Spadki / wzrosty SEO – PAŹDZIERNIK 2020

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 11.2020
 
digital marketing google

Spadki / wzrosty SEO - PAŹDZIERNIK 2020


Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w październiku 2020. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia listopada vs dane z pierwszego tygodnia października. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w październiku 2020

Październik 2020 był okresem, w którym występowały niewielkie zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.

 

Warto również zapoznać się z tym, co w październiku zapowiedziało Google na swoim bloguhttps://www.blog.google/products/search/search-on/ . Zapowiedź dotyczy dalszego rozwoju machine learning i wykorzystaniu do maksymalnego dopasowania wyników – do intencji użytkownika.

 

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

bisnode.pl

Serwis bisnode.pl odnotował spadek widoczności o ponad 50 procent, przy ilościowym spadku o 75407 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem listopada a pierwszym poniedziałkiem października).

 

 

Widzimy tu, że to już drugi taki spadek – poprzedni był czasowy i widoczność wróciła.

 

eholiday.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku listopada była mniejsza o 63345fraz (zmniejszyła się o ponad 80% w stosunku do początku października).

 

 

 

Spadek widoczności spowodowany jest przekierowaniem domeny:

 

Właścicielem serwisu była grupa WP i administratorem danych były dwa podmioty:

 

Widzimy, iż postanowiono połączyć 2 serwisy w jeden. Jak wyszło to z punktu widzenia SEO?

 

Sprawdźmy również, jaki wpływ na widoczność Nocowanie.pl miało ustawienie w/w 301:

 

Z uwagi na fakt, że serwisy posiadały już wspólne słowa kluczowe – niemożliwe, by ilość utraconych fraz była 1:1 przeniesiona do zbioru nowych fraz serwisu Nocowanie.pl. Właśnie dlatego – obecne przejście widoczności oceniam jako pozytywny wynik połączenia domen.

 

terazmuzyka.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku listopada była mniejsza o 7282 frazy (zmniejszyła się o ponad 60% w stosunku do początku października).

 

 

Spadek widoczności jest spowodowany zmianą serwisu na inną wersję.

 

Obecna wersja:

 

W sierpniu 2020 strona posiadała inną wersję:

 

Taki spadek liczby fraz w TOP10 może być powodem nieskoordynowanej migracji lub usunięciem znacznej ilości podstron, które w starym serwisie generowały ruch organiczny.

 

Sekcja tło

Pomożemy Ci w SEO Twojej strony!

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

Wydarzenia.interia.pl

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal wydarzenia.interia.pl. Jest to wzrost o ponad 2500% – miesiąc do miesiąca.

 

Wzrost widoczności następuje prawie od zera, co sugeruje, iż jest to nowy serwis. Skala wzrostu sugeruje też, że stoi za tym przekierowanie 301. Hipoteza ta potwierdza się podczas n/w analizy:

 

Na koniec podsumujmy, jak wygląda przejście widoczności wraz z przekierowaniem domeny:

Poprzez przekierowanie 301 – interia odrobiła spadki widoczności, które miały miejsce od stycznia 2020.

 

Kliniki.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 20% w stosunku do poprzedniego okresu.

 

 

Podobnie, jak w przypadku w/w serwisu – tak i tutaj zmiana następuje dość szybko, jak na nowy serwis. Tutaj również wpływ ma przekierowanie 301:

 

Dodatkow widzimy, że przekierowania zostały wykonane prawidłowo – zgodnie z zasadą 1:1 :

 

Spradźmy także, jak te działa wpłynęły na przejście widoczności z domeny tourmedica.pl na kliniki.pl:

 

Jak widzimy na powyższej grafice, serwis Kliniki.pl po przekierowaniu 301, posiada jeszcze wyższą widoczność, niż wcześniejsza domena tourmedica.pl – jednym zdaniem, migracja udana 🙂

 

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
SEO Specialist.W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (96 głosów, średnia: 4,89 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991