Inbound Marketing czyli pozwól się odnaleźć

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 10.2012

Inbound Inbound Marketing

Marketing czyli marketing przychodzący to strategia marketingowa zdefiniowana około dwa lata temu i bardzo popularna w USA. W Polsce szerszemu gronu odbiorców zaprezentowana została niedawno przez Dorotę Zys na konferencji Internet Beta 2012. Autorka prezentacji rozpowszechnia ideę Inbound Marketingu oraz prowadzi szkolenia z tego zakresu w naszym kraju. Dla jednych Inbound Marketing to mnożenie kolejnych pojęć, które nazywają to, co powszechnie znane i stosowane od lat. Dla drugich to zbiór działań marketingowych, które zainspirują do stworzenia spójnej komunikacji z użytkownikami.

 

Czym jest Inbound Marketing?

W wielkim uproszczeniu Inbound Marketing premiuje długofalowe relacje z klientami i doskonały content, który zostanie odkryty przez klienta, poszukującego konkretnych informacji w sieci. Główną ideą Inbound Marketingu jest to, aby klient sam odkrył firmę i jej produkty czy usługi, nie zaś żeby firma narzucała klientowi swoją obecność w sieci. Inbound Marketing obejmuje ponad 20 działań z wykorzystaniem e-maila, infografik, webinariów, social mediów, podcastingów, forów, video, komentarzy, blogów, PR-u, dokumentów online i wielu innych.Warto w tym miejscu zaprezentować wykres sporządzony przez Randa Fishkina.

 

inbound marketing wg Randa

Jak widać, wśród narzędzi Inbound Marketingu znajduje się także SEO. Z artykułu napisanego przez Dorotę Zys dla Sprawnego Marketingu możemy dowiedzieć się, że Inbound Marketing opiera się na czterech filarach:
STATYSTYKI STRONY
poprawienie liczby wejść na stronę stoi przed większością firm, które, aby tego dokonać zazwyczaj wybierają reklamy. Według Inbound Marketingu podstawą działań jest poprawienie wyglądu witryny internetowej, a także dodanie ciekawych treści na stronie oraz dbałość o zawartość bloga czy profilu społecznościowego.
PRZYWIĄZANIE DO MARKI
Ważne jest, aby zbudować trwałą relację z klientem, to znaczy zaoferować mu takie treści, które sprawią, że będzie on wracał na stronę internetową. Jest to możliwe poprzez dostarczenie klientowi interaktywnych treści.
KONWERSJA
Odwiedzający witrynę internetową stanie się klientem, jeśli zaoferujemy mu dobrze zaprojektowaną witrynę, która będzie zawierała Call to Action oraz doda wartości firmie oraz jej ofercie.
MIERZENIE EFEKTYWNOŚCI
Kampania reklamowa powinna cechować się wysokim ROI.
Główne przesłanie Inbound Marketingu to dać ludziom to, czego pragną (np. e-book, tuto riale), budować zaufanie i trwałe relacje, zminimalizować wysiłek włożony przez użytkownika w poszukiwanie wartościowych dla niego treści (np. poprzez prostą nawigację na swojej stronie), znać swoje najmocniejsze strony i je promować (poprzez dobranie słów kluczowych, które najlepiej oddają twoją działalność).

Dla kogo jest Inbound Marketing?

Inbound Marketing 2

Dla małych firm Inbound Marketingu prowadzony przez wyspecjalizowaną agencję nie jest opłacalnym rozwiązaniem, ponieważ działania te wymagają nie tylko czasu, ale także wykorzystania odpowiednich narzędzi oraz dużych nakładów finansowych. Dobrym pomysłem jest samodzielnie szkolenie się z wykorzystaniem materiałów dostępnych w Internecie lub tez skorzystanie ze szkoleń profesjonalistów. Obecnie w Polsce istnieje niewiele, które oferują usługi pod nazwą Inbound Marketingu (np. Traffic Trends), ale z pewnością to kwestia czasu, kiedy agencje będą przybywać jak grzyby po deszczu. Największymi zagranicznymi firmami, które oferują usługi z zakresu Inbound Marketingu są takie marki jak HubSpot, Seomoz, KunoCreative czy Marketo.

Podsumowanie

Inbound Marketing 3

Inbound Marketing można nazwać jedną z wielu strategii w obrębie działań SEO. Mierzenie efektywności to podstawy element Inbound Marketingu. Z punktu widzenia agencji i innych wykonawców tej usługi trudnością może okazać się rozliczanie z klientem, jeśli zdecydujemy się na rozliczenie za efekty. W przypadku Inbound Marketingu, który skupia wiele różnorodnych technik, jednym wskaźnikiem skuteczności kampanii są odwiedziny na stronie.
Inbound Marketing skupia różnego typu tradycyjnego działania marketingowe. Jego niewątpliwą zaletą jest stawianie na pierwszy miejscu potrzeb użytkownika i próba spełnienia jego oczekiwań poprzez dostarczenie mu wartościowych treści.
Czy termin zyska popularność, dowiemy się z pewnością w najbliższym czasie. Sama idea jest dobrze znana i stosowana przez firmy od wielu lat, zyskała po prostu nową grupową nazwę. Prawda jest taka, że wiele kampanii SEMowych, gdzie mocne jest zaangażowanie po stronie klienta, to właśnie spójne strategie Inbound Marketingu.

BONUS 1

Infografika na temat Inbound Marketingu.

BONUS 2

Przedstawiamy kilka podstawowych działań dla firm, które dopiero planują otwarcie działalności i chcą wcielić w życie idee Inbound Marketingu.

Inbound Marketing w praktyce dla nowicjuszy

Wskazówki pochodzą z książki Briana Halligana i Dharmesha Shaha pt. Inbound Marketing. Daj się poznać w Google, serwisach społecznościowych i na blogu

Marta Nasiadka
Senior SEM Specialist. Certyfikowana Specjalistka AdWords i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991