Spotkanie z Google nt. prywatności – relacja

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 07.2024
 
Spotkanie z Google nt. prywatności – relacja

Spotkanie z Google nt. prywatności
– relacja

27 czerwca mieliśmy przyjemność zorganizować wyjątkowe spotkanie online we współpracy z Google. Rozmawialiśmy o niezwykle istotnych tematach dla biznesów działających online – prywatności, Consent Mode, konwersjach rozszerzonych oraz ich realnym wpływie na biznesy naszych klientów i nie tylko. Przeczytaj naszą relację i sprawdź, czego uczestnicy dowiedzieli się prosto od źródła.

Co nas czeka i dlaczego?

Spotkanie poprowadziła Marta Koziarz, Head of SEM w DevaGroup. Po stronie Google swoją wiedzą podzieliły się Marta Ciemięga, Strategic Agency Manager, oraz Alicja Górska, Senior Strategist. Po krótkim wstępie od razu przeszliśmy do meritum, czyli rozwiązań z zakresu prywatności: co nam dają, dlaczego warto z nich korzystać oraz czemu są tak ważne.

Nacisk na tematy związane z prywatnością wynika z regulacji prawnych oraz zachodzących zmian technologicznych. Trzeba przy tym uwzględnić interesy dwóch stron. Jako reklamodawcy musimy się do dostosowywać i dawać użytkownikom możliwość decydowania o tym, czy ich dane będą wykorzystywane i w jaki sposób. Z drugiej strony potrzebujemy zbierania ich do mierzenia i optymalizacji naszych działań. Tradycyjne identyfikatory (3rd party, id urządzenia) będą zanikać, podobnie jak precyzja zbierania danych na poziomie eventu.

Alicja wybiegała w swojej prezentacji w przyszłość – pokazała, co nas czeka w 2025 roku i jak możemy się na to przygotować, aby żadne zmiany nas nie zaskoczyły ani nie wpłynęły drastycznie na funkcjonowanie firm.

Z wdrażaniem rozwiązań ograniczających utratę danych trzeba działać już teraz. Dlaczego? Bo tracimy przewagę konkurencyjną i narażamy się na dodatkowe ryzyko. Alicja podkreśliła, że zmiany w przeglądarkach odnośnie zbierania danych mogą wydarzyć się z dnia na dzień, a jeśli nie będziemy na nie przygotowani, to znacznie ucierpi na tym nasz biznes.

Analiza danych to podstawa skuteczności każdego biznesu, dlatego jeśli odkładamy wdrożenie rozwiązań, trochę strzelamy sobie w kolano.

Jak się przygotować na przyszłość?

Krótko odpowiadając: musimy wdrożyć rozwiązania, które pozwolą nam na bezpieczne i trwałe mierzenie, odporne na zewnętrzną utratę danych.

Konwersje rozszerzone

To rozwiązanie pozwala odzyskać dane utracone ze względów technologicznych, jednak działa tylko wtedy, kiedy użytkownik wyrazi na nie zgodę na banerze. Dane odzyskane za pomocą konwersji rozszerzonych to dane obserwowalne – nie ma tu żadnego modelowania.

Alicja dokładnie, krok po kroku, wyjaśniła, jak działają konwersje rozszerzone. Dowidzieliśmy się też, jak wpływają na wyniki (wzrost) wśród firm na całym świecie.

Prelegentka powiedziała nam też kilka słów na temat wspierania klientów leadowych przez konwersje rozszerzone. Podkreśliła, że dane przesyłane przez formularz na stronie są haszowane ogólnodostępnym algorytmem SHA256, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa. Google przechowuje je przez krótki czas, wyłącznie by sprawdzić, czy doszło do konwersji, a następnie usuwa.

Consent Mode

Consent Mode jest odpowiedzią na drugi poważny problem, czyli brak zgody użytkowników na mierzenie danych (nie wyraża jej nawet 70% z nich).

Rozwiązanie to implementuje się z poziomu baneru zgody, jednak sam baner to wymóg europejski – Consent Mode to tylko narzędzie Google. Na podstawie zgody tagi są odpowiednio dostosowywane, a w przypadku odmowy mamy możliwość modelowania danych w celu odzyskania utraconych konwersji.

Alicja podkreśliła, że konwersje rozszerzone ani Consent Mode nie są rozwiązaniami obowiązkowymi z perspektywy Google – firma jest wyłącznie partnerem technologicznym. Jednak bez przekazywania dodatkowych danych nie mamy możliwości prowadzenia działań personalizowanych, np. remarketingu (wynika to z rozporządzeń prawnych).

Również i w tym przypadku Alicja wyjaśniła dokładnie, jak działa Consent Mode i jeszcze raz podkreśliła, dlaczego tak ważne jest to rozwiązanie.

Modelowanie z użyciem Consent Mode pozwala odzyskać średnio 65% danych pochodzących od użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na śledzenie.

Na zakończenie Alicja zebrała cały temat na jednym slajdzie i pokazała nam, jak konwersje rozszerzone i Consent Mode współdziałają w celu dostarczenia nam jak największej ilości danych potrzebnych do optymalizacji działań.

Podsumowanie

Po części teoretycznej przeszliśmy do praktyki i niemal godzinnej sesji Q&A, w której do prelegentek z Google i Marty dołączyli eksperci z DevaGroup: Dorota Kika i Bartłomiej Firmanty. Pytania cały czas pojawiały się na czacie, a niemal setka uczestników chciała jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę.

Bardzo się cieszymy, że wspólnie z Google mogliśmy zorganizować to wyjątkowe spotkanie dla naszych klientów i pozwolić im lepiej zrozumieć kwestie prywatności. Liczba zadanych pytań w trakcie spotkania najlepiej świadczy o tym, jak potrzebna jest edukacja w tym temacie. Prywatność wydaje się być zagadnieniem dość skomplikowanym, ale jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują – wystarczy odpowiedni szkoleniowiec.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność, a Google za możliwość wspólnego zorganizowania tego spotkania. Nie możemy się doczekać kolejnych projektów!

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry