Wybór hostingu dla strony internetowej ma olbrzymi wpływ zarówno na czas generowania danego serwisu, jak i jego dostępność. Na rynku mamy do wyboru wiele firm i rozwiązań o dużym rozstrzale cenowym. Na co się zdecydować? Podpowiadamy w poniższym artykule.
Co to jest hosting?
Zanim przejdziemy do analizy poszczególnych typów hostingu i ich cen, wyjdźmy od definicji, czym jest hosting i za co płacimy firmom oferującym taką usługę. W skrócie możemy wyjaśnić, iż hosting to inaczej dzierżawa zasobów dysku na serwerze podłączonym do Internetu. Pozwala ona utrzymywać witryny www i umożliwia funkcjonowanie przypisanych do nich poczt elektronicznych. Zapewnia również ciągły dostęp do portalu dla użytkowników sieci. Dobry hosting to szybka i przyjazna w odbiorze dla użytkownika strona. Niekiedy to właśnie prędkość ładowania stron odstrasza klientów od zakupu produktów, musimy o tym pamiętać, wybierając usługi hostingu. Określone rodzaje hostingów różnią się m.in. przepustowością łącz, wielkością udostępnianych zasobów na serwerach, poziomem zaawansowania i przede wszystkim ceną.
Wyróżniamy następujące rodzaje hostingów:
- darmowy hosting,
- hosting współdzielony,
- VPS,
- hosting dedykowany,
- cloud hosting.
Darmowy hosting
Chcąc przygotować swoja pierwszą stronę internetową, bez względu czy jest to mały blog, wizytówka czy sklep, szuka się często najtańszych czy nawet darmowych rozwiązań. Wśród ofert serwerów można znaleźć takie, które są darmowe. Nie są one jednak dobrym rozwiązaniem, nawet gdy strona ma być bardzo prosta. Darmowe hostingi charakteryzują się przeważnie niskimi parametrami, co przekłada się na to, że strona ładuje się bardzo wolno. Oprócz tego na stronach postawionych na darmowych serwerach w treści wyświetlają się reklamy, które rekompensują właścicielom serwera udostępnianie go bez opłat. Oprócz tego takiego rozwiązania, nie dają możliwości utworzenia skrzynki mailowej z personalizowanym pod domenę e-mailem. Jest to szczególnie istotne, gdy zależy nam na profesjonalnym podejściu i odpowiedniej prezentacji.
Hosting współdzielony – tanie rozwiązanie dla początkujących
Osoby, które zaczynają przygodę z własną stroną i nie mają zbyt wygórowanych potrzeb, jeśli chodzi o przepustowość (na starcie ruch w witrynie jest stosunkowo mały), czy miejsce na serwerze, mogą wybrać hosting współdzielony, określany również mianem shared hosting. Klientem takiego hostingu stajemy się w momencie otrzymania od hostingodawcy określonej ilości miejsca na dyskach serwera, które dzielimy z innymi użytkownikami. Posiadając konto hostingowe musimy się liczyć z pewnymi ograniczeniami. Najczęściej będą one dotyczyć ilości udostępnionej pamięci RAM, liczby procesów oraz jednoczesnych połączeń z bazą danych. Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Do tych pierwszych możemy z pewnością zaliczyć cenę, która wahać się będzie od 10 do 100 zł miesięcznie. Przed zdecydowaniem się na daną ofertę warto doczytać, jaki jest koszt jej automatycznego przedłużenia po upływie okresu rozliczeniowego. Dużym atutem usługi współdzielonej jest również intuicyjność. Nie musimy być biegli w zarządzaniu serwerem. Dostajemy jedynie dostęp do podstawowego panelu, gdzie możemy zainstalować nowego WordPressa czy Joomlę, założyć pocztę, podpiąć certyfikat SSL, etc. o reszcie ustawień decyduje firma hostingowa. W efekcie mamy mniejsze możliwości, ale też mniejsze jest ryzyko, że swoimi nieświadomymi działaniami popsujemy coś na stronie.
VPS – dobry hosting dla sklepu internetowego
VPS (Virtual Private Server) to rozwiązanie reklamowane jako najlepszy hosting dla dużych sklepów internetowych. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, ponieważ łączy zalety hostingu współdzielonego z serwerem dedykowanym. Podobnie jak w przypadku hostingu współdzielonego, miejscem na dysku musimy dzielić się z innymi użytkownikami. Nasza część serwera jest jednak odseparowana od innych dzięki specjalnej wirtualnej maszynie, oprogramowaniu dzielącemu zasoby dysku. Dzięki temu zyskujemy dostęp do indywidualnego adresu IP, systemu operacyjnego czy przestrzeni dyskowej. Możemy również liczyć na pewne gwarancje np. przy podziale 8-rdzeniowego procesora na 8 kont hostingu VPS będzie to 100 proc. mocy obliczeniowej jednego rdzenia. To właśnie za te gwarancje RAM-u, czy przepustowości należy więcej zapłacić hostingodawcy. Koszt usługi waha się tutaj od 300 do nawet 14 tys. zł za rok przy maksymalnej prędkości serwera. W przypadku tego hostingu konfiguracja nie jest już tak prosta i wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej, zwykle oddelegowanego do tego pracownika sklepu internetowego, ewentualnie wyższego pakietu od dostawcy usług hostingowych, który zawiera dobry support techniczny (w tym administrowanie serwerem).
Hosting dedykowany
Właśnie nie do końca. Rozwiązanie to z pewnością nie jest odpowiedzią na pytanie: jak wybrać najlepszy hosting – dla małych firm z ograniczonymi zasobami, czy też bardzo podstawową stroną do postawienia na WordPressie. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na cenę. Bo owszem, decydując się na dedykowany hosting dla swojego sklepu czy bloga możemy liczyć na lepsze parametry usługi, większą szybkość wczytywania, hojniejsze transfery etc. Za to wszystko trzeba jednak sporo zapłacić. Nie zapominajmy, że tego typu serwer równa się i w tym przypadku oddelegowany pracownik. Jesteśmy w końcu odpowiedzialni za całe ustawienie maszyny: od zabezpieczenia przed hakerami po konfigurację FTP czy SSH. Wspomnijmy jeszcze, że podobnie, jak w przypadku VPS w razie awarii sprzętu, konieczna jest migracja usług na nowy serwer fizyczny lub oczekiwanie na naprawę, która może potrwać nawet kilka dni. W tym czasie nasz portal czy sklep nie działa, a my tracimy klientów. Wszystko to w cenie od ponad 2 tys. zł rocznie.
Cloud hosting – hosting stron www w chmurze
Hosting w chmurze często polecany jest sklepom internetowym, którym zależy na ciągłej, efektownej pracy bez narażenia na awarie sprzętowe. Bardzo dobrze sprawdzi się również jako hosting dla WordPress czy innych systemów CMS. W przypadku hostingu chmurowego zasoby serwera są rozdzielone między kilka maszyn. W razie awarii którejś z nich, inne przejmują jej rolę, w efekcie nie musimy się martwić, że zawiedzie sprzęt, a działanie serwera zostanie zakłócone i będziemy musieli czekać na usunięcie usterki etc. Cloud serwer może się również pochwalić dużą przepustowością. Taki hosting jest skalowany, a w razie wzmożonego ruchu możemy liczyć na działanie chmury, która stanowi nasz bufor bezpieczeństwa i zapewnia ochronę przed spowolnieniami czy całkowitą blokadą sklepu albo bloga. Warto przy tym pamiętać, że niezależnie od tego, czy ruch na stronie będzie wzmożony, czy nie za tą dodatkową przepustowość w zapasie musimy płacić. Tutaj ceny w skali roku rozpoczynają się od 2 tys. zł.
Wybór usług hostingowych a SEO
Nie od dziś wiadomo, że hosting ma ogromny wpływ na SEO. Algorytmy Google’a nie dopuszczą do tego, by na czele rankingu znalazły się portale o małej przepustowości, które wolną się wczytują. To sprawia, że hosting niejako decyduje o zaistnieniu w sieci. Szybkość działania strony jest jednym z parametrów, które mierzy oprogramowanie podczas ratingu strony. Według Google parametr ten wpływa na doświadczenia użytkownika i decyduje o tym, czy ten chętnie wraca do danego serwisu, czy sklepu internetowego. Google ma na względzie doświadczenia użytkownika. Liczy się m.in. to, czy odwiedzający daną witrynę jest w stanie szybko znaleźć pożądane informacje, nie gubi się na niej etc. Do oceny jakości przez Google liczą się wskaźniki, tzw. Core Web Vitals, czyli:
- LCP (Largest Contentful Paint) najprościej ujmując, jest to załadowanie największego elementu na stronie;
- CLS (Cumulative Layout Shift) wizualna stabilność portalu (czyli to, czy elementy i pliki strony nie zmieniają swego położenia w chaotyczny sposób);
- FID (First Input Delay), czyli czas, którego dana strona potrzebuje na osiągnięcie gotowości do integracji z nią.
Na FID w dużej mierze wpływa właśnie wydajny hosting. Czas reakcji serwera opóźnia Twoją stronę internetową, co sprawia, że zanim użytkownik może cokolwiek zrobić, upływają cenne sekundy. Hosting będzie mieć wpływ również na LCP, ponieważ wolno wczytująca się witryna to też wolno wczytujący się największy plik na niej. Niskie wskaźniki FID i LCP są niedopuszczalne dla algorytmów Google, a takie portale nie mają szans znaleźć się u góry stawki w wynikach organicznych i SEO.
A jeśli ciekawi Was zagadnienie hostingu w kontekście działań SEO, zapraszamy do przeczytania raportu z naszego webinaru z cyklu „Porozmawiajmy o marketingu”. Gościem naszego odcinka był Artur Pajkert, który przybliżył naszym słuchaczom znaczenie hostingu i jego wpływ na konwersję na naszych witrynach WWW. Artykuł dostępny jest na naszym blogu.
Poznaj ofertę kompleksowego SEO dla Twojej strony
Słaby hosting = kiepska witryna
Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że dobranie odpowiedniego hostingu jest kluczowe, gdy chcemy mieć sprawną witrynę. Kiepski hosting o słabej przepustowości nie sprawdzi się np. w sytuacji nagłego skoku ruchu w sklepie czy na blogu. Doskonale wiedzą o tym właściciele sklepów internetowych, którzy przez tego typu błędy stracili swoich nierzadko wieloletnich klientów. Weźmy na tapet promocje na Black Friday. Właściciele e-commerce szykują się do nich miesiącami. Układają plany zniżek, opłacają agencje reklamowe, które wdrażają reklamy. Czasami jednak przez usterkę serwera witryna może się nie wczytywać. Pojawia się komunikat o błędzie 500. Klienci nie widzą obiecanych w reklamach promocji. Zaczynają się irytować. Odświeżanie nic nie daje. Webmasterzy dwoją się i troją, by naprawić usterki techniczne, ale naprawy mogą potrwać kilka dni. W tym czasie właściciele tracą zaufanych klientów, a budżet przeznaczony na promocje zostaje „przepalony”. Najważniejsze są jednak straty wizerunkowe, ponieważ zaufania klientów nie da się tak szybko odbudować.
Najlepszy hosting dla sklepu internetowego – o tym musisz pamiętać
Tak naprawdę, wybierając hosting i serwer dla swojego e-commerce, musisz pamiętać o jednym: im większy ruch jest w stanie obsłużyć twoja witryna WWW, tym większa twoja sprzedaż w sklepie. Jeśli więc zastanawiasz się, jaki hosting będzie dla ciebie najlepszy, weź poprawkę przede wszystkim na jego wydajność. Serwery, które opłacasz, muszą być gotowe na przyjmowanie użytkowników 24 h na dobę. Muszą poradzić sobie z przetwarzaniem olbrzymiej liczby zapytań naraz. Im lepszy będzie procesor, im więcej rdzeni oferuje i wątków jest w stanie obsłużyć, tym większa twoja potencjalna sprzedaż. Poza tym najtańszy hosting prawie nigdy nie oznacza hostingu najlepszego. Z tym zgodzi się każdy właściciel czy to większego sklepu internetowego, czy też zwykłej małej strony na WordPressie.
Jaki hosting www wybrać – te parametry są najważniejsze
Podsumowując wnioski z artykułu, wymieńmy pokrótce, na co zwrócić uwagę, wybierając hosting. Po pierwsze, wielkość naszego sklepu internetowego. Dla małych e-commerce opartych na PrestaShop czy woocommerce (a także dla blogów, czy portali, których celem nie jest sprzedaż) na start dobra będzie opcja współdzielona. To tani hosting idealny na początek. Sklepy większe z bardziej rozbudowaną bazą klientów, które częściej mierzą się ze skokami ruchu, mogą pokusić się o wykup serwera dedykowanego. Czym jeszcze oprócz tego, kierować się przy podejmowaniu decyzji o inwestycji w plan hostingowy:
Dobre opinie o firmie
Pierwsze, na co zwrócić uwagę, to feedback o firmie oferującej hosting. Dobry hostingodawca winien posiadać własne serwery, mieć za sobą lata doświadczenia w branży, a także cieszyć się pochlebnymi opiniami setek zadowolonych klientów. Nie radzimy oddawać swej witryny w ręce niedoświadczonej firmy, która jest de facto jednoosobową działalnością gospodarczą, taka oszczędność może źle się skończyć dla właściciela biznesu, który hostingodawcy zaufa. Dodatkowo, jeśli w planie mamy powierzenie hostingodawcy konfigurację naszego serwera, koniecznością jest sprawdzenie, czy ma w tym doświadczenie. Wiedza administratora hostingu ma zwykle niebagatelny wpływ na optymalizację sklepu internetowego i radzenie sobie z ewentualnymi usterkami technicznymi.
Jakość hostingu internetowego
Przed kupnem serwera warto zainteresować się, z jakich rozwiązań technologicznych korzysta dostawca danego hostingu. Najlepiej, jeśli oferuje dyski SSD oraz nowocześniejsze procesy serwerowe. Istotny będzie również aspekt oprogramowania i to, czy jest one na bieżąco uaktualniane do najświeższej wersji PHP. Oprócz tego warto zwrócić szczególną uwagę na uptime, czyli na czas bezawaryjnego działania serwera. Wysokiej jakości hosting zazwyczaj zapewnia czas działania utrzymujący się na poziomie około 99%. Nie bez znaczenia okazuje się ponadto określona przestrzeń, w jakiej przechowywane są pliki strony oraz dostępne miejsce na serwerze. Niekiedy firmy oferują hosting, który z pozoru wydaje się zapewniać sporo miejsca, ale po dokładniejszym zapoznaniu się z planem okazuje się, że usługodawca nie uwzględnia w limicie poczty e-mail czy innych ważnych elementów.
Backup
O jego istnieniu właściciele serwisów przypominają sobie zwykle, gdy ich witryny WWW padają. Tymczasem dobra oferta hostingowa posiada backup. Kopia zapasowa powinna być wykonywana minimum raz dziennie i zachowywana przez hostingodawcę przez okres przynajmniej 14 dni niezależnie od ilości danych. Co ważne, backup należy przechowywać na innych serwerach niż nasz blog, portal czy sklep. Warto upewnić się, czy w ramach usługi hostingu firma zapewnia backup. Istotna okazuje się również możliwość własnoręcznego wykonania i zapisania kopii strony na komputerze.
Support
Wsparcie techniczne bardzo przydaje się zwłaszcza w wypadku awarii czy przestojów. Zanim więc zdecydujemy o wyborze konkretnego pakietu hostingowego, upewnijmy się, czy w razie awarii możemy na liczyć na sprawne wsparcie odpowiedzialne za utrzymanie stron www w dobrym stanie technicznym. Dowiedmy się, jakie sposoby komunikacji obejmują usługi w ramach hostingu. Niektóre firmy hostingowe oferują jedynie konktakt mailowy, inne zapewniają również wsparcie telefoniczne. Jakość pomocy technicznej najlepiej przetestować na własnym przykładzie i jeszcze przed dopięciem formalności spróbować zadzwonić na support, wysłać e-mail i zobaczyć, jak szybko dostaniemy odpowiedź. To wszystko warto przetestować przed zawarciem umowy.
Darmowy hosting w okresie próbnym
Jeśli po raz pierwszy wybierasz daną ofertę serwerową, warto zdecydować się na skorzystanie z propozycji firm, które oferują bezpłatny okres próbny. Wówczas otrzymasz dostęp do darmowego hostingu, z którego możesz korzystać przez około 7-14 dni. Zwykle jest to wystarczająco długi czas, aby przetestować działanie poszczególnych funkcji i ocenić, czy serwer spełnia wszystkie Twoje oczekiwania. Co więcej, niektórzy dostawcy umożliwiają bezpłatną rezygnację z pakietu po upływie 30 dni, jeśli nie będziesz zadowolony z dotychczasowej współpracy lub z dostępności usług. Z pewnością jest to bezpieczniejsza opcja dla osób, które nigdy wcześniej nie korzystały z tego typu narzędzi.
Hosting a domena – osobno, czy razem?
Ostatnią kwestią, którą warto rozważyć, jest zakup hostingu wraz z domeną strony. Wielu osobom te pojęcia wciąż się mylą, wyjaśnijmy więc, że hosting to miejsce, gdzie przechowywane są pliki i strony www, zaś domena to w znacznym uproszczeniu nasz adres internetowy. Wielu specjalistów na pytanie: gdzie hosting powinniśmy ulokować, odpowie, że tam, gdzie domenę. Zakup domeny i hostingu z tego samego źródła w znacznym stopniu ułatwia nam życie. Nie musimy w końcu pilnować opłat za subskrypcję w dwóch źródłach, ale w jednym. Poza tym nie zachodzi wtedy konieczność instruowania domeny, z którego serwera ma czerpać informacje, czyli tzw. zmiany DNS-ów.
Podsumowanie
To, jaki hosting wybrać dla swojej strony internetowej jest kwestią bardzo istotną i ma kluczowe znaczenie dla działania strony. Z tego też względu warto dokładnie sprawdzić dostępne oferty i omówić je z developerem i specjalistą SEO, aby witryna mogła się rozwijać i pozycjonować się w wynikach wyszukiwania bez problemów.
Więcej na temat szybkości ładowania strony dowiesz się z artykułu: Szybkość strony. Jak ją sprawdzić i poprawić?
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w kwietniu 2022 roku.