W tym artykule postaramy się sprostać wyzwaniu, jakim jest odpowiedź na pytanie: czy użytkownicy TikToka w Polsce są gotowi na reklamową rewolucję, czy wszystkie marki powinny być na TikToku oraz jakie korzyści marketer może czerpać z konta reklamowego na tej właśnie platformie. Jeżeli więc chcecie zagłębić się w lekturę i dowiedzieć więcej o systemie reklamowym TikToka, serdecznie Was do tego zachęcamy!
TikTok stał się najszybciej rozwijającą się marką social media na świecie w 2022, notując wzrost o 215% i wprowadzając globalną rewolucję na płaszczyźnie mediów społecznościowych (https://dva.pl/IJsO). Nie ulega więc wątpliwości, że świat coraz bardziej przyzwyczaja się do tego medium, wyznaczając pionierski trend konsumpcji wideo w Internecie. Jest to też platforma mocno angażująca, gdyż nawet 92% użytkowników na całym świecie podjęło działanie po obejrzeniu TikTok. (Data source: Marketing Science Global Time Well Spent research conducted by Kantar in 2021)
Marki, widząc ogromny potencjał i możliwości dotarcia do swoich Klientów coraz częściej decydują się rozpocząć marketing na TikToku. To decyzja słuszna, tym bardziej, że TikTok jest platformą, na której dużo łatwiej o integrację na polu marka – odbiorca, a do decyzji zakupowych skutecznie zachęcają nawet małe firmy, czy twórcy. Dowodem jest badanie TikTok Kantar Brand Study, 2021, PL, n=2500, TikTok Marketing Science PL Audience Understanding Research 2022 conducted by CLEAR M&C Saatchi, według którego gotowość społeczności TikToka do dokonywania zakupu od mniejszych niezależnych producentów wynosi nawet więcej niż 15 proc, a odbiorcy platformy chętnie stają się ambasadorami marek.
Czy jednak TikTok jest dla wszystkich? Kto jest tak naprawdę naszą grupą docelową?
TikTok to platforma rozrywkowa napędzana głównie przez społeczność z pokolenia generacji Z i millenialsów (od roku 1995) z dużych miast, czyli młodszych odbiorców, którzy doceniają kreatywność publikowanych na nim treści. Kiedy platforma pojawiła się w Polsce został potraktowana bardziej jako chwilowa moda i atrakcja dla młodszego pokolenia użytkowników, niż nowe medium do lokowania produktów czy nośnik płatnej reklamy. Sam TikTok przyznawał, że korzystali z niego głównie nastolatkowie. Stąd też firmy pomijały aplikację w swych strategiach content marketingowych. Jak to wygląda obecnie? I czy coś się w tym temacie zmieniło? Jak dowiadujemy się z badań Open Mobi zmianie uległa dominująca grupa wiekowa, a z czasem na platformie pojawiło się znacznie więcej młodych dorosłych, którzy są już bardziej świadomi i skorzy do zakupów. (źródlo do raportu: https://dva.pl/y0tG).
Użytkownicy platformy wykazują dużo większe zaangażowanie z wideo w porównaniu z innymi platformami social media. Co warte podkreślenia, pochłaniane na TikToku treści w znacznym stopniu (ponad 62%) inspirują ich również do lepszego poznania produktu, czy marki przed dokonaniem zakupu. (źródło: TikTok Kantar Brand Study, 2021, PL, n=2500, TikTok Marketing Science PL Audience Understanding Research 2022 conducted by CLEAR M&C Saatchi).
Jakie są placementy reklamowe na TikToku?
TikTok zapewnia różnorodne pełnoekranowe pionowe treści wideo w krótkich formatach, wyznaczając pionierski trend konsumpcji wideo na całym świecie. (źródło: https://dva.pl/TIIE).
Top View: Reklamy Top-View przyciągają uwagę użytkowników, wyświetlając się na górze ich strony w miejscu „Dla Ciebie” przy pierwszym otwarciu aplikacji. Dzięki temu formatowi reklama wideo może trwać do 60 sekund, zapewniając wciągające wrażenia. 71% użytkowników twierdzi, że TopView przykuwa ich uwagę i nie pozwala przejść obok siebie obojętnie (źródło: https://www.tiktok.com/business/en-US/blog/6-takeaways-from-our-latest-kantar-study). Reklamy Top View doskonale nadają się do zwiększania świadomości marki, ponieważ gwarantują szeroki zasięg i dużą liczbę wyświetleń. Kluczem do reklam Top View jest stworzenie przez Twoją markę bardzo angażującego filmu, który pozostawi trwałe wrażenie na widzu. (źródło: TikTok-Podstawy reklamy dla małych i średnich firm).
In-Feed Ads: Reklamy In-Feed to standardowy format reklam TikTok, który umożliwia osadzanie reklam wideo w celu automatycznego odtwarzania na stronie „Dla Ciebie”. Reklamy te dają użytkownikom możliwość polubienia, komentowania, udostępniania, obserwowania i nagrywania filmów w tym samym dźwięku TikTok. Reklamy In-Feed mogą być wykorzystywane do różnych celów kampanii. Każdy z nich zawiera klikalny przycisk CTA, którego można użyć do kierowania ruchu na zewnętrzną stronę docelową, konto marki na TikTok lub stronę z pobieraniem aplikacji.
Jak zrobić reklamę na TikTok?
Platforma zapewnia wiele możliwości tworzenia reklam. Dla reklamodawcy najważniejszym rozróżnieniem reklam są 2 typy: Spark Ads i Non Spark Ads.
Spark Ads
Jedną z metod, która zdecydowanie ułatwia tworzenie reklam jest możliwość publikacji własnych postów z profilu TikTok jako format reklamowy In-Feed. Niewątpliwą zaletą wyróżniającą TikToka na tle innych platform jest również możliwość autoryzacji postów innych twórców do reklam sponsorowanych.
Dzięki SparkAds możesz docierać do nowych użytkowników po określonych opcjach targetowania, jednocześnie pomagając budować organiczne zasięgi konta, zwiększać zaangażowanie i osiągać lepsze długoterminowe wyniki.
Jak uruchomić taką reklamę?
Do tego celu wybieramy w panelu opcję reklamy Spark Ads. Kolejnym krokiem będzie połączenie konta TikTok, z którego chcemy prowadzić działania.
Z panelu w sekcji tworzenia reklam możemy bezpośrednio połączyć nasze osobiste konto TikTok i od razu je autoryzować. Jeśli natomiast konto nie należy bezpośrednio do nas, możemy wysłać prośbę do Klienta o nadanie do niego dostępu.
Jak taki proces wygląda?
W panelu konta biznesowego w kategorii „assets” wybieramy opcję „TikTok accounts” i następnie „Add TikTok account”. Po zaznaczeniu 2 opcji umożliwiających nam dostęp do aktualnych postów i video live klikamy w przycisk „Generate QR code.” Po tym procesie otrzymujemy pełną instrukcję dla użytkownika konta TikTok, aby mógł nadać nam możliwość autoryzacji postów.
Dzięki temu zabiegowi mamy dostęp do wszystkich postów na koncie, które możemy promować w płatnych kampaniach, a co ważniejsze takie reklamy sponsorowane również otrzymują dodatkowe zaangażowanie w postaci wyświetleń, polubień czy komentarzy. Po udanym procesie połączenia, konto powinno nam się pojawić w dostępnych opcjach. Następnie, po wyborze formatu reklamowego „TikTok Post” pokazują nam się wszystkie posty dostępne na koncie.
Taki post możemy skierować bezpośrednio na stronę internetową naszego serwisu lub stworzyć stronę błyskawiczną. Tak materiał błyskawiczny możemy w szybki i prosty sposób stworzyć na bazie szablonu lub skorzystać z kreatora. Nasi użytkownicy w ten sposób mogą sprawniej zapoznać się z ofertą i zostać zachęceni do zakupu. Pamiętajmy, że z aplikacji użytkownicy głównie korzystają na telefonach, a bezpośrednia strona internetowa sklepu nie zawsze jest w pełni dostosowana do szybkiego przeglądania zawartości na stronach, jak również jej wczytanie może zabrać chwilkę czasu.
Zleć prowadzenie swoich social mediów specjalistom DevaGroup!
Posty innych twórców
Jedną z niesamowitych funkcji, których nie posiadają inne platformy społecznościowe jest możliwość reklamowania postów innych twórców, bez obowiązku autoryzacji całego ich konta TikTok. W ten sposób możemy skorzystać np. ze wsparcia innych influencerów tworzących materiały reklamowe na ich własnym koncie oraz dodatkowo zwiększać zasięg za pomocą płatnych reklam. Tak naprawdę wystarczy dodać odpowiedni kod danego posta (po otwarciu okna pojawia nam się instrukcja jak taki post pobrać) i gotowe.
Non Spark Ads
W kontekście TikToka często zadawane są pytania: Co jeśli nie mam konta lub go nie prowadzę? Czy konieczne jest założenie konta? Czy mogę również reklamować się na tej platformie? Wszyscy, którzy chcieliby to wiedzieć, z pewnością poczują się usatysfakcjonowani twierdzącą odpowiedzią. Aktywne prowadzenie konta na TikToku nie jest w końcu wymagane (choć, by osiągać lepsze wyniki z pewnością warto prowadzić działania marketingowe na platformie), by się tam reklamować i przyciągać potencjalnych Klientów. Wystarczy skromny profil z podstawowymi informacjami, takimi jak nazwa konta oraz logo.
[idea]Na ten moment nie możemy tworzyć reklam w postaci grafik, a jedynie w formie wideo. Nie powinno to budzić jednak niechęci, gdyż platforma zapewnia wiele możliwości tworzenia własnych materiałów na podstawie prostych szablonów z wykorzystaniem grafik czy filmów.[/idea]
Opcji jest niesamowicie wiele, dlatego każdy znajdzie na pewno coś dla siebie. Dodatkowo, możemy również powrócić do szablonów w starszej wersji jeśli nowe nam nie odpowiadają, jak i skorzystać z wielu materiałów szkoleniowych, którymi również możemy się zainspirować.
Collection Ads
Zauważamy również duży rozwój w kierunku Klientów E-commerce. Na platformie możemy również kierować użytkowników na określone zestawy produktów poprzez dodanie katalogu z produktami. Taki plik produktowy możemy wgrać w naszym panelu biznesowym i tworzyć odpowiednie zestawy produktów.
Niezależnie zatem, czy ktoś posiada konto na TikToku i buduje swój profil, czy chce wykorzystać to medium w celu zaprezentowania swoich usług, warto wykorzystać wielki potencjał tego narzędzia i pokazać swoje reklamy światu.
Ile kosztuje kampania na TikToku?
Koszty minimalne na TikToku znacząco się różnią od pozostałych platform, takich jak Facebook, Instagram, czy LinkedIn. Wszystko to za sprawą wysokości minimalnych budżetów, z którymi możemy zacząć, a który wynosi minimum 200 zł (lub 50$ Euro w zależności jaki typ rozliczenia wybierzemy) na kampanię oraz minimum 20$ euro na grupę reklam.
Do wyboru mamy kilka opcji budżetowania naszych reklam:
- Daily: budżet dzienny (nie mniejszy niż 200 zł dziennie)
- Lifetime: ustawienie budżetu na określony czas trwania kampanii
- No limit: budżet bez limitu
- Campaign budget optimization: Automatycznie optymalizuje alokację budżetu
Budżet możemy ustawić albo dla kampanii, albo dla poszczególnych grup reklam (jedna kampania może składać się z kilku grup reklam). Istnieją 2 rodzaje budżetów: budżety okresowe i budżety dzienne.
Uwaga: po opublikowaniu kampanii nie możesz zmienić typu budżetu na poziomie kampanii lub grupy reklam. W związku z tym, nie będziesz w stanie przejść z budżetu dziennego na budżet dożywotni (lifetime) i na odwrót.
Lifetime Budget – ustawienie budżetu na określony czas trwania kampanii
Twój budżet całkowity, to po prostu maksymalna kwota, jaką planujesz przeznaczyć na daną kampanię lub grupę reklam w ciągu całego okresu wyświetlania reklam, jaki wcześniej zdefiniujesz.
Tak, jak w przypadku budżetowania reklam na Facebooku czy Instagramie, TikTok również rozkłada wydatki budżetowe możliwe najkorzystniej, ale nie ma pewności, że będzie to rozłożenie równomierne i na identycznym poziomie dla każdego dnia kampanii. Dlatego, jeśli zależy nam na nieprzekraczaniu konkretnej kwoty dziennej, to należy wybrać opcję „budżet dzienny”.
Dzienny budżet
Budżet dzienny to maksymalna kwota, jaką chcesz wydać na kampanię lub grupę reklam każdego dnia. Budżety całkowite i dzienne są ustawione jako górne limity, a kwotą faktycznie wydaną w okresie dostawy może być mniejsza niż określona kwota budżetu. Najważniejsza informacja jest taka, że koszt kampanii lub grupy reklam nigdy nie przekroczy ustalonego budżetu. Widzimy więc kolejną analogię do działań Facebook Ads w ustawieniach reklam na TikToku.
Uwaga: Jeśli wybierzemy opcję „budżet dzienny” dla danej kampanii, to musimy wybrać taki sam sposób rozliczenia dla grup reklam w tej kampanii. Inaczej jest w przypadku opcji „budżet całkowity” dla kampanii, kiedy to dla grup reklam tej kampanii możemy wybrać albo „budżet całkowity” albo „budżet dzienny”, według naszych potrzeb.
Minimalny budżet
Minimalny budżet jest konieczny do ustawienia dla każdego rodzaju rozliczenia, jaki zdecydujemy się wybrać. Jakie są minimalne kwoty niezbędne do uruchomienia kampanii na TikToku?
- Minimalny budżet na poziomie kampanii: w przypadku kampanii zarówno budżetu dziennego, jak i łączne muszą przekraczać 50 USD.
- Minimalny budżet na poziomie grupy reklam: w przypadku grup reklam budżety dzienne muszą przekraczać 20 USD.
W przypadku budżetów dożywotnich (lifetime) budżet minimalny obliczamy według wzoru: minimalny budżet dzienny (20 USD) × zaplanowane dni.
Na przykład: jeśli dostawa jest zaplanowana na 31 dni, minimalny budżet grupy reklam wyniesie 20 USD × 31 dni = 620 USD.
Pamiętajmy, że im dłuższe kampanie, tym lepsze rezultaty możemy z nich osiągnąć. Dłuższe, to znaczy takie, które trwają co najmniej 3 miesiące. Nowe “świeże” konta zbierają dane na temat swoich użytkowników, dzięki czemu algorytmy mogą w pełni się zoptymalizować. (Source: Internal data: Conversion objective campaigns, always-on = above 90 days vs non-always on (below 90 days) continuous campaign. Conversion from clicks.)
[idea] Dodatkowo, prowadzenie dużych działań na większych budżetach umożliwia zebranie list odbiorców do remarketingu, przez co jeszcze mocniej możemy zaangażować osoby które zwróciły uwagę na naszą ofertę (wielkość grupy odbiorców powinna wynosić co najmniej 1000).[/idea]
Faza nauki
Kampanię warto ustawić na 10 dni i powinna uzyskać min 50 konwersji. Jeśli grupa nie wyszła z procesu nauki warto ją zoptymalizować poprzez:
- Optymalizację reklam.
- Poszerzenie grupy odbiorców.
- Zwiększenie stawki bid.
Faza po nauce
- Zwiększenie budżetu grupy reklam nie powinno przekroczyć 50%, ponieważ zwiększenie budżetu często skutkuje wyższym kosztem wyników — ponieważ system najpierw znajdzie najniższy koszt wyników, a następnie zwiększy kwotę stawki do osiągnięcia większość wyników, które budżet może wesprzeć.
- Przed ponownym dostosowaniem budżetu warto poczekać na kolejne 50 konwersji.
Marketing na TikToku – podsumowanie
Obecność w social mediach, takich jak Facebook, czy Instagram, kampanie reklamowe w przynależnym im systemie ADS, czy nawet reklamy w Google’u już nie wystarczą, by dotrzeć do wszystkich użytkowników potencjalnie zainteresowanych marką. Młode pokolenie, Millenialsi i pokolenie Z są bowiem przede wszystkim na TikToku! Za sukces aplikacji odpowiada m.in. zasięg, jaki oferuje, a także fakt, że na TikToku możemy zarówno biernie odbierać treści, jak również aktywnie je tworzyć. Wymienność ról na TikToku, kreatywny charakter aplikacji, możliwość zabawy contentem, skrócony dystans do influencerów – wszystko to razem składa się na obraz medium wyjątkowo łatwego w konsumpcji, gdzie warto być, reklamować się i w szerokim rozumieniu tworzyć.
Mitem jest, iż TikTok sprawdza się w przypadku niewielu firm, jest odpowiednim kanałem dla różnych branż. Zanim jednak zaczniemy budować firmowy profil i tworzyć własne klipy, musimy zaplanować dokładnie wszystkie działania w medium w swojej strategii marketingowej. TikTok wykazuje olbrzymi potencjał rozwojowy, ponieważ dorasta wraz ze swymi użytkownikami. TikTokiem interesują się więc coraz starsze osoby z większymi możliwościami zakupowymi. Jeśli Ty lub Twoja marka chcecie komunikować się na TikToku i kierować reklamy do jego społeczności, polecamy nasze usługi! Nie zastanawiaj się, czy to dobry moment na rozkręcenie kanału. Możesz już teraz zacząć współpracę z DevaGroup, a my zbadamy to dla Ciebie!