Spadki / wzrosty SEO – podsumowanie 2020 roku

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 01.2021
 
Spadki / wzrosty SEO – podsumowanie 2020 roku

Spadki / wzrosty SEO - podsumowanie 2020 roku
Sprawdź, co zmieniało się w SERPach

W 2020 roku postanowiliśmy kontynuować serię comiesięcznych artykułów, które podsumują zmiany w SERP – dzięki wsparciu zespołu Senuto, który dostarczał nam dane dt. widoczności domen w polskich wynikach wyszukiwania. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staraliśmy się przeanalizować sytuację kilku najciekawszych z nich. Celem było stworzenie pewnego case study oraz zachęcenie branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Po zakończeniu roku, który był pełen wielu zmian w działaniach algorytmu Google – podsumujemy serię naszych artykułów i przedstawimy kilka przykładów ogromnych zmian widoczności w 2020 roku. 

 

 

Zmiany w wynikach wyszukiwania – rok 2020

Rok 2020 był okresem, w którym występowało kilka znaczących zmian w wynikach organicznych – najwięcej „namieszało” w wynikach wyszukiwania w styczniu, maju oraz grudniu 2020.  Właśnie dlatego skupimy się na opisaniu tych właśnie w/w miesięcy. Oto ilustracje zmian w tych okresach, pochodzące z narzędzia Senuto:

 

Styczeń 2020

Zmiany widoczności - styczeń 2020
Źródło: https://senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-google-z-12-01-2020/

 

 

Maj 2020

Zmiany widoczności - maj 2020
Źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

 

Grudzień 2020

Zmiany widoczności - grudzień 2020
Źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

 

Styczeń 2020 – January 2020 Core Update

13 stycznia 2020 Google poinformowało o dużej aktualizacji Google tzw. core update.

 

 

Wielu specjalistów z branży również informowało o dużych zmianach widoczności serwisów, przy których pracują – w ciągu kilku dni od w/w komunikatu.

 

Zmiany widoczności – styczeń 2020

Poniższe przykłady domen, które odnotowały znaczące zmiany liczby fraz w TOP10 – w styczniu 2020.

 

Największe zmiany w wynikach wyszukiwania dostrzegliśmy w dniu 12/01/20, gdzie po raz kolejny zmiany dotknęły stron z tematyki medycznej. Oto kilka przykładów, gdzie dostrzec można zmiany widoczności po w/w dniu:

Aktualizacja algorytmu Google z 12.01.2020. Nasza analiza 8
Aktualizacja algorytmu Google z 12.01.2020. Nasza analiza 9
Aktualizacja algorytmu Google z 12.01.2020. Nasza analiza 10

 

 

Zmiany te można było zauważyć, analizując również widoczność serwisów poruszających tematykę taką, jak: finanse, ekonomia czy też prawo.

 

Aktualizacja algorytmu Google z 12.01.2020. Nasza analiza 11
Aktualizacja algorytmu Google z 12.01.2020. Nasza analiza 12

 

Analizując domeny, które odnotowały w tym okresie zmiany (czy to na plus, czy na minus) – największe zmiany dotyczyły serwisów, które poruszały tematykę YMYL a najczęściej chodziło o tematykę zdrowia. Dokładną analizę zmian przedstawił Damian Sałkowski w artykule https://senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-google-z-12-01-2020/ – możemy sprawdzić tam również opinie wielu specjalistów (w tym także moją 🙂 ).

 

Maj 2020 – May 2020 Core Update

Wiele serwisów dość mocno odczuło zmiany na początku maja 2020 – co zapowiadało Google na Twitterze  4 maja 2020:

18 maja otrzymaliśmy komunikat, że aktualizacja została wdrożona.

 

Zmiany jakie nastąpiły, były bardzo podobne do tych ze stycznia 2020. Google po raz kolejny zmieniło w sposób znaczący widoczność wielu serwisów informacyjnych, z branży medycznej czy też finansowej. W wielu przypadkach zmiana widoczności była korektą zmiany z początku roku.

 

Zmiany widoczności – maj 2020

Poniższe przykłady domen, które odnotowały znaczące zmiany liczby fraz w TOP10 – w maju 2020.

 

 

Podczas wcześniejszej aktualizacji ze stycznia 2020 domena odniosła wzrost widoczności. W maju 2020 nastąpiła korekta i mogliśmy dostrzec utrzymanie się trendu spadkowego.

 

W kolejnym przykładzie widzimy również korektę zmian styczniowych.

 

Domena ta w maju 2020 odnotowała wzrost widoczności o ponad 50% w stosunku do poprzedniego miesiaca.

 

 

Możemy dostrzec w tym przypadku korektę po spadku po January 2020 Core Update i powrót do stałego trendu wzrostu.

 

 

Maj 2020 to nie tylko korekty ale również inne zmiany widoczności – poniżej widoczność kolejnego portalu z tematyki medycznej.

 

 

W tym przypadku – serwis wrócił do swojego trendu wzrostowego, który został przerwany w sierpniu 2018 roku.

 

 

Sekcja tło

Planujesz pozycjonowanie serwisu www?

 

Grudzień 2020 – December 2020 Core Update

Kolejna znacząca zmiana widoczności miała miejsce na początku grudnia 2020 – co zapowiadało Google na Twitterze  2 grudnia 2020:

Podobnie, jak w każdej poprzedniej aktualizacji Google odwołuje się do swojej dokumentacji. Informuje w niej, że te zmiany to nie są kary – nie ma za tem mowy o planie naprawczym.

 

Zmiany widoczności – grudzień 2020

Poniższe przykłady domen, które odnotowały znaczące zmiany liczby fraz w TOP10 – w grudniu 2020.

 

 

Widzimy, iż serwis w maju 2020 odnotował wzrost widoczności a w grudniu nastąpiła korekta. Kolejnym przykładem takiej korekty jest wspominany wcześniej serwis gdziepolek.pl.

 

 

Podobne zmiany miały miejsce w innych branżach niż medyczne – przykład serwisu Infor.pl

 

 

Podsumowanie

W ostatnim roku, zmiany w wynikach wyszukiwań były znaczące i nastąpiły na skutek 3 w/w aktualizacji core wyszukiwarki. Po każdej z nich Google odwoływało się do swojej dokumentacji związanej z jakością i zapewniało, że nie są to żadne kary. Działania takie ie ułatwiają pozycjonowania stron internetowych, co w mojej ocenie nie jest przypadkiem.

Rok 2021 w tej kwestii zapowiada się również ciekawie. Google w październiku 2020 zapowiedziało dalsze wdrażanie AI w 2021 roku (https://www.blog.google/products/search/search-on/) a w maju 2021 ma pojawić się nowy czynnik rankingowy Core Web Vitals:

Więcej na temat zapowiedzi wdrożenia Core Web Vitals można przeczytać pod adresem https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience . Warto już teraz uwzględnić te parametry podczas wykonywania audytu SEO. Jestem przekonany, że w kolejnym podsumowaniu roku nie zabraknie tematów do opisywania 🙂

 

Jeśli masz jakieś dodatkowe spostrzeżenia lub wyniki dodatkowych analiz, pochwal się nimi w komentarzu.

 

Marek Stokowski
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w DevaGroup, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (64 głosów, średnia: 4,75 / 5)
Loading...
Przewiń do góry