Sprawna komunikacja w firmie to podstawa każdego rozpoczynanego projektu. W dobie start-upów i outsourcingu nasi pracownicy lub współpracownicy często rozsiani są po całej Polsce, a niekiedy nawet po całym świecie. Warto korzystać z różnych wirtualnych narzędzi, aby móc jak najszybciej i najlepiej skontaktować się z pozostałymi osobami z firmy. Skype, Dropbox czy Google Docs, to programy znane większości osób, dlatego przygotowaliśmy zestawienie innych programów, które mogą przydać się w codziennej pracy. Dodatkowym filtrem zastosowanym w wyborze narzędzi była możliwość korzystania z nich bez niepotrzebnej instalacji. Zestawienie zawiera więc tylko te strony, które dostępne są online.
Surfly to bardzo przydatna strona, dzięki której możemy wspólnie surfować po Internecie. Wystarczy zarejestrować się i po zalogowaniu wpisać dowolny adres strony internetowej. Osoba, której wyślemy link będzie widziała dokładnie to samo, co my. Możemy razem przeglądać wybrany adres.
FaceFlow to alternatywa dla osób, które nie chcą instalować u siebie ociężałego Skype’a. Możemy przeprowadzić video konferencję z trzeba osobami naraz. Istnieje możliwość zalogowania się na stronę bezpośrednio, używając konta na Facebooku. Program wyposażony jest również w funkcję randomowego wybierania użytkowników do rozmowy oraz publicznego czatu, jeżeli chcielibyśmy poznać nowych użytkowników.
Świetna strona dla osób z branży IT, ale także dla projektantów, webmasterów czy architektów. Origramy umożliwia nam utworzenie planu projektu, który przygotowujemy. Zaczynając od planu mieszkania, domu, strony internetowej, aż po proste schematy, które pomogą rozumieć działanie infrastruktury informatycznej. Utworzony projekt możemy pobrać jako plik i podzielić się nim ze współpracownikami.
W podobne funkcje wyposażony jest Vyew. Program wyróżnia ogromna, wirtualna tablica, która umożliwia dzielenie się informacjami. W wersji darmowej do utworzonego pokoju możemy zaprosić maksymalnie 10 osób. Vyew umożliwia dodawanie plików z własnego komputera, screenów czy własnoręczne tworzenie treści za pomocą dostępnych narzędzi. Na tablicy możemy umieszczać także krótkie notatki.
Do Asany możemy zarejestrować się również za pomocą naszego konta Google. Interface podzielony jest na 3 podstawowe części: po lewej stronie znajduje się menu z najważniejszymi kategoriami, na środku mamy listę rozpoczętych projektów, natomiast po kliknięciu w konkretne zadanie, wyświetla się trzecia część, w ramach której możemy dyskutować z innymi pracownikami na temat wybranego zagadnienia projektu.
Dovisio jest bardzo prostym programem, który umożliwia utworzenie video konferencji. Program generuje numer ID, który podajemy konkretnej osobie, z jaką chcemy się połączyć. Porozumiewamy się za pomocą mikrofonu lub pisząc na czacie. Możemy także zmienić tapetę na dowolnie wybrany plik graficzny.
Bardzo podobnym i równie prostym narzędziem jest Talky. Talky umożliwia nie tylko organizowanie video konferencji, ale również dzielenie się screenami (ta funkcja dostępna jest tylko w przeglądarce Chrome. Możemy także utworzyć prywatne pokoje, do których dostęp będą miały tylko zaproszone osoby. Strona jest bardzo prosta w obsłudze, wystarczy podać nazwę konwersacji i następnie przesłać link wybranym osobom.
Calendly to bardzo prosty program, składający się głównie z dashboardu i głównego menu. Na stronie udostępniamy nasz tygodniowy kalendarz, co ułatwia współpracownikom dobór terminu na spotkanie lub rozmowę. Callendly umożliwia także połączenie naszego kalendarza z kalendarzem Google, dzięki czemu nie zdublujemy żadnego wydarzenia.
Assistant działa na podobnej zasadzie jak Callendly. Możemy utworzyć wydarzenie, do którego zaprosimy naszych współpracowników lub znajomych. Możemy skorzystać z kontaktów Google lub dodać nowy adres, a także określić proponowany czas spotkania.
Trello to darmowy program, który zyskał w ostatnim czasie ogromną popularność. Możemy w nim tworzyć tablice z zadaniami widoczne również dla innych osób. Każda tablica może zostać zdefiniowana jako prywatna lub publiczna. Dodatkowo, zadania, jakie dodajemy, możemy na konkretnym etapie przygotowania zamieszczać w 3 kolumnach: „To do”, „Doing” i „Done”.
Po wybraniu konkretnego zadania na tablicy, pozostałe osoby mogą dodać swój komentarz, który będzie widoczny dla wszystkich osób. Widzimy również całą historię danego zadania.
Scriblink to kolejna wirtualna tablica z wieloma funkcjami do wyboru. Dostępne są m.in. wzory matematyczne, symbole, klasyczne narzędzia służące do rysowania i pisania. Możemy również zamieszczać pliki graficzne bezpośrednio ze swojego komputera. Aby zaprosić kogoś do współdzielenia tablicy, wystarczy przesłać mu wiadomość e-mail lub link, który możemy wygenerować za pomocą odpowiedniego przycisku. Treść tablicy można także wydrukować.
Hipchat to bardzo sympatyczna strona za pomocą której możemy utworzyć wspólny pokój dla osób zajmujących się danych projektem. Wybrane osoby zapraszamy, wysyłając powiadomienie e-mailem lub przesyłając link, który generuje strona. Klasyczny chat wzbogacony jest o możliwość przesyłania plików ze swojego komputera.
Conceptboard stanowi idealne narzędzie dla firm zajmujących się projektowanie stron czy wykonujących projekty graficzne. Strona umożliwia zamieszczenie projektu oraz dodawanie do niego komentarzy, podgląd live oraz dyskusję na temat projektu w ramach video konferencji. Współpracowników można zaprosić za pomocą przesłanego linku lub przez wiadomość e-mail.
Wikispaces to strona, która przyda się przede wszystkim tym, którzy często muszą przygotowywać np. wspólny tekst. Mamy tu bieżący podgląd strony, do której możemy dodawać tabele lub różne widgety, takie jak video, kalendarz, arkusz kalkulacyjny, ankiety, czat, pokaz slajdów, mapy, zakładki i inne dokumenty. W założeniu Wikispaces to głównie miejsce przeznaczone dla studentów i uczniów, ale z powodzeniem można korzystać z niego również w celach biznesowych.
W wersji podstawowej możemy utworzyć 3 mapy myśli, dzielić się nimi i zapraszać do współtworzenia innych pracowników. Strona umożliwia nam utworzenia map w różnej systematyce – burzy mózgów, planu projektu, listy rzeczy do zrobienia, planu spotkania, analizy SWOT czy planu strony internetowej. Mindmeister ma bardzo ładne rozwiązania graficzne i jest miejscem, do którego chętnie się wraca.
Na początku wybieramy typ swojego konta: osobiste lub biznesowe, konto studenta lub nauczyciela. W ramach mapy mózgów dozwolone jest używanie multimediów, gotowych ikon, hiperłącz, a także dodawanie komentarzy i notatek. W programie możemy także tworzyć prezentacje.
Scribblar to bardzo przydatny program, który wyróżnia przede wszystkim wirtualna tablica. Możemy tutaj przeprowadzać burze mózgów. Program jest dostępny w wersji bezpłatnej, ale ma dość duże ograniczenia – w wersji bezpłatnej możemy utworzyć tylko 1 pokój i mogą przebywać w nim maksymalnie 2 osoby. Scribblar ma jedną bardzo przydatna funkcję – program umożliwia tworzenie wykresów, ma również wbudowany moduł Wolfram Alpha (w wersji darmowej okrojony, można skorzystać z kilku jego funkcji).
Proste narzędzie pozwalające utworzyć mapę myśli oraz dodać do niej uwagi i refleksje innych osób.
Większości osób pewnie doskonale znana strona do tworzenia rozbudowanych i bardzo estetycznych prezentacji. Pierwszy miesiąc użytkowania jest całkowicie darmowy, za następne niestety trzeba zapłacić. Prezi w przeciwieństwie do klasycznego Power Pointa wyróżnia się nawigacją nielinearną, umożliwia nam ponadto wymianę myśli i tworzenie złożonych projektów.
Uber Conference najlepiej działa w przeglądarce Google Chrome. Umożliwia przeprowadzenie konferencji w bezpłatnej opcji do 10 osób. Możliwość dzielenia się screenami i połączenia telefonicznego.