LinkedIn to największe medium społecznościowe skupiające specjalistów z wielu branż na całym świecie. Jest on idealną platformą dla działań B2B, kreowania świadomości marki, a nawet dla komunikacji B2C. To sprawia, że warto rozważyć uwzględnienie LinkedIn Ads w swojej strategii marketingowej.
Spis treści
Dlaczego warto zainwestować w reklamy sponsorowane na LinkedIn?
Specyfika środowiska LinkedIn sprawia, że zdecydowanie wyróżnia się on na tle pozostałych social mediów. Przyczyny, dla których warto prowadzić tam kampanie, można podzielić na trzy kategorie: środowisko, odbiorcy i zaangażowanie:
- Właściwe środowisko – Użytkownicy, w przeciwieństwie do innych SoMe, przybywają na LinkedIna z intencją nauki i rozwoju biznesowego, dzięki czemu są bardziej otwarci na przyswajanie nowych, wartościowych treści. Społeczność skupiająca profesjonalistów sprawia, że w oczach użytkowników jest to platforma godna zaufania.
- Odpowiedni odbiorcy – LinkedIn wyróżnia się bardzo precyzyjnym targetowaniem kampanii. Mamy do dyspozycji opcje, takie jak: zajmowane stanowisko, lata doświadczenia, branża itp. Jeśli więc prowadzimy biznes B2B i chcielibyśmy docierać do osób decyzyjnych w firmach, jest to jedyne medium społecznościowe, które nam to umożliwi. Możemy również tworzyć grupy odbiorców oparte na naszych danych bądź listach firm, do których chcielibyśmy kierować reklamy. Ponadto, to jedyna platforma, na której w interesie samych użytkowników jest, aby dane były poprawne i aktualne, więc możemy być pewni, że docieramy do właściwych odbiorców.
- Naturalne zaangażowanie – jest to jedyna platforma społecznościowa, gdzie utrzymywanie zaangażowania oraz relacji sprzyja nie tylko markom, ale również samym użytkownikom. Dzięki temu nasz przekaz może nieść się szeroko i wpływać na zwiększenie świadomości marki w docelowej branży.
Nim włączysz kampanię LinkedIn, zadbaj o to…
Krok 1 – Utworzenie strony firmowej oraz konta Menadżera Kampanii
Posiadanie strony firmowej jest niezbędne do utworzenia kampanii. Jednak nie jest to jedyna przyczyna, dla której warto posiadać stronę LinkedIn. Posiadanie odpowiednio uzupełnionego profilu buduje zaufanie do firmy, sprzyja wyświetleniom w wynikach wyszukiwania – uzupełnione profile z odpowiednimi słowami kluczowymi wyświetlają się o 30% częściej* oraz buduje zaufanie potencjalnych klientów.
Po utworzeniu strony firmowej możemy utworzyć konto Menadżera Kampanii oraz ustawić metodę płatności.
Krok 2 – Wybór celu marketingowego
Cele kampanii na LinkedIn podzielone są według różnych poziomów lejka marketingowego:
- Świadomość – dostępny cel: świadomość marki.
- Zainteresowanie – dostępne cele: wyświetlenia witryny, zaangażowanie, wyświetlenia wideo, wiadomości.
- Konwersje – dostępne cele: pozyskiwanie potencjalnych klientów, kandydaci na ofertę pracy, konwersje w witrynie (należy pamiętać, że do śledzenia konwersji w witrynie konieczna jest instalacja LinkedIn Insight Tag).
Wybór celu kampanii jest bardzo ważnym krokiem, ponieważ każdy z nich wspiera inne formaty reklamowe. Zagadnienie to omówimy dokładniej w dalszej części artykułu.
Ponadto, niektóre z celów niosą za sobą dodatkowe funkcjonalności. Przykładowo wybierając cel „Pozyskiwanie potencjalnych klientów”, będziemy mogli użyć formularza do zbierania leadów bezpośrednio na LinkedIn. Z kolei wybierając cel „Wiadomości”, nasza reklama zostanie wzbogacona o CTA „Wyślij wiadomość” przenoszącą klikającego bezpośrednio do okienka tworzenia wiadomości.
Krok 3 – Wybór odbiorców
Tak jak wspominaliśmy, LinkedIn oferuje wiele bardzo precyzyjnych możliwości targetowania reklam, zarówno na podstawie informacji w profilach użytkowników, jak i naszych danych. Jest to bardzo obszerny temat, dlatego poświęcimy mu oddzielny artykuł.
Krok 4 – Tworzenie reklamy
Gdy mamy już wybrany cel kampanii oraz typ reklamy, możemy przejść do jej tworzenia. Zalecane jest, aby utworzyć na początek około 4-5 różnych wersji kreacji, tak aby móc testować ich skuteczność i wymieniać te, które osiągają gorsze wyniki.
Jaki format reklamowy wybrać? Jaki rodzaj kampanii reklamowej LinkedIn będzie najlepszy?
Formaty reklamowe LinkedIn Ads dzielą się na cztery główne kategorie: treść sponsorowaną, reklamy tekstowe, reklamy w wiadomościach oraz reklamy dynamiczne.
Treść sponsorowana (Sponsored content)
To reklamy, które wyświetlają się podczas przewijania głównego feedu, zarówno na komputerach, jak i na mobile. Jest to zdecydowanie najpopularniejsza kategoria. Oferuje również najwięcej formatów reklamowych. Jakie reklamy znajdziemy zatem w tej kategorii?
Reklama z pojedynczym zdjęciem
Reklamy zawierające grafikę, krótki opis oraz nagłówek pod zdjęciem przypominają standardowe posty. To, co je odróżnia, to adnotacja „Sponsorowane” tuż pod autorem reklamy. Jest to najpopularniejsza forma reklamy, dlatego tworząc ją powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na wyróżniające się grafiki oraz chwytliwy tekst, tak aby szybko zatrzymać uwagę użytkownika podczas scrollowania.
Reklama karuzelowa
Reklama złożona z od 2 do 10 grafik. Do każdej z grafik możemy dobrać unikalny nagłówek oraz stronę docelową. Ten rodzaj reklamy charakteryzuje się zazwyczaj większym zaangażowaniem niż reklama z pojedynczym zdjęciem. Możemy użyć go, by na przykład opowiedzieć historię, przedstawić możliwości czy benefity naszego rozwiązania.
Reklama wideo
Według raportów reklama wideo na LinkedIn ma aż pięciokrotnie większe szanse na pozyskanie uwagi odbiorcy niż reklama graficzna**. LinkedIn zaleca tworzenie reklam wideo o długości od 15 do 30 sekund, aby mogły wyświetlać się w możliwych umiejscowieniach w Aktualnościach oraz sieci odbiorców.
Ten typ reklamy pomaga nam wypromować wydarzenie prowadzone przez nas na platformie LinkedIn (najpierw oczywiście musimy utworzyć takie wydarzenie). Uwaga! Wydarzenia prowadzone na żywo nie są akceptowane.
Reklama w formie dokumentu
Reklama, która wyróżnia LinkedIn na tle innych platform. Daje możliwość odczytania lub pobrania dokumentu bezpośrednio na platformie, bez konieczności przechodzenia na stronę internetową. Ponadto mamy możliwość wzbogacenia takiej reklamy o formularz generowania potencjalnych klientów, tak aby dokument był dostępny do pobrania dopiero po pozostawieniu danych. Wartościowe, merytoryczne dokumenty mogą być ciekawą zachętą dla potencjalnych klientów. Obsługiwane formaty dokumentów to PDF, doc(x) oraz ppt(x).
Reklama pojedynczej oferty pracy
Jest to reklama promująca ofertę pracy opublikowaną na LinkedIn. Jest lepszym wyborem niż sponsorowany post z ofertą pracy. Dzięki bardziej precyzyjnym możliwościom kierowania zwiększą szansę dotarcia do potencjalnych kandydatów.
Thought Leader Ads (Reklamy lidera opinii)
Jest to nowy typ reklamy, umożliwiający promowanie wartościowych dla nas postów innych użytkowników (pod warunkiem, że są połączeni z nami lub naszymi obserwującymi). Tworzy się je nieco inaczej niż pozostałe reklamy. Reklamy te można albo wykorzystać w istniejącej kampanii, albo stworzyć nową – ważne, by była to kampania z celem „rozpoznawalność marki” lub „zaangażowanie”, a wybranym formatem reklamy musi być reklama z pojedynczym zdjęciem lub wideo. Gdy te założenia zostaną spełnione, możemy przejść do zakładki „Przeglądaj istniejącą treść”, a następnie „Członkowie LinkedIn”, aby wyszukać posty, które chcemy promować. Aby utworzyć taką reklamę, autor postu musi wyrazić zgodę na publikację.
Reklamy tekstowe
Kategoria ta obejmuje tylko jeden rodzaj reklamy. Reklamy tekstowe wyświetlane są na pasku bocznym po prawej stronie, jedynie na urządzeniach desktopowych. Mogą składać się z krótkiego nagłówka (25 znaków) i opisu (75). Zalecane jest również dodanie niewielkiego zdjęcia, aby poprawić ich widoczność.
Wiadomości sponsorowane
Są to reklamy dostarczane bezpośrednio do skrzynki odbiorczej użytkownika. Aby poprawić współczynnik interakcji, wysyłane są jedynie wtedy, gdy jest on aktywny.
Ta kategoria dzieli się na dwa rodzaje reklam – w wiadomościach oraz konwersacyjne. Do reklamy w wiadomościach można dodać tylko jeden przycisk wezwania do działania. Reklama konwersacyjna umożliwia dodanie większej liczby przycisków, kierujących do różnych witryn, uruchamiających dalszą konwersację lub formularz uzyskiwania potencjalnych kontaktów.
Reklamy dynamiczne
Są to reklamy tworzone na podstawie danych z profilu odbiorcy, uzupełnianych automatycznie w momencie ich wyświetlania. Podobnie jak reklamy tekstowe, wyświetlają się na pasku po prawej stronie jedynie na desktopie. Do tej kategorii zaliczamy reklamy: dla pozyskania obserwujących, ofert pracy oraz Spotlight.
Reklamy dla pozyskania obserwujących
Reklamy zachęcające do obserwowania profilu LinkedIn marki. Przekaz reklamy zostaje wzmocniony dzięki umieszczeniu imienia użytkownika w jej treści oraz jego zdjęcia obok logo firmy.
Reklamy ofert pracy
Umożliwiają promowanie więcej niż jednej oferty w jednej reklamie oraz kierowane są bezpośrednio do użytkownika, bazując na danych i zdjęciu z profilu.
Reklamy Spotlight
Są to reklamy dynamiczne kierujące bezpośrednio na zewnętrzną stronę docelową.
Jakie cele reklamowe będą spełnione?
Tworząc kampanię reklamową na LinkedIn, w pierwszej kolejności wybieramy cel kampanii. Warto jednak od początku pamiętać, jakie formaty reklam dostępne są dla poszczególnych celów marketingowych, tak aby opracować spójną strategię reklamową. Dopasowanie rodzaju reklamy do celu ułatwi poniższa tabela.
Podsumowanie
Kampania na LinkedIn może być doskonałym narzędziem dotarcia do nowych klientów, w szczególności w sektorze B2B. Oferuje szereg funkcjonalności, których nie znajdziemy w kampaniach Google Ads, jak różnorodne formaty reklamowe oraz bardzo precyzyjne możliwości targetowania. Dlatego, aby wyciągnąć z działań reklamowych na LinkedIn to, co najlepsze, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów.
* źródło: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-pages/best-practices
** źródło: https://www.linkedin.com/pulse/rise-video-marketing-engaging-your-audience-through-3nzlc
Skuteczna reklama na LinkedIn
Przygotujemy i przeprowadzimy Twoją kampanię od A do Z!