Dobry przepis na cookies

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 03.2021
 
 

Ciasteczka w przeglądarce -


czym są i do czego służą?

Z ciasteczkami (cookies) spotykamy się na co dzień przeglądając strony internetowe. Niektórzy z większą świadomością, niektórzy z mniejszą. Pora dowiedzieć się o tych internetowych ciasteczkach nieco więcej, zarówno ze strony użytkownika jak i właściciela strony www.

 

Co to są pliki cookies?

Ciasteczka (cookies) to pliki tekstowe wysyłane przez stronę internetową, które trafiają na nasz komputer czy smartfon. Składają się one z szeregu liter i cyfr zawierających informacje potrzebne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej.

Przykład prośby o zbieranie plików cookies na stronie https://www.carrefour.pl/

 

Do czego służą pliki cookies?

Pliki cookies pełnią wiele funkcji. Są nośnikami wiadomości, oraz mają umiejętność rozpoznawania określonego internauty. Do czego służą pliki cookies, to bardzo często zadawane pytanie przez użytkowników, którzy wchodząc na stronę internetową muszą je zaakceptować. Poniżej kilka przydatnych dla użytkowników funkcji jakie spełniają pliki cookies:

  1. Umożliwiają zapamiętanie odwiedzin i preferencji użytkownika na stronie, takich jak np. język strony, kolor witryny.
  2. Pomagają przechowywać towary, które wrzuciliśmy do koszyka w sklepie online. Pozwalają na wyświetlanie reklam zgodnych z naszymi zainteresowaniami.
  3. Umożliwiają nam bycie zalogowanym na każdej podstronie danego serwisu.
  4. Zapamiętują wpisane przez użytkownika hasła.

Jak widzisz, zaakceptowanie plików cookies wiąże się z wieloma korzyściami dla użytkowników. Dzięki zbieraniu informacji, pozwalają one na dużo łatwiejsze korzystanie ze stron. Pliki cookies umożliwiają zaoszczędzenie dużej ilości czasu np. na każdorazowe logowanie się na Facebooku, czy w sklepie online.

 

Po co pliki cookies właścicielom stron? Cookies a marketing

  1. Cookies-y umożliwiają prowadzenie kampanii Google Ads opartej na remarketingu. Ciasteczka są niezbędne w celu prowadzania skutecznej i mierzalnej kampanii Google Ads. Dzięki nim właściciel stron może poznać oczekiwania i potrzeby użytkowników, co ułatwia doskonalenie serwisów internetowych.
  2. Pozwalają na uzyskiwanie danych na temat odwiedzin na stronie (Google Analytics). Pliki cookies zbierają cenne dane dla działu marketingu w firmie.

 

Cookies a RODO

Znając funkcje jakie spełniają ciasteczka (cookies) możesz zastanawiać się jak ustosunkowują się do nich przepisy RODO. W październiku 2019 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, który nakazał – wszystkim witrynom używającym plików cookies do zbierania danych o użytkownikach – gromadzenie aktywnych i świadomych zgód. Używanie plików cookies jest więc jak najbardziej legalne, nawet po wejściu przepisów RODO, jednak trzeba to robić w sposób prawidłowy. Podstawą jest więc zgoda na cookies.

 

Komunikat o cookies – co powinna zawierać zgoda?

Komunikat o cookies powinien w sposób czytelny i zrozumiały informować użytkowników o zbieraniu danych. Użytkownik bez większej wiedzy dotyczącej cookies, RODO czy też innych przepisów i zasad funkcjonowania przeglądarek powinien wiedzieć z czym wiążą się ciasteczka. Jednak samo wyświetlenie komunikatu to nie wszystko, użytkownik musi wyrazić zgodę na zbieranie plików cookies. Zasady jakich należy się trzymać przy wdrażaniu takiego komunikatu:

  1. Zgoda na zbieranie plików cookies musi zostać uzyskana na samym wejściu użytkownika na stronę. Dopiero po zaakceptowaniu warunków mogą zostać zbierane jakiekolwiek dane marketingowe czy analityczne.
  2. Komunikat o cookies musi znajdować się w widocznym miejscu na stronie (np. może być umieszczony sztywno na pasku strony lub wyświetlany jako pop-up).
  3. Zgoda na cookies nie powinina zawierać zbyt długich tekstów, trudnych do zrozumienia czy też list do przewijania i odznaczania.
  4. Komunikat o cookies powinien posiadać link do polityki prywatności strony.
  5. Zgoda na cookies nie może zawierać domyślnie zaznaczonych pól (musi być świadoma i aktywna).
  6. Użytkownik może od razu zgodzić się na zbieranie wszystkich danych lub zapoznać się z bardziej szczegółowymi informacjami i wybrać te na które wyraża zgodę.
  7. Brak zgody użytkownika na zapisywanie cookies nie powinien skutkować niemożliwością korzystania z serwisu.

    Przykład prawidłowego komunikatu o cookies na stronie https://www.adidas.pl/

 

Jak dodać komunikat informujący o cookies na stronę opartą o WordPress’a?

Jeśli strona jest oparta na WordPressie, wystarczy instalacja wtyczki. Aby wyświetlać powiadomienie o cookies. Na rynku znajduje się wiele rozwiązań, które w szybki i prosty sposób możesz wdrożyć na swoją stronę. Jedną z popularnych wtyczek jest Cookie Notice & Compliance for GDPR / CCPA.

 

Jak usunąć pliki cookies?

Dowiedziałeś się już wiele o plikach cookies, być może posiadana wiedza sprawia, że chcesz usunąć cookies zapisane na swoim sprzęcie. Każda z przeglądarek umożliwia Ci szybkie wyczyszczenie cookiesów. Poniżej zamieszczamy krótkie instrukcje jak usunąć pliki cookies dla dwóch najpopularniejszych przeglądarek – Firefox i Chrome.

 

Jak usunąć pliki cookies z Firefoksa?

  1. Przejdź do menu przeglądarki i w prawym górnym rogu
  2. Kliknij w BIBLIOTEKA

 

  1. A następnie przejdź do HISTORIA

 

  1. W kolejnym menu wybierz WYCZYŚĆ HISTORIĘ PRZEGLĄDANIA

 

  1. Wybierz szczegółowo jakie dane i pliki cookies chcesz wyczyścić/usunąć z Firefox i naciśnij OK

 

Jak usunąć pliki cookies z Chrome?

  1. Wejdź w opcje przeglądarki Chrome i w prawym górnym rogu
  1. Kliknij w zakładkę HISTORIA

 

  1. Wybierz opcję po lewej stronie: WYCZYŚĆ DANE PRZEGLĄDANIA
  2. Sprecyzuj jakie pliki cookies chcesz usunąć/wyczyścić z Chrome i kliknij WYCZYŚĆ DANE


Mamy nadzieję, że nasz mały poradnik pomógł Ci zapoznać się z tym, czym są ciasteczka!

 

Artykuł aktualizowany 02.03.2021. Pierwsza wersja artykułu autorstwa Marty Nasiadki została opublikowana w kwietniu 2013 roku.

 

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Klaudia Hadała
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w agencji DevaGroup. Prowadzi kampanie SEO dla klientów z różnych branż. Interesuje się marketingiem internetowym i psychologią. W czasie wolnym uwielbia podróżować.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 4,43 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991