Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych o LLM także w wyszukiwarkach zaszły zmiany – pojawiły się Google AI Overviews czy Copilot. Świat marketingu cyfrowego stanął przed nowym wyzwaniem i jednocześnie nową szansą. Odpowiedzią na te zmiany jest GEO, kolejna cegiełka – zaraz po UX – dołożona do SEO, rozszerzająca aktualny pogląd na optymalizację stron internetowych, a wręcz całych domen związanych z konkretną marką.
Spis treści
Co to jest GEO?
GEO (Generative Engine Optimisation), czyli optymalizacja pod silniki generatywne, to proces dostosowywania treści, struktury technicznej i autorytetu domeny w taki sposób, aby algorytmy sztucznej inteligencji chętnie wykorzystywały ją do tworzenia odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Dzieje się tak, ponieważ celem nie jest już tylko zajęcie wysokiej pozycji w tradycyjnych wynikach wyszukiwania. Ważnym aspektem jest również bycie źródłem cytowań w wygenerowanych przez AI podsumowaniach i odpowiedziach, w wyszukiwarce i w modelach językowych takich jak Gemini, ChatGPT czy Perplexity.
Dostanie się w te miejsca jest równoznaczne z uznaniem witryny za ekspercką, wiarygodną i dostarczającą realną wartość. Fundamentem GEO pozostają sprawdzone praktyki z zakresu SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience).
Na czym polega optymalizacja pod kątem GEO?
Optymalizacja GEO polega na holistycznym podejściu do prowadzonych prac, które obejmują działania on-site oraz off-site. Możemy je podzielić na kilka grup tworzących filary.
Tworzenie wartościowych i użytecznych treści
Algorytmy AI, podobnie jak użytkownicy, poszukują merytorycznych i odpowiadających na konkretne potrzeby treści. Z tego względu, tworząc materiały do zamieszczenia w obrębie swojej domeny, warto zadbać o to, aby:
- dobierać tematy i treści powiązane tematycznie z ofertą i domeną;
- wyczerpać dany temat poprzez przygotowanie jednego artykułu bądź całego klastra tematycznego;
- używać naturalnego języka i pisać w “ludzki” oraz zrozumiały sposób;
- umieszać pytania w nagłówkach i dawać odpowiedzi bezpośrednio pod nimi;
- tworzyć tzw. treści evergreen oraz te odpowiadające na sezonowe trendy w danej branży.
Uporządkowana i zrozumiała struktura
W ramach optymalizacji pod GEO, tak samo jak dla SEO, niezwykle istotna jest struktura treści oraz jej odpowiednie oznaczenie w kodzie. To pomaga AI zrozumieć hierarchię i kontekst informacji. Pamiętaj, aby:
- tworzyć logiczne nagłówki z zachowaniem hierarchii (H1, H2, H3 itd.);
- używać list punktowanych, numerowanych, pogrubień i cytatów, aby ułatwić skanowanie treści zarówno ludziom, jak i narzędziom opartym o LLM;
- dodawać dane strukturalne, ponieważ implementacja znaczników Schema pomaga AI jednoznacznie zidentyfikować, czym są poszczególne elementy strony, np. Organization (dane firmy), LocalBusiness (dane firmy lokalnej), Product (produkt), Article (artykuł), FAQPage (pytania i odpowiedzi) czy BreadcrumbList (nawigacja okruszkowa).

Budowanie wiarygodności i zaufania (E-E-A-T)
Zasady E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust) są fundamentem dla AI, a wiarygodność i zaufanie buduje się poprzez działania w obrębie domeny, jak i poza nią. W tym przypadku zwróć uwagę na:
- określenie autorstwa artykułów – wskazuj, kto jest autorem tekstu, stwórz dla autorów krótkie biogramy;
- aktualność informacji – regularnie odświeżaj treści, zwłaszcza te starsze, i dbaj o widoczną datę publikacji lub ostatniej aktualizacji;
- dodawanie źródeł – jeśli tylko masz możliwość, odwołuj się do wiarygodnych i autorytatywnych źródeł zewnętrznych, aby wzmocnić rzetelność swoich informacji;
- linkowanie zewnętrzne – pozyskuj wartościowe linki z dobrych, rozpoznawalnych i tematycznie powiązanych domen, gdyż buduje to autorytet witryny;
rozpoznawalność – jako marka lub pracownicy; występuj jako specjalista z branży w mediach społecznościowych czy na forach branżowych, wypowiadaj się w artykułach tematycznych.

Optymalizacja techniczna i linkowanie
Solidne podstawy techniczne wciąż są niezbędne, aby witryna była wydajna i łatwa do analizy. Pod tym kątem zalecenia i wytyczne SEO idą w parze z zaleceniami GEO. W tym zakresie zadbaj o:
- przyjazne adresy URL – twórz krótkie, logiczne i czytelne adresy URL, które opisują zawartość podstron;
- linkowanie wewnętrzne – buduj logiczną sieć połączeń między podstronami, używając opisowych anchor textów, ponieważ to pomaga zrozumieć robotom i AI relacje między tematami w obrębie witryny;
- dobrą szybkość ładowania (Core Web Vitals) – regularnie sprawdzaj kluczowe wskaźniki (LCP, INP, CLS) i je optymalizuj, ponieważ szybkość i stabilność strony wpływają na jej ocenę przez algorytmy, ułatwiając jednocześnie dostęp do treści narzędziom opartym o LLM.
Zadbaj o doświadczenie użytkownika
UX wcale nie stracił na znaczeniu w obliczu GEO, gdyż docelowo treści powstają nadal dla użytkowników – to oni dokonują konwersji, niezależnie od tego, czym jest (zakupem, zapisem na newsletter czy kontaktem przez formularz). Wszystkie dobre praktyki wciąż obowiązują, dlatego tworząc treści i optymalizując strukturę, koniecznie o nich pamiętaj.
Przeczytaj także: Heurystyki Nielsena – co warto wiedzieć?
Jakich narzędzi warto używać do weryfikacji działań GEO?
Mierzenie efektywności działań GEO jest nowym obszarem, ale już teraz dostępne są narzędzia, które dostarczają cennych danych. Na ten moment polecamy trzy z nich.
- Google Analytics 4 (GA4) – pozwala na weryfikację ruchu pochodzącego z narzędzi AI. Analizując źródła ruchu (referral), można zidentyfikować wejścia np. z chatgpt.com czy perplexity.ai, co świadczy o tym, że treści są wykorzystywane przez te platformy.
- Ahrefs – wprowadził funkcję „AI citations”, która pokazuje, jak często domena i jej konkretne adresy URL są cytowane w wynikach generowanych przez AI (np. Google AIO, Perplexity).
- Semstorm – umożliwia monitorowanie, czy dla wybranych fraz kluczowych strona pojawia się jako źródło w ramach Google AI Overviews, a także śledzenie zmian pozycji w tym obszarze.
O ile działania GEO są rozwinięciem działań SEO, o tyle nowością dla marketerów i biznesu jest sposób weryfikacji rezultatów wykonanych prac. Dotychczasowy punkt wyjścia analityki – kliknięcia do strony – tracą swoją jednoznacznie dominującą pozycję. Czekają nas analizy cytowań przez AI, przepływu ruchu i źródeł konwersji. Warto mieć świadomość, że dobrze wykonana optymalizacja strony niekoniecznie będzie skutkować wzrostem ruchu organicznego na interesujące nas frazy. Rezultatem działań będzie większa liczba cytowań przez wyszukiwarki i LLM, a przekonany użytkownik może albo kliknąć link w źródłach narzędzia, albo po prostu wyszukać naszą markę, pomijając górne etapy klasycznego lejka sprzedażowego. Z bardzo szczegółowych pomiarów przejdziemy więc do analizy dość ogólnych, często rozmytych danych i obserwacji trendów związanych z naszą domeną.

Różnice między SEO i GEO
Choć GEO bazuje na SEO, istnieją między nimi kluczowe różnice w celach i podejściu.
Aspekt | Tradycyjne SEO | GEO (Generative Engine Optimisation) |
Główny cel | Zdobycie jak najwyższej pozycji dla strony w organicznych wynikach wyszukiwania | Stanie się cytowanym i wiarygodnym źródłem w odpowiedziach generowanych przez AI |
Jednostka | Skupienie na optymalizacji podstrony pod kątem słów kluczowych | Skupienie na optymalizacji treści i danych jako wiarygodnych bytów (entities) i faktów |
Interakcja | Zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link do naszej strony | Dostarczenie AI informacji do bezpośredniego wykorzystania w odpowiedziach |
Kluczowe metryki | Pozycje, CTR, ruch organiczny | Liczba cytowań w AI, ruch z narzędzi AI, widoczność w AI Overviews |
GEO nie zastępuje SEO, lecz je rozszerza, dokładając kolejny aspekt. Silne, dobrze prowadzone działania SEO są warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu w optymalizacji pod silniki generatywne.
GEO ewolucją, a nie rewolucją
Generative Engine Optimisation to naturalna ewolucja SEO, a także innych działań marketingowych w sieci, wymuszona przez rosnącą rolę sztucznej inteligencji. To strategiczne i długofalowe podejście, które wymaga dbałości o jakość treści, strukturę techniczną, budowanie autorytetu i zapewnienie doskonałego doświadczenia użytkownika. Firmy, które już dziś zaczną wdrażać zasady GEO, zyskają przewagę konkurencyjną, stając się liderami opinii i zaufanymi źródłami informacji nie tylko dla swoich klientów, ale również dla algorytmów kształtujących przyszłość wyszukiwania.