W 2020 roku postanowiliśmy kontynuować serię comiesięcznych artykułów, które podsumują zmiany w SERP – dzięki wsparciu zespołu Senuto, który dostarczał nam dane dt. widoczności domen w polskich wynikach wyszukiwania. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staraliśmy się przeanalizować sytuację kilku najciekawszych z nich. Celem było stworzenie pewnego case study oraz zachęcenie branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Po zakończeniu roku, który był pełen wielu zmian w działaniach algorytmu Google – podsumujemy serię naszych artykułów i przedstawimy kilka przykładów ogromnych zmian widoczności w 2020 roku.
Zmiany w wynikach wyszukiwania – rok 2020
Rok 2020 był okresem, w którym występowało kilka znaczących zmian w wynikach organicznych – najwięcej „namieszało” w wynikach wyszukiwania w styczniu, maju oraz grudniu 2020. Właśnie dlatego skupimy się na opisaniu tych właśnie w/w miesięcy. Oto ilustracje zmian w tych okresach, pochodzące z narzędzia Senuto:
Styczeń 2020
Maj 2020

Grudzień 2020

Styczeń 2020 – January 2020 Core Update
13 stycznia 2020 Google poinformowało o dużej aktualizacji Google tzw. core update.
Wielu specjalistów z branży również informowało o dużych zmianach widoczności serwisów, przy których pracują – w ciągu kilku dni od w/w komunikatu.
Zmiany widoczności – styczeń 2020
Poniższe przykłady domen, które odnotowały znaczące zmiany liczby fraz w TOP10 – w styczniu 2020.
Największe zmiany w wynikach wyszukiwania dostrzegliśmy w dniu 12/01/20, gdzie po raz kolejny zmiany dotknęły stron z tematyki medycznej. Oto kilka przykładów, gdzie dostrzec można zmiany widoczności po w/w dniu:
Zmiany te można było zauważyć, analizując również widoczność serwisów poruszających tematykę taką, jak: finanse, ekonomia czy też prawo.
Analizując domeny, które odnotowały w tym okresie zmiany (czy to na plus, czy na minus) – największe zmiany dotyczyły serwisów, które poruszały tematykę YMYL a najczęściej chodziło o tematykę zdrowia. Dokładną analizę zmian przedstawił Damian Sałkowski w artykule https://senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-google-z-12-01-2020/ – możemy sprawdzić tam również opinie wielu specjalistów (w tym także moją 🙂 ).
Maj 2020 – May 2020 Core Update
Wiele serwisów dość mocno odczuło zmiany na początku maja 2020 – co zapowiadało Google na Twitterze 4 maja 2020:
18 maja otrzymaliśmy komunikat, że aktualizacja została wdrożona.
Zmiany jakie nastąpiły, były bardzo podobne do tych ze stycznia 2020. Google po raz kolejny zmieniło w sposób znaczący widoczność wielu serwisów informacyjnych, z branży medycznej czy też finansowej. W wielu przypadkach zmiana widoczności była korektą zmiany z początku roku.
Zmiany widoczności – maj 2020
Poniższe przykłady domen, które odnotowały znaczące zmiany liczby fraz w TOP10 – w maju 2020.
Podczas wcześniejszej aktualizacji ze stycznia 2020 domena odniosła wzrost widoczności. W maju 2020 nastąpiła korekta i mogliśmy dostrzec utrzymanie się trendu spadkowego.
W kolejnym przykładzie widzimy również korektę zmian styczniowych.
Domena ta w maju 2020 odnotowała wzrost widoczności o ponad 50% w stosunku do poprzedniego miesiaca.
Możemy dostrzec w tym przypadku korektę po spadku po January 2020 Core Update i powrót do stałego trendu wzrostu.
Maj 2020 to nie tylko korekty ale również inne zmiany widoczności – poniżej widoczność kolejnego portalu z tematyki medycznej.
W tym przypadku – serwis wrócił do swojego trendu wzrostowego, który został przerwany w sierpniu 2018 roku.
Grudzień 2020 – December 2020 Core Update
Kolejna znacząca zmiana widoczności miała miejsce na początku grudnia 2020 – co zapowiadało Google na Twitterze 2 grudnia 2020:
Podobnie, jak w każdej poprzedniej aktualizacji Google odwołuje się do swojej dokumentacji. Informuje w niej, że te zmiany to nie są kary – nie ma za tem mowy o planie naprawczym.
Zmiany widoczności – grudzień 2020
Poniższe przykłady domen, które odnotowały znaczące zmiany liczby fraz w TOP10 – w grudniu 2020.
Widzimy, iż serwis w maju 2020 odnotował wzrost widoczności a w grudniu nastąpiła korekta. Kolejnym przykładem takiej korekty jest wspominany wcześniej serwis gdziepolek.pl.
Podobne zmiany miały miejsce w innych branżach niż medyczne – przykład serwisu Infor.pl
Podsumowanie
W ostatnim roku, zmiany w wynikach wyszukiwań były znaczące i nastąpiły na skutek 3 w/w aktualizacji core wyszukiwarki. Po każdej z nich Google odwoływało się do swojej dokumentacji związanej z jakością i zapewniało, że nie są to żadne kary. Działania takie ie ułatwiają pozycjonowania stron internetowych, co w mojej ocenie nie jest przypadkiem.
Rok 2021 w tej kwestii zapowiada się również ciekawie. Google w październiku 2020 zapowiedziało dalsze wdrażanie AI w 2021 roku (https://www.blog.google/products/search/search-on/) a w maju 2021 ma pojawić się nowy czynnik rankingowy Core Web Vitals:
Więcej na temat zapowiedzi wdrożenia Core Web Vitals można przeczytać pod adresem https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience . Warto już teraz uwzględnić te parametry podczas wykonywania audytu SEO. Jestem przekonany, że w kolejnym podsumowaniu roku nie zabraknie tematów do opisywania 🙂
Jeśli masz jakieś dodatkowe spostrzeżenia lub wyniki dodatkowych analiz, pochwal się nimi w komentarzu.