Inbound Marketing czyli pozwól się odnaleźć

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 09.2022
 
 
Inbound Marketing czyli pozwól się odnaleźć

Inbound Marketing
czyli pozwól się odnaleźć

Inbound Marketing, czyli marketing przychodzący, to strategia marketingowa zdefiniowana i bardzo popularna w USA. Dla jednych Inbound Marketing to mnożenie kolejnych pojęć, które nazywają to, co powszechnie znane i stosowane od lat. Dla drugich to zbiór działań marketingowych, które zainspirują do stworzenia spójnej komunikacji z użytkownikami. Niezależnie od podejścia, jedno jest pewne – strategia Inbound Marketingu pozwala na dotarcie z Twoją ofertą do nowych Klientów.

Czym jest Inbound Marketing? Działania, strategia, narzędzia

W wielkim uproszczeniu Inbound Marketing to marketing wychodzący, który premiuje długofalowe relacje z Klientami i doskonały content, który zostanie odkryty przez Klienta, poszukującego konkretnych informacji w sieci. Główną ideą Inbound Marketingu jest to, aby Klient sam odkrył firmę i jej produkty czy usługi, nie zaś żeby firma narzucała mu swoją obecność w sieci. Marketing przychodzący ma odpowiadać na potrzeby Klientów. Inbound Marketing obejmuje ponad 20 działań z wykorzystaniem e-maila, infografik, webinariów, mediów społecznościowych, podcastingów, forów, wideo, komentarzy, blogów, PR-u, dokumentów online i wielu innych. Do zaangażowania potencjalnych Klientów przydać się mogą również narzędzia do automatyzacji oraz strategia budowania świadomości marki. Warto w tym miejscu zaprezentować wykres sporządzony przez Randa Fishkina:

 

inbound marketing wg Randa

 

Jak widać, wśród działań Inbound Marketingu znajduje się także SEO, ponieważ to w wynikach wyszukiwania użytkownicy zazwyczaj poszukują pożądanych usług czy produktów. W związku z tym dbanie o odpowiednio wypozycjonowaną stronę internetową to świetny i pomocny sposób na dotarcie do Klientów. Z artykułu napisanego przez Dorotę Zys dla Sprawnego Marketingu możemy dowiedzieć się, że Inbound Marketing opiera się na czterech filarach:

STATYSTYKI TWOJEJ STRONY

Poprawienie liczby wejść na stronę to wyzwanie, które stoi przed większością firm, a które często, aby tego dokonać wybierają reklamy i kampanie płatne. Według Inbound Marketingu podstawą działań jest poprawienie wyglądu witryny internetowej, a także dodanie ciekawych treści na stronie oraz dbałość o zawartość bloga czy profilu społecznościowego. Innymi słowy chodzi o content marketing najwyższej jakości, przemyślany i taki, który uwzględnia potencjalne zapytania zakupowe czy zachęca do nawiązania kontaktu z firmą.

PRZYWIĄZANIE DO MARKI

Ważne jest, aby zbudować trwałą relację z Klientem, to znaczy zaoferować mu takie treści, które sprawią, że będzie on wracał na stronę internetową. Jest to możliwe poprzez dostarczenie interaktywnych treści, czyli działanie w opozycji do tradycyjnych metod. W taki sposób osoba zainteresowana Twoją ofertą nabierze poczucia, że firma, którą jest zainteresowany jest nowoczesna i rzetelna.

KONWERSJA

Odwiedzający witrynę internetową stanie się Klientem, jeśli zaoferujemy mu dobrze zaprojektowaną witrynę, która będzie zawierała Call to Action oraz doda wartości zarówno firmie, jak i samej ofercie. Pozostawienie danych kontaktowych powinno być dla użytkownika niezwykle proste i intuicyjne, co ma na celu skrócenie decyzji zakupowej. Warto zamieścić na stronie FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – być może Klient się waha i potrzebuje dodatkowej informacji odnośnie danego produktu lub usługi.

MIERZENIE EFEKTYWNOŚCI

Kampania reklamowa powinna cechować się wysokim ROI. Główne przesłanie Inbound Marketingu to dać ludziom to, czego pragną (np. e-book, tutoriale), budować zaufanie i trwałe relacje, zminimalizować wysiłek włożony przez użytkownika w poszukiwanie wartościowych dla niego treści (np. poprzez prostą nawigację na swojej stronie), znać swoje najmocniejsze strony i je promować (poprzez dobranie słów kluczowych, które najlepiej oddają twoją działalność). Dzięki temu możesz sukcesywnie zdobywać nowych Klientów i docierać do możliwie największej liczby osób, które są zainteresowane Twoją ofertą.
Sekcja tło

Pokaż się Klientom dbając o pozycjonowanie!

Każdy z powyższych filarów inbound marketingu wpływa na proces sprzedażowy i zwiększa szanse na jego powodzenie. To niezwykle ważne, by na każdym etapie komunikacji odpowiadać na potrzeby Klientów ze swojej grupy docelowej, być aktywnym w różnych kanałach komunikacji oraz wykorzystywać możliwie najwięcej narzędzi inbound.

Dla kogo jest marketing przychodzący?

Dla małych firm Inbound Marketingu prowadzony przez wyspecjalizowaną agencję nie jest opłacalnym rozwiązaniem, ponieważ działania te wymagają nie tylko czasu, ale także wykorzystania odpowiednich narzędzi oraz dużych nakładów finansowych. Dobrym pomysłem jest samodzielne szkolenie się z wykorzystaniem materiałów dostępnych w Internecie lub też skorzystanie ze szkoleń profesjonalistów. To pozwoli na tworzenie contentu we własnym zakresie i wyeksponuje działalność firmy w Internecie. Obecnie w Polsce istnieje niewiele agencji, które oferują usługi pod nazwą Inbound Marketingu (np. Traffic Trends), ale z pewnością to kwestia czasu, kiedy firmy oferujące takie wsparcie będą przybywać jak grzyby po deszczu. Największymi zagranicznymi firmami, które oferują usługi z zakresu Inbound Marketingu są takie marki jak HubSpot, Seomoz, KunoCreative czy Marketo.

Podsumowanie

Inbound Marketing można nazwać jedną z wielu strategii w obrębie działań SEO. Mierzenie efektywności to podstawy element Inbound Marketingu. Z punktu widzenia agencji i innych wykonawców tej usługi trudnością może okazać się rozliczanie z Klientem, jeśli zdecydujemy się na rozliczenie za efekty. W przypadku Inbound Marketingu, który skupia wiele różnorodnych technik, jednym wskaźnikiem skuteczności kampanii są odwiedziny na stronie. Inbound Marketing skupia różnego typu tradycyjne działania marketingowe (m.in. newslettery, google ads czy social media). Jego niewątpliwą zaletą jest stawianie na pierwszym miejscu potrzeb i oczekiwań użytkownika poprzez dostarczenie mu wartościowych treści. Sama idea jest dobrze znana i stosowana przez firmy od wielu lat, a od roku 2012 zyskała nową, grupową nazwę. Prawda jest taka, że wiele kampanii SEMowych, gdzie zaangażowanie po stronie Klienta jest na wysokim poziomie, to właśnie spójne strategie Inbound Marketingu.

BONUS 1

Infografika na temat Inbound Marketingu.

BONUS 2

Przedstawiamy kilka podstawowych działań dla firm, które dopiero planują otwarcie działalności i chcą wcielić w życie idee Inbound Marketingu:

Inbound Marketing w praktyce dla nowicjuszy

 

Wskazówki pochodzą z książki Briana Halligana i Dharmesha Shaha pt. Inbound Marketing. Daj się poznać w Google, serwisach społecznościowych i na blogu.

Wpis aktualizowany. Pierwotna wersja artykułu ukazała się na naszym blogu w 2012 roku. 

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (19 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry