Nie ma produktu, czy usługi, której nie dałoby się sprzedać. Skoro więc możemy podejmować działania, które skutecznie sprzedają kartony, rekuperatory, czy fotowoltaikę, nie powinniśmy obawiać się „sprzedaży” wartościowych inicjatyw, które w korzystny sposób wpływają na świat, w którym żyjemy.
Kampanie społeczne, społeczne reklamy całymi garściami czerpią z marketingu komercyjnego. Coraz częściej w społeczne inicjatywy angażują się rozpoznawalne marki, a za ich śladem idą mniejsi gracze na rynku. Otwarcie mówi się już o tym, że nie ma budowania rozpoznawalności firmy bez podejmowanych działań o charakterze społecznym, inicjatyw obywatelskich, czy charytatywnych. Przyjrzyjmy się najciekawszym akcjom społecznym w Polsce z ostatnich lat i sprawdźmy, czy je jeszcze pamiętamy.
Walka o kobiety
Jednym z najczęściej poruszanych w mediach tematów jest walka o kobiety: ich prawa, ale też zdrowie fizyczne oraz psychiczne. W ubiegłych latach sprawom kobiet najbardziej przysłużyło się kilka marek i organizacji. Przede wszystkim wymieńmy tutaj Rack’n’Roll, Avon, Sexed.pl i Feminotekę.
Racn’n’Roll uświadamia i dba o nasze zdrowie
W 2018 r. fundacja wypuściła kampanię pod hasłem „Coś do nich mam!” Co ważne kampania ruszyła w Dniu Zdrowia Piersi, czyli 15 października. Już to mogło dawać pewien obraz, czego będzie dotyczyła. Spoty w mediach społecznościowych zachęcały do badania piersi i używania specjalnego żelu, który miał tę profilaktykę ułatwiać i uprzyjemniać. Dla celów kampanii powstał bot na Messengerze „BOOBlabla”, ułatwiający rezerwację dofinansowanego badaniaUSG piersi w gabinetach w całej Polsce. W kampanię zaangażowały się influencerki i celebrytki z Julią Wieniawą, Jessicą Mercedes i Julią Kuczyńską (Maffashion) na czele.
W październiku 2020 r. organizacja poszła o krok dalej, a w swej kampanii postanowiła wykorzystać poruszający materiał wideo. W ramach eksperymentu polskie aktorki, m.in. Urszula Dębska, Katarzyna Herman i Magdalena Lamparska udały się do charakteryzatorki, której zadaniem było ukryć ich włosy. Kobiety nie mogły patrzeć w lustro, nie wiedziały więc, co je czeka, gdy zobaczą siebie po przemianie. „Pozbawiając się” włosów przez chwile poczuły się podobnie, jak chore, które straciły włosy w wyniku chemioterapii. Zyski z kampanii prowadzonej pod hasłem „To nie ja” zostały przeznaczone na zakup peruk dla dziewczyn, które utraciły swe włosy w walce z rakiem.
Avon mówi o tym głośno
2019 r. był ważny dla Avonu, który w głośnej akcji „PrzeMOC wobec KOBIET. Skreśl niepotrzebne” postanowił wesprzeć działania fundacji Feminoteka i telefon zaufania dla kobiet zmagających się z przemocą domową. W ramach kampanii społecznej powstała aplikacja Avon Alert, ułatwiająca szybki kontakt z telefonem wparcia fundacji (tel. 888-88-33-88, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00). Avon Alert wyposażono również w opcję dyskretnego wezwania pomocy. Akcję społeczną promowały plakaty oraz reklamy społecznej na YouTube.
Rok później firma ruszyła z kolejną inicjatywą. Tym razem była po to kampania edukacyjna. Pod hasłem „Mów o tym głośno!” marka postanowiła jeszcze raz uświadomić kobiety, czym jest przemoc, agresja domowa i jakie są formy walki z wymienionymi. Na tapet wzięto mity związane z agresorami i dosadnie powiedziano, że „przemocowiec przemocowcem zostanie”.
Akcja tegoroczna sygnowana hasłem „Rachunek przemocy” uwypukla przemoc ekonomiczną wobec kobiet, które nierzadko są zmuszone zostać w toksycznym środowisku ze względu na brak odpowiednio płatnej pracy, szansy na podjęcie pracy, bądź wykształcenia. Jak zwracają uwagę twórcy akcji, przemoc ekonomiczna ma różne oblicza, nie chodzi tutaj jedynie o brak źródeł dochodu. Formy nękania, są różne, np. uwłaczająca konieczność proszenia partnera o pieniądze, kontrola wydatków, zarządzanie przez jednego z partnerów wspólnym budżetem, czy niepłacenie alimentów. Kampania została uruchomiona przez Avon we współpracy z Feminoteką oraz bankiem BNP Paribas Bank Polska S.A. W ramach akcji powstały materiały w social mediach, a na bankomatach i ekranach TV w 400 placówkach BNP Paribas w Polsce zaczęły pojawiać się komunikaty edukujące i plansze edukujące, gdzie zwrócić się o pomoc w razie styczności z tą formą nękania.
Sexed.pl z mocną kampanią dla kobiet
Do edukacji i informowania o prawach kobiet w tym roku (i nie tylko) swoje trzy grosze dorzuciła Fundacja Sexed.pl, która zwróciła uwagę na przemoc wśród najbliższych, w bliskich relacjach i związkach. Data startu kampanii była nieprzypadkowa. Wybrano 25 listopada, czyli Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet. Co ważne, w ramach akcji uruchomiony został telefon dla osób uwikłanych w przemoc w intymnej relacji (720 720 020 to numer na który można dzwonić od od poniedziałku do piątku w godzinach 16:00-20:00). Warto podkreślić rozmach, z jakim rozpoczęto kampanię. Do kręcenia serii spotów promujących inicjatywę zostali zaangażowani aktorzy, będący ambasadorami Sexed.pl m.in. Julia Wieniawa, Jakub Gierszał, Tomek Włosok i Marta Nieradkiewicz. Za reżyserię filmów odpowiedzialni są zaś profesjonaliści: Jakub Michalczuk, Jagoda Szelc i Tomasz Wasilewski. Materiał wideo promujący kampanię „Last dance” w ciągu niespełna tygodnia obejrzano ponad 67 tys. razy.
Zdrowie w centrum uwagi
Kampanie społeczne związane ze zdrowiem to jedne z najpopularniejszych inicjatyw zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w Internecie. W związku z pandemią, zamknięciem i odizolowaniem, z którym musi się borykać coraz głośniej wybrzmiewają te związane ze zdrowiem psychicznym. Przykłady takich działań można mnożyć poniżej przedstawiamy tylko jeden z nich.
#Razemzawszelepiej
27 maja 2021 r. Radio Zet wystartowało z kampanią #Razemzawszelepiej. Jej celem było zwrócenie uwagi na zdrowie psychiczne dzieci w trakcie pandemii koronawirusa. Odizolowane, zamknięte w domach dzieci mocno ucierpiały. O tym, jak ważne jest wsparcie ich w powrocie do szkół i społecznego życia dyskutowano wraz z psychologami dziecięcymi: Martą Żysko-Pałubą oraz Joanną Berendt. Akcję wsparli też Przemysław Staroń (nauczyciel roku 2018), Magdalena Krajewska (InstaLekarz) oraz Katarzyna Cichopek wraz z mężem i dziennikarze Radia Zet. Co ważne, gros promocji kampanii odbyło się poprzez podcasty umieszczone w playerze Radia Zet.
Jak nie wpaść w Otchłań?
Spot o tytule „Otchłań” był za to głównym elementem kampanii, w której Fundacja „Serce Anielki” podejmuje problem krytycznego wręcz stanu polskiej transplantologii dziecięcej. Z roku na rok liczba przeszczepów maleje, a brak odpowiedniej świadomości na temat wśród Polaków, nie poprawia sytuacji. „Serce Anielki” postanowiło to zmienić, stawiając na spoty na YouTube oraz dedykowany landing page. Historie, które promują akcję są niezwykle poruszające, a w warstwie wizualnej przypominają baśnie. Nie sposób przejść obok nich obojętnie. Kampania „Otchłań” oprócz YouTube’a pojawiła się w telewizji i została wyemitowana na kanałach TVP oraz w grupie TVN i na platformach internetowych partnerów.
Kampanie społeczne dla dzieci
Patrząc na całokształt przeprowadzanych kampanii, możemy stwierdzić, że osobną grupę będą stanowiły kampanie skierowane do dzieci. Wśród tego typu przekazów reklamowych króluje temat dziecięcej psychiki, niszczonej przez pandemię, samotność, problemy rodzinne lub z rówieśnikami czy też chore, wykrzywione wzorce społeczne promowane przez social media. Ostatniego z wymienionych dotyka kwietniowa globalna akcja Dove „Odwrócone Selfie”.
„Odwrócne selfie” Dove promuje zdrowe postawy w social mediach
Social media służą nie tylko do promocji akcji społecznych, niekiedy są również ich niechlubnym tematem. Tak się stało w przypadku „Odwróconego Selfie” od Dove. Reklamy społeczne, których celem jest przywrócenie najmłodszym pewności siebie, podkopanej przez nierealne wzorce narzucane przez media społecznościowe trafiły do sieci w kwietniu br., 15 lat po podobnej kampanii Dove „Evolution”. Okazuje się jednak, że mimo upływu czasu problem nie znikł, wręcz przeciwnie, jest jeszcze bardziej aktualny. Obecnie filtry w mediach społecznościowych pozwalają na zmianę wyglądu wręcz nie do poznania, a swoje zdjęcia w ten sposób modyfikują coraz młodsze osoby. W swoim spocie Dove pokazało, co by było, gdyby odwrócić ten proces. Oprócz tego w ramach kampanii marka wypuściła poradnik „Pokochajcie siebie” promujący postawę body positive wśród najmłodszych użytkowników Internetu.
Ministerstwo zachęca do wyrażania emocji
Marki i fundacje nie mają wyłączności na kampanie społeczne. Z takowymi często ruszają również organizacje rządowe. Za przykład niech nam posłużą reklamy społeczne w ramach akcji resortu zdrowia „Powiedz, co czujesz. Zdemaskuj emocje”. Kampania była skierowana do nastolatków, których miała przekonać do nietłamszenia emocji. Jej celem była promocja otwartości wśród młodych, również tej na pomoc od innych, dorosłych, psychologów, rodziców. W ramach kampanii powstały spoty na YouTube, uruchomiono również infolinię (800 12 12 12), powstał landing page z bezpłatnym magazynem „Ze zdrowiem” na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Ikea w walce z wykluczeniem
Problem wykluczenia pośród dzieci i młodzieży poruszyła w swej kampanii Ikea. Wspólne dzieło giganta meblowego i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, zostało wypuszczone do sieci początkiem listopada br. Nie bez kozery tytuł kampanii brzmi „Pokój Nastolatka”. Jest to niewątpliwie odwołanie do marki, a jednocześnie tematyki kampanii, która pokazuje odmienność historii i problemów nastolatków, w analogii do pokoi, które są przecież urządzane w różny sposób i w różnym guście. W ramach kampanii powstał szereg podcastów, których odsłuchać można w sklepach Ikea w całej Polsce. W sieci pojawiły się również spoty na YouTube, plakaty promocyjne i dedykowany landing page, na którym opisane zostało przesłanie kampanii.
Reklama społeczna – można inaczej
Co roku jest powoływanych do życia tyle inicjatyw, że niekiedy trudno się w tym wszystkim odnaleźć. Nie sposób oszacować, jakie akcje stanowią te najlepsze kampanie społeczne. My też nie podejmiemy się sporządzenia takiego rankingu również przez wzgląd na fakt, iż wszystkie one poruszają tematy ważkie w najlepszy możliwy z perspektywy danej organizacji, jej budżetu i możliwości sposób. Nie oznacza to jednak, że przygotowując się do sporządzenia tego artykułu żadne z kampanii nie utkwiły nam w pamięci na dłużej. Wręcz przeciwnie.
Przykładem nietuzinkowej kampanii społecznej jest niewątpliwie najnowsze dzieło OLX. W spotach przygotowanych w ramach kampanii przeciwko oszustwom w Internecie wystąpił Robert Makłowicz. W jej ramach przygotowano kilka spotów na YouTube ostrzegających przed różnej maści oszustwami, np. phishingiem, kradzieżą tożsamości, wyłudzeniami przedpłat itd. OLX edukuje, jak nie nabrać się na działania oszustów w przyjemny, „lekkostrawny”, jak to określił szef marketingu OLX, Marcin Sienkowski, sposób.
Wszelkimi możliwymi metodami
Podsumowując, kampanie społeczne, które powstają w Polsce najczęściej dotykają problemów takich jak: prawa kobiet, zdrowie (zarówno psychiczne, jak i fizyczne obywateli), problemów społecznych. Nie sposób wymienić wszystkich tematów, których dotykają. Trudno też przedstawić wszystkie najciekawsze, gdyż artykuł na ten temat byłby jeszcze obszerniejszy, bardziej drobiazgowy. Warto jednak podkreślić, iż najlepsze efekty przynoszą zawsze kampanie prowadzone zarówno w Internecie, jak i offline. Najlepsze efekty przynoszą te kampanie, które znajdziemy zarówno w serwisach, czy na platformach marek. Te, które pojawiają się w postaci dedykowanych landing page’y, wyświetlają na YouTube i są promowane poprzez reklamy Google Ads, czy to displayowe, podbijające widoczność akcji, w formie tekstowej oraz graficznej, w sieci reklamowej partnerów kampanii, w jej social mediach etc. Nie sposób tutaj pominąć żadnego kanału promocyjnego, bo tylko zorganizowane działania w sieci, łączące reklamy Facebook Ads, Google Ads, spoty promocyjne, przykuwające wzrok plakaty, podcasty, czy reklamę w mediach tradycyjnych, dają dostateczne zasięgi, by kampanie stały się głośne i przyniosły oczekiwane rezultaty.
Powiedzmy sobie szczerze, mimo chęci i dużych budżetów promocyjnych o wielu z wymienionych akcji pewnie w ogóle nie słyszeliście. A szkoda, gdyż każda z nich jest wartościowa i zwyczajnie potrzebna. Dlatego szykując plan promocji dla tego typu akcji, warto przemyśleć, jakimi kanałami trafiać do odbiorcy, by nasz komunikat trafił do niego i pozostał z nim na dłużej. W dobie przesytu informacji w Internecie taka refleksja jest konieczna, jeszcze zanim zdecydujemy się na podjęcie jakichkolwiek kroków w kierunku promocji.