SEO zmienia się cały czas, a powodzenie w tej dziedzinie zapewnia dynamiczna reakcja na nowe zasady działania wyszukiwarki. Jakie aktualne nowości nasi sędziowie semKRK Awards 2022 uważają za najbardziej istotne? Co sądzą o linkach sponsorowanych oraz jakie znaczenie ma dla nich odpowiedni hosting? Sprawdźmy!
1. Ostatnią edycję semKRK BIG zorganizowaliśmy 19.06.2019r. Wymień proszę 3 największe (Twoim zdaniem) zmiany, które zaszły w SEO od tego czasu.
Radosław Mentel (Google Ads & Google Analytics Specialist & Owner w TOP4ALL)
Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą role w SEO – Rank Brain jest cały czas udoskonalany i będzie to z dużym prawdopodobieństwem jeden z głównych trendów. Core Web Vitals to jednen z czynników rankingowych wpływająca na wrażenia użytkowników. Elementy LCP, FID oraz CLS są czynnikami rankingowymi od czerwca 2021 roku. Treści generowane przez sztuczną inteligencję GPT-3 (third-generation Generative Pre-trained Transformer). Rośnie liczba narzędzi do tworzenia treści SEO wspomaganych przez sztuczną inteligencję, takich jak CopyAi, Headlime, Jarvis co umożliwiając generowanie większej ilości treści zoptymalizowanych pod kątem SEO w szybszym tempie.
Roman Rozenberger (Owner w IBB MEDIA)
Zapowiedź MUM, Renesans PBN w Polsce i kosmiczne ceny domen, zapowiedź usunięcia narzędzia do zrzekania się linków.
Piotr Kaleta (SEO Content Team Leader w x-kom)
Mobile first index, Infinity scroll, pojawienie się algorytmu SMITH
Artur Pajkert (Customer Hapiness Architect w cyber_folks)
Tylko jedna: coraz lepsze narzędzia
Piotr Mikulski (Head of Content Marketing w Cyrek Digital)
1. Pandemia i wielka migracja brandów (zwłaszcza luksusowych) do e-commerce 2. Rozwój knowledge graph 3. 100% mobile first
Monika Goszczycka (Content Manager w Fabryka Marketingu)
1. CWV – nie może go zabraknąć 2.Mobile First – szczególnie istotne w przypadku e-commerców, 3.Blokowanie opinii w wizytówkach GMF i zmiana ich wyglądu (m.in. blokowanie dodawania opisów).
Cezary Glijer (CEO w Mist Cezary Glijer)
Codzienne aktualizacje algorytmu, Wdrożenie ocen Core Web Vitals, Rozbudowa GSC
Paweł Gontarek (CEO w Zgred.pl)
Wydarzyła się pandemia i nadal twa niestety. W skali makro czynników ekonomicznych można by wymienić wiele. Pod tym kątem warto zauważyć, że zmieniły się potrzeby ludzi a tym samym jest inny rozkład zapytań o usługi SEO/SEM. klienci bardzo dużą wagę przywiązują teraz do inwestycji i zwrotu.
Miłosz Krasiński (CEO w Chilli Fruit Web Consulting)
2 zmiany. Covid powywracal search results. Big demand na wszystko co w internecie. SaaS, online gambling to teraz wielki boom, pomimo tego że te dwie branże sprzedawały się już wcześniej i miały się dobrze.
Iwona Michalec (SEO & Content Marketing Specialist w ATOM Agency)
Wskaźniki Core Web Vitals zdominowały i zawładnęły SEO. Wszyscy zwracają uwagę i analizują szybkość oraz użyteczność strony. Mocno wiąże się to z UX pod względem interaktywności czy budowania pozytywnych doświadczeń z witryną. Zmienia się także podejście do contentu i pracy z nim – jest obecnie bardziej analityczne i do jego tworzenia wykorzystuje się w coraz większym zakresie narzędzia automatyzujące pracę oraz sztuczną inteligencję. Na szczęście odbywa się to bez uszczerbku na jego jakości, eksperckości i zadbaniu o odbiorcę.
Łukasz Kozłowski (Chief Marketing Officer w Thulium)
Core Web Vitals, dominacja mobile i predictive search
Zapisz się na warsztaty SEO na semKRK!
2. Czy warto jeszcze inwestować duży budżet w zakup linków sponsorowanych? Czy ich era powoli się już kończy?
Anna Moczulska (Digital Analytics & Google Analytics Trainer w Artegence)
Warto.
Roman Rozenberger (Owner w IBB MEDIA)
Tak, dopiero się rozkręca.
Piotr Kaleta (SEO Content Team Leader w x-kom)
Wolę linki organiczne 🙂
Artur Pajkert (Customer Hapiness Architect w cyber_folks)
Moim zdaniem zachować umiar.
Piotr Mikulski (Head of Content Marketing w Cyrek Digital)
Tradycyjnie: to zależy. Ale wydaje mi się, ogólna jakość serwisów spada i brandy tracą nimi zainteresowanie na rzecz innych sposobów zdobywania linków.
Paweł Cengiel (SEO Specialist w SEO-WWW)
Oczywiście. Poza odpowiednią optymalizacją pod SEO należy zadbać także o silny profil linków pozycjonujących w profilu domeny.
Tomasz Kołkiewicz (CEO w SEO4.NET)
To zależy 😉 jaki zwrot dają te linki, jaką mają wartość. Jeśli działają, a do tego dają ruch i daje to zwrot z inwestycji, to warto.
Witold Wrodarczyk (CEO w Adequate)
Kończy się od lat, ale wciąż się to robi…
Monika Goszczycka (Content Manager w Fabryka Marketingu)
Warto kupować jakościowe linki, a one są drogie. Dlatego duże budżety, przeznaczane na kilkanaście linków, mają sens. Na tysiące słabych linków szkoda nawet małego budżetu.
Cezary Glijer (CEO w Mist Cezary Glijer)
Kończy się.
Paweł Gontarek (CEO w Zgred.pl)
To zależy od branży, klienta, potrzeb i wyznaczonych celów (KPI) – moze się okazać, że linki są dla niego zbędne.
Radosław Mentel (Google Ads & Google Analytics Specialist & Owner w TOP4ALL)
Zdecydowanie warto. Trzeba natomiast dokładnie przeanalizować, gdzie taki link ma zostać umieszczony i nie pozyskiwać go z przypadkowych stron.
Miłosz Krasiński (CEO w Chilli Fruit Web Consulting)
Tak. Era się nie kończy. Demand pokazuje że to nie jest trend tylko nadal efektywna, bezbolesna taktyka. Jakkolwiek nie jest to kompleksowe rozwiązanie. Nadal będą potrzebne prawdziwe linki z domen, z których nie jest łatwo pozyskać. Np. HARO (https://miloszkrasinski.com/haro-link-building/) jest tutaj ciekawym rozwiązaniem czy też link partnership / exchange.
Iwona Michalec (SEO & Content Marketing Specialist w ATOM Agency)
Linki sponsorowane to nieodłączny i nadal konieczny element strategii linkbuildingowej. W moim przekonaniu za kilka lat może zmienić się nieco sposób ich wykorzystania i ich forma, ale z pewnością będą brane na poważnie pod uwagę w działaniach pozycjonerskich. Jeśli chodzi o budżet to nie zawsze musi być on duży. Wiele zależy od branży, w której działamy, jej konkurencyjności, ilości dostępnych serwisów, a także z góry przypisanego budżetu. Czasami wystarczy też nieco pokombinować, nawiązać relacje partnerskie i można pozyskać linki sponsorowane bez ponoszenia znaczących kosztów. Wiele zależy więc od pomysłu na takie działania i konsekwencji w ich realizacji.
Grzegorz Miłkowski (CEO w ContentHouse)
to pytanie do SEO-owców, którzy pracują na froncie SEO 🙂
Łukasz Kozłowski (Chief Marketing Officer w Thulium)
Zależnie od branż i konkurencji.
3. Czy wybór hostingu ma naprawdę aż tak duży wpływ na pozycjonowanie? Czy można dobrze wypozycjonować stronę z tanim hostingiem?
Anna Moczulska (Digital Analytics & Google Analytics Trainer w Artegence)
Można.
Roman Rozenberger (Owner w IBB MEDIA)
Z tanim tak, ze słabym nie. Ma wpływ pod kątem pracy z klientem. Jakbyście się mnie pytali to u mnie dzisiaj głownie : lh.pl , seohost.pl , cyberfolks. Staramy się też migrować właśnie do tych usługodawców.
Piotr Kaleta (SEO Content Team Leader w x-kom)
Hosting ma niewielkie znaczenie, co potwierdzali mi koledzy starsi stażem.
Artur Pajkert (Customer Hapiness Architect w cyber_folks)
To nie kwestia czy tani, czy drogi! To kwestia: dobry czy słaby? Może być drogi i słaby jednocześnie, cena nie jest koniecznie wyznacznikiem. Jeśli ma niskie limity, słaby support, nie dba o ochronę danych, to ryzyko problemów ze stroną rośnie. Dobry hosting sprzyja szybszemu ładowaniu i większemu bezpieczeństwu. Dobry hosting to must-have. On sam raczej nie wybije nikogo na wyższe pozycje. Natomiast pozycje można stracić przez słaby hosting – np. awarie lub wolne działanie strony.
Paweł Cengiel (SEO Specialist w SEO-WWW)
Tak, uważam, że technologie odpowiedniego cache’owania serwisu internetowego (jak np. LiteSpeed) wpływają na prędkość wczytywania serwisu, co z kolei wpływa na szybsze wczytywanie serwisu i zmniejsza współczynnik odrzuceń. Ten czynnik jest najważniejszy dla użytkowników urządzeń mobilnych.
Tomasz Kołkiewicz (CEO w SEO4.NET)
Nie ma tak dużego wpływu. Ważne aby szybkość hostingu była na przyzwoitym poziomie. Tani nie znaczy gorszy, a droższy niekoniecznie daje lepsze osiągi.
Witold Wrodarczyk (CEO w Adequate)
Nie wypowiem się, choć szybkość ładowania jest ważna. Z punktu widzenia użytkownika jest nieistotne, jaki to hosting, a algorytmy Google skupiają się na użytkowniku, prawda?
Monika Goszczycka (Content Manager w Fabryka Marketingu)
Z tanim – tak. O ile będzie adekwatny do kraju, w którym chcemy się wyświetlać.
Cezary Glijer (CEO w Mist Cezary Glijer)
Profesjonalny hosting też może być tani.
Paweł Gontarek (CEO w Zgred.pl)
Tak, ma znaczenie pod kątem prędkości ładowania serwisu, wydajności itd. Czyli ma to wpływ na Core Web Vitals oraz crawl budget. A to przekłada się na efekty w SEO.
Radosław Mentel (Google Ads & Google Analytics Specialist & Owner w TOP4ALL)
Nie zauważyłem wyraźniej korelacji między szybkością ładowania się strony a jej wynikami organicznymi. Również przeniesienie strony na lepszy hosting i poprawnie jej szybkości nie wpłynęło na jej ranking. Jednak szybkość ładowania strony jest istotna dla użytkownika i musimy przywiązywać do niej uwagę. W 2020 roku Google zakomunikowało, że Core Web Vitals to nowy czynnik rankingowy, który jest powiązany z szybkością, responsywnością i stabilnością wizualną. Zatem może się okazać, że przyjdzie dzień, w którym szybkość ładowania strony będzie miała zauważalny wpływ na jej ranking. Warto już dziś przeanalizować te parametry i trzymać rękę na pulsie.
Miłosz Krasiński (CEO w Chilli Fruit Web Consulting)
Odpowiedź – to zależy haha. Generalnie duże brandy siedzą na hostingu, jakkolwiek nie jestem osobiście fanem shared hostingu, gdzie inne domeny siedzą na tym samym adresie. Jeśli już jest taka konieczność, to dedicated IP byłby korzystniejszym rozwiązaniem.
Dawid Wydra (CEO & Owner w VOLE)
Można.
Iwona Michalec (SEO & Content Marketing Specialist w ATOM Agency)
Hosting powinien być przede wszystkim szybki – wolne ładowanie się strony zniechęca do korzystania z niej przez co rośnie współczynnik odrzuceń. Pojawienie się metryk Core Web Vitals i możliwość analizowania witryny przez ich pryzmat dobitnie podkreśla, jak ważny jest to element. Na drugim miejscu ex aequo znajdują się stabilność i bezawaryjność hostingu, bo bez nich wszelkie podejmowane w zakresie pozycjonowania działania nie będą miały sensu. Istotną kwestią jest też bezpieczeństwo. Odbudowanie pozycji strony po włamaniu, zainfekowaniu złośliwym oprogramowaniem czy zaspamowaniu jej jest trudne i wymaga czasu. Nie bez znaczenia są również ilość miejsca na serwerze, zwłaszcza w przypadku e-sklepów i jego lokalizacja. W czasie wybierania hostingu trzeba zwracać uwagę na różne kwestie. Na szczęście na rynku istnieje obecnie wiele firm, które go oferują i mają zróżnicowane oraz dopasowane do potrzeb klientów pakiety ofertowe. Można więc bez większego trudu znaleźć hosting spełniający nasze oczekiwania za korzystną cenę.
Grzegorz Miłkowski (CEO w ContentHouse)
Szybkość hostingu ma znaczenie, więc odpowiem – tak 🙂
SEO na najwyższym poziomie tylko z DevaGroup
Dziękujemy wszystkim sędziom! 🙂 Ciąg dalszy nastąpi!