się po wszystkich mediach. To wszystko wywołuje ogromne poruszenie.
Pojawiają się jednak pytania:
Ile osób tak naprawdę rozumie tę technologię?
Ile osób robi coś więcej niż tylko prosty Input – Output w narzędziu?
Ile osób jest zwyczajnie biernymi użytkownikami technologii?
Wszystkim osobom, które chciałyby zacząć w pełniejszy i głębszy sposób wykorzystywać nowe technologie w świecie SEO, serdecznie polecam uczestnictwo w szkoleniach SENSAI organizowanych przez Roberta Niechciała i Damiana Sałkowskiego. Szkolenie to jest niezwykle merytorycznym przejściem przez wszystkie kluczowe zagadnienia AI wraz z ich potencjałem wykorzystania w SEO opartym na realnych przykładach.
Wiedza, którą można uzyskać na szkoleniach, pozwala na rozszerzenie klasycznego SEO, w którym skupiamy się na linkach, treściach na stronie i technikaliach. Nowe podejście pozwala spojrzeć na SEO z punktu widzenia sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i tego, jak potencjalnie firmy technologiczne przetwarzają, analizują, agregują i zwracają treści. Znając i rozumiejąc sposób działania AI/LLM możemy planować i realizować nasze działania z wykorzystaniem tych samych narzędzi i niemal identycznych technik, co systemy, na które od dawna chcemy w ten czy inny sposób wpływać. Wiedza przekazana na szkoleniach uzmysławia, jak dostosować strony do tego, w jakim kierunku może rozwijać się wyszukiwarka i jak AI może rozumieć każdy z obszarów klasycznego SEO oraz jak może analizować zależności.
Szkolenie rozpoczęło się o godzinie 9:00 w salach szkoleniowych Golden Floor zlokalizowanych w tym samym budynku co hotel Marriott. Uczestniczyło w nim około 30 osób związanych z branżą SEO i marketingiem internetowym. Szkolenie podzielone było na bloki – początkowe przygotowały podwaliny merytoryczne do bardziej zaawansowanych tematów.


Szukasz sprawdzonej agencji SEO?
Zobacz naszą ofertę!
Wstęp do AI i modeli językowych
Na rozgrzewkę uczestnicy szkolenia zostali umiejscowieni w czasie i realiach, w jakich obecnie się znajdujemy. AI to nie jest technologia, która powstała z dnia na dzień. Analogicznie jak w innych obszarach, obecny poziom technologii jest wynikiem realizacji wcześniejszych, mniejszych etapów. Jako najważniejsze wydarzenia w dojściu do tego, gdzie znajdujemy się obecnie, można wskazać:
- 2012 – Word2Vector,
- 2013 – Seq2Seq
- 2017 – Architektura transformerow
- 2018 – BERT
- 2018 – OpenAI GPT
- 2021 – Google MUM
- 2022 – ChatGPT
- 2024 – GPT 4o
Kolejne minuty wystąpienia zostały poświęcone modelom językowym. Prowadzący przeszedł przez sposób działania modeli, a także ich słabe oraz mocne strony. Robert bardzo mocno podkreślał, że trzeba skupiać się na możliwościach i zdolnościach tej technologii, a nie na obszarach, w których wymaga dopracowania. Skupianie się na brakach w wiedzy, braku pamięci, trenowaniu na wybranej porcji wiedzy, halucynacjach i stronniczości może odciągnąć naszą uwagę od dobrodziejstw, jakie niosą modele językowe i całe AI.
Prowadzący zachęcał do eksperymentowania oraz podkreślał, żeby trzymać rękę na pulsie, gdyż niemal każdy tydzień przynosi nowe rozwiązania. Warto testować również inne modele językowe niż tylko te ze stajni OpenAI, gdyż bardzo często nie ustępują zbyt wiele liderowi, a w zestawieniu z nim mają szereg innych przewag.
Na koniec tego bloku prowadzący wskazał zagrożenia, które widzi w najbliższych latach dla branży SEO. Najważniejsze z nich to:
- inflacja treści,
- rosnące koszty przetwarzania treści przez Google,
- SGE.
Mocne wejście Roberta uświadomiło uczestnikom szkolenia, że informacja „Proszę, abyście rozsądnie gospodarowali energią, aby wystarczyło jej Wam na cały dzień”, która pojawiła się przed rozpoczęciem szkoleń, była dobrą i serdeczną radą prowadzącego, a nie żartem sytuacyjnym, który miał rozładować napięcie.
Prompt Engineering
Damian w swojej prezentacji przedstawił najlepsze praktyki komunikacji z modelami językowymi wypracowane na bazie tysięcy prób i błędów. Najistotniejsze, aby system otrzymał odpowiedni kontekst – prompt powinien w jasny i czytelny sposób przedstawiać zapytanie, tak aby asystent mógł zwrócić oczekiwane dane.
Wyniki, które osiągniemy, zależą w kolejnym kroku od takich parametrów, jak:
- Temperatura,
- Top P,
- Frequency penalty,
- Presence penalty.
Wiedza teoretyczna podsumowana została garścią złotych rad oraz skutecznymi technikami promptowania wykorzystywanymi przez Damiana.
Zaawansowane zagadnienia LLM
Pierwsze dwie prezentacje stworzyły przestrzeń do przejścia do zaawansowanych zagadnień związanych z modelami językowymi. W tej części prowadzący omówili:
- Embeddingi – wyjaśnione zostały najważniejsze pojęcia, pojawiły się podejrzenia prowadzącego co do sposobu wykorzystania tego elementu przez wyszukiwarkę Google. Damian podzielił się też cennymi pomysłami na ich praktyczne wykorzystanie.
- RAG – możliwości wzbogacenia modeli językowych o własne dane i ich wykorzystanie.
- Fine-Tunning – trenowanie modeli językowych w oparciu o własne dane, aby skuteczniej realizować konkretne zadania na danych, które mamy lub których potrzebujemy.
Ciąg dalszy w praktyce
W kolejnych prezentacjach prowadzący przeszli do praktycznych zastosowań omawianych zagadnień. Wśród nich pojawiły się:
- Operacje na treściach z wykorzystaniem embeddingow,
- Porównanie konkurencji nie tylko w zakresie słów kluczowych i pokrywanych tematów, ale także w kontekście posiadanej i przekazywanej wiedzy,
- Przygotowywanie estymacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i modeli językowych,
- Weryfikacja i optymalizacja treści,
- Budowa chatbota,
- Budowa RAGa.
Finałem szkolenia było zaprezentowanie przez Roberta gotowego projektu stworzonego z wykorzystaniem wszystkich powyższych technik. Serwis obecnie cieszy się międzynarodową popularnością, rozwiązuje on wiele fundamentalnych problemów, a użytkownicy chętnie do niego wracają.
Krótko po zakończeniu szkolenia użytkownicy dostali prezentacje oraz dostęp wszystkich wykorzystanych skryptów i linki do narzędzi. W najbliższych dniach planowane są dodatkowe webinary dla uczestników, w których prowadzący odpowiedzą na pytania, które mogły pojawić się już po przyswojeniu tej dawki wiedzy.
Podsumowanie
Szkolenia prezentują bardzo wysoki poziom merytoryczny. Prowadzący – Damian i Robert – są profesjonalistami zarówno w zakresie przekazywania wiedzy, znajomości AI, jak i realizacji kampanii SEO.
Warto zainteresować się problematyką AI, gdyż daje ona ogromne możliwości wykorzystania jej w zagadnieniach praktycznych, a warto mieć na uwadze, że będzie ona wykorzystywana przez naszą konkurencję. Serdecznie polecamy szkolenia SensAI. Nie dziwi nas, że wiele agencji SEO wysyła całe swoje działy na szkolenia z AI do Damiana i Roberta!