Wyszukiwarka Google to narzędzie, które cieszy się w naszym kraju ogromną popularnością. Pomimo tego, że na rynku dostępne są także inne rozwiązania, to właśnie produkt od Google zyskuje na uznaniu wśród szerokiego grona internautów. Z możliwości wyszukiwania w sieci korzystamy niemal każdego dnia. Czego szukamy? Informacji, rozrywki, produktów oraz usług – katalog haseł wpisywanych w pole wyszukiwarki jest ogromny. Można przez chwilę zastanowić się nad tym, dlaczego właśnie wyszukiwarka Google zdobyła aż tak duże zaufanie wśród internautów. Możliwe, że ze względu na swoją skuteczność. Użytkownik dostaje dokładnie te informacje, jakich poszukuje. Wyniki są dopasowane do jego potrzeb. Czy to jakieś czary? Tajemne moce sprawiają, że algorytm wyszukiwarki działa w ten, a nie w inny sposób? Nic z tych rzeczy. Sporo informacji na nasz temat, a co za tym idzie, także naszych preferencji wyszukiwarka pozyskuje tylko i wyłącznie dzięki naszym działaniom. Dane gromadzone z historii wyszukiwania to prawdziwa kopalnia wiedzy!
Historia wyszukiwania – co to takiego?
Historia wyszukiwania Google to tak naprawdę zbiór wszystkich haseł, jakie do tej pory zostały wpisane w pasek wyszukiwarki przez konkretnego użytkownika. Trzy tygodnie temu szukałeś atrakcyjnej oferty na wakacyjny wyjazd? W zeszłym roku próbowałeś znaleźć używany samochód w przystępnej cenie? A dziś rano sprawdzałeś pogodę, bo planujesz weekendowy wypad w góry? Wszystkie hasła, frazy, zapytania – wszystkie te dane historia przeglądarki Google skrupulatnie zapisuje. Po co? Jaki ma cel? Na podstawie danych, jakie zawiera historia przeglądania Google wyciąga wnioski dotyczące Twoich preferencji. Google historia przeglądania – to zbiór informacji o użytkowniku, którego nie można bagatelizować. Innym sposobem na pozyskanie danych dotyczących internauty jest historia przeglądania Gmail. Twoja historia web gromadzona jest nie tylko z wyszukiwań na urządzeniach stacjonarnych, lecz także na mobilnych. Aplikacja mobilna wyszukiwarki (która działa m.in. na systemie Android) może zapisywać dane o stronach, które będziesz odwiedzać. Usługi Google chronią prywatność – za każdym razem musisz zaakceptować pliki cookie. W historii przeglądania zapisywane są wszystkie strony – niezależnie od tego, jakim protokół jest wykorzystywany do komunikacji z serwerem. Czy to będzie zwykły http, czy dodatkowo zabezpieczony szyfrem https – w historii zostanie zanotowane każde odwiedzenie serwisu.

Dlaczego Google gromadzi dane dotyczące historii wyszukiwania?
Informacje o użytkowniku pozwalają lepiej dopasować treści do jego potrzeb i preferencji. Pamiętaj, że wiedza, którą posiada wyszukiwarka Google, nie bierze się z przysłowiowego sufitu. Konkretnych informacji na Twój temat nie udostępniają Twoi sąsiedzi – robisz to Ty sam. Każdego dnia, gdy zadajesz wyszukiwarce kolejne pytania, historia Google Chrome (może to też być inna przeglądarka, z której korzystasz) się powiększa. Google historia wyszukiwania zbiera wszystkie te dane, które wpisujemy w pole wyszukiwarki. Na ich podstawie profiluje użytkownika i dzięki temu może np. trafniej dopasowywać reklamy do indywidualnych preferencji konkretnej osoby. Twoja historia w Google ma większe znaczenie, niż myślisz. Jeżeli chcesz sprawnie wyszukiwać dopasowane wyniki, musisz podzielić się z Google informacjami na swój temat.
Czy można usunąć historię wyszukiwania?
Jeżeli korzystasz z jednego komputera z innymi osobami i używacie wspólnej przeglądarki, to musisz wiedzieć, że też i inni użytkownicy będą mieli wgląd w to, jakich haseł ostatnio szukałeś. Nie każdy czuje się z taką świadomością zbyt komfortowo. Załóżmy, że szukasz pierścionka zaręczynowego dla swojej lubej i nie chcesz, aby ta informacja wydała się przed zaplanowanymi oświadczynami. Jak sprawdzić historię Google? Wystarczy skorzystać z ustawień w przeglądarce. Dobra informacja jest taka, że możesz samodzielnie usunąć historię wyszukiwania. Jeżeli nie korzystasz z konta Google, cały proces nie będzie nazbyt skomplikowany. W zasadzie, jedyne co musisz zrobić, to wejść w ustawienia przeglądarki, której używasz – możesz tam znaleźć opcję odpowiedzialną za wyczyszczenie całej dotychczasowej historii przeglądania stron internetowych. Jeżeli chcesz wyczyścić historię, zrobisz to szybko i sprawnie. W przypadku, gdy masz konto Google, dane historyczne możesz usunąć przy pomocy Moja aktywność na stronie https://google.com/history. Historia wyszukiwania w Google zostanie wówczas usunięta.
Czy zawsze trzeba usuwać całą historię wyszukiwania?
Nie da się ukryć, że nagłe usunięcie całej historii wyszukiwania, w sytuacji, gdy chce się ukryć tylko kilka przeglądanych wcześniej stron, może wydać się podejrzane i działaniem na wyrost. Historia wyszukiwań Google może być usuwana pojedynczo. Masz możliwość, aby usunąć z historii konkretne zapytania. Co więcej – możesz tego dokonać bezpośrednio w polu wyszukiwarki – przy hasłach, których szukałeś wcześniej będzie się wyświetlać znak x – gdy go naciśniesz, dane hasło zniknie z historii.
Podpowiedzi od Google – jak wykorzystać je w procesie pozycjonowania?
Wyszukiwarka Google ma jeszcze jedną ciekawą funkcję. Są nią mianowicie podpowiedzi. W jaki sposób można je wykorzystać? Jest na to kilka sposobów. Podpowiedzi odnośnie wyszukiwania Google mogą okazać się przydatne np. wówczas, gdy chcesz coś znaleźć (choćby nazwę zagranicznej miejscowości) jednak zapomniałeś jej nazwy. Gdy zaczniesz w polu wyszukiwania wpisywać pierwsze litery nazwy, wyszukiwarka wskaże Ci prawidłową podpowiedź.
Okazuje się, że podpowiedzi od Google to także nieocenione źródło informacji dla osób, które na własną rękę próbują prowadzić pozycjonowanie swojego serwisu internetowego lub chcą zacząć przygodę z kampaniami linków sponsorowanych. W pierwszym przypadku, podpowiedzi sugerowane przez wyszukiwarkę mogą być inspiracją do rozszerzenia listy słów kluczowych o nowe frazy do pozycjonowania. Podobnie w drugim przypadku – jeżeli brakuje Ci pomysłu, jaka fraza będzie odpowiednia do tego, aby uzupełnić listę haseł na kampanię reklamową, możesz skorzystać z podpowiedzi serwowanych przez wyszukiwarkę.

Podejmij współpracę z profesjonalną agencją
Czy takie praktyki mogą przynieść pozytywny rezultat? Owszem, w pewnym stopniu dzięki podpowiedziom będziesz w stanie rozbudować listę wyrażeń kluczowych o nowe warianty, jednak pamiętaj, że fachowa pomoc specjalisty od pozycjonowania czy od marketingu internetowego ma szansę zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia satysfakcjonujących pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.